Uskonto

284 posts, 15 pages, 56,656 views

#61 • • Edited pakana Guest
Mul on taas enemmän kysymyksiä kun serveri pystyy syömään, mut kiitos Sampsonille ja muille ketkä ovat jakaneet omia tuntemuksiaan mitään tyrkyttämättä. On kaunista, että joku asia voi tehdä ihmiselle noin hyvää.

Tää aihe on täynnä ristiriitoja, pienessä ja isossa mittakaavassa, ja täytyy kyllä tunnustaa et mun negatiivinen asenne on kääntynyt plusmiinusnollaneutraaliin täysepäselkosuuteen, jonka koen todella ahdistavana. Uskonnon toisella laidalla kun on tätä:

"Niin, mitenkään hauskaa tässä ei ole tieto, että jos nyt kuolen, uskon 100% varmuudella joutuvani helvettiin."

Tarkotettiinko tämä pelko ohjaamaan ihmistä "parempaan elämään", vai tekeekö se elämästä ahdistavaa, kunnes lopussa sitten epäonistuu?

"Ei ihme ole sellainen, jonka nähtyäsi sinä rupeat uskomaan. Ei se ole taikatemppu. Vaaditaan uskoa, jotta näkisit ihmeen."

- tää on kyllä loistava... kuten tämäkin:

"Itse kuulun tähän joukkoon, sillä en pysty hyväksymään mitään ihmisen rakentamaa järjestelmää (kirkkoa, uskontoa) sellaiseksi johtotähdeksi, jota kaikissa asioissa voisi kyseenalaistamatta seurata."

Kuinka moni uskoisi Jumalaan, jos kukaan ei olisi aikaisemmin kertonut siitä hänelle?
#62 • • Zeraf Guest

Mä kunnioitan niitä jotka hiljaa uskovat omaan juttuunsa ja ovat onnelisia sen kanssa.

Mun mielestä henkilö joka uskoo hiljaa omaan juttuunsa=omahyväinen paskiainen. Vertauksena vaikka tällanen juttu....oletetaan että saat tietoos että Kuusamon kaupunginkirjaston pihalla on pihlaja joka antaa ikuisen elämän kun vaan tajuaa syödä yhden marjan siittä. Käyt syömässä siitä ja tiedät eläväsi ikuisesti. Mun mielestä olisi aika sydämetöntä pitää tieto vain omanaan,..luulisin että haluaisit kertoa asiasta muillekkin.

Niin, siis kunnioitan jos joku kertoo muillekkin omasta jutustaan mutta vastustan tuputtamista, eli jos henkilö ei halua kuunnella kannattaa asia jättää sikseen. Ja muutenkin joku kadulla huutaminen ei kuulu välttämättä tälle vuosituhannelle. :rolleyes:
#63 • • Secur Guest
ehkä se o silti totta et joku o kävelly vede pääl!!!

mut se o ollu jääs :DDD

Kategoriaa n maailman huonoimpia juttuja!
#64 • • Taedium Guest

oletetaan että saat tietoos että Kuusamon kaupunginkirjaston pihalla on pihlaja joka antaa ikuisen elämän kun vaan tajuaa syödä yhden marjan siittä. Käyt syömässä siitä ja tiedät eläväsi ikuisesti. Mun mielestä olisi aika sydämetöntä pitää tieto vain omanaan,..luulisin että haluaisit kertoa asiasta muillekkin.

Um... no tuo on ehkäpä kuitenkin niin, että oletetaan että saat tietoos että Kuusamon kaupunginkirjaston pihalla on pihlaja joka ehkäpä antaa ikuisen elämän kun vaan tajuaa syödä yhden marjan siittä. Käyt syömässä siitä ja [o]tiedät[/o] uskot eläväsi ikuisesti. Mun mielestä olisi aika sydämetöntä pitää [o]tieto[/o] usko vain omanaan,..luulisin että haluaisit kertoa asiasta muillekkin.

Noin niinkuin vähänkin suhteellisuudentajua silmälläpitäen vertauksena voisi käyttää vaikkapa tilanne, jossa Fazer jakaa ilmaisia namuja tehtaaltaan tämän päivän kaikille halukkaille ja itse siellä käy, eikä kerro kavereilleen, että btw. tuolta saa namuja. Mutta sekään ei ole suoraan verrattavissa tuohon. Jos Fazer jakaisi ilmaisia namuja olisi se suoraan todistettavissa oleva fakta ilman kommervenkkejä. Tietty kavereidesi tulisi uskoa sinua, kun kerrot tämän, mutta silti asian todenperäisyys voidaan konkreettisesti nähdä ja kokea (ja maistaa). Uskon todenperäisyyden kun saa selville vasta sitten kun hymy himmenee viimeisen kerran.
#65 • • pakana Guest
Zen & aivot

Mietiskely, ajatustoiminnan tasapaino, itsensä tunteminen ja sitä kautta "valaistumisen" kaltaisten elämysten kokeminen ei imho aina välttämättä liity uskontoon. On kyllä varmasti lukemisen arvonen kirja, kiitos vinkistä.

