2 näyttöä, video-ongelma?!

24 posts, 2 pages, 6,068 views

Avatar
#1 • • Tuppu_ Guest
Mulla on 2 kpl 17" näyttöjä käytössä ja työpöytä levittyy näppärästi esim. cubasea käyttäessä. Ongelmani on kuitenkin sellainen, että kun yritän katsoa jotain divx-leffaa kahdelle näytölle jaettuna, näkyy kuva vain master-näytöllä, slave-näytön ollessa mustana. Tämä siis tapahtuu, vaikka laittaisi minkä katseluohjelman full screen-modeen tai venyttäisi kuvan normaalisti isoksi. Näytönohjain on radeon 7500. Onko jollain tämän tyyppistä settiä ja ongelmaan ratkaisua? Olis ihan mukava saada tosiaan noi leffatkin näkymään kahdelta näytöltä. Onkohan vika siis näyttiksen ajureissa, divx-kodekissa, vai katseluohjelmassa? Olen kyllä testannut vaikka mitä ohjelmia. Merkillisintä on se, että windvd4-softalla katsottaessa näkyy lysti full screeninä 5 sekuntia ja sitten slave-näyttö muuttuu taas mustaksi. ??? Anybody? :(
Avatar
#2 • • athmos Guest
Eipä oo tollasta tullu vastaan, kun oon ajanu redeonista videot aina tv:seen.

Eikö toi oo hieman hankalaa katsoa leffaa, joka ois levitetty kahteen monitoriin? :)
Avatar
#3 • • DJ Rasta Guest
Ei taida olla edes mahollista kattoo leffaa 2 näytöllä. mietipäs sitä, miten kuvaa jotuis venyttää ja se muljahtais täysin epämuotoseks. sen takia varmaa se ohjelma/näytönohjain ei suostu siihen, että sulla ei tulis väärän näköstä kuvaa. IMHO ei oo paljoo järkee kattoo leffaa 2 näytöllä ku siihen väliinki tulee sellane katkos johtuen niitten näyttöjen välistä...:rolleyes:
Avatar
#4 • • Tuppu_ Guest
Joo, no tällä hetkellä mun näytöt onkin ihan eri muotoiset ja niillä en tollai pystyis kattomaan, mutta jos olis 2 kpl sellasia näyttöjä, joissa noi reunat ovat ihan pystyruorat ja mahdollisimman kapeat, niin keskirako jäisi muutamaan senttiin. Tosin sekin taitaa kyllä olla liikaa, kun tarkemmin miettii. Kysyin tätä lähinnä siksi, että kerran onnistuin jotenkin ihmeen kaupalla saamaa leffan kahdelle ruudulle, mutta lainassa oli kaverin monitori ja se piti palauttaa. En silloin ehtinyt kunnolla testaamaan. Nyt mulla on eri käyttis jne. joten vika voi olla ajureissa tms. En vain ole vielä sitä selvittänyt. Kyllä siis videokuvan saa jaettua kahden näytön kesken, sen tiedän, mutta missä mulla nyt tää vika on, taasen en tiedä. No, voi olla, että tossa ei muutenkaan olis ollu loppujen lopuksi mitään järkee. Kyllä se keskirako varmaan ottais pitemmän päälle päähän. Täytyy kai ostaa vain isompi monitori ;)
Avatar
#6 • • :t:c: : : Guest
Yleensä näytönohjaimet ei pysty pyörittään kun yhdelle näytölle kuvaa, eli tarvitset toisen ohjaimen varmaan rinnalle, jos nykyisessä on siis vaan kaks ulostuloa... Ainakin omassa kotijärjestelmässä tulee S-VHS tietokoneelta olohuoneen puolelle (itäsiipeen) ja tähänkään ei ohjain pysty (eli siis et vaikka DIVX näkyis sekä telkkarista että monitorista).

