JOULU TULEE - oletko valmis?

294 posts, 15 pages, 53,345 views

Avatar
#121 • • Jobie Guest
Olen jo vuosia haaveillut joulusta näin antitonttuna jossain _muualla_ ja tänä vuonna vihdoinkin aion sen mukaan toimia-> yksin jonnekin kauas pois. Pitäskin alkaa jo miettimään matkakohde tarkemmin ja varata liput. Elämäni joulu vasta tulossa :D
Avatar
#122 • • Karo Guest

Joulu on ihan kuningas-aikaa, kyseessä on omassa perheessä se
juhla jolloin poikkeuksetta kaikilla on hyvä fiilis, ja meidän
perheessä on kivaa. Koko perhe pistää vähän juhlavampaa
päälle, syödään jouluisasti (=sikana), ja sit avataan lahjoja.
Jostain syystä koko miun perhe arvostaa em. juhlaa, jolloin esim.
pienet erimielisyydet kaikkoaa kokonaan, ja koko illan fiilis on tod
levollinen.



*tilitys*
Onnellinen perhe tosiaan. Meillä joulu on helvettiä. Riitelyä, tappelua, ahdistusta ja nihkeää tunnelmaa. :(
Jouluaatto vietetään perheen parissa, vain mummuni ulkopuolisena mukana. Hänkin vaan itkee ja valittaa vaivojaan ja elämänsä kurjuutta ja kuinka kuolee kohta. Perheen välit kiristyy, vaikka viinaa ei edes juoda.
Lahjojen avaaminen on ahdistavaa, perheen sisäisiä alusta asti pieleen menneitä ihmissuhteita yritetään paikata materialla. Joulu on hirveä juhla (no okei, on ne ruoat ihan hyvii...). :rolleyes:
*tilitys*
Avatar
#123 • • Hansu Guest
catalino.gif
Avatar
#125 • • valo Guest



Joulusta on tullut melkeinpä vuoden pahin kulutusjuhla. Stressaantuneita ihmisiä ravaamassa tavaratalosta toiseen ostamassa kasoittain tarpeetonta krääsää. Mutta mitäpä muutakaan voi odottaa aikana, jona materian palvonta on muutenkin saavuttanut lähes käsittämättömät mittasuhteet.



Olipas kliseistä tekstiä... Allekirjoittanut ainakin pitää joulusta kovasti :heart: En koe stressaavana lahjojen hankkimista, hankin niitä vain sellaisille ihmisille joille haluan, en velvollisuudesta. Turhan krääsän ostamista en kuitenkaan kannata, yritän ainakin (onnistuminen hmm...) ostaa vain sellaista, jolla uskon olevan myös käyttöä/suurempi merkitys. Yritän itsekin vihjailla siihen malliin ettei kukaan sortuisi ostamaan mulle mitään "pieniä ja kivoja" koriste-esineitä tai ylipäätään sisustusesineitä :what:

Joulu on minulle lämmön ja yhdessäolon sekä ennen kaikkea rauhoittumisen juhla (tenttikiireet takana jne.). Mitään uskonnollista sanomaa en haluaa jouluun "sotkea". Siksi ärsyttääkin suunnattomasti, kun aina joku jaksaa alkaa avautumaan siitä, miten ihmiset ovat unohtaneet joulun todellisen sanoman. Todellisen?!! Eikö meillä kaikilla ole kuitenkin oikeus viettää juuri sellainen joulu kuin haluamme, oli se miten materialistinen tahansa...

Joulun vietosta vielä sen verran, että näin vajaan vuoden yhdessä poikaystävän kanssa asuneena ei ole vielä ehtinyt kehittämään mitään omia joulutraditioita, vaan lähinnä tuntuu siltä, että kaipa sitä vielä viettää ainakin aaton yhdessä vanhempien kanssa...Noin niinkuin vanhasta tottumuksesta :) Miten muut ovat toimineet ko. tilanteessa?
Avatar
#126 • • Hansu Guest

Joulun vietosta vielä sen verran, että näin vajaan vuoden yhdessä poikaystävän kanssa asuneena ei ole vielä ehtinyt kehittämään mitään omia joulutraditioita, vaan lähinnä tuntuu siltä, että kaipa sitä vielä viettää ainakin aaton yhdessä vanhempien kanssa...Noin niinkuin vanhasta tottumuksesta :) Miten muut ovat toimineet ko. tilanteessa?



Juuri samoin on toimittu, tai itse asiassa tullaan toimimaan, koska ollaan nyt asuttu yhdessä vajaat puoli vuotta. Mutta ne aiemmatkin 5 yhteistä joulua ollaan vietetty kumpikin omien vanhempiemme luona kotipuolessa. Meillä on tosin se hyvä puoli, että vanhempamme asuvat 3 km päässä toisistaan, joten ihan erikseen ei ole tarvinnut joulunpyhinäkään "riutua".
Avatar
#127 • • LindaGP Guest
En ole kyllä ollenkaan valmis siihen, että joulu tulee. Taas. Joka vuosi. Yhtäkään joululahjaa en ole vielä hankkinut (paitsi itselleni...). Tulee vissiin kiire. On ollut vähän muuta ajateltavaa viime aikoina.

Tästä joulusta tulee erilainen kaikkiin muihin viettämiini jouluihin. Päätimme nimittäin Jipen kanssa viettää aaton ihan kahdestaan kotona. Joulupäivinä menemme sitten molempien vanhempien luona käymään. Tehdään kaikki jouluruuat itse (pieniä määriä), siippa saa kyllä luvan paistaa kinkun, koska en muutenkaan voi sietää sitä lämpimän kinkun hajua, varmaan tulisi värihaukotus tällä kertaa. Onneksi minun vanhempani paistavat tänä vuonna kalkkunaa.

Tuli yhtäkkiä kamala himo piparkakkutaikinaa...
Avatar
#128 • • Jukka I Guest

Turhan krääsän ostamista en kuitenkaan kannata, yritän ainakin (onnistuminen hmm...) ostaa vain sellaista, jolla uskon olevan myös käyttöä/suurempi merkitys. Yritän itsekin vihjailla siihen malliin ettei kukaan sortuisi ostamaan mulle mitään "pieniä ja kivoja" koriste-esineitä tai ylipäätään sisustusesineitä :what:



Krääsän saaminen on tosiaan pyllystä. Vihjailutkaan ei aina riitä, eikä edes suorasukainen "EI LAHJOJA" -ilmoitus kutsussa tms. Pikkukivat esineet päätyy kaapin pohjalle tullakseen vastaan seuraavan muuton yhteydessä. Melkeinpä kaikki perushyödykkeet löytyy jo, eikä mulle kukaan osaa omatoimisesti hankkia mitään edes etäisesti kuuntelukelpoista musiikkia saati sitten vaikkapa studiotekniikkaa.
Avatar
#129 • • Moraani Guest

Krääsän saaminen on tosiaan pyllystä. Vihjailutkaan ei aina riitä, eikä edes suorasukainen "EI LAHJOJA" -ilmoitus kutsussa tms



Mutta ajatushan on tärkein. Jos joku ostaa sinulle lahjan ei pitäis aatella että !¤¤#/& ku meni ostaa tällasen paskan mulle. Vaan olla iloinen että joku haluaa ostaa sulle jotain ja on yrittänyt miellyttää sua. Myy sitten vaikka kirppiksellä.

Itse teen sillätavalla, jossen keksi hyvää lahjaa jollekin, jätän sen ostamatta. Näihin kuuluu usein kaverit, perheelle ostetaan aina.
Avatar
#130 • • Tapi T Guest

En ole kyllä ollenkaan valmis siihen, että joulu tulee. Taas. Joka vuosi. Yhtäkään joululahjaa en ole vielä hankkinut (paitsi itselleni...). Tulee vissiin kiire.


Jouluostokset mä oon jo useana vuonna tehnyt aina sunnuntai-iltaisin, jolloin saa olla useimmiten kaupoissa aivan yksin. Tiedän aina etukäteen mitä kullekin ostan, joten mitään sen kummempaa stressiä tai kiiretä mulle ei joululahjoista tai joulusta ylipäänsä synny.

Suosittelen tapaa muillekin.
Avatar
#131 • • Moraani Guest


Suosittelen tapaa muillekin.



Ja mä oon kaikki sunnuntait töissä :sad: Viime su yritettiin töitten jälkeen mennä, mutta en jaksa olla kauaa yhdessä kaupassa, varsinkaan töitten jälkeen ei liian pitkiä hermoja ole. Sunnuntaisin ei tod oo sitä raivostuttavaa ruuhkaa, kaupat näytti lähes kiinniolevilta.

Tämä on eka joulu kun olen näin aikasin liikenteessä. Yleensä olen hoitanut jouluostokset paria päivää ennen aattoa, mikä on toiminut myös ihan hyvin.

Olen ollut viimeset en muista kuinka monta aattoa töissä, tosin vain klo 13 asti ja se on aina yhtä mukavaa. Aattona kaupoilla käy äitejä jotka tulevat ostamaan vielä yhden lahjan toiselle lapsistaan, jotta molemmat saisi yhtä paljon paketteja. Ja miehiä blokkaamassa paketin naiselleen ja tyttärelleen, ilman minkäänlaista stressiä. Aattona kaikki ovat jo niin rentoutuneita, että ostoksien tekeminen tuntuu olevan varsin mukavaa.
Avatar
#132 • • Elvish Guest
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty sopii tähänkin yhteyteen.

Eli jonkinverran on jo hahmottanut mitä kenellekkin antaisi, ja miten/missä Joulun viettää. Kaupoissa en vielä ole oikeastaan ravannut, mutta helpottaa huomattavasti kun tietää suurinpiirtein mitä ja mistä etsiä.

Joulu tulee todennäköisesti vietettyä perinteiseen hyväksi havaittuun tapaan, eli itse menen päivällä lähisukulaisia moikkaamaan, samoin tyttöystävä menee vanhemmilleen. Illalla sitten tullaan kotiin viettämään Joulua ja availemaan lahjoja toistemme ja kissojen kanssa.

Joskus on kyllä ollut nihkeetä kun ei ole varautunut ajoissa ja viimetingassa yrittää etsimällä etsiä edes jotain lahjaksi annettavaa, siksi kannattaakin ajoissa jo miettiä mitä kellekkin antaa.

Vinkkinä niille joilla on vaikeuksia keksiä mitä antaisi lahjaksi, niin ajattelee itsensä lahjansaajan osaan ja miettii mistä ko. henkilö ITSE ilahtuisi ja mille hänellä olisi oikesti käyttöä, näin välttyy siltä "turhalta krääsältä" Koska monesti semmoinen mikä on omasta mielestä hauska lahja, ei ehkä välttämättä sitä ole lahjansaajan mielestä.
Avatar
#133 • • Jukka I Guest

Mutta ajatushan on tärkein. Jos joku ostaa sinulle lahjan ei pitäis aatella että !¤¤#/& ku meni ostaa tällasen paskan mulle. Vaan olla iloinen että joku haluaa ostaa sulle jotain ja on yrittänyt miellyttää sua. Myy sitten vaikka kirppiksellä.



Korjaus: ihminen on tärkein. Paras "lahja" on se, että tuo itsensä paikalle, se on täysin riittävä tapa miellyttää mua. Tärkeän ihmisen läsnäolon rinnalla kaiken maailman symboliset rihkamat menettää merkityksensä.

Jos nyt kuitenkin joku välttämättä haluaa ja osaa hankkia mulle lahjaksi jotain oikeasti tarpeellista, niin tottakai arvostan sitä.
Avatar
#134 • • Moraani Guest

Paras "lahja" on se, että tuo itsensä paikalle, se on täysin riittävä tapa miellyttää mua.



Tätä on toisen osapuolen ehkä jopa vaikea toteuttaa, sillä monesta se tuntuu täysin riittämättömältä. Plus lahjojen antaminen on kivaa, jos onnistuu ilahduttamaan toista.
Avatar
#135 • • Jukka I Guest

Paras "lahja" on se, että tuo itsensä paikalle, se on täysin riittävä tapa miellyttää mua.



Tätä on toisen osapuolen ehkä jopa vaikea toteuttaa, sillä monesta se tuntuu täysin riittämättömältä.