Btw, tilaan Hevoshullua, mutta en pidä hevosista enkä teineistä yhtään. Miksi kuulut kirkkoon jos et usko? Haluatko kirkkohäät, vai mikä on motiivisi maksaa kirkollisveroa? /clips/ En silti keksi mitään järkevää syytä maksaa palvelusta, jota ei käytä.

Hyvä pointti. Mä toivoisin et systeemiä muutettais niin, että ihmiset liitetään automaattisesti johonkin tehokkaammin toimivaan yhteishyvä-järjestöön, ja osa palkkatuloista ohjattais suoraan esim. kriisiapua tarvitseville. Nythän "pakkoniistettyä" rahaa käytetään mm. ison organisaation ylläpitoon, mahtaileviin palvontapaikkoihin ja vaalikampanjointiin. Siis fiksumpien juttujen ohella.
#66 • • Nudie Guest
Mihin uskot, vai uskotko mihinkään? Miksi ja miksi et?

EN oikein tiedä mihin uskoa. Epäilen. Olen kai agnostikko, ateistin suuntaan tosin kallellaan. Tiede näyttää olevan vahvoilla kaiken selittämisessä, mutta toisaalta paljon on avoimia kysymyksiä.

Ortodoksi, Luterilainen, Katolinen, pakana vai ateisti? Vai joku muu?

Luterilainen

Onko Raamattu pelkkä satukirja vai onko sillä jokin suurempi merkitys?

Tottakai Raamatulla on merkitystä. Se on länsimaisessa yhteiskunnassa kuitenkin kiistatta tärkein kirjallinen teos. Satua tai ei, viisas on opuksen sanoma. Lähinnä näen Raamatun yleispätevänä elämänohjeena. Sen mukaan kun elämäänsä elää, niin yllätyksiä on odotettavissa kait verraten vähän. Onhan Iso Kirja täynnä epäloogisuuksia ja moni asia on jo vanhentunut, mutta kyllä siellä ihan pätevää juttua on.

Onko tuolla taivaassa olemassa joku korkeampi voima, joka päättää kuinka asiat sujuvat?

Tuohon on perin vaikea uskoa. Toisaalta on vaikea olla uskomattakaan.

Mitä mieltä olet uskonnoista yleensä; tarvitaanko niitä?

Uskonnot ovat ihmiskunnalle kuitenkin enemmän hyödyksi kuin haitaksi, onvathan nykyiset moraalikäsitykset ja osin laitkin johdettu tietyssä mielessä uskonnoista. Toki uskonsotia käydään, mutta uskon että täysin uskonnoitta kehittyneessä yhteiskunnassa vallitsisi anarkia.

Aiheesta innostuneille suosittelen Esko Valtaojan kirjaa: Kotona maailmankaikkeudessa. Siinä Valtaoja pohtii maailman syntyä molemmilta näkökannoilta varsin objektiivisesti.
#67 • • Felis Guest

Hieno väistö! Edelleenkään en ymmärtänyt. Enemmän vain vaikuttaa, että ystäväsi uskovat, koska ovat päättäneet niin. Mitä tarkoitat? Epäilen sen mahdollisuutta, että ystäväsi on eräs kaunis aamu herännyt, syönyt aamumurojaan ja tuumannut: "Kun olen leikannut nurmikon alan uskovaiseksi."

Eikö päätös sitten mielestäsi edellytä halua sen päätöksen pitämiseen? Vai onko sinulla tapana päättää tehdä asioita vasten tahtoasi? Siinä vaiheessa kun vaikkapa tiede haastaa uskonnon antaman maailmankuvan uskovalla on kaksi vaihtoehtoa: joko hylätä usko tieteen vastaisena tai pitää siitä kiinni. Mielestäni jälkimmäinen vaihtoehto edellyttää halua uskoa.
#68 • • Taedium Guest

Eikö päätös sitten mielestäsi edellytä halua sen päätöksen pitämiseen? Vai onko sinulla tapana päättää tehdä asioita vasten tahtoasi? Siinä vaiheessa kun vaikkapa tiede haastaa uskonnon antaman maailmankuvan uskovalla on kaksi vaihtoehtoa: joko hylätä usko tieteen vastaisena tai pitää siitä kiinni. Mielestäni jälkimmäinen vaihtoehto edellyttää halua uskoa.

Ahaa, siis tilanne on ollut vaakakuppien kanssa? Kumpiko painaa enemmän ja siitä sitten päätetty. Tuo tapa miten kirjoitit, niin jotenkin väsyneenä sitä ihminen voi lukea sen tyyliin, että ystäväsi olisi noin vain niinkun extempore keksinyt, että nytpäs rupean uskomaan.

Juups. Elikä se mietintä, että mihin sitä sitten uskoo ja perustaa maailmankuvansa jos on esmes hataralla pohjalla (en viittaa ystäviisi - varmasti 99.99% ihmisistä epäilee omaa uskoaan ja maailmankuvaansa...) niin tietty siitä tieteen (joka ei ole vielä lähelläkään täydellistä) ja uskontojen väliltä kun koittaa rakentaa sitä maailmankuvaansa, niin joitain voi joutua valitsemaan. No ei nyt ihan stikkaamalla krunde vai klande, mutta kumminkin...
#69 • • Edited Zeraf Guest

Um... no tuo on ehkäpä kuitenkin niin, että oletetaan että saat tietoos että Kuusamon kaupunginkirjaston pihalla on pihlaja joka ehkäpä antaa ikuisen elämän kun vaan tajuaa syödä yhden marjan siittä. Käyt syömässä siitä ja [o]tiedät[/o] uskot eläväsi ikuisesti. Mun mielestä olisi aika sydämetöntä pitää [o]tieto[/o] usko vain omanaan,..luulisin että haluaisit kertoa asiasta muillekkin.

...Uskon todenperäisyyden kun saa selville vasta sitten kun hymy himmenee viimeisen kerran.

Nii no, ajattelin niin että kyseessä olisi 100% usko ikuiseen elämään, joka uskovaisella onkin "syötyään marjan". 100% usko on hänelle itselleen jo tietoa. Uskovaisessahan pyhä henki vakuuttaa että Jumala on olemassa ja että hänet pelastettu ikuiseen elämään, menkää vaikka kysymään heiltä itseltään. ;)

Kukaan uskovainen ei varmaan ole samaa mieltä tosta että uskon todenperäisyyden saa selville vasta sitten kun hymy himmenee viimeisen kerran. :D

Ja jos tarkkoja ollaan ja ajatellaan "ihmisjärjellä" niin eihän uskon todenperäisyydestä/ikuisesta elämästä koskaan voida olla täysin varmoja, edes silloin kun huomaisi kuolemansa jälkeen pyörittelevänsä teknareita pilven reunalla, koska ikuisuudella ei ole loppua, eikä tällöin asian varmentamiseenkaan olisi mahdollisuutta. Jos vaikka elämä päättyisikin 2 miljardin vuoden kuluttua?...niin no, ikuisuudessa ei kait ole muuta käsitettä kuin ikuisuus. Joo, parasta kait lopettaa tässä vaiheessa... :D
#70 • • Taedium Guest

100% usko on hänelle itselleen jo tietoa.

Olen eri mieltä. Minä uskon, ettei luulo ole tiedon väärtti.

Kukaan uskovainen ei varmaan ole samaa mieltä tosta että uskon todenperäisyyden saa selville vasta sitten kun hymy himmenee viimeisen kerran. :D

:) Ihan vaan vaikka valokuvan kun esität todisteeksi... tai jotain, ihan mitä tahansa muuta, kuin sokeaa uskoa...

eihän uskon todenperäisyydestä/ikuisesta elämästä koskaan voida olla täysin varmoja, edes silloin kun huomaisi kuolemansa jälkeen pyörittelevänsä teknareita pilven reunalla, koska ikuisuudella ei ole loppua, eikä tällöin asian varmentamiseenkaan olisi mahdollisuutta. Jos vaikka elämä päättyisikin 2 miljardin vuoden kuluttua?

Ööö... okei... :confused:

Nyrjähti aivot kun koitin keksiä ton tarkotusta. Vähän mä oon hitaalla tänään.
#71 • • Ryvon DJ Guest

Mun mielestä henkilö joka uskoo hiljaa omaan juttuunsa=omahyväinen paskiainen.

....oletetaan että saat tietoos että Kuusamon kaupunginkirjaston pihalla on pihlaja joka antaa ikuisen elämän kun vaan tajuaa syödä yhden marjan siittä. Käyt syömässä siitä ja tiedät eläväsi ikuisesti. Mun mielestä olisi aika sydämetöntä pitää tieto vain omanaan,..luulisin että haluaisit kertoa asiasta muillekkin.

Itseasiassa EI. Se puu pitäisi kaataa, juuret pitäisi repiä maasta ja polttaa koko paska.
"Ikuinen elämä" on ristiriidassa elämän olemuksen kanssa, jos tällä tarkoitetaan siis sitä, että ihminen fyysisesti eläisi ikuisesti.

Mikään mikä syntyy jostakin, ei voi olla ikuinen, miten se muuten olisi voinut syntyä mistään jos se kerta on AINA OLLUT ;)
"Muodonmuutos" olisi ehkä kuvaavampi sana energian mutaatiolle.

Zeraf, oletko ajattellut mahdollisuutta että kaikki ihmiset on omahyväisiä paskiaisia?
Kaikki ihmiset, eläimet ja kasvit uskovat omaan elämäänsä, omaan juttuunsa siis. Itsemurhaa hautovalla tai elämää vihaavalla ihmisellä on melkeimpä korostetusti "oma juttu" koko ajan suurennuslasin alla.

Se, puhutaanko uskonnosta, maksalaatikon ostamisesta tai DJ:n uskosta siihen että kuumimpia levyjä soittamalla pääsee helpommin tyttöjen pöksyihin, on sivuseikka.
JOKAINEN ajattelee vain ja ainoastaan omia asioitaan, jopa kaunamielisellä naapurinkyttääjällä on omat intressinsä mukana: hän ON OIKEASSA, ja voi tuomita naapureitaan sillä perusteella. Hänen oma juttunsa on siis olla (wannabe) tuomari.

Äiti, joka on huolissaan esim. poikansa turvallisesta koulumatkasta, ajattelee myös itseään, syyllisyyttään ja äitinä olon laiminlyötiä jos poika joutuisi onnettomuuteen.
Vaikka äiti haluaisi antaa henkensäkin pojan puolesta, ajattelee hän siltikin itseään, ja sitä miten HÄN voisi uhrautua pojan puolesta.

Jos puhutaan eläytymisestä jonkun osaan, tai empatiasta, on se hyvin lyhytkestoista, kestää parhaimmillaankin ehkä 20 sekuntia ennenkuin ihminen alkaa taas ajatella MITÄ HÄN tuossa tilanteessa tekisi.

Niin, siis kunnioitan jos joku kertoo muillekkin omasta jutustaan mutta vastustan tuputtamista, eli jos henkilö ei halua kuunnella kannattaa asia jättää sikseen. Ja muutenkin joku kadulla huutaminen ei kuulu välttämättä tälle vuosituhannelle. :rolleyes:

Uskovaisten harrastama tuputtaminen johtuu yksinkertaisesti niistä parista lauseesta siinä rumassa kirjassa, joissa KÄSKETÄÄN käännyttämään pakanoita kristityiksi, muuten joutuu Saddam Husseinin petikaveriksi vaikka muuten olisi kuinka harras.
Onkin huvittava seurata tuskissaan kiemurtelevia "uskovaisia", kun nämä eivät saa "järkisyillä" käännytettyä ketään puolelleen, hah hah! Pölkkypäät! :D

Minä itse asiassa haluaisin lisää "Jumalan hulluja" kaduille huutelemaan rivouksia ja pyhyyksiä, siinä olisi teatteria kerrakseen! Hyvä katusaarnaaja on kuin hovin klovni, joka samalla vittuilee, nöyryyttää ja samalla estoitta kehuskelee meitä pakanoita, saa korvat punoittamaan ja käden nyrkkiin.
Samalla Suomeen pitäisi saada enemmän katolista tekopyhyyttä, suomalaiset kun eivät ole koskaan oppineet valehtelun HYVÄÄ taitoa!
Kenties meistä siten tulisi myös parempia uskovaisia, hah hah!
#72 • • Tres Guest

Zen & aivot

Mietiskely, ajatustoiminnan tasapaino, itsensä tunteminen ja sitä kautta "valaistumisen" kaltaisten elämysten kokeminen ei imho aina välttämättä liity uskontoon.

Lue nyt kumminkin tuo kirja ennen kuin teet oletuksia
valaistumisen luonteesta ;)
#73 • • Zeraf Guest

Mikään mikä syntyy jostakin, ei voi olla ikuinen, miten se muuten olisi voinut syntyä mistään jos se kerta on AINA OLLUT ;)
"Muodonmuutos" olisi ehkä kuvaavampi sana energian mutaatiolle.

