Autopopit

156 posts, 8 pages, 39,620 views

Avatar
#1 • • Edited categrasher Guest
Eli tähän aiheeseen en löytäny topiccia. Mä ostan kohta auton ja pitäs poppeja rueta laittamaan. Oon ajatellu et eteen 2 x kakstiekaiutin, taakse 2 x 3 tiekaiutin ja 10" suppari tai 12" suppari. Mutta nyt vasta alkaa mun perehtyminen asiaan et olkaa kärsivällisiä! Oon kuullu että jos menee asennuttaa tulee hyvää jälkee ja tyhjä kukkaro, joten ite ajattelin konffailla niitä sinne.
Miten kaiuttimia kandee asentaa autoon? laitanko minkäänlaisia bokseja niille? Mistä vedän piuhat? ja Minne kaikki kannattaa sijoittaa(siis kaiuttimet) Minkälaiset koko laitteisto ratkaisut on parhaimpia ja mihin kaikkeen pitää kiinnitää huomiota?
Avatar
#2 • • Edited bulk Guest
Hmm tämä on ehkä pikkuisen hassu foorumi tälle, mutta koetetaan valaista:

* Diskantit ja keskiääniset kannattaa asentaa mahdollisimman lähelle toisiansa, jotta kulkuaikaerot olisivat mahdollisimman pienet. Etukaiuttimissa tämä on aika vaikeaa etenkin 2-tiesarjoissa, joissa on erillinen diskantti ja keskiääninen. Lisäksi asennus pitäisi saada mahdollisimman ylös (esmes kojelaudalle) ja lisäksi vielä suunnattua kuuntelijaa kohden. Autosta riippuen, vakiopaikkoja joko kannattaa tai ei kannata käyttää, tosin helpoimmalla pääsee aina, jos löytää hyvät coaxiaalit, jotka sopii auton orkkispaikkoihin.

*Perinteinen "kuusysi" on aika heikko ratkaisu taakse, mutta budjettiluokan stereoissa kai ainoa halvahko vaihtoehto, josta vielä bassoa irtoaa. Jos aiot tulevaisuudessa laittaa suppasen konttiin, on hattuhyllyllekin laitettavat ämyrit koteloitava, muuten suppasen paine mättää myös hattuhyllyn kalvot pohjiin basson tahdissa.

*Mankan kiinnitykseen kannattaa kiinnittää erityistä huomiota, ensinnäkin mankan varastaminen on vaikeaa, kun jaksaa kikkailla sen mankkojen takana olevan pultin kojetauluun kunnolla kiinni, lisäksi tärisevän ration käyttöikä lyhenee huomattavasti. Maadoitus kannattaa hoitaa kunnolla suoraan tulipeltiin, maalista putsattuun kohtaan kunnollisella maadoituskengällä. Kiinnityksen jälkeen maalia tai vaseliinia päälle, ettei ruostu.

*Kaiutinkaapeleita vetäessä kannattaa käyttää auton omien piuhojen menemää reittiä, yleensä ne kulkee oviin kumihaitarien läpi, joita kannattaa hyödyntää, jos oviin laittaa mitään. Edestä taakse piuhoja laitettaessa kannattaa myös repiä matot ja penkit pois ja etsiä auton omat piuhat. Samaa reittiä kannattaa vetää myös virtapiuhat ja herätevirta mankalta vahvistimelle. Vahvistimen virtapiuha pitää vetää suoraan akkuun sulakkeen kautta, sulakkeen pitää olla korkeintaan puoli metriä akun kengästä. (Vahvarille menee sitten virtaa PALJON, joten virtakaapelin pitää olla tosi paksu, luokkaa 20mm^2 ja siksi se on suojattava sulakkeella, jottei auto pala, kun piuha menee oikariin eristeen mennessä rikki esim ulosajon johdosta. Muitten piuhojen kanssa ei kannata liioitella.) Mankan virrat kannattaa ottaa suoraan auton omalta sulakeboksilta, siellä on todennäköisesti mitoitettu sulake sille.

*Linjapiuha vahvarille, jos sellainen tulee, kannattaa vetää niin kaukaa auton omista piuhoista kuin mahdollista häiriöiden välttämiseksi. Myöskään kunnollinen signaalikaapeli ei niin kallis ole, ettei siihen kannattaisi satsata yhtä ylimääräistä kymmentä euroa.

*Vahvistimen maadoitus pitää laittaa myös kontin pohjaan sellaiseen kohtaan, ettei ole maalia välissä kunnollisella kengällä. Myös tähän tietysti maalia/vaseliinia päälle. Tämä pätee myös mahdollisille aktiivijakareille.

*IMO järkevin järjestelmä autoon on kaksitie-erillissarja eteen (1" diskantit ja ~6.5" bassot) ja pienehkö basso (~10" jossain 30L-boksissa) konttiin ja näille joku 4*75w vahvari, jossa on sisäänrakennettu aktiivijakari ja joku hyvä perus-cd-soitin. Pääsee muutamalla sadalla eurolla ihan hyvän äänen makuun, kun nätisti asentaa.


Foorumi, josta löytyy kaikkea aiheeseen liittyvää tietoa on http://www.auto-sound.net ,kannattaa käydä tsiikailemassa. :)
Avatar
#3 • • MikkiHiiri Guest
Vihdoinkin joku sydäntä lämmittävä aihe tässä foorumissa.. palailen asiaan kunhan heräilen. Esikatselulta Bulk kertoikin jo paljon hyvää
Avatar
#4 • • categrasher Guest
Eli voitte laittaa tänne mitä teijänkin autoista löytyy ja kuvat olis tosi jees!
Avatar
#5 • • plink Guest
itselläni on:

- 2x 4" 2-tiekaiuttimet edessä
- 2x 5,25" 2-tiekaiuttimet takana
- 1x 10" subwoofer paksissa
- Sonyn halpa cd-soitin

ei mitään hifiä nähnykään (auto-"hifi" nyt muutenkin on aika vitsi), mutta kyllä noista kuuntelee sen aikaa mitä autossa tulee vietettyä.
Avatar
#6 • • categrasher Guest


itselläni on:

- 2x 4" 2-tiekaiuttimet edessä
- 2x 5,25" 2-tiekaiuttimet takana
- 1x 10" subwoofer paksissa
- Sonyn halpa cd-soitin

ei mitään hifiä nähnykään (auto-"hifi" nyt muutenkin on aika vitsi), mutta kyllä noista kuuntelee sen aikaa mitä autossa tulee vietettyä.



mut oks noi ihan ok? paljon muuten makso? en mäkään ajatellu nyt ihan autonrakentajamaanikoks ryhtyy mut jotain olis kiva saaha. just jotain ton tyylist oon aatellu k usullaki. Miten muuten oot subis asentanu?
Avatar
#7 • • MikkiHiiri Guest
Itelläni on sulosoundi-Chorus Car 3650 sarja + 15" Kicker Solobaric.. Chorus=2x 6,5" Focal + 2x 4" Audax + 2x 1" Seas.
Subille tarttis lisää ruokaa (jos joku on myymässä 1kW päätettä niin ota yhteyttä) kun tuo 600W Audisonin watteja(tm) (jatkuvaa, todellisia watteja) ei riitä.. Toimii subi hiton hyvin sekä kotona että autossa. Kotelo 35litraa.

Autohifi muuten ei ole mikään vitsi. Auton akustiikka on melko kaiuton, mutta voimistaa helposti bassoja..
Jaakko Eräpuuhan kehui HIFI-lehden rakentamaa autohifisysteemiä. ;)
Se on todella harvinaista että se äijä jotain kehuu.. helposti 20kmk:n kajarit saa arvosanan 1/10 jos äijää ei miellytä. heh
Mut joo, 6x9:jä en ole hommannut enkä hommaa ikinä. En ole
hyvänkuuloisia sellaisia vielä kuullut. Erillissarjat pitää olla aina edessä (jos musiikkia kuunnellaan edessä). Takana ollessa tulee pelkkää mono-soundia.
Avatar
#8 • • categrasher Guest
onnistuuko semmonen jos raksaa yhen yhteisen kotelon vaikka kahelle kolmitielle ja yhelle 10" subille? vai meneekö siellä liikaa sillon asiat ristiin? jos siihen vaikka hattuhylly alle tuommosen jyräyttäis... ja minkäkokoset lootat keskiteille pitää raksaa ja tarviiks 1" mitään lootaa?
Avatar
#9 • • MikkiHiiri Guest


onnistuuko semmonen jos raksaa yhen yhteisen kotelon vaikka kahelle kolmitielle ja yhelle 10" subille? vai meneekö siellä liikaa sillon asiat ristiin? jos siihen vaikka hattuhylly alle tuommosen jyräyttäis... ja minkäkokoset lootat keskiteille pitää raksaa ja tarviiks 1" mitään lootaa?



Älä helkutis ainakaa subia työnnä erillissarjojen kans samaan koteloon, alkaa meinaan basso heiluttelee nätisti niitä muitaki elementtejä -> säröö, taajuusvastehäiriöitä jne..

Ite ainaki kelailin et toi Choruksen sarja toimis kotikaiuttiminakin tulevaisuudessa, joten en näe sen sarjan elementtien sijoittamisena samaan koteloon minään häiriötekijänä (ainakaan suljetussa kotelossa).. toi 6,5" basso antaa muuten yllättävän paljo kenkää =)
Avatar
#10 • • categrasher Guest




Älä helkutis ainakaa subia työnnä erillissarjojen kans samaan koteloon, alkaa meinaan basso heiluttelee nätisti niitä muitaki elementtejä -> säröö, taajuusvastehäiriöitä jne..

Ite ainaki kelailin et toi Choruksen sarja toimis kotikaiuttiminakin tulevaisuudessa, joten en näe sen sarjan elementtien sijoittamisena samaan koteloon minään häiriötekijänä (ainakaan suljetussa kotelossa).. toi 6,5" basso antaa muuten yllättävän paljo kenkää =)



niin noista koteloista vielä et siis jos noi 6,5 tuumasetki heittää diskanttein kans eteen niin minkähänlainen kotelo pitäs rakentaa? oks sulla ovessa kiinni vai miten? tarviiks niillo isooki koteloo?
Avatar
#11 • • MikkiHiiri Guest


niin noista koteloista vielä et siis jos noi 6,5 tuumasetki heittää diskanttein kans eteen niin minkähänlainen kotelo pitäs rakentaa? oks sulla ovessa kiinni vai miten? tarviiks niillo isooki koteloo?



Joo siis toi sarja on kolmitiesarja. Mul on bassot "kickpaneeleissa" eli jalkatilassa ja aika pienes (2l) kotelossa täl hetkel ku ei oo ollu aikaa vääntää isompii. Diskantit ja keskiäänet tulis olla lähellä toisiaan niin ei tuu omituisia toi-ääni-kuuluukin-ihan-eripaikasta-mitä-pitäis -efektei.
Avatar
#12 • • categrasher Guest




Joo siis toi sarja on kolmitiesarja. Mul on bassot "kickpaneeleissa" eli jalkatilassa ja aika pienes (2l) kotelossa täl hetkel ku ei oo ollu aikaa vääntää isompii. Diskantit ja keskiäänet tulis olla lähellä toisiaan niin ei tuu omituisia toi-ääni-kuuluukin-ihan-eripaikasta-mitä-pitäis -efektei.



siis homma menee monimutkseks nyt... pystytkö hutasee jonku pikasen kaavion vaikka sun autos järjestelmäst ja missä ne on?
miten tänne muuten saa laitettuu kuvan?
Avatar
#13 • • MikkiHiiri Guest
Laitan heti pientä kuvaa ku tuo vitun mbnetin servu alkaa taas toimii =)
Avatar
#14 • • OSC8 Guest


Hmm tämä on ehkä pikkuisen hassu foorumi tälle, mutta koetetaan valaista:



Kyseessä on audiotech -foorumi, joten tottakai tämä kuuluu tänne :)

Älkää hyvä ihmiset pelätkö luoda niitä uusia topikkeja! Kaikki mahdolliset ääneen/musiikkiin/dj/pa/hifi/jne -liittyvät jutut on tervetulleita :)
Avatar
#15 • • Remotion Guest
Jeps bulkki tossa vastaskin aika hyvin, joten en jaksa lisäillä mitään...

Suosittelen kuitenkin lukemaan hiukan esim. alan lehtiä jotta pääsee jyvälle. Ni ei tarvitse sitten kaikkea kysyä.
Hyvä aihe, tähän mennessä on en oo vielä saanu laittaa ku 3 kavereiden autoa, mutta eiköhän joskus sitten tuu omaankin väsättyä jotain järkevää... :002:
Avatar
#16 • • MikkiHiiri Guest
Nii eli täs on kaavio mun auton järjestelmästä (ei saa nauraa, en jaksanu piirtää parempaa=)

jee.jpg

Elikkäs CD-soittimelta (Pioneer DEH-P7110R) lähtee 2 paria RCA:ta takakonttiin, jossa on erillissarjoille vahvari (Alpine joku malli) ja subbarille oma vahvari (Audison). Erillissarjat on edessä niin, että midbassot on kickpaneeleissa nilkoissa, keskiäänet ovissa (rakennan joskus lasikuidusta ylemmälle korkeudelle kotelot kunhan löydän jonku joka tekee ko.homman=) ja diskantit kojelaudalla. Soundit kuuluu noista erillissarjoista yllättävänki ylhäältä vaikka diskantti ja keskiääni on jonki verran eri korkeuksilla. Sais nyt ne keskiäänet viel ylemmäks. Virtapuolesta huolehtii auton oma akku. Auton omalta akulta lähtee 50mm2 piuha takakonttiin (välissä 60A sulake), jossa on 2 lisäakkua. Korvaa kondensaattorin täydellisesti (valot ei vilku ja virtaakin saa enemmän käyttöön). Maadoitus on hoidettu takapenkin turvavyön pulttiin, jonka väliin meni nätisti 50mm2 piuha.
Avatar
#17 • • elok Guest
TOI ON HIENO! :D
Avatar
#18 • • categrasher Guest


Nii eli täs on kaavio mun auton järjestelmästä (ei saa nauraa, en jaksanu piirtää parempaa=)

jee.jpg

Elikkäs CD-soittimelta (Pioneer DEH-P7110R) lähtee 2 paria RCA:ta takakonttiin, jossa on erillissarjoille vahvari (Alpine joku malli) ja subbarille oma vahvari (Audison). Erillissarjat on edessä niin, että midbassot on kickpaneeleissa nilkoissa, keskiäänet ovissa (rakennan joskus lasikuidusta ylemmälle korkeudelle kotelot kunhan löydän jonku joka tekee ko.homman=) ja diskantit kojelaudalla. Soundit kuuluu noista erillissarjoista yllättävänki ylhäältä vaikka diskantti ja keskiääni on jonki verran eri korkeuksilla. Sais nyt ne keskiäänet viel ylemmäks. Virtapuolesta huolehtii auton oma akku. Auton omalta akulta lähtee 50mm2 piuha takakonttiin (välissä 60A sulake), jossa on 2 lisäakkua. Korvaa kondensaattorin täydellisesti (valot ei vilku ja virtaakin saa enemmän käyttöön). Maadoitus on hoidettu takapenkin turvavyön pulttiin, jonka väliin meni nätisti 50mm2 piuha.



siis oks noi kaks nimetöntä kamaa oikees alakulmas lisäakkuja?
Muuten kiitti siististä kuvasta ja et jaksoit laittaa sen!
Avatar
#19 • • MikkiHiiri Guest


siis oks noi kaks nimetöntä kamaa oikees alakulmas lisäakkuja?
Muuten kiitti siististä kuvasta ja et jaksoit laittaa sen!



Joo on :D
Ja kuva on vain kaavio, eli akut ei oo sitte sarjaan kytketty =)
Siistii jos sait tosta ripellyksestä jotain irti. hehe
Avatar
#20 • • J.Doe Guest
Heh.. olipas selkeä kuva.. :)

Laitteiden valintaan on vaikea sanoa juuri mitään, riippuu niin paljon autosta, kuuntelijasta, rahasta ym.. Ammattitaitoisesta autohifi liikkeestä saa kyllä apua ja neuvoja laitteiston "oikeaan" kokoonpanoon ja rakentamiseen. Hyviä tietolähteitä ovat myös Autohifikirja ja Fascan sääntökirja eli ns. "autohifiraamattu"

Suunnitteluun kannattaa varata aikaa ja tutkia ja mitata auto huolella, unohtamatta kurkkia myös ovipanelien yms. taakse. Ovissa, kannattaa muistaa tarkistaa mm. ikkunannostimen vievä tila. Kynnyslistat kannattaa myös avata ja katsoa joskos kaapeleita saisi edes osan vedettyä sieltä. Tämä kaikkihan vaikuttaa melko ratkaisevasti valittaviin laitteisiin ja kaiutinelementteihin.

Itse rakentamiseen kannattaa myös varata aikaa. Helponkin oloiseen asennukseen menee yllättävän paljon aikaa, varsinkin jos on tarkoitus tehdä siisti asennus. Sisustan purkaminen ja varsinkin kasaaminen vie aikaa, mutta helpottaa tuntuvasti asentamista. Kaikki johtojen läpiviennit on tehtävä huolella ja suojattava mahdollisuuksien mukaan mekaaniselta rasitukselta.

Siinä muutamia näin äkkisältään mieleen tulleita lähinnä käytännön puolen asioita. Tekemällä ja virheistä sitä oppii. Tälläisissä projekteissa tulee aina eteen yllätyksiä ja ongelmia, niistä ei pidä masentua.