330 posts, 17 pages, 75,637 views
Oon käyttäny ableton live 4:sta iBookissa jonkin aikaa, kyllä mä näkisin että tuo pärjää fruityille yms kevytversioille isoista sequista ihan varmasti :)
Näppäinkomennoista en tiedä muuta, kuin että näppäimet voi assignata lähes mihin tahansa toimintoon siinä missä midikontrollerinkin. Eli esim. näppäimet A, S ja D on ollu mulla 3-band EQ:n kill switchejä jne :)
Ainut huono minkä eteen kerran jouduin, oli kun bouncasin 24bit audiota livellä 16bit audioksi. Hyi hyi kun äänenlaatu meni täysin kuralle, taitaa ditheröinti tms algoritmi olla niin hutasten tehty ettei mitään rajaa.
Liven lisensointikäytäntö on ihan fiksu, sen saa heittää oliko kolmelle vai neljälle koneelle samalla lisenssillä. Eikä ole mitään USB-palikoita, eikä väliä onko koneet Mäkkiä/PC:tä/sekaympäristöä. Lisenssiehdoissa mainittiin, että Ableton ei halua rajoittaa natsimaisesti käyttöä ja toivovat etteivät ihmiset kopioisi tämän takia softaa kuitenkaan kolmelle kaverilleen.
Muutenhan softa on omassa elementissään helvetin hyvä. Livesettien heittäminen onnistuu monellakin tyylillä, yhteistyö MIDI-vekottimiin pelaa ihan ookoo jne. Perusominaisuuksissa on outoja juttuja, joista kuitenkin pari pahinta (esim. luupeissa ei ole erikseen sample start pointtia ja loop start pointtia) korjaantuu Live5:sessa ilmeisesti.
Itse käytän Logicia kuitenkin musiikin tekemiseen, koska Live vs. Logic/Cubase/vastaavat ovat tietenkin ihan eri sarjoissa. Eikä se ole Liven ideakaan, koska homma on pyritty pitämään mahdollisimman simppelinä ja hyvä niin. Ei siitä voi olettaa kaikkea löytävänsä mitä esimerkiksi Logicilla varsinkin MIDI-ympäristössä voi tehdä.
Live4:sesta eteenpäin jammailukin on ollut hauskaa, esim. ulkoisella hardis-sekvensserillä ja synilla säätäminen on helppoa Liven pyöriessä taustalla ja hyvät jutut voi samantien äänittää reaaliaikaisesti Livessä luupeiksi. Toi on ihan uskomatonta toi nopeus ja reaaliaikaisuus.
Jos työstää kamaa, joka vaatii biiseihin paljon yksittäisiä kerran tapahtuvia juttuja, pieniä vivahteita rakenteissa, yksittäisiä rumpufillejä tms. niin Live ei ole oikea työkalu. Toi on kuitenkin niin täysin luuppipohjaista oli sitten audioluuppia tai MIDI-luuppia, että rajoitukset voi tulla nopeasti vastaan. Luuppipohjaiseen kamaan taas ihan ykkösvehje.
Nopea samplepyöritys on toki etuksi mutta myös midi pitää olla aika perusteellinen samoin softasynat jne.
Toi live näyttää olevan juuri sellainen ku mitä kuvittelin. Eli juuri LIVE tilainteisiin eikä niinkään varsinaseen musiikin tuottoon...