Niin no ei tietenkään voi sanoa että että ihminen, joka on kerran syntynyt, olisi ikuinen. Siis että olisi ollut ja tulee olemaan ikuinen. Voidaan kuitenkin sanoa että ihminen voi syntymänsä jälkeen, siitä eteenpäin elää ikuisesti. Tällöin ihminen siis ei ole ollut ikuinen vaan tulee jatkossa elämään ikuisesti,..loputtoman kauan.

Zeraf, oletko ajattellut mahdollisuutta että kaikki ihmiset on omahyväisiä paskiaisia?

No joo kyllä täytyy myöntää että asia on aika pitkälle näin. Jokainen kuuluu periaatteessa pohjimmiltaan tuohon kastiin. Mutta kyllä mun mielestä pyrkimys auttaa toista erottaa toisen siitä joka ei edes pyri auttamaan, vaikka tämä joka pyrkii auttamaan tekisi sen pohjimmiltaan siitä syystä, että saisi siitä itselleen kiksejä ja hyvän mielen. Kuitenkin hän on tässä tapauksessa ajatellut myös toista ihmistä kuten kyllä itseäänkin. Tai jotain sinnepäin... :confused: :D
#74 • • Taedium Guest

"Ikuinen elämä" on ristiriidassa elämän olemuksen kanssa, jos tällä tarkoitetaan siis sitä, että ihminen fyysisesti eläisi ikuisesti.

Ja ikuinen elämä olisi osittain elämän tarkoitusta vastaan. Laji ei kehittyisi, viat säilyisivät ja liikakansoitus olisi ongelmanamme.

<muistikuvia fakta="false"> Nythän taitaa tällä hetkellä olla niin, että maapallolla on elossa enemmän ihmisiä, kuin ihmiskunnan historiassa on koskaan ollut yhteensä ihmisiä elossa. </muistikuvia>

kaikki ihmiset on omahyväisiä paskiaisia?

Huomaan. Sinä ajattelet lähestulkoon samalla lailla, kuin minä. Perustelitkin lähes samoin sanoin, kuin itse teen.

Onkin huvittava seurata tuskissaan kiemurtelevia "uskovaisia"

Itse huvitun kyllä, varsinkin Ankkarokissa se uskovaisteltta ja saarnameininki. Silti tuosta lauseesta seuraava asian tyyli ei sovi omalle mallilleni. En arvosta kristinuskoa uskona, mutta arvostan ihmisiä, jotka uskovat ja heidän uskoaan. Siksi pyrin olemaan loukkaamatta, sillä tiedän, että usko voi jollekkin olla aika kovakin juttu.

Uskonto ja varsinkin kristinusko on kuitenkin osittain ihan hyvä kirja, jos siitä hukkaa ne kaikki uskoon liittyvät muasta. Esmes eilen kämppiksen kanssa tuli, kun minulla oli jotain, mikä kämppikseltä oli loppu. Minullakin sitä vain vähän. Silti jaoin puolet kämppikselleni. Kaksikin lausetta Raamatusta tulee mieleen.
"Hyvä antaa vähästä, paha ei paljostakaan." sekä
"Hyvä palkitaan hyvällä." (Melkeinpä koko Raamatun teema.)

Ensimmäiseen uskon vain siksi, koska uskon myös toiseen lauseeseen. Ensimmäinen asia ei minua kiinnostaisi, ellen minä olisi anteliaisuudellani osoittanut olevani hyvä ihminen ja sitäkautta minun on ahdinkotilanteessa jatkossa helpompi kääntyä kämppikseni puoleen. = Raamatun opitkin ovat egoistisia.

Mutta mitä valehteluun tulee... ainakin irlantilainen osaa kusettaa silmät sinisenä suoraan asiakkaalle. Ja vaikka jäisi kiinni valehtelusta kauppiasruoja, niin silti jatkaa kusettamista. Usein samaa valhetta. En ollut ajatellut sen liittyvän katolilaisuuteen.
#75 • • Edited dixoff Guest

Minä itse asiassa haluaisin lisää "Jumalan hulluja" kaduille huutelemaan rivouksia ja pyhyyksiä, siinä olisi teatteria kerrakseen!

Mä kans. Olisi myös ihan viihdettä saada henkilökohtaisesti kadulla käteen paperiversiot näistä. Silloin tällöin noita näkyy jaossa kristillisten ulkoilmatempauksien yhteydessä, mutta ei läheskään kaikkien. Voittavat huumorilukemistona esim. Vartiotornit 100-0.
#76 • • Edited Ryvon DJ Guest

Originally posted by Zeraf

Voidaan kuitenkin sanoa että ihminen voi syntymänsä jälkeen, siitä eteenpäin elää ikuisesti. Tällöin ihminen siis ei ole ollut ikuinen vaan tulee jatkossa elämään ikuisesti,..loputtoman kauan..

Nimenomaan tuohan EI ole mahdollista, kuten yritin todistaa :D
Mikään ei voi tyhjästä syntyä ja olla sen jälkeen ikuinen.
What borns must die.

Mutta kyllä mun mielestä pyrkimys auttaa toista erottaa toisen siitä joka ei edes pyri auttamaan, vaikka tämä joka pyrkii auttamaan tekisi sen pohjimmiltaan siitä syystä, että saisi siitä itselleen kiksejä ja hyvän mielen.

Olen miettinyt auttamisen motiiveja jo pidemmän aikaa. Kysymys "onko pyyteetöntä auttamisenhalua olemassakaan?" on avainkysymys. Kannattaa tarkkailla itseään auttamistilanteissa ja kysyä "miksi minä autan?", vastaukseksi ei riitä että haluaa auttaa (ja vielä vähemmän että "se on oikein").

Jos vaikka autan ventovierasta äitiä kärryjensä kanssa paikallisbussista ulos, miksi sen teen?
Teenkö sen siksi koska en halua muiden matkustajien paheksuvia katseita niskoilleni, vaiko säälintunteesta äitiä kohtaan?

Okei, sääli on ihan hyväksyttävä (joskin vaarallinen) tunne auttamisen yhteydessä, mutta autanko sittenkin ehkä sen takia että minun EI TARVITSISI TUNTEA sääliä? Ts. haluan tosiasiassa auttaa vain itseäni pääsemään tuosta kiusallisesta ja vittumaisesta tunteesta eroon, mutta miksi sääli on niin kiusallinen tunne?
Kysymyksiä joita kannattaa miettiä.

Ei auttamisessa mitään "vikaa" ole, päinvastoin, olen auttamisen suuri ystävä:D

Originally posted by Taedium
Silti tuosta lauseesta seuraava asian tyyli ei sovi omalle mallilleni. En arvosta kristinuskoa uskona, mutta arvostan ihmisiä, jotka uskovat ja heidän uskoaan. Siksi pyrin olemaan loukkaamatta, sillä tiedän, että usko voi jollekkin olla aika kovakin juttu.

Enhän minä voi arvostaa hölmöjä mielipiteitä tai ajattelua, jos näen että ne johtuvat suurimmaksi osaksi omasta typeryydestä!

Jos perheenisä vaikka ilmoittaa että on OK hakata homomiehiä kylän raitilla vain sen vuoksi nämä pitävät miehistä, tajuan kyllä äijän "motiivit", mutta enhän minä sitä tekoa tai ajatusta hyväksy.

Sama jos tervejärkinen pikkupenska tahallaan polttaisi näppinsä koko ajan liedellä, oli siinä takana mikä tahansa logiikka, niin enhän minä sitä järkevänä tai älykkäänä tekona pidä, vaan täysin typeränä :D Todennäköisesti pojalle pitäisi varata lapsipsykologin aika. (Tässä tulikin paljastettua meikäläisen suhtautuminen "uskovaisiin" ;))

Meikäläinen katselee näitä hihhuleita huvittuneena vain siksi, että ne "sieluntuskat" ja synnintunnot ovat suurilta osin itseaiheutettuja, eivät mitään todellisia ongelmia tai mitään mikä sinänsä pitäisi ottaa vakavasti. OIKEASTI kärsivät ja maailman potkimat ihmiset ovat eri asia, en minä heille naura.

Uskovaisten ihmisten pitää tehdä asioista niin PIRUN vaikeita :D, arkipäivän selittäminen ja omat tunnot on niin helppo kääriä muinaiseen uskonnolliseen (ja suomalaisille täysin vieraaseen) mössöön, ja sen sijaan että yrittäisi elää ihmisiksi, sortuu pikkulapsien pelotteluun.
Terveet ja tasapainoiset ihmiset, miksi heidän pitää sortua sellaiseen naiiviin hölmöyteen? Oikein hävettää. Kuin joku olisi maalannut Mona Lisalle Mikki Hiiren korvat, siltä minusta tuntuu kuin katselen tällaisia ihmisiä.
Tuntuu että viisituhatta vuotta sitten ihmiset saattoivat olla nykypäivän ihmisiin verrattuna tietyssä suhteessa järkevämpiä, eivät ainakaan niin typeriä uskomustensa kanssa.

