Englanti on saanut paljon tilaa monissa länsimaissa. Aasia on silti englannilta pimennossa.
Englannista on kehittymässä maailman yleiskieli
Nipo nipo... Käyrätsämö on erisnimi ja kirjoitetaan isolla. Kun taas "käyrätsämöläinen pölynimurikauppias" kirjoitetaan pienellä, kuten vaikkapa esimerkiksi "suomalainen leipäveitsi". En muulla palstalla viitsisi nipottaa tästä, mutta tämä on yksi yleisimpiä virheitä mitä olen itse huomannut useaan otteeseen. Pienet sanajärjestys- tai aikamuotovirheet saapi mennä mukana. Erisnimet vaan on kummallisen vaikeita.
Käyrätsämöläisen pölynimurikauppiaan
Toinen virhe jota olen huomannut on esmes kaksiosaisten teosten nimet. Jos puhutaan vaikka Raamatusta ja sen ensimmäisestä testamentista. Vanha Testamentti on teoksen nimi ja jos puhutaan vaikka Mooseksen kirjoista, niin tulisi ilmoittaa asia "Vanha Testamentin ensimmäinen Mooseksen kirja", eikä "Vanhan Testamentin ensimmäinen Mooseksen kirja". Jos kirjoitetaan jälkimmäisellä tavalla, tarkoittaa se sitä, että oma Raamattu on vanha, eikä määritellä kumpaa Testamenttia luetaan.
Oma mielipiteesi on se, että saataisiin yksi yhteinen kieli? Esperantohan oli hyvä yritys. Ja onhan William Shatner näytellytkin sen kielisessä elokuvassa. :003: Mutta vakavasti otettuna. Minä olisin valmis hylkäämään suomen välittömästi englannin alta. Kuinka moni muu olisi valmis tekemään niin? Jos valitaan yhteinen kieli, niin mikä kieli se olisi? Miksi juuri englanti? Mitä muille kielille kävisi? Katoaisiko kansalliset identiteetit? Suostuisivatko esmes ranskalaiset myös tähän? Minä ja sinä varmasti oltaisiin lähes ainoat, jotka hylkäisivät alkuperäisen äidinkielensä englannin voitoksi.
Jotain laajenneesta kommunikaatiokentästä kertoo sekin, et ei oo mitenkään tavatonta puhua neljää kieltä.
Tunnen monia kiinalaisia, jotka puhuvