Maalisvaalit

469 posts, 24 pages, 99,155 views

#281 • • ---[-]--- Guest

Oletko tosissasi? Tässä muutamia hänen aatteitaan ja kommenttejani niihin.

1. Miksi pedofiilit päästetään vapaaksi vankilasta vaikka 97% heistä uusii rikoksensa?
Missäköhän on tutkittu että 97% uusii rikoksensa.. Ja vapaaksihan päästetään kun tuomio on istuttu, eiköhän se ole selvä minkä tahansa rikoksen kohdalla.

3. Miksi huumekauppiaita suojellaan eväämällä poliiseilta
valeostot, joilla saataisiin huumeet pois kaduilta?

Koska rikokseen yllyttäminen on laissa kielletty. Ja pitää mielestäni ollakin. Vähän sama kuin jos poliisi yllyttäisi siviiliautolla ajaessaan ihmisiä kilpastarttiin liikennevaloissa.

5. Miksi oikeudessa huppupäässä esiintyvien pedofiilien, tappajien ja raiskaajien kuvat eivät ole lehdessä vaikka uhrien kuvat ovat?
Koska syytetty on syytön kunnes toisin todistetaan.

6. Miksi vankiloissa jaetaan puhtaita huumeneuloja vaikka muurien sisällä pitäisi olla mahdotonta olla edes huumeita?
heh..

19. Miksi suomalaisten vanhusten pitää omassa maassaan pelätä ulkomaalaisia rikollisjengejä liikkuessaan illalla ulkona?
..saati sitten kotimaisia.

Onhan noi aatteet mun mielestä täysin perseestä, mikäli Tonyn ovat. Henkilökohtaisesti arvostan vain suorapuheisuuden niin korkealle, että voisin tietyissä olosuhteissa jo sen vuoksi antaa ääneni sille...
#282 • • Taedium Guest

Onhan noi aatteet mun mielestä täysin perseestä,

Osa on, osa ei.

Ihan kyllä osa hänen mietteistään on samoille linjoille osuvia kuin omanikin, mutta aika moni on turhan provosoivaa, eikä loppuun asti mietittyä. Eli 50-50. Osassa olen samaa mieltä ja osassa täysin eri mieltä.

Esmes valeostoissa olen itse täysin samaa mieltä. Ei se ole provosoivaa tuo valeosto. Jos huumekauppias myy poliisille humehia, niin epäilenpä, että huumekauppias myisi jollekin muulle myös. Esmes minä tunnen käyttäjiä, mutten yhtään myyjää. Siksipä uskon, että henkilö, joka ei normaalistikaan myy, ei lähtisi, eikä varmaankaan tuntisikaan ketään, jolta ostaa poliisia kiinnostavaa määrää laittomia aineita. Raja vaan pitäisi olla jossain siinä törkeän huumausainerikoksen epäilyn paikkeilla.

Joidenkin "luotettavien" lähteiden mukaan Tonyn ÄO olisi 121.
#283 • • phanatic Guest

Originally posted by Mixa
Onhan noi aatteet mun mielestä täysin perseestä, mikäli Tonyn ovat. Henkilökohtaisesti arvostan vain suorapuheisuuden niin korkealle, että voisin tietyissä olosuhteissa jo sen vuoksi antaa ääneni sille...

Onhan ehdokkaina kuitenkin suorapuheisia ihmisiä, jotka puhuvat järkeäkin.
#284 • • ---[-]--- Guest

Onhan ehdokkaina kuitenkin suorapuheisia ihmisiä, jotka puhuvat järkeäkin.

Onhan niitäkin, mut suurin osa vaan kiertelee ja kaartelee. Tarvitsemme väriä poliitikkaan....
#285 • • ---[-]--- Guest

Osa on, osa ei.

Ihan kyllä osa hänen mietteistään on samoille linjoille osuvia kuin omanikin, mutta aika moni on turhan provosoivaa, eikä loppuun asti mietittyä. Eli 50-50. Osassa olen samaa mieltä ja osassa täysin eri mieltä.

Mä en kyllä löydä mitään järkeä noissa Tonyn aatteissa. Kannatan humaanimpaa politiikkaa ja Tony ei sitä kyllä edusta missään suhteessa.
#286 • • Taedium Guest

Mä en kyllä löydä mitään järkeä noissa Tonyn aatteissa. Kannatan humaanimpaa politiikkaa ja Tony ei sitä kyllä edusta missään suhteessa.

No se riippuu ihan tavasta. Olen itse myös sitä mieltä, että rikoksesta tulee saada rangaistus. Hänen oikeustajunsa ja tapansa on ilmoittaa asiat melko yksioikoisesti. (No en silti usko, että hän halkaisisi vauvaa, jos huoltajuudesta tulisi kiistaa.)

Jos vain saisi hänestä muovattua ne asiat pois, mitkä eivät tulisi toimimaan koko ehdotuksen absurdiuden (*) takia, voisi hänestä tulla ihan hyvä poliitikkonakin. Nyt lähinnä katson Suomen tarvitsevan kontrastia vallalla olevaan pehmohyysäykseen. En itse hyväksy missään muodossa noin puolia hänen sanomisistaan ja se toinen puoli on melko hiomatonta ja karkeaa, mutta asiapitoista. Hän pitää mielipiteitään melko äärilaidassa ja koska uskon ihmisen dualistisuuteen, uskon että hänen mielipiteistään on hyötyä, vaikka itse koen ne vääriksi.

(*) Onko tää oikee sana? En keksiny parempaakaan. Pitäisi opetella suomenkieltä...
#287 • • Sniff Guest

(*) Onko tää oikee sana? En keksiny parempaakaan. Pitäisi opetella suomenkieltä...

onhan se absurdi ihan oikee sana, tosin joku vois pitää sen käyttöö tossa yhteydessä vähän älyttömänä;)
#288 • • Taedium Guest

onhan se absurdi ihan oikee sana, tosin joku vois pitää sen käyttöö tossa yhteydessä vähän älyttömänä;)

Tarkoitatko, että mikään Tonyn mielipiteistä ei olisi älytön?

Lähinnä oma epävarmuuteni oli siinä sanan taivutuksessa. Absurdiuden. Kai sen voi noin taivuttaa. Erittäin vahva uskomus minulla on, että näin ehkä voi tehdä.
#289 • • Edited Sniff Guest

Tarkoitatko, että mikään Tonyn mielipiteistä ei olisi älytön?

Lähinnä oma epävarmuuteni oli siinä sanan taivutuksessa. Absurdiuden. Kai sen voi noin taivuttaa. Erittäin vahva uskomus minulla on, että näin ehkä voi tehdä.

vierasperäiset sanat ei tosiaan välttämäti kovinkaan luontevasti taivu, joten kandee suosii suomalaista vastinetta jos vain suinkin mahdollista. ei muu.

edit: typo
#290 • • Kosmonaut Guest
Kävin tsekkaamassa mitä asioita kokoomusnuoret (porvari.com -> nimi kertoo jo paljon!) ajavat takaa, alkoi hieman vituttamaan joitain kohtia lukiessani:

Kokoomusnuorten vaaliteesit

1. Aina auki!
Kauppojen aukiolot on vapautettava. Yrittäjälle on annettava mahdollisuus halutessaan yrittää ympäri vuorokauden.

..ja yrittäjä itsekö istuu lauantain ja sunnuntain välisenä yönä kahdesta viiteen kassalla? Tämä lisäisi vain heikosti palkattujen työläisten epäinhimillisiä työaikoja.

4. KYLLÄ NATOttaa!
NATO-jäsenyyttä on haettava vaalikaudella 2003-2007.

Kaipaisin hieman perusteluja. Mielestäni ehkäpä tärkein ulkopoliittinen linjaus seuraavalle hallitukselle on natosta ja muista euroarmeijoista yms. poissapysyminen.

5. Tuloveron laskulla ostokykyä kaikille
Tuloveroa on laskettava kaikissa tuloluokissa.

Mahtaakohan olla oma lehmä ojassa? Isotuloisillehan tämä toisi suurimman ostokyvyn lisäyksen. On se kumma jos verojen jälkeen esim. 10000mk/kk ei riitä!
Jos tuloveroa on kertakaikkisen pakko laskea, niin se tulee tehdä progressiivisesti, tietenkin niin että pienituloisille tulisi suurin hyöty.
#291 • • ---[-]--- Guest

Kävin tsekkaamassa mitä asioita kokoomusnuoret (porvari.com -> nimi kertoo jo paljon!) ajavat takaa, alkoi hieman vituttamaan joitain kohtia lukiessani:

Kokoomusnuorten vaaliteesit

1. Aina auki!
Kauppojen aukiolot on vapautettava. Yrittäjälle on annettava mahdollisuus halutessaan yrittää ympäri vuorokauden.

..ja yrittäjä itsekö istuu lauantain ja sunnuntain välisenä yönä kahdesta viiteen kassalla? Tämä lisäisi vain heikosti palkattujen työläisten epäinhimillisiä työaikoja.

4. KYLLÄ NATOttaa!

Kaipaisin hieman perusteluja. Mielestäni ehkäpä tärkein ulkopoliittinen linjaus seuraavalle hallitukselle on natosta ja muista euroarmeijoista yms. poissapysyminen.

Tuloveroa on laskettava kaikissa tuloluokissa.

Mahtaakohan olla oma lehmä ojassa? Isotuloisillehan tämä toisi suurimman ostokyvyn lisäyksen. On se kumma jos verojen jälkeen esim. 10000mk/kk ei riitä!
Jos tuloveroa on kertakaikkisen pakko laskea, niin se tulee tehdä progressiivisesti, tietenkin niin että pienituloisille tulisi suurin hyöty.

Omat vastineeni:

1. Samaa mieltä. Tosin valtion tulee tavalla tai toisella saada itselleen lisää valtaa samalla kuin se yksityistää ja antaa vapaalle kaupalle raamit.

4. Täysin turhaa. Suomen on turha edes miettiä NATO:a ennenkuin Venäjä on tehnyt oman ratkaisunsa. Päivän politiikkakaan ei puolla epävarmuustekijöineen jäsenyyttä.

5. Progressiivisesti tosiaan. Verotusta ei tarvitsisi laskea kuin pieni- ja keskituloisten kohdalla.
#292 • • Edited Tapi T Guest
Keskusta jaksaa ilahduttaa allekirjoittanutta; uusi hallituksen "koulutodistus" on ehkäpä surkuhupaisin ja lapsellisin yritys mitä minä Keskustalta olen pitkään aikaan nähnyt. "Todistuksen" keskiarvo taisi olla 5,3, eli ovat Keskustan mielestä hoitaneet kaikki asiat talouspolitiikkaa ja puolustusta lukuunottamatta päin persettä. Taas kerran arvostellaan muita, eikä kerrota omia parannusehdotuksia. url=http://ww2.yle.fi/pls/show/frameUutiset?id=217583]linkki[/url

Ketkököhän saivat Keskustan hymypoika-patsaat?

1. Aina auki!

4. KYLLÄ NATOttaa!

1. No ei helvetissä! Kun yksi alkaa pitämään kauppaa auki 24/7, alkavat muutkin. Tämä ei yksinkertaisesti voi olla kannattavaa, mikä johtaa yrittäjällä kustannusten kasvuun ja sitä kautta hintojen nousuun. Luuleeko joku todella, että kauppoihin riittää ihmisiä jokaisena vuorokauden tuntina?

4. Ehdoton EI! Sotilaallinen liittoutumattomuus on eräs Suomen keskeisiä periaatteita ja minä haluan säilyttää sen. Minulla ei myöskään ole minkäänlaista mielenkiintoa ryhtyä amerikkalaisten juoksupojiksi, samalla kun he haastavat riitaa puolen maapallon kanssa. Sitäpaitsi en edes uskalla arvioida paljonko asevoimiemme päivittäminen Nato-kelpoisiksi maksaa...

(btw, Ylen vaalikone aukeaa tänään kl. 12:00. Käykääpä katsomassa.)
#293 • • Taedium Guest

1. Aina auki!

4. KYLLÄ NATOttaa!

1. Tästä olen kyllä melkoisen samaa mieltä. Ehkä mulle on sattunut ne helpot kolmivuorotyöt ja ne kolme duunia kun mulla oli päällekkäin opiskellessani oli varmaan tavallista helpompia, mutta itse kyllä kykenin tekemään helposti viikonloppunakin yli 20h töitä. Kolmivuorotyöstä päästyäni illaksi metrotunneleita vartioimaan ja siitä neljän tunnin aamu-unet ja siivousfirmaan siivoamaan. (Ei mitään perus laitossiivousta.) Maanantaina sitten kouluun. Minulle olisi ollut huomattavasti helpompaa, jos kaupat yms. olisivat olleet samoin 24/7 auki, sillä itselläni saattoi olla nukkuma-aika juuri kello 12-16. Ja duunia muuten.

Ihannemaailmani olisi 24/7 auki. Ei tarvitsisi olla yön tai päivän kahleissa, mikäli näin haluaisi. Kaupunkioloissa kun keinovalaistuksella yö on kuin päivä. Vaan taitaapa ihmisten laiskuus tässä voittaa ja aukioloajat pidetään tiukasti valvottuina.

4. Ei. Jyrkkä ei. Tämä on syy, miksi en kokoomusta äänestä, vaikka muuten heillä olisi omien arvojeni mukaisia mielipiteitä. Suomi on jo EU:ssa. Se riittäköön. NATO on muutenkin melkoisen paljon USA:n vaikutuksen alla ja kun siellä on tämä uskonpuhdistaja pallilla, jota ei paljon muu maailma kiinnosta, niin minua pelottaisi asua kotimaassani, jos sieltä yhtäkkiä käskettäisiinkin hyökkäämään maahan, josta olen ehkä joskus koulussa maantiedontunnilla kerran kuullut. Ei tämä ehkä nyt suoraan toteutuisi, mutta antakaapa kymmenen vuotta aikaa ja katsellaan sitten.

5. Juu ja ei. Ostokykyä kaikille on melko hassu sanonta. Eikös se auttaisi, jos otetaan tuloverot kokonaan pois, niin kaikki olisi rikkaita? Eipä taida toimia. Ostokyvyn nosto jossain tarkoittaa hintojen tai ostokyvyn laskemista muualla. Periaatteessa Suomen verotus estää ihan oikeasti rikastumisen, joten pitäisin sitä epäoikeudenmukaisena, että vain pieni ja keskituloisia helpotettaisiin, mutta toisaalta ei kaikkia luokkia voida niin vain pienentää. Hankala kysymys, johon en näin hatarilla tiedoillani voi suoraan vastata, joten tässä äänestäisin varmuuden vuoksi ei. Siksi tämäkin kanta on väärin.

No tuo NATO juttu jo päätti. En äänestä mitään tai ketään, joka tukee NATO:a.
#294 • • ---[-]--- Guest

4. Ei. Jyrkkä ei. Tämä on syy, miksi en kokoomusta äänestä, vaikka muuten heillä olisi omien arvojeni mukaisia mielipiteitä. Suomi on jo EU:ssa. Se riittäköön. NATO on muutenkin melkoisen paljon USA:n vaikutuksen alla ja kun siellä on tämä uskonpuhdistaja pallilla, jota ei paljon muu maailma kiinnosta, niin minua pelottaisi asua kotimaassani, jos sieltä yhtäkkiä käskettäisiinkin hyökkäämään maahan, josta olen ehkä joskus koulussa maantiedontunnilla kerran kuullut. Ei tämä ehkä nyt suoraan toteutuisi, mutta antakaapa kymmenen vuotta aikaa ja katsellaan sitten.

Jep...en itsekään oo jäsenyyden kannalla, mutta tilanteessa jossa kaikki naapurimme ovat jäseniä, kannattaisin jäsenyyttä.
#295 • • l e b e u Guest
<vanhempaa.matskua>

Kertokaa joku minulle mitä hyötyä Natosta on Suomelle? Mikä on Lipposen mainostama "kova ydin", jossa Suomi ei ole mukana, mutta jossa Suomen asiat päätetään? Minä luulin, että Suomen asioista päättävät pieneksi osaksi EU ja suuremmaksi osaksi suomen hallitus?

Noh...se ydin kävi läpi fission :D
Naton on USA:n poliittinen puskuri, jota on mun mielestä aivan älytöntä ylläpitää YK:n rinnalla sotkemassa asioita. Ärsyttää vain, kuinka mediassa pidetään kohdennus politikkojen mielipiteissä(tai mielipiteissä kansanäänestyksen tarpeista) Nato-kysymystä puitaessa, eikä niinkään itse asiassa. Itseasiassa näin on aika monessa muussakin kysymyksessä, imho. Pääasia jää jonkun reunahuomautuksen alle.

Natoon liittyminen olisi mielestäni... *hmm*...perseestä: pistetään isoo rahaa jäsenyyteen ja pitemmällä aikavälillä salee joutuu valtio nostamaan puolustusmäärärahoja. Varmaan kaikki sotaloordit haluu Natoon, jotta olisi enemmän tekemistä ja isommat vempaimet.
(joku ½ vuotta vanha juttu http://www.skp.fi/ajankohtaista/2002/250502YH.html)
Ongelmaksi taitaakin juuri muodostua se, että tätä asiaa on alustettu kauan;
saattaa aiheuttaa ties mitä ongelmia, jos nyt homma pistetään poikki. Mut minä olen ainakin Natoa vastaan, mokomakin hyökkäys.org!

</vanhempaa.matskua>

Meitsi varmaan äänestää vihreitä, mut en ainakaan Soininvaaraa! Tosin, tällä hetkellä en ole vielä zoomaillu tarpeex faktoja, mutta working on it. Jos jollakulla hyvää teesiä+perustelua poliittiselle suunnalle, ni privaa tuleemaan vaan.

Meitsi vähän karsastaa noita ei-politiikan julkkuja - varmaan henkilöillä, jotka on ollut pitkään aktiivisia mm./esim. kunnallispolit., on salee enemmän asiaa, kuin jollain Seiskan vakiopersoonana itsensä kouluttanut - luulis.

Mitä tulee kauppojen aukioloihin: Ärrät, Nesteen snack-shop-mitkäliet jmv. 24/7!

btw: aika hassu: http://www.muutosvoimat-suomi.fi/valtiopetos.html :p
#296 • • zync Guest
Nykyiset puolueet eivät juuri erotu toisistaan. Kaikki lupaavat samaa kakkua, vähän eri värisellä kermavaahdolla kuorrutettuna.

Suurin ongelma mielestäni on uusien ihanteiden puute - ei olla keksitty mitään uuutta aatetta, jonka puolesta toimia ja jota edistää politiikassa. Puolueiden vasemmisto-oikeistojako on väljähtynyt eikä se riitä nyky-yhteiskunnan kompleksissa tilanteessa.

Kun vasemmisto-oikeisto käsitteen lisäksi otetaan liberaali-autoritäärinen -akseli, on politiikkaa jo helpompi hahmottaa. Perinteisesti liberalismillä on tarkoitettu uudistusmielistä oikeistolaisuutta, pääasiassa taloudellista liberalismia. Autoritäärisiä tahoja mahtuu yhtä lailla perinteisen puoluekentän vasempaan ja oikeaan laitaan.

Nykypuolueista liberaalit on liberaali oikeistopuolue, kokoomus autoritäärinen maltillinen oikeisto, sdp autoritääriseen suuntaan kallellaan oleva uusliberalismiin haksahtanut näennäisvasemmistolainen puolue, vasemmistoliitto liberaali vasemmistopuolue, SKP autoritäärinen vasemmistopuolue. Vihreät lienee ekologista, liberaalia uusvasemmistoa.

Itse kannatan liberalismia kansalaisoikeuksien ja yksilönvapauden näkökulmasta, mutta karsastan taloudellista liberalismia sen aiheuttaman eriarvoisuuden takia. Liberaalit olisi suosikkipuolueeni, jos talousasiat jätettäisiin sivuun. Mutta kun niillä nyt nyky-yhteiskunnassa on erittäin suuri merkitys. Liberaalit ajavat vapaakauppaa, protektionismin purkamista, valtion yksityistämistä. Mielestäni vapaakauppa pahentaa maailman eriarvoistumista ja syöksee kehitysmaat kuiluun. Ahneiden tai ymmärtämättömien meininkiä, mielestäni.

Jokaisella valtiolla tulisi olla oikeus päättää tarvittavista tulleista, tuonti- ja vientisäännöistä ja muista rajapolitiikkaansa liittyvistä asioista omaa sisäista talouttaan suojatakseen. Näin ovat länsimaatkin menetelleet omaa talouskasvuaan luodessaan. Suomen protektionismiä ryhdyttiin purkamaan 70-luvulta alkaen. EU:hun liittyttäessä maamme talous oli "eurokunnossa" emmekä enää tarvinneet tullimuureja ym sisämarkkinoita tasapainottamaan. Saimme kehittyä rauhassa ja rakentaa yhteiskuntamme kestävälle pohjalle.

Monet kehitysmaat tarvitsevat tätä juuri nyt, mutta uusliberaali maailman talouspolitiikka pakottaa ne avaamaan rajansa länsituotteille. Tämä on omiaan epävakauttamaan maan sisämarkkinoita ja aiheuttamaan talouden rappioitumista. Mielestäni tällainen ei ole kestävää ajattelua. Protektionismi talouspolitiikan välineenä on työkalu hyvinvoinnin lisäämiseksi. Tähän on oltava oikeus teollisuusmaiden lisäksi myös köyhillä valtioilla. Libraali talouspolitiikka kusee.

Oman poliittisen suuntautumisensa voi käydä testaamassa osoitteessa http://www.politicalcompass.org
#297 • • zync Guest

Originally posted by Tapi T
1. No ei helvetissä! Kun yksi alkaa pitämään kauppaa auki 24/7, alkavat muutkin. Tämä ei yksinkertaisesti voi olla kannattavaa, mikä johtaa yrittäjällä kustannusten kasvuun ja sitä kautta hintojen nousuun. Luuleeko joku todella, että kauppoihin riittää ihmisiä jokaisena vuorokauden tuntina?

Kannatan kaupan rajoitusten purkua. Moniarvoisessa yhteiskunnassa, joka ei kontrolloi kansalaistensa nukkumaanmenoaikoja tulee olla sallittua tarjota palveluita vuorokaudenajasta riippumatta. Nyt 24/7 on sallittu alle 100m2 kokoisille myymälöille. Tämä on mielestäni järjetöntä - pakotetaan kauppiaat tunkemaan tavarat klaustrofobisen ahtaaseen koppiin, vrt. K-Extra tai Piccolo. Samaan aikaan 102 neliön suuruinen viereinen myymälä joutuu sulkemaan ovensa klo 18:00 lauantai-iltana.

Kun aukioloajat saavat määräytyä asiakasvirtojen mukaisesti, ne asettuvat aikaa myöten kohdalleen parhaiten asiakkaita palvelevalla tavalla. Suuria liikkeitä ei kannata pitää auki hiljaiseen aikaan. Pienet liikkeet taas asettuvat kulkureittien varrelle ja voivat säätää aukioloaikansa ihmisvirtojen mukaan joustavasti.