En ollut ajatellut sen liittyvän katolilaisuuteen.

No joo, tämä katolisuuden hyvä puoli, että sielu voidaan pelastaa ripillä, on oikein kätevä ihmisten PAREMMAN mielenterveyden kannalta.
Ripilläkäynti on kuin vessassakäynti: henkinen "paska" voidaan rauhassa tyhjentää, ei tule ummetusta ja sielu toimii paremmin. Eihän se raamatun idean mukaisesti välttämättä mene, mutta noudattaa uskollisemmin ihmisen oman psykologian logiikkaa: ihminen saa purkaa omia tuntojaan ja samalla juoruta kylän ihmisten asiat papille.
Kun ihminen tietää saavansa syntejään "anteeksi", hän tietää että voi tehdä ne uudestaan ja saada jälleen anteeksi, nerokasta! Kun oppii kusettamaan jumalaa, oppii kusettamaan ihmisiäkin.
HUOM! Tämä ei ole sitten katolisten ihmisten dissausta, minä RAKASTAN katolisia ihmisiä! :D

Ja Dixoffin esiintuomat uskonnolliset sarjakuvatraktaatit: niissä kiteytyy amerikkalaisen ja uskonnollisen typeryyden huippu uskomattoman vastenmielisellä ja irstaalla tavalla!
Itselläni on hieman ongelmia suhtautua hiiltymättä tähän propagandaan (vrt. katusaarnaajat), koska se on suunnattu lapsille joilla ei välttämättä ole resursseja käsitellä näitä asioita. Jos lapsia pelotellaan helvetillä, niin eihän siitä mitään tule, uusia Osama Bin Ladeneja vaan.

God Damn, noita traktaatteja näkee silloin tällöin Stadinkin katukuvassa, kävipä joku hihhuli muutama vuosi sitten aina säännöllisesti laittamassa nivaskan Tieteellisten Seurain ylläpitämän kirjakaupan ale-laariinkiin, josko kyyniset vanhat tiedemiehet olisi näin saatu käännytettyä naiiveilla sarjakuvilla, hah hah! :002:
#77 • • Ryvon DJ Guest
Hmm... kun edellisessä postauksessa sanoin rakastavani katolisia ihmisiä, unohdin tietenkin mainita sen yhden poikkeuksen: PAAVIN.

TV kakkoselta tuleva ohjelma ko. herrasta palautti mieleen tuon nykyajan Imperiumin Keisarin. Äijä on oikea malliesimerkki kaverista joka "parantaessaan" maailmaa, saa sen vain enemmän vituralleen ja sitten kehtaa vielä syyttää alaisiaan siitä!

Hyvää tarkoittava höppänähän tuo mies varmaan on, mutta niinhan ne kaikki maailmanparantajat. Maailmanparantajien tapaan hänkin tarjoaa monisyiseen ongelmaan vain yhtä ratkaisua ja that is that, take it or be doomed :mad:

Okei, hänen psykohistoriansa varmaan selittää paljon, mutta ei sen nojalla voi yksin säätää jonkun kehitysmaan asukkaan lapsien lukumäärää.

Noh, kiukunpuuskaa on aina mukava purkaa Plattarissa :D
#78 • • Edited Ana-- Guest
Itse olen käsittääkseni ns. heikko ateisti eli agnostikko. Mielestäni
täydellistä käsitystä jumalan tai vastaavan korkeamman olemas-
saolon entiteetistä on mahdotonta muodostaa ihmisen rajallisella
ajattelukapasiteetilla . Tämä määritelmä minusta tarkoittaa
suhdettani siihen, onko jumalaa mielestäni täysin absoluuttisessa
mielessä olemassa.

