Kannatan kaupan rajoitusten purkua. Moniarvoisessa yhteiskunnassa, joka ei kontrolloi kansalaistensa nukkumaanmenoaikoja tulee olla sallittua tarjota palveluita vuorokaudenajasta riippumatta. Nyt 24/7 on sallittu alle 100m2 kokoisille myymälöille. Tämä on mielestäni järjetöntä - pakotetaan kauppiaat tunkemaan tavarat klaustrofobisen ahtaaseen koppiin, vrt. K-Extra tai Piccolo. Samaan aikaan 102 neliön suuruinen viereinen myymälä joutuu sulkemaan ovensa klo 18:00 lauantai-iltana.
Tähän on mielestäni varsin looginen syy; jos isot kaupat pitäisivät itsensä auki 24/7, niin eihän enää kukaan edes kävisi pienemmissä. Tämä siksi, että isommassa kaupassa on parempi valikoima ja yleensä myös pikkukauppoja halvemmat hinnat. Näkemykseni mukaan tällä kaupan kokoon nojaavalla järjestelyllä annetaan pikkukaupoille pientä hengitystilaa isojen puristuksissa.
Kun aukioloajat saavat määräytyä asiakasvirtojen mukaisesti, ne asettuvat aikaa myöten kohdalleen parhaiten asiakkaita palvelevalla tavalla. Suuria liikkeitä ei kannata pitää auki hiljaiseen aikaan. Pienet liikkeet taas asettuvat kulkureittien varrelle ja voivat säätää aukioloaikansa ihmisvirtojen mukaan joustavasti.
Tapi oli huolissaan kannattavuudesta ja kustannusten kasvusta. Yhteiskunnassa, jossa kilpailu on sallittu hoitaa kysyntä myymälöiden aukioloaikojen säätämisen. Toki kauppias siirtää kustannukset hintoihin. Onhan Selectillä kalliimpaa kun Alepassa. Jokainen tietää maksavansa "aukioloaikalisää". Täytyy olla suorastaan ääliö jos kuvittelee voivansa suorittaa ruokaostokset aamun pikkutunneilla Selectistä supermarkethintaan.
Aina tulee olemaan liikkeitä joiden konsepti perustuu halpoihin hintoihin. Tällöin tingitään palvelusta, myymälän sisustuksesta ja siisteystasosta sekä aukioloajoista Esim: Ruokavarasto. Toisaalta on liikkeitä, jotka panostavat asiakkaiden viihtyvyyteen, siisteyteen ja palveluun. Kustannukset siirretään hintoihin. Tällaisia ovat mm. Stockan Herkut. Sitten on liikkeitä jotka panostavat saavutettavuuteen. K-Extra on auki 7-23 ja mahdollisimman lähellä asiakasta. Hinnat ovat kovemmat kuin Siwassa tai Alepassa. Sitten on Select, 24h, hinnat kalliimmat kuin K-Extrassa.
Maahan on tulossa kovaa vauhtia Lidl + perässä varmasti muita ketjuja. Kun suomalaiset ketjut uusivat konseptiaan ja pyrkivät vastaamaan hintaan, tulee niiden pohtia kustannusten karsimista, joka luontevasti tapahtuu sunnuntaiaukiolosta, palvelusta ja myymälän viihtyisyydestä tinkimällä. Markkinat pitävät tästä kyllä huolen.
Kiitoksia kansantaloustieteen oppitunnista. Olen edelleen huolissani hintojen noususta.