Tuntuu riittämättömältä siksi, että lahjojen antamisesta ja saamisesta on tullut niin yleinen tapa, ettei sitä sen kummemmin kyseenalaisteta. Siitä huolimatta, että hyvin yksinkertaisella lahjat "kieltävällä" maininnalla/sopimuksella säästettäisiin molempien osapuolten vaivaa ja rahaa. Ja edelleen, aidosti hyödyllisten lahjojen antaminen on mun mielestä täysin ok, toisin kuin tarpeettoman krääsän hankkiminen vain tavan vuoksi.
Avatar
#136 • • Moraani Guest


että hyvin yksinkertaisella lahjat "kieltävällä" sopimuksella säästettäisiin molempien osapuolten vaivaa ja rahaa.

aidosti hyödyllisten lahjojen antaminen on mun mielestä täysin ok, toisin kuin tarpeettoman krääsän hankkiminen vain tavan vuoksi.



TV-sarjoista tuttu ilmiö on kun pariskunta tekee sopimuksen,
etteivät osta toisilleen lahjoja, mutteivät silti pysty olemaan ostamatta.

Pitäisi ehkä jatkaa joululahjalistan tekoa vanhempanakin, jotta
sitten ei tulisi turhia lahjoja. Tai ainahan voi toiveita esittää, tai asianomaisilta
kysyä heidän toiveistaan/tarpeistaan.

Se on kyllä äässistä jos tuntuu että lahjan antaja ei ole ajatellut
saajaa sen enempää, vaan pakosta hankkinut jotain.
Avatar
#137 • • Daniel Braun Guest
Kuulkaas kaverit, nyt syödään kanaa :hearts:

Miksi ihmeessä tuntuu siltä että vuosi vuodelta alkaa jouluhössötys yhä aikaisemmin ja aikaisemmin?
Tässä olen jo reilut kaks kuukautta katullu raflassa sitä että 10000000+n pikkujouluryhmää dokailee ja nolaa itseään toisten silmissä.
Kaupat pursuavat joulutuotteita jo Lokakuusta lähtien...

Asia mitä Joulussa vihaan on se, että koko juhlasta on tullut massiivinen rahojenryöstäjuhla!
Jokapuolella syötetään mieliimme kaikennäköisiä mainoksia siitä ja tästä tuotteesta joka kannattaa ostaa joululahjaksi hänelle josta eniten välität.
Ja hinta vaivaiset 150e!
Huoh...

Minä itse vietän Joulun rakkaitten ihmisten kanssa.
Lahjat ovat toisarvoisia, tunnelma on tärkein.
Mulle Joulun merkittävin lahja on se että vietän aattopäivän ja alkuillan äidin luona.
Äiti on paras joululaja.
Illalla kaappaan rakkaan Tanjani viereeni.
Kynttilöitä, rauhallinen tunnelma ja tärkeät ihmiset lähellä.
Se on minun unelma Jouluni!
Avatar
#138 • • Hugo Guest
Jes! Joulukortit on nyt humpsautettu postilaatikkoon. Kerrankin ne on ainakin lähetetty ajoissa. Ulkomaillekin lähteneet varmaan ehtii ajoissa - niin paitsi Belgiaan menevät on perillä ehkä joskus maaliskuussa :scared:

Muutama lahja vielä porukoille ym niin sitten alkaa ollakin "velvollisuudet" hoidettuna. Toivottavasti oon ollu edes muitten silmissä kiltti :heart: tänä vuonna. Tontut ei ehkä aina jaksa päivystää - varsinkaan yön pikkutunneille :hah:
Avatar
#139 • • Roz Guest
Ainoatakaan lahjaa en ole vielä ostanut täksi jouluksi. Veljekset Keskisille ajattelin mennä ensi viikolla joku päivä (kunhan ei viikonloppuna).
Muuten aika jees paikka ostaa lahjat mutta jengiä todennäköisesti on aivan käsittämättömät määrät. Joskus muistaakseni oli ovella portsarit laskemassa jengiä sisään kun oli niin täyttä...

Jouluntuloon olen muuten kyllä ihan valmis, tulisi vain nopeammin että pääsisi lomalle :)
Avatar
#140 • • pie Guest
Kävin ostaa ensimmäisen lahjan tänään. Montaa en ostakaan ;)