Autopopit

156 posts, 8 pages, 38,086 views

Avatar
#61 • • categrasher Guest
eiku minkälainen virtajärjestelmä pitää olla et saa kaiken irti subbarist jonka nimelliset on 400w, todellisesta en tiiä jos tos nimellises on vähä valeheltu... eli mimmiosen vahvarin ja akun valiin vai?!
Avatar
#62 • • MikkiHiiri Guest


eiku minkälainen virtajärjestelmä pitää olla et saa kaiken irti subbarist jonka nimelliset on 400w, todellisesta en tiiä jos tos nimellises on vähä valeheltu... eli mimmiosen vahvarin ja akun valiin vai?!



Jos sulla on 20000W jatkuvaa tehoa käytettävissä niin sitten saa
ainakin kaiken irti kalvoa myöten :)
Nojoo. Tossa tapauksessa kaiken saa irti ainakin heittämällä n.
puolet tehokkaampi vahvari kun subbarin tehonkesto. Vahvarien
tehot yleensä ilmoitetaan 14,4V:lla ja sillä jännitteellä niitä
ainakaan pelkkään akkuun kytkettynä ei voi pyörittää. Akun jännite
kun vielä alenee siitä 12 voltista jonnin verran kun aletaan
imemään virtaa kymmeniä ampeereja.

Nyt on aivot sen verran narikassa etten jaksa selittää tarkemmin=)
Avatar
#63 • • -=aave=- Guest


eiku minkälainen virtajärjestelmä pitää olla et saa kaiken irti subbarist jonka nimelliset on 400w, todellisesta en tiiä jos tos nimellises on vähä valeheltu... eli mimmiosen vahvarin ja akun valiin vai?!



1F kondensaattori väliin, niin virta kulkee tasaisesti. Mut muista ladata konkka täyteen ennen asentamista, muuten käy häjysti.
Ja Vahvistin teho ei juurikaan vaikuta subbarin toimintaan, ainoastaan äänen laatuun.
Esim. joku 250w mono vahvistin riittää vallan mainiosti.
Avatar
#64 • • MikkiHiiri Guest


1F kondensaattori väliin, niin virta kulkee tasaisesti. Mut muista ladata konkka täyteen ennen asentamista, muuten käy häjysti.



Joo hyvä pointti :)
Joissakin konkissa taitaa kyllä olla oikosulkusuojat, mutta niissä
joissa ei ole niin kajahdus saattaa olla melkoinen :D
Avatar
#65 • • bulk Guest




1F kondensaattori väliin, niin virta kulkee tasaisesti. Mut muista ladata konkka täyteen ennen asentamista, muuten käy häjysti.
Ja Vahvistin teho ei juurikaan vaikuta subbarin toimintaan, ainoastaan äänen laatuun.
Esim. joku 250w mono vahvistin riittää vallan mainiosti.



Niin ja se lataaminenhan sitten tapahtui siten, että kytket virtajohdon konkkaan ensin noin kilo-ohmin sarjavastuksella ja annat lataantua muutaman tovin.
Avatar
#66 • • TKai Guest




1F kondensaattori väliin, niin virta kulkee tasaisesti. Mut muista ladata konkka täyteen ennen asentamista, muuten käy häjysti.



"Häjysti"? Ei sitä ennen asentamista mikään pakko latailla ole.
Enpä ole ikinä kuullut, että tuon suhteen olisi mitään ongelmaa ollut.
Avatar
#67 • • Edited MikkiHiiri Guest


"Häjysti"? Ei sitä ennen asentamista mikään pakko latailla ole.
Enpä ole ikinä kuullut, että tuon suhteen olisi mitään ongelmaa ollut.



Testaapas mitä tapahtuu kun konkka on täysin tyhjä ja kytket
siihen jännitteen. Nois elkoissa viel tuppaa toi elektrolyytti olemaan
hermomyrkkyä kun se palaa, joten en suosittele haistelemaankaan
jos se kajahtaa kontissa :)
Avatar
#68 • • Edited TKai Guest




Testaapas mitä tapahtuu kun konkka on täysin tyhjä ja kytket siihen jännitteen.



Kaikki konkkani olen em. mainitulla tavalla asentanut. Samoin kaverini ja tuttuni. Konkka imaisee kerralla itsensä täyteen ja saattaa antaa sen johdosta jotain ääntä, myös äävirtasulake saattaa ymmärrettävästi palaa ja riippuen kuinka virran lyöt konkaan, niin jotain pientä "valokaaren" tynkääkin voi näkyä.

Itselläni ei ole näkynyt valoilmiöitä, eikä myöskään sulake palanut.
Konkalle nopeasta latautumisesta ei ole mitään myöskään mitään haittaa.

Eli kerropas sinä sitten mitä niin järkyttävää tuossa sitten tapahtuu, kun ei ole sattunut eteen?

Edit: En ole kertaakaan kuullut, että tuollainen suuri elko(0,5F->) olisi räjähtänyt. Sen sijaan olen nähnyt kun tuollaisesta suuresta konkasta irrallaan ollessa on tullut mömmöjä pihalle. Olen itsekin nähnyt kun tuollainen on mennyt oikosulkuun, eikä mitään erikoista tapahtunut. Kondensaattori myöskin toimi moitteettomasti ko. tapauksen jälkeen.

Jokunen aika sitten Suositulla ASTM -foorumilla joku kysyi konkaan lataamisesta. Suurinosa vastauksista oli, ettei tarvitse ladata. Ja monet vastaajat ovat pitkän linjan harrastajia/kauppiaita. Harmi kun tuo viestiketju on jo huuhtounut bittiavaruuteen, yritin etsiä sitä tähän liitteeksi. Anyways, olen edelleenkin sitä mieltä ettei siitä ole mitään haittaa ladata sitä ennen asennusta mutta ei siitä mitään hyötyäkään ole.

Oletko CM kuullut, että tuollainen iso elko olisi _räjähtänyt_? Pikku konkat ovat asia erikseen.

Edit2: Ja kiinnostaa, että miksi ko. vehje räjähtäisi em. tilanteessa?
Avatar
#69 • • Edited MikkiHiiri Guest




Kaikki konkkani olen em. mainitulla tavalla asentanut. Samoin kaverini ja tuttuni. Konkka imaisee kerralla itsensä täyteen ja saattaa antaa sen johdosta jotain ääntä, myös äävirtasulake saattaa ymmärrettävästi palaa ja riippuen kuinka virran lyöt konkaan, niin jotain pientä "valokaaren" tynkääkin voi näkyä.

Itselläni ei ole näkynyt valoilmiöitä, eikä myöskään sulake palanut.
Konkalle nopeasta latautumisesta ei ole mitään myöskään mitään haittaa.

Eli kerropas sinä sitten mitä niin järkyttävää tuossa sitten tapahtuu, kun ei ole sattunut eteen?



Kyseessähän on siis elektrolyyttikonkka.
No konkat on tod.näk valmiiksi täynnä kun ne ostaa tai niitä on
käytetty. Tosin. Se pääsee tyhjenemään myös jos jostain syystä
virrat katkeaa akun ja konkan väliltä vahvarin ollessa kiinni. Ja
kuten sanoin, niissä nykyisissä taitaa olla oikosulkumekanismit
(jolloin kyseistä ilmiötä ei tapahtu), koska perusamopojat ei
varmasti tiedä että se saattaa lojahtaa naamatauluun pahimmassa tapauksessa.

Eli. Jos lataus tapahtuu liian suurella virralla, ilmeisesti konkka vioittuu ja virta pääsee elektrolyyttiin, jolloin elektrolyytti alkaa
höyrystymään ja sen paineesta konkka pahimmassa tapauksessa lentää päin
näköä? En tarkemmin osaa selittää, joku voi korjata jos olen
väärässä.

edit:lisää

Ja jos se nyt ei räjähdä mutta muuten vain palaa, niin meneehän siinä 100-200e täysin hukkaan =)

Joo en ole kuullut että kenenkään silmille räjähtää. Ilmeisesti ei
taida sitten olla mahdollista nykykonkilla ainakaan.
Avatar
#70 • • TKai Guest




Eli. Jos lataus tapahtuu liian suurella virralla, ilmeisesti konkka vioittuu ja virta pääsee elektrolyyttiin, jolloin elektrolyytti alkaa
höyrystymään ja sen paineesta konkka pahimmassa tapauksessa lentää päin näköä? En tarkemmin osaa selittää, joku voi korjata jos olen väärässä.



Ok. En ole ikinä kuullut, että kondensaattori vioittuisi moisesta. Sen sijaan, jos konkka saatetaan joitakin kertoja oikosulkuun, niin siitä se ei tykkää.
Avatar
#71 • • MikkiHiiri Guest
Heh tuli muuten mieleen =)
Eräällä työpaikalla muinoin oli räjähtänyt iso konkka (ison pumpun
käynnistyskonkka ilmeisesti). Lopputuloksena se kaappi oli
muodoton pallo ja konkka oli lentäny kaapin läpi ja hajoittanut
betoniseinää ympäriltä. Eli ne on ku pommeja jos jysähtää =)
Avatar
#72 • • TKai Guest


Heh tuli muuten mieleen =)
Eräällä työpaikalla muinoin oli räjähtänyt iso konkka (ison pumpun
käynnistyskonkka ilmeisesti). Lopputuloksena se kaappi oli
muodoton pallo ja konkka oli lentäny kaapin läpi ja hajoittanut
betoniseinää ympäriltä. Eli ne on ku pommeja jos jysähtää =)



Heh :)
Joo mut nuo teollisuuskonkat eivät ole käsittäkseni samaa tavaraa(?)
Avatar
#73 • • MikkiHiiri Guest




Heh :)
Joo mut nuo teollisuuskonkat eivät ole käsittäkseni samaa tavaraa(?)



Juu ei taida olla.. tuli mieleen että noissa autokonkissa on
todennäköisesti vahingon sattuessa jonkinnäköinen "ilmastointi"
ettei paine pääse kasvamaan räjähdystasolle. Toisekseen niissä
on helvetin paksut kuoret toisin kuin halvoissa ja pienemmissä
konkissa :)
Avatar
#74 • • TKai Guest




Juu ei taida olla.. tuli mieleen että noissa autokonkissa on
todennäköisesti vahingon sattuessa jonkinnäköinen "ilmastointi"
ettei paine pääse kasvamaan räjähdystasolle. Toisekseen niissä
on helvetin paksut kuoret toisin kuin halvoissa ja pienemmissä
konkissa :)



Joo niissä on joku "suojaventtiili" tms. Jos joku työntää virtajärjestelmään jotain muuta tavaraa, kuin näitä autokäyttöön tarkoitettuja, niin niille kai voi sattua mitä tahansa (ei ole kokemusta). Linkissä muuten suomen ainoan autohifilehden konkan kytkemisohje ;)

http://www.auto-sound.net/astm.php?lang=fi&mm=2&sm=5#Virtakondensaattori
Avatar
#75 • • Edited categrasher Guest
eli siis saisinko seuraavilla tavaroilla jytän kuntoon:

subbari elementti, n.300w nimelliset

2 x 120w (huijaus määrä, nimelliset siltaan kytkettyn 1 x 120w) vahvari

kondensaattori 1F

eli jos laittaisin cd soittimesta piuhan vahvariin, siitä kondensaattorin kautta sitten elementtiin ja kytkisin vahvarin siltaan niin toimisko järjestelmä vai mitä korjaisitte ja muuttaisitte ja auttaisitte?!

oks noil paljonki eroa noilla 0.5F ja 1F kondensaattoreil siis virran luovuttamisen kannalta?

siis niinku mimmosella wattimäärällä minkäkinlaisista kajareista saa ääntä minkäkin verran irti?
Avatar
#76 • • -=aave=- Guest




Niin ja se lataaminenhan sitten tapahtui siten, että kytket virtajohdon konkkaan ensin noin kilo-ohmin sarjavastuksella ja annat lataantua muutaman tovin.



Vielä kun laittaa H4-lampun väliin, niin siitä ainakin näkee koska on täynnä(se palaa kirkkaasti). ;)
Avatar
#77 • • Edited MikkiHiiri Guest


eli siis saisinko seuraavilla tavaroilla jytän kuntoon:

subbari elementti, n.300w nimelliset

2 x 120w (huijaus määrä, nimelliset siltaan kytkettyn 1 x 120w) vahvari

kondensaattori 1F



Sanoisin että konkalla ei tee mitään tuossa teholuokassa mikälis
tuo 1x120W pitää paikkansa.

eli jos laittaisin cd soittimesta piuhan vahvariin, siitä kondensaattorin kautta sitten elementtiin ja kytkisin vahvarin siltaan niin toimisko järjestelmä vai mitä korjaisitte ja muuttaisitte ja auttaisitte?!



Ööh. Eli:
CD-soittimelta RCA-piuhat takakonttiin vahvistimeen kiinni,
subbari vahvistimeen kiinni. VIRTAjohdot akulta vahvarille,
jos laitat sen kondensaattorin akun ja vahvistimen väliin, niin
laita se aivan vahvistimen viereen tai sen hyöty häviää piuhoihin.
Onko sulla tossa vahvistimessa tai CD-soittimen RCA-ulostulossa
alipäästösuodin joka leikkaa bassoja korkeammat taajuudet veks?
Subbarista on aika turhaa yrittää muita taajuuksia toistaa ja
muutenkin vain sotkisi koko auton äänijärjestelmää.

oks noil paljonki eroa noilla 0.5F ja 1F kondensaattoreil siis virran luovuttamisen kannalta?



No jos molemmilla on sama sisäinen resistanssi niin 1F kondensaattori
kykenee luovuttamaan kaks kertaa pitempään varastoituja
varauksia. Riippuen tehomäärästä hyöty saattaa näkyä
helpostikin.

siis niinku mimmosella wattimäärällä minkäkinlaisista kajareista saa ääntä minkäkin verran irti?



Tää on sellainen monimutkainen juttu ;)
Siihen vaikuttaa elementtien herkkyys, joka ilmoitetaan yksiköllä dB 1W/metri,
eli metrin päästä kuunneltuna äänenpainetta on
kyseinen määrä, jos soitetaan 1W:n teholla. Tehon kaksinkertaistuessa nousee taso noin 3 dB (tässä menin
viimeeks sekasin;))

Sitten: yleensä nuo herkkyydet on mitattu 1kHz:n taajuudella
myös subbareissa, joten bassoissa taitaapi olla pienempi tuo
herkkyys. Toinen häiriötekijä on itse auto. Auton rakenne
kasvattaa bassojen kovuutta yleensä n.20dB ja sekin vaihtelee
paljon riippuen ajetaanko karvanoppacorollalla (josta vuotaa kaikki
ääni pihalle) vai mersulla.

Mut joo, jos et halua että tukka lepattaa vaan että sieltä
kuuluu jotain bassoa muun äänen tueksi, niin tuo 120W jatkuvaa
tehoa riittää vallan mainiosti.
Avatar
#78 • • categrasher Guest
oks tämmönen ihan asiallinen järjestelmä kun hifi kirjasta sain kuvan että tää rokkais:

eteen molemmille puolille, keskibasso, diskantti ja keskialueen kaiutin
taakse supponen ja keskialueen kaiuttimet.
?????? rokkaisko toi hyvin?????

sit mitä tommoset etupään keskibassot ja diskantit sun muut keskialueenkaiuttimet vaatii tehoa? soiko ne ihan ookoosti noilla cd soittimen omilla tehoilla?

hujaako noi cd soittimien tehot yhtään niinku vaik supparien ja vahvarien ku niis on sit eriksee ne nimelliset?

sit vielä olis kiva saada tietoo 2-, 3- ja 4- tie kajareista. Mihin niit kandeis siottaa, mikä niissä on niin hyvää vai onko jne...
Avatar
#79 • • Edited bulk Guest


oks tämmönen ihan asiallinen järjestelmä kun hifi kirjasta sain kuvan että tää rokkais:

eteen molemmille puolille, keskibasso, diskantti ja keskialueen kaiutin
taakse supponen ja keskialueen kaiuttimet.
?????? rokkaisko toi hyvin?????

sit mitä tommoset etupään keskibassot ja diskantit sun muut keskialueenkaiuttimet vaatii tehoa? soiko ne ihan ookoosti noilla cd soittimen omilla tehoilla?

hujaako noi cd soittimien tehot yhtään niinku vaik supparien ja vahvarien ku niis on sit eriksee ne nimelliset?

sit vielä olis kiva saada tietoo 2-, 3- ja 4- tie kajareista. Mihin niit kandeis siottaa, mikä niissä on niin hyvää vai onko jne...



Yleensä mankoissa olevat tehot on "mainoswatteja" 4*40w on aivan utopiaa, oikeat tehot pyörivät jossain 4*10w tietämillä.

Etupäässä sijoitus on ratkaisevaa sikäli, että kaikkien kaiuttimien tulisi olla suunnilleen yhtä kaukana kuuntelupaikasta kulkuaikaerojen välttämiseksi. Usein helpommin sanottu kuin tehty. Tärkeintä on kuitenkin saada keskiääniset ja diskantit mahdollisimman optimaalisesti sijoitettua, midbassot voi sijoittaa alemmas vähän vapaammin, esmes frendin autoon rakennettiin etupää Boston Acousticsin Pro-sarjalaisista niin, että diskantit ja keskiääniset on ovissa suunnatuissa paneeleissa ja midbassot etupenkkien edessä ihan tavallisissa kuuden litran laatikoissa. Saundaa aika pirun hyvälle. Tosin ovh sarjalle oli jotain 3600,- vanhaa rahaa. Suppaseksi laitettiin nurkista pois lojumasta 60l kotelossa oleva JBL:n GT 12" , joka on peltirunkoisuudestaan ja halpuudestaan oikein hyvä elementti, eikä kuitenkaan täytä koko konttia. Jos Cliossa sellaista onkaan. ;)

Kaiuttimien teiden määrä ei välttämättä kerro niiden hyvyydestä mitään. 2-tiesarja on voi soida pirun hyvin, kun taas 3-tiesarja voi soida pirun huonosti, riippuen sarjan laadusta ja asennuksesta.

Tuo laittamasi esimerkkijärjestelmä on kyllä ihan järkevän oloinen, takakaiuttimista (keskiäänisistä) ei ole tarkoituskaan saada muuta informaatiota ulos kuin tilaefektiä. Kuitenkin, jos ei käytössä ole digitaaliprosessoreja, hyvän äänen saa parhaiten aikaiseksi asentamalla 2-tai 3-tiesarja eteen ja suppanen konttiin.

Tarpeeksi ääntä saa aikaiseksi varmasti, kun laittaa etupäälle noin 2*50w ja suppaselle noin 1*150w. Frendin autoon tehdyssä järjestelmässä menee 2*60w diskanteille ja keskiäänisille, 2*60w midbassoille ja 250w suppaselle ja ääntä lähtee ihan kototarpeiksi. Yleensä jos tahtoo painetta lisää yläpäille, voi sen tehdä äänenlaatua pilaamalla nostamalla jakotaajuutta suppasen ja keskiäänisen välillä, jolloin yläpäiden tehonkesto kasvaa. Bassopuolella taas on helpoin tehdä lisää painetta lisäämällä elementtejä. Pelkkä tehonlisä on huono tapa saada lisää painetta, koska kaksinkertaisen paineen aikaansaamiseksi pitää laittaa neljä kertaa enemmän tehoa.
Avatar
#80 • • Edited categrasher Guest
eli bulk. suosittelisit siis laittamaan vaik kolmitie sarjan eteen ja suppasen taaske? ei siis mitään muuta eteen tai taakse?
siis noilla cd soittimen tehoilla ei tee yhtään mitään vai?
heikkeneekö etukaiuttimiin mennessä singnaali paljon jos vahvari on takakontissavai tarviiko sinnekkin kondareita?

eli sit olis niinku suunnitelmis 10" 300w supponen jolle vahvari josta siltana lähtee 120w. tarviiks noi mid bassot hirveesti voimaa. ajattelin et jos ostaisin sit nelikanavaisen vahvarin mis on oikeet tehot 35w per kanava ni sil sais noi kaikki sit futaamaa.
mut mihin sillon liittäisin noi taka keskiääniset? riittäiskö niille virta etukeskiäänien ja diskanttien kans samasta paikasta?