Usko sinänsä on täysin asia erikseen. Itselleni uskonto tai usko-
vaisuus ei muodosta elämän peruspilaria, en ainakaan tiedosta
tai tunnusta "uskovani" erityisesti tieteeseen, taiteeseen, ihmisiin
tai mihinkään paperille kirjoitettuun sääntökaavoja noudattavaan
uskontoon tai tapaan käsitellä maailmaa. Usko silti sanan
varsinaisessa merkityksessä on minunkin elämässäni jatkuvasti
läsnä, niinkuin kenellä tahansa normaalin psyyken omaavalla
henkilöllä. Uskon vastoin parempaa tietoani siihen, etten kuole
nukkuessani, ettei maailma lakkaa olemasta tai luonnonlait
käänny päälaelleen seuraavan viiden sekunnin sisällä. Tämäkin
pelkästään on mielestäni tietynlaista uskovaisuutta, suorastaan
pakollista tavoitteellisen toiminnan mahdollistamiseksi. Ilman
minkäänlaista uskoa mihinkään olisi ihmisen täysin mahdoton
toimia, varautua tai ajatella elämäänsä ja olemassaoloansa
eteenpäin. Ehkä uskoni perustuu lähinnä aikaisemmassa elämäs-
säni hankittuihin kokemuksiin, peilaan tulevaisuutta
menneisyyden valossa. Ja, ei, en tarkoita "Edellistä elämääni" :)

Ylipäänsä suhteeni olemassaoleviin, dogmaattisiin uskontoihin ja
niiden vaikutukseen sekä yhteiskunnallisella että
henkilökohtaisella tasolla on erittäin ambivalentti. Uskonto on sitä
väärin käyttävien ihmisten käsissä erittäin vahva hallitsemisen ja
kontrolloinnin väline, mutta henkilökohtaisella tasolla se voi olla
erittäin vapauttava ja voimaa antava työkalu arjen paineiden ja
eksistentiaalisen tuskan kestämiseen. En ole valmis
tuomitsemaan koko kristinuskoa esimerkiksi sen takia, että paavi
on osittain vastuussa katolisten kehitysmaiden väestöräjähdyk-
sistä ahdasmielisellä asenteellaan ehkäisyyn. Mielestäni selibaatti-
lupauksen antaneella miehellä ei pitäisi olla mitään sanomista sii-
hen, mitä muut ihmiset makuukamareissaan puuhaavat.

Oma suhteeni muiden ihmisten uskoon on vuosien varrella kypsy-
nyt perheessäni minulle syötetystä "Kaikki uskovaiset ovat hullu-
ja"-asenteesta suvaitsemiseen ja ymmärtämisen yrittämiseen.
Myönnän, että minulla on vaikeuksia pitää fundamentalistisia
jehovan todistajia (näin esimerkkinä) täysipäisinä ihmisinä, mutta
pyrin silti aktiivisesti hyväksymään heidän elämäntapansa.

Se, mikä minut saa näkemään punaista, on uskovaisten organi-
saatioiden aggressiiviset rekrytointiyritykset ja oman uskon
käsittäminen muita uskoja/uskontoja paremmaksi ja oikeammaksi.
Ovelta ovelle kiertävät jehovan todistajat vahvistavat varmasti
omaa uskoaan ja "tietävät" olevansa hyvällä asialla kertomalla
meille lammasraukoille tiestä autuaammille pelloille, mutta usko
on niin henkilökohtainen asia, ettei kenelläkään pitäisi olla
oikeutta tulla tuputtamaan omaansa minulle. Tosin Vartiotorni
on ihan viihdyttävää luettavaa ja Herätkää! sisältää usein
jänniä artikkeleita. "Näin puhut nuorelle sukupuolisuudesta" oli
erityisesti silmiä avaava kokemus jehovantodistajalaiseen
seksuaalimailmaan.

Pahoittelen että postaukseni sisältää aimo kasan tyhmiä itses-
täänselvyyksiä ja varmasti myös kehittävää argumentointia
vaativia, epäkypsiä ajatuksia, mutta näin minä ajattelen aiheesta.
#79 • • Ana-- Guest

Tämä on hypoteesi, ei looginen päätelmä. Looginen päätelmä vaatii tuekseen premissejä ja päättelysääntöjä. Toisaalta se, että jokin on looginen päätelmä, ei takaa, että se olisi totta.

Miehet ovat ihmisiä.
Naiset eivät ole miehiä.
Siis: naiset eivät ole ihmisiä

Logiikan ongelma, joka ulottuu myös tieteeseen on se, että sen avulla ei saada mitään tietoa logiikan ulkopuolisista asioista.

Muistaakseni induktiopäätelmä oli tyyppiesimerkki ei-loogisesta
päätelmästä. Sinänsä huono esimerkki.
#80 • • Felis Guest

Muistaakseni induktiopäätelmä oli tyyppiesimerkki ei-loogisesta
päätelmästä. Sinänsä huono esimerkki.

Jostain kumman syystä ihmisillä kuitenkin tuntuu olevan vahva usko tieteellisen induktion voimaan. Kyllä induktiokin muuten voi olla looginen, mutta se ei ole totuuden säilyttävä samalla tavalla kuin deduktio.