thc
Avatar
#7 • • Edited Tuppu_ Guest
Niin mutta enkös mää jo sanonu aiemmin tossa, että olen saanut näkymään kummastakin monitorista jaettuna noi divx-leffat, tai missä vain muodossa olevat leffat tolla samalla radeon 7500-näytönohjaimella. Siis Hardware on täysin samaa mulla edelleen, mutta joko ajurit tai softa bugaa tällä hetkellä, kun homma ei nyt siis toimi. Ja vikaa edelleen haeskellaan. Kaikki muut softat kyllä menee kiltisti kummallekin näytölle. Video vain ei mene tällä hetkellä. Ei siis kahta näyttistä tartte ;)

btw, mun edellinen näytönohjain, ati radeon 64mb ddr vivo osasi kyllä näyttää sekä monitorilla että tv-ulostulossakin yhtäaikaa kuvan, eikä ongelmia ollut. En kyllä silloin testannut tota kuvan jakamista, kun ei siinä olis ollu mitään järkeä. :)
Avatar
#8 • • Edited FoFlow Guest
Radeon ajureissa, lisäsoftissa missä lie tuli ainakin BBA (Built By Ati) kortin mukana sellainen ominaisuus, jossa normaalin kolmen painonappulan rinnalle ikkunan oikeaan yläkulmaan ilmestyi neljäs nappi, mistä sai ruudun maksimoitua kahdelle näytölle. Olisko nyt sitten ollu Hydravision missä toi tuli. Atin sivuille vaan ja lataat sieltä uusimmat Catalystit, control panelin ja Hydravisionin. Ehkä se sitten...

Joskus ongelmia esiintyy jos ruutujen refresh rate on eri tai reso. Oletko tarkistanut että ne ovat samat kummassakin monitorissa ja sen jälkeen testannut leffaa?

[Unohtu]: Kahden näytön kunnollisessa tuessa Win maailmassa pitää ajella XP:tä. Kai sulla on se?
Avatar
#9 • • Edited Tuppu_ Guest


Kahden näytön kunnollisessa tuessa Win maailmassa pitää ajella XP:tä. Kai sulla on se?



Miten niin? Mulla on win2000pro, joka on tämän hetken paras käyttis, eikä tee mitään omiaan. Ja niin yksinkertainenkin. XP kusee aika rankasti. Oli sekin mun koneella ja poistettiin kaikki tyhmät jutut siitä, mutta silti se oli ärsyttävä, esim. media player on uudempi kuin 6.4 (joka on paras kaikista) ja messenger on vakiotavaraa xp:ssä (inhoan messengeriä), jne. jne. jne. jne. jne. jne. XP ei ikinä tule olemaan mun koneella, piste. Kaverikin laittoi XP:n ja koki viikon ajan kauheita kärsimyksiä, jonka jälkeen laitettiin takasin toi vanha uskollinen win2000pro ja kaikki toimi kuin unelma! :D

Toimii ihan hyvin noi 2 näyttöä mulla win2000:ssakin, varsinkin cubasee yms. käytettäessä. Ei ikinä mitään ongelmia, niin miksi pitäs xp olla? Noi leffatkin oon saanu näkymään kummaltakin ruudulta, mutta kuten sanoin, vika on tällä hetkellä softissa tai ajureissa / asetuksissa.

Kokeilin asentaa ton hydravisionin. Se on kans aika tyhmä, eikä osaa yhtään enempää. Ainoa, mitä se osaa on se, että siinä voi käyttää monta eri työpöytäsetuppia päällekkäin ja niitä sitten voi vaihtaa hydravisionilla lennossa. Siitä ei ollut mitään apua tohon videon näyttämiseen kummallakin näytöllä. Päätinkin luopua leikistä, koska ei siinä todellakaan ole mitään järkeä, että katsois jaettuna kahdelta ruudulta, kun keskelle jää kuitenkin liian iso rako, olivatpa näyttöjen reunat kuinka pienet hyvänsä. ;)