Tapi oli huolissaan kannattavuudesta ja kustannusten kasvusta. Yhteiskunnassa, jossa kilpailu on sallittu hoitaa kysyntä myymälöiden aukioloaikojen säätämisen. Toki kauppias siirtää kustannukset hintoihin. Onhan Selectillä kalliimpaa kun Alepassa. Jokainen tietää maksavansa "aukioloaikalisää". Täytyy olla suorastaan ääliö jos kuvittelee voivansa suorittaa ruokaostokset aamun pikkutunneilla Selectistä supermarkethintaan.

Aina tulee olemaan liikkeitä joiden konsepti perustuu halpoihin hintoihin. Tällöin tingitään palvelusta, myymälän sisustuksesta ja siisteystasosta sekä aukioloajoista Esim: Ruokavarasto. Toisaalta on liikkeitä, jotka panostavat asiakkaiden viihtyvyyteen, siisteyteen ja palveluun. Kustannukset siirretään hintoihin. Tällaisia ovat mm. Stockan Herkut. Sitten on liikkeitä jotka panostavat saavutettavuuteen. K-Extra on auki 7-23 ja mahdollisimman lähellä asiakasta. Hinnat ovat kovemmat kuin Siwassa tai Alepassa. Sitten on Select, 24h, hinnat kalliimmat kuin K-Extrassa.

Maahan on tulossa kovaa vauhtia Lidl + perässä varmasti muita ketjuja. Kun suomalaiset ketjut uusivat konseptiaan ja pyrkivät vastaamaan hintaan, tulee niiden pohtia kustannusten karsimista, joka luontevasti tapahtuu sunnuntaiaukiolosta, palvelusta ja myymälän viihtyisyydestä tinkimällä. Markkinat pitävät tästä kyllä huolen.

Emme tarvitse aukioloaikojen sääntelyä.
#298 • • pie Guest

Kannatan kaupan rajoitusten purkua. Moniarvoisessa yhteiskunnassa, joka ei kontrolloi kansalaistensa nukkumaanmenoaikoja tulee olla sallittua tarjota palveluita vuorokaudenajasta riippumatta. Nyt 24/7 on sallittu alle 100m2 kokoisille myymälöille. Tämä on mielestäni järjetöntä - pakotetaan kauppiaat tunkemaan tavarat klaustrofobisen ahtaaseen koppiin, vrt. K-Extra tai Piccolo. Samaan aikaan 102 neliön suuruinen viereinen myymälä joutuu sulkemaan ovensa klo 18:00 lauantai-iltana.

Minä en kannata. Kuinka monelta pieneltä kioskiyrittäjältä menisi elinkeino, kun hypermarketit olisivat aina sunnuntaisin auki ja ihmiset eivät enää tulisikaan ostamaan kioskilta?

Ja pakkohan se myymälän koon raja on johonkin vetää. Ei ihmiset odotakaan leveitä käytäviä, jos menevät Piccoloon tai K-Extraan ostoksille.
#299 • • jUSSi Guest

Kannatan kaupan rajoitusten purkua. Moniarvoisessa yhteiskunnassa, joka ei kontrolloi kansalaistensa nukkumaanmenoaikoja tulee olla sallittua tarjota palveluita vuorokaudenajasta riippumatta.

Kun aukioloajat saavat määräytyä asiakasvirtojen mukaisesti, ne asettuvat aikaa myöten kohdalleen parhaiten asiakkaita palvelevalla tavalla.

Yhteiskunnassa, jossa kilpailu on sallittu hoitaa kysyntä myymälöiden aukioloaikojen säätämisen. Toki kauppias siirtää kustannukset hintoihin.

Sähän oot ihan valmis lipilaari :p
#300 • • dixoff Guest

Oman poliittisen suuntautumisensa voi käydä testaamassa osoitteessa http://www.politicalcompass.org

Oma tulos:
Vasen-oikea-akselilla about keskellä (hieman vasempaan) ja vähän yli 4 pykälää liberaaliin päin. Omasta mielestäni suunnilleen sitä mitä kuvittelinkin sen olevan.