Uskonto

284 posts, 15 pages, 56,908 views

#221 • • Ryvon DJ Guest
(tuhkien ripottelemisesta)

Originally posted by Taedium

Joo... koitappa hankkia luvat. Kerro miten meni. Ja syy, mikset saanut sitä lupaa.

Siis mitä ihmettä? Milloin tuhkien levittämiseen mitään lupia on tarvittu? Ei koskaan.

Eikun kannu kainaloon ja sopivan paikan löydyttyä tuhkat vapaaksi.
Pitää todennäköisesti laittaa testamenttiin ohje proseduurista ja tukku rahaa jollekin pummille, joka käy tuhkat kippaamassa haluamaani paikkaan. Säälittävää :)
#222 • • Tres Guest

Onkin yleensä uskovaisten suurin erehdys luulla että heidän syntinsä olisivat jotenkin niin painavia että NE uhkaisivat jumalaa. Jos jumala on kaikkivaltias, miten muka pienten maan matosten toilailut vaikuttaisivat häneen millään tavalla. Miten ihminen voi tehdä rikoksia jumalaa vastaan?
Ihmisten kurjuus voi ehkä loukata jonkin jumalan hyvää makua, ei sen kummempaa.

Augustinuksen sanoin: "Syntinen ihminen on itseensä käpertynyt"

Synti ei ole vain rikos jumalaa vastaan siinä mielessä kuin
sen tässä esitit. Mitään rikosoikeudellisen vastuun tyyppistä
seuraamusta ei siis kristinuskossa sinänsä tunneta -
(Helvettihän ei kuulu kristinuskoon, vaan se on
keskiajalla kansan pelottelemiseksi mytologiaan liitetty
rangaistuslaitos).

Ainoa seuraamus synnistä on ihmisen itsensä kokema ahdistus
tässä elämässä, ei siksi että hän tiedostaa tehneensä syntiä
vaan siksi että hän on toiminut Jumalaista alkuperää olevaa
sieluaan vastaan. Näin siis kristillisen teologian mukaan.

Ja taas kerran kommentoin tavasta käyttää termiä 'uskovainen'
viitattaessa yksinomaan kristittyihin :P
#223 • • Edited Tres Guest

Eli Jumalan olemassa oloon voi uskoa, vaikkei uskoisi Jumalaan? Satanistit?

Itse asiassa satanismi on ateistinen filosofia, ei uskonto.
Viittaat Saatanan palvojiin, jotka ovat kristillisessä dualistisessa
maailmankuvassa 'sitä toista kaveria' palvovia henkilöitä.
#224 • • Taedium Guest

Siis mitä ihmettä? Milloin tuhkien levittämiseen mitään lupia on tarvittu? Ei koskaan.

Jaa. Käsittääkseni jopa siihen, että tuhkia haluaa säilyttää uurnassa, eikä haudassa on luvanvaraista. Ja senkin luvan saa vain joiksikin vuosiksi. Sitten tuhkat hautaan.

No jos joku tuntee lain paremmin, varmaan korjaa.

Ja taas kerran kommentoin tavasta käyttää termiä 'uskovainen'
viitattaessa yksinomaan kristittyihin :P

Pahoitteluni. Itse syyllistyn siihen usein.

Itse asiassa satanismi on ateistinen filosofia, ei uskonto.

Joo. No satanismillahan on vähemmän tekemistä saatananpalvonnan kanssa, kuin yleinen käsitys antaa myöden. Satanismin olen kyllä itsekin käsittänyt enemmän filosofiaksi ja enemmän siihen suuntaan, että olet itse itsesi herra, eikä kukaan sinua auta. Saatananpalvonta on taas sitten kristinuskon käänteisarvo. Näin itse olen käsittänyt.
#225 • • Edited dixoff Guest

Jaa. Käsittääkseni jopa siihen, että tuhkia haluaa säilyttää uurnassa, eikä haudassa on luvanvaraista. Ja senkin luvan saa vain joiksikin vuosiksi. Sitten tuhkat hautaan.

Vapaa-ajattelijoiden sivuilta:

"Yleensä ruumis tai tuhka haudataan hautausmaalle. Tuhka voidaan haudata tuhkauurnassa, tai se voidaan sijoittaa maan alle muistolehtoon tai sirotella mereen merihautausmaahan. Jos muuta hautapaikkaa ei ole saatavana, haudataan uskontokuntiin kuulumatonkin seurakunnan hautausmaahan. Näin määrätään uskonnonvapauslaissa."

Ja toinen, samasta paikasta:

"Polttohautaus eli tuhkaus suoritetaan krematoriossa. Tämän jälkeen tuhka on viipymättä laskettava hautausmaahan tai muuhun hautauspaikkaan. Lääninhallitus voi antaa luvan tuhkan käsittelemiseksi muulla tavoin, tai luvan tuhkan säilyttämiseksi tilapäisesti esim. kotona."
#226 • • Ryvon DJ Guest
Siinä taas esimerkki kirkollisen byrokratian saatanallisuudesta, joka tässä asiassa toimii lääninhallituksen kautta :mad:

Pitäisiköhän perustaa oma pieni krematorio mottonaan: just give us the cash, we'll put you to ashes, no questions asked"
#227 • • Ryvon DJ Guest

Originally posted by Tres

Ainoa seuraamus synnistä on ihmisen itsensä kokema ahdistus
tässä elämässä, ei siksi että hän tiedostaa tehneensä syntiä
vaan siksi että hän on toiminut Jumalaista alkuperää olevaa
sieluaan vastaan. Näin siis kristillisen teologian mukaan.

Se siinä hämääkin, ihmiset eivät kehtaa tunnustaa tekevänsä syntiä itseään vastaan, aina pitää vetää joku "middle-man" siihen mukaan. Eihän koskaan puhuta omasta impotenssista, vaan naapurin vaivasta, johon pitäisi saada niitä sinisiä pillereitä, sama juttu.
Ihmiset on niin häveliäitä ja laiskoja itseään kohtaan.

Ja taas kerran kommentoin tavasta käyttää termiä 'uskovainen' viitattaessa yksinomaan kristittyihin :P

Mä käytän kaikista symboleja kumartelevista ja mistä tahansa "korkeammasta" puhuvista ihmisistä nimitystä uskovainen. Poikkeuksena luonnonihmiset, jotka puhuvat luonnosta.
#228 • • Tres Guest

Mä käytän kaikista symboleja kumartelevista ja mistä tahansa "korkeammasta" puhuvista ihmisistä nimitystä uskovainen. Poikkeuksena luonnonihmiset, jotka puhuvat luonnosta.

Symbolien kumertelu ei ole määrittävä osa uskonnolista toimintaa
tai uskomista.

Lisäksi, ks. aiempi viestisi

Onkin yleensä uskovaisten suurin erehdys luulla että heidän syntinsä olisivat jotenkin niin painavia että NE uhkaisivat jumalaa. Jos jumala on kaikkivaltias, miten muka pienten maan matosten toilailut vaikuttaisivat häneen millään tavalla. Miten ihminen voi tehdä rikoksia jumalaa vastaan?

Kaikki uskonnot eivät tunne synnin käsitettä, eivätkä edes yhtä
yksittäistä jumalaa. Tämä tekstisi viittasi suoraan kristinuskoon
vaikka puhuit yleisesti uskovaisten suurimmasta erehdyksestä.
#229 • • kuilu Guest

Mun yks frendi tuli kerran vastaan futaamasta, sill oli plääkien kaa samas kassis faijansa uurna. Sit se piti sitä muutaman vuoden uunin pankolla ja sit sirotteli mereen, ku skönäriperinteet jne.

Ei tollakaa mitää lupia ollu. Tana ku kaikki on nii tun veteliä ja herranpelkosia että. Luuletteko jos on faijan tuhkat himas, ni virkavalta tulee pamputtaa? Vaikka laissa sanottaisiin mitä? P-marjat, se on vaa yks byrokratian ja rituaalien ympärille sijoitettu bisnes, kuoppakauppa. Niil o jopa sellanen "Näin minä haluan kaavake", jonka voi täyttää ja RASTITTAA sielt sit mieluiset vaihtoehdot, ni on sit "omaisilla helpompaa..." Ja tietty urakoitsija voi lyödä summan siihen alle tarkkaan ja harkitusti.

"To be, or not to be: that is the question:
Whether 'tis nobler in the mind to suffer
The slings and arrows of outrageous fortune,
Or to take arms against a sea of troubles,
And by opposing end them? To die: to sleep;
No more; and by a sleep to say we end
The heart-ache and the thousand natural shocks
That flesh is heir to, 'tis a consummation
Devoutly to be wish'd. To die, to sleep;
To sleep: perchance to dream: ay, there's the rub;
For in that sleep of death what dreams may come
When we have shuffled off this mortal coil,
Must give us pause: there's the respect
That makes calamity of so long life;
For who would bear the whips and scorns of time,
The oppressor's wrong, the proud man's contumely,
The pangs of despised love, the law's delay,
The insolence of office and the spurns
That patient merit of the unworthy takes,
When he himself might his quietus make
With a bare bodkin? who would fardels bear,
To grunt and sweat under a weary life,
But that the dread of something after death,
The undiscover'd country from whose bourn
No traveller returns, puzzles the will
And makes us rather bear those ills we have
Than fly to others that we know not of?
Thus conscience does make cowards of us all;
And thus the native hue of resolution
Is sicklied o'er with the pale cast of thought,
And enterprises of great pith and moment
With this regard their currents turn awry,
And lose the name of action..."
-Shakespeare: Hamlet III:2

Ja sit tän alku, huom! Clown käännetää tässä yleensä Haudankaivaja. http://the-tech.mit.edu/Shakespeare/hamlet/hamlet.5.1.htmlTää o parasta läppää haudasta ja kuolemasta.

Olispa sellanen "Näin minä haluan"-kaavake ennen syntymääki.

- monttuhymiöbileet -
#230 • • Edited Taedium Guest

Lääninhallitus voi antaa luvan tuhkan käsittelemiseksi muulla tavoin, tai luvan tuhkan säilyttämiseksi tilapäisesti esim. kotona."[/i]

Jaa, että sen luvan voi jopa saada muualle hautaamiseen. Mitenköhän se takapiha? - Ah, terveysriskit asuinympäristössä ja pohjaveden korkeudet... Niin, no johonkin erämaahan? Hetki, nyt kun muistelen, niin tuon sanan "merihautuumaa" olen kyllä kuullut. En tiennyt, että suomalaisillakin on siihen mahdollisuus. Ja tuo viimeinen lause kertoikin sen, että kotona takanreunalle voi sen suljauttaa tilapäisesti.

just give us the cash, we'll put you to ashes, no questions asked"

"Own gasoline gives discount."

Tästäpä tuli mieleeni juttu, joka sopii Viikon vitsi topiciin.

Tana ku kaikki on nii tun veteliä ja herranpelkosia että. Luuletteko jos on faijan tuhkat himas, ni virkavalta tulee pamputtaa?

Herranpelko on viisauden alku, sanotaan. Itse käyttäisin tuossa tapauksessa itse järkeä. Jos haluat välttämättä kokeilla, tuleeko siitä sanktiota jos ripottelee ne tuhkat minne lystää, niin sehän on jokaisen oma asia. Minut tuntevat tietävät, että mikäli se ei ole luvallista, en itse ota kenenkään kuoleman jälkeen kenestäkään itselleni ongelmia. Siksipä saa itse miettiä kannattaako sitä ottaa riskejä, ja ovatko ne turhia.

edit: Lapsus linguae.
#231 • • hexasonik Guest

JJos haluat välttämättä kokeilla, tuleeko siitä sanktiota jos ripottelee ne tuhkat minne lystää, niin sehän on jokaisen oma asia.edit: Lapsus linguae.

sekä hyvän ystäväni isävainaan että puolisoni edesmenneen enon tuhkat on siroiteltu turun saaristoon, airistolle ja kihdille, eikä siitä ole mitään ongelmaa tullut.
#232 • • Taedium Guest

sekä hyvän ystäväni isävainaan että puolisoni edesmenneen enon tuhkat on siroiteltu turun saaristoon, airistolle ja kihdille, eikä siitä ole mitään ongelmaa tullut.

Kuulostaa hyvältä. Pitänee harkita itsekin jotain muuta kuin hautuumaata.

Saakohan kirkolta rahat takasin jos mä myyn sukuhaudan?
#233 • • Ryvon DJ Guest

Originally posted by Tres

Symbolien kumertelu ei ole määrittävä osa uskonnolista toimintaa tai uskomista.

Ei pitäisi olla, mutta näen että suurin osa "näistä ihmisistä" (I'm gettin too much heat from you when using the "b"-word :D) harrastaa vain sitä, turhanpäiväistä kuvainpalvontaa, tapahtui se sitten konkreettisesti, symbolisesti, puheissa ja ajatuksissa.

Kaikki uskonnot eivät tunne synnin käsitettä, eivätkä edes yhtä yksittäistä jumalaa. Tämä tekstisi viittasi suoraan kristinuskoon vaikka puhuit yleisesti uskovaisten suurimmasta erehdyksestä.

Hmm, katsoin tekstiäni, enkä kyllä varta vasten viitannut juuri kristittyihin tässä tapauksessa, vaan kaikkiin valtauskontoihin, Islam, Juutalaisuus & Kristinusko, sekä lukemattomiin vastaaviin pikkuisiin & viheliäisiin uskontoihin / lahkoihin jotka myös myös operoivat palkinto/rangaistus-akselilla.

Vaikka minulla ei lämmin suhde olekaan länsimaiden valtauskontoon, en pidä sitä varta vasten muita huonompana tai parempana sinänsä, vaan yhtä hyödyttömänä kuin muitakin, se ei ansaitse muuta erityishuomiota kuin sen että juuri sattuu olemaan Suomenkin valtauskonto, mikä on varsin valitettavaa.

Isot propsit ja thumbs up uskonnoille jotka eivät tunne synnin käsitettä.
#234 • • Felis Guest

Voi olla vaikea löytää. Kaikki uskonnot ovat pohjimmiltaan moraalikoodistoja, tai niitä ylläpitäviä instituutioita - vaikka käsitettä synti ei tunnettaisikaan, oikea ja väärä löytyy varmasti.
#235 • • Edited hexasonik Guest

Saakohan kirkolta rahat takasin jos mä myyn sukuhaudan?

ei voi tietää kun en kuulu kirkkoon. :)

toisaalta, yksi mun lapsuudenkaveri on pappi (!). voin kysyä siltä...:D
#236 • • mekaanikko Guest

Haastavaa, koska ajatuksenkulkuni ei ilmeisesti auvaudu edes älykkäälle ja oppineelle miehelle - ilmaisuni lienee heikompaa kuin oletin... no, tää on hyvää treeniä. Huvittavaa, koska sulta meni koko juttu niin pahasti ohi et sä ees ite huomannu sitä.

Eh, samaa voisin sanoa itsekin. Nyt tässä on ilmeisesti jonkinlainen kommunikaatiokatkos, jauhetaan koko ajan samaa ja joko mä en ymmärrä mitä sä tarkoitat tai sitten päin vastoin.

...luitkohan sä ees mun vastausta? Tää ei ollu ainoo kohta sun postissa, mihin mä oisin voinu sanoa et "näinhän mä just sanoin".

No niin minäkin sen ymmärsin mutta katsoin paremmaksi toistaa tämän vielä ääneenlausuttuna että varmasti puhutaan samoista asioista.

Epäilyttääkö että näin olis? Tää onki helpompi tesmata ku luulitkaan; Sammutapa tietosuutes ni me täällä katsellaan että sammuuko koko maailma.

Hei pliide. Etkö nyt oikeasti ymmärrä tätä pointtia? Jos minä vaikka vajoan koomaan ja herään siitä, ja maailma on edelleen paikallaan ja kaikki vakuuttavat että niin se oli koomani aikanakin, ei tämä todista yhtään mitään. Jos maailma on "mielikuvitukseni tuotetta", nämä vakuuttelijat ja heidän muistikuvansa tapahtuneesta ovat myös sitä.

Jos sinun tietoisuutesi sammuu, mistä tiedät mitä maailmalle sillä välin tapahtuu?

...ei, enkä niin sanonutkaan. Toi dualismihan muistuttaa enemmänkin paradoksaalisena syntynyttä teoriaa paikkaavaa, jälkikäteen keksittyä aksiomaa :D

And I quote: "eikä tällaista tutkimuksen vanhentamaa 2), sieluajattelusta filosofisesti jalostunutta uskomusta voi ohittaa cogito-lerpahdusta arvioitaessa."

Minä ymmärsin tuon niin että sanot tuossa että cogito-argumenttia ei voi tarkastella dulaismista irrallaan.

Mekaanikko, sä oot ilmeisesti edelleen sitä mieltä, että aistihavainnot on epäluotettavia. Mä oon henkilökohtaisesti erittäinkin kiinnostunut siitä, että miten juuri sä oot saanu luotettavaa tietoa, että näin olisi?

Ferchrissake, mikä tässä ei avaudu sulle? Ei mulla ole mitään jumalaista tai apriorista tietoa aistihavaintojen epäluotettavuudesta. Mutta ei myöskään niiden luotettavuudesta. Minkä luotettavuudesta ei voi olla varma, on epävarmaa. As simple as that. Epävarmuus ei tarkoita sitä, etteivätkö aistihavainnot voisi olla aivan "oikeita", kertoa jotain "todellisesta maailmasta". Olennaista on se, että emme voi tietää onko näin vai ei.

Selkisikö vai pitääkö vielä vääntää rautalangasta?

Metodin konsistenssi. Jos metodilla voidaan saada sisäisesti hyväksyttyvä vastaus: "A) Epäilijä on olemassa, mutta B) ulkomaailmaa ei ehkä", ja muulla tavoin todetaan, että B) on epätosi, niin samalla metodilla saavutettu vastaus A) heikkenee myös.

Eih. Jos minä esitän päättelyn joka on muotoa "tiheydeltään vettä kevyemmät kappaleet kelluvat (vedessä) ja raskaammat uppoavat, koska kosminen levitaatioenergia vaikuttaa niihin sillä tavoin", ei varmaankaan kosmisen levitaatioenergian olemassaolemattomuuden havaitseminen heikennä tuota päättelyn toista osaa joka voidaan kokeellisesti vahvistaa?

Jos otetaan tiukemmin analoginen päättely tuon cogiton kanssa: Herään aamulla hirvittävässä krapulassa kotoa muistellen, että kävin eilen Kermassa ja sOdassa. Taskusta löytyy Kermassa edelliselle päivälle päivätty luottokorttikuitti josta näen että olen ostanut siellä calvados-tonikkia, eli voi pitää arkielämän kannalta riittävällä varmuuden asteella selvänä että olen siellä ollut. Keskustelen useampien eilen koko illan sOdassa istuneiden kaiffareiden kanssa, jotka yhdenpitävästi vakuuttavat, että en käynyt siellä koko illan aikana, eli taas kohtuullisella varmuudella näyttää ilmeiseltä että muistikuvani oli näiltä osin väärä. Tulisiko minun sen nojalla pitää myös Kerma-visiittiäni epävarmana, vaikka minulla on muuta tukevaa todistusaineistoa siitä?

A) Heräsin just aamulla

Etkö ole koskaan nähnyt unta, että heräät? Minä ainakin olen, useasti.

Mut joo vähän vakavimmin... ehkä mekaanikko mikään ei viittaa mihinkään tällaseen? Ton isoin ongelma 6 miljardia vastaavaa yksikköä. Uuuuu...kuumotuus... kenen pää on Se Pää?!

Nyt sä et ymmärrä ollenkaan. Sä oletat, että sun arkikokemus ja tieto maailmasta pitää paikkansa. Että maailmassa on 6 miljardia ihmistä ja että muutoinkin se on sellainen kuin miltä näyttää. Entäs jos maailmassa on vain muutama hassu otus, ja niiden muiden suurin hupi on rakennella harhatodellisuuksia sun pääs sisään, kun olet sattunut syntymään myöhemmin ja joutunut näiden heebojen leikkikaluksi? Koko elämäsi on kenties kulunut labrassa piuhojen varassa kun nämä tyypit tsekkaavat että kuinka pitkälle pystyvät vedättämään hommaa ennen kuin alat huomata "virheitä Matrixissa"?

Ja toihan on siis se banaali versio. Ei tuohon välttämättä tarvita mitään labraa tai mitään pahantahtoista demonia tai tohtoria. Se on vain ehkä helpompi ymmärtää noin.

Sulle tän vois todistaa vaikka niin että hyppäisin hissikuiluun itse itseni itsemurhaten... sä jäisit henkiin, joten ainakaan sä et ois mun tajunnan tuotos!

Ei mulla ole sellaista epäilystä että mä olisin sun tajunnan tuotos koska olen huomattavasti varmempi omasta olemassaolostani kuin sun olemassaolosta. (Onhan sekin tietysti mahdollista mutta pidän sitä hyvin epätodennäköisenä.) Sen sijaan siitä, että sä et ole vain mun mielikuvituksen tuotetta, mulla on vähänlaisesti varmuutta.

Asia erikseen on sitten se, että miten ton sun teorian todentaminen vaikuttais mun elämään. Analogisoiden: "Mistä voit tietää, että meidän universumimme ei sijaitse jonkun kokoluokkaa isomman olennon sieraimen karva-atomissa?" Eli siis, jos mulla ei ole mitään keinoa todistaa tilannetta, eikä oletettavasti mitään keinoa muuttaa tilannetta vaikka näin olisikin, niin minkäs vitun takia tätä pitää pohdiskella?

No tämä on tietysti erinomaisen validi pointti. Sikäli kun jotain ei voi tietää tai havaita, mielestäni voidaan perustellusti sanoa ettei se ole olemassa. Wittgensteinia mukaillen: havaintokykymme rajat ovat maailmamme rajat.

Siinä vaiheessa kun ao. asialla alkaa olla jotain implikaatioita pelkän akateemisen pohdiskelun ulkopuolella, alkaa tietysti asiantilalla olla jotain merkitystä. Monet modernin fysiikan tutkimuskohteet ovat ainakin toistaiseksi esimerkiksi puhtaasti akateemisia ongelmia, mutta vähitellen sieltäkin tihkuu läpi sellaista tietoa jolla on merkitystä arkielämänkin kannalta.

Kuulehan kaveri, eiköhän kyse ollut nimenomaan tästä. Tähän määritelmään me Tresin kanssa päädyttiin, ja tää on tälläkin hetkellä ainut lähelläkään totuutta oleva kuvaus siitä uskosta, jollaista uskova kokee.

Siis en kiistä sitä etteivätkö useimmat _valistuneet_ _kristinuskoiset_ suhtautuisi uskomiseen nimenomaan noin, mutta mä en menisi sanomaan että esimerkiski joku vodounin (a.k.a. voodoon) harjoittaja ei uskoisi esimerkiksi jumalille annetun uhrilahjan suotuisiin vaikutuksiin aivan samaan tapaan kun sä uskot siihen että ensi uutenavuotena taas paukutellaan raketteja (tietäähän sitä ei etukäteen voi, tässähän kerkiää tapahtua vaikka mitä asteroidin osumasta maailmanlaajuiseen ruutipulaan ennen uuttavuotta).

Eli: uskominen (kristinuskossa Tuomas Akvinolaisen mukaan, tieteessä (aksiomit) - uskon kohde on määritelmällisesti jotain jota ei voi (ainakaan varmasti) tietää) vs. uskominen (arkielämässä, tieteessä (teoriat) jne. - uskotaan johonkin faktiseen asiantilaan, jonka todellisesta laidasta ei ole varmuutta, mutta joka vaikuttaa syystä tai toisesta todennäköiseltä).
#237 • • Ryvon DJ Guest

Originally posted by Ryvon DJ

Originally posted by Felis

Voi olla vaikea löytää. Kaikki uskonnot ovat pohjimmiltaan moraalikoodistoja, tai niitä ylläpitäviä instituutioita - vaikka käsitettä synti ei tunnettaisikaan, oikea ja väärä löytyy varmasti.

Itseasiassa ei mahdotonta löytää, synnillä ei nimittäin ole mitään tekemistä moraalin, etiikan, "oikean tai väärän" kanssa, muuta kuin näennäisesti.

Uskonnoilla voi olla vaikka mitä höpön pöpön sääntöjä ja ohjeita, mutta yksilö voi toimia itse ja omasta tahdostaan paljon moraalisemmin kuin minkään ulkoapäin tulevan ohjeen voimin.

En usko että uskonnot ylläpitävät ihmisten moraalia sinänsä, ne vain haluavat krediitin siitä.
#238 • • Peter Skogberg Guest
Heitetäämpäs nyt porukalle kysymys: Jos kerran et usko esim. kuolemanjälkeiseen elämään, niin onko sinusta siis helpompi kuvitella, ettei ole mitään? Mitä se sitten on? Mitä on EI MITÄÄN???
#239 • • Edited Ryvon DJ Guest
Voisin kuvitella eräänlaisen "jälleensyntymisen", ei missään perinteisessä itämaisessa uskossa että "sielu" syntyy uudestaan tms., ei mitään sellaista, vaan että tavallaan joskus syntyy toinen minä, joka ei kuitenkaan ole minä persoonana. Uh, vaikea selittää... sanotaan että saattaa syntyä suht samanlainen dna-kasa kuin mitä meikä tällä hetkellä on, joka ajattelee suurilta osin samalla laillakin kuin minä, näkee maailman samanlaisena kuin minä jne., mutta joka ei tietenkään ole minä, vaan "toisinto" meikäläisesta, niinkuin minäkin saatan olla toisinto jostain ideasta joka aikaisemmin on täällä tallannut.

En usko mihinkään henkilökohtaiseen sieluun tai henkeen, vaan ehkä tietynlaisiin erilaisiin "mallinnuksiin" ihmisajattelusta, jotka kuitenkin ovat täysin riippuvaisia niistä geeneistä JOIHIN ne syntyvät, ei missään nimessä toisinpäin.
Ajattelen että tulee varmasti joku myöhemminkin, joka kokee ja näkee asioita "minun" silmilläni, siksipä en pidä itseäni siinä mielessä ainutlaatuisena, en usko ainutlaatuiseen sieluun.
#240 • • Felis Guest

Heitetäämpäs nyt porukalle kysymys: Jos kerran et usko esim. kuolemanjälkeiseen elämään, niin onko sinusta siis helpompi kuvitella, ettei ole mitään? Mitä se sitten on? Mitä on EI MITÄÄN???

Minun on huomattavasti helpompi uskoa kuoleman jälkeiseen maatumiseen kuin ylösnousemukseen. Ei se ole ei mitään, että ruumis hajoaa ja mieli sen mukana; hajoamistuotteesta kasvaa ruohoa ja pari kastematoa, hyvässä lykyssä kiva kukka. Se ei mitään, jota ihmiset näyttävät pelkäävän on mentaalisen todellisuuden menetys, ajatus siitä, ettei ruumis ole mitään ilman mieltä, joka sen kokee. Minulle ei kuitenkaan tuota mitään vaikeuksia kuvitella, että järkeni sammuu samaan aikaan sydämeni kanssa (jos huonosti käy niin jo aikaisemmin). Katson siis asiaa varsin objektiivisesti, subjektiivisesti kuoleman jälkeistä olemattomuutta on tietenkin mahdoton kuvitella.