Täytyy ostaa ihan vain 19" näyttö ja kattoo sitten siitä noita leffoja. 21" maksaa 2x 19" hinnan, joten se jää toistaseks pois hankintalistalta. Olis kyllä aika makee 2x19" putkee tossa cubasee varten esim. 1600x1280 tilassa. :D No täytyy ostaa ensin yksi ja käyttää toista tämän hetkisistä 17"-näytöistä rinnalla. Jää sitten ylimääräisiksi 17" ja 15" näytöt, jotka ajattelin sujauttaa sampleri-pc:n näytöiksi, kunhan ko. koneen saan aikaiseksi rakentaa. ;)
Avatar
#10 • • Edited irokeesi Guest
Mulla on kans ollu täs jo toista vuotta kaks monitoria käytössä. Enpä suoraan sanoen oo koskaan tullu ajatelleeks että miltä näyttäs/että vois kokeilla leffaa tms. videota kahden näytön kaa sillee. Vois alkaa ottaa selvää miten onstus tän näytönohjaimen kanssa. Muuten kyllä on kätevä ku on kaks monitorii grafiikkaa väsätessä ja miksatessa yms. Kerron sit jos jotenki saan onnistumaa.

Edit: on muuten tuolla osotteessa aika kiinnostavia viritelmiä
http://www.realtimesoft.com/multimon/gallery.asp
Avatar
#11 • • Tuppu_ Guest
Joo, kun ottaa huomioon, että 2 kpl jonkin kokoista monitoria saa kymmenes tai kahdeskymmenesosahintaan siitä, mitä maksais yksi samankokoisen kuvan tarjoava laajakuvamonitori tms!

Ainoa ongelma tossa onkin juuri se, että kuinka saada toi näyttöjen välinen kuvaton alue mahdollisimman pieneksi, mielellään 1-2cm? Joillain litteillä näytöillä toi melkein onnistuiskin, mutta ne taas maksaa pirusti. Nehän vois laittaa melkein limittäin siten, että kuvien väliin jäis vain toisen näytön reunan verran turhaa kuvatonta aluetta.

Tietääkö/keksiikö joku jotain putkimonitoreita, joissa olisi mahdollisimman kapeat reunat? Mun Viewpointin 17":n näytössä on 35mm reunat ja mun Belineassa on tollaset typerät pyöristetyt reunat, joten menee luokkaan 2x65mm toi rako, jos kaks sellasta laittas. Vanhoissa näytöissä on siis aika isot noi reunat. Philipsin 17" (en muista mallia), -näytöissä, uusissa, on aika kapeet reunat, samoin joissain samtronin. Onko muita?
Avatar
#12 • • anco Guest
Voin olla, että kusetan päin näköä, mutta korjatkaa!

Voisin kuvitella, että ongelmasi johtuu Direct X:stä.

Direct3D & OpenGL eivät itse osaa käsittääkseni käpistellä kahta näyttöä yhtä aikaa, vaan tämä pitää tehdä jollain muulla tasolla. Eli, niin pitkään kun Direct3D & OpenGL eivät ole käytössä, niin kuvan pystyy levittämään kahdelle näytölle. Mutta, heti kun D3D lähtee käyntiin, niin kuva näkyy ainoastaa master näytössä.

Tähänkin on poikkeuksia. En muista lehden nimeä (Mikrobitti / Tietokone), mutta ko. lehdessä oli testattu Hercules Prophet "jotain" näytönohjainta, mikä osasi levittää ohjelmat, jotka käyttivät OpenGL:ää / D3D:tä, kolmelle näytölle.

Käytännössä pelatessa oma näkökenttä oli n. 180 astetta.
Avatar
#13 • • 029 Guest
mulla on muuten samantyyppinen ongelma...

Videot ei pyöri toisessa näytössä ollenkaan. :( nyyh...

mut cubase vie muutenkin 2 ruutuu ja on kokoajan auki ni tuskin tota ees oikeestaan tarvii ennenku sais sen kolmannen näytön :)
Avatar
#14 • • irokeesi Guest
Perskeles... sain jo videon näkymää toisestaki näytöstä mutta eipä se toimi siellä enää... Media Player osas näyttää hienosti ku vedin sen puoliks toisee ja puolet toisee näyttöö mutta sitte performanssi katkes toisesta kokonaa. Koittelin eri ajureita ja paria muutakin videosoftaa mutta tuskaa tuntuu olevan. Jätän kokeilut sikseen ja palaan astialle uuden näytönohjaimen kanssa sitten joskus :mad:
des

Posts: 118

#15 • • des
onnistuin minäkin joskus jakamaan videota kahdelle näytölle. En muista miten ja missä käyttöjärjestelmässä. Sen jälkeen se ei ole enää onnistunut, vaidoin ajurit/käyttiksen. Mut näyttöjen välillä oli noin 6-7 reunat, joten ei sitä videota varten kannata tehdä...

Tuppu: kyllä xp:ssä saa pois messengerin, ja käytän tässä sitä vanhaa 6.4 playeria. Säätämiseen meni aikaa, mut muuten olen tähän xp.hen tyytyväinen.
Avatar
#16 • • Edited Tuppu_ Guest
Jebajeba!!

Nyt toimii!

Laitoin win2000pro:hon radeon7500:lle uuden ajurin atin sivuilta ja nyt toimii full screeninä ja vaikka miten noi leffat kahdella näytöllä! jippii!!!

Nyt alan etsimään kahta 19" monitoria, joissa olisi mahdollisimman kapeat reunat. Jos joku tietää tällaisia todella kapeareunaisia monitoreja, muita kuin littunäyttöjä, niin ilmoittakoot! :)

Laskeskelin tossa, että 2kpl 19" näyttöjä vastaisi kuva-alaltaan n. 34" laajakuvanäyttöä, eli aika hyvä leffanäyttö, kunhan keskelle jäävä tyhjä reuna-alue jäisi johonkin max. 5cm:iin. :p
Avatar
#17 • • Inditm Guest
kannattaa muistaa, että se kuva vääristyy silti aika lailla... ja jotenkin tuntuu että vaikka kuvaruutujen väliin jäisi vaan parikin senttiä niin sekin on liikaa. Voithan kokeilla vaikka vetää laajakuvatelkkarin poikki kankaansuikaleen ja just joo, ärsyttävältähän se näyttää.
Avatar
#18 • • Tuppu_ Guest
Juu, no aivan sama, mä tossa testailin, että rako oli n. 12cm ja tuntuu, että jos se olis jotain luokkaa 5-7cm, niin se olisi siedettävä ja vaikka en niistä leffoja kattoiskaan, niin olis ihan hyvä cubasea käyttäessä, kun mahtuis tavarat ruudulle kunnolla. ;)
Avatar
#19 • • Inditm Guest
Cubasen kanssa pelittää varmaan mahtavasti ynnä tietysti muiden softien, mutta kyllä itsekkin jouduin laajatöllön hommaamaan elokuvaelämyksiä varten. Televisioruudulle pystyy työntämään vähän kehnompaakin kuvanlaatua ja melkoisestakin pikselimössöstä tulee usein ihan siedettävää;)
Avatar
#20 • • Edited Tuppu_ Guest
Voi perse! :mad:

Nyt ei taaskaan toimi. Menin asentelemaan kodekkeja ja jutskia ja nyt homma ei taaskaan toimi! Ihmeellistä!

Toi näköjään riippuu vain noista kodekeista, että näkyykö videot jaettuna vai ei?! Näytönohjaimen ajurilla ei mun tapauksessa sittenkään ollut mitään virkaa... :(

*riehuu*

Edit:

Taitaa sittenkin olla niin, että jos käytössä on hardware kiihdytystä kuvalle, niin video ei näy kuin toiselta kuvaruudulta. Jos kiihdytys ei ole päällä, niin homma toimii kummallakin näytöllä, mutta näkyy huonosti. Täytyy sit kai vain tyytyä kohtaloon... :(
Ostan sit kai 21" näytön tms. 32" TV olisi kans hyvä, mutta ei mahdu mihinkään ja sit pitäs maksaa tv-lupamaksua jne. joka on ihan perseestä, kun maksu menee ylelle, vaikka en ylen kanavia edes katso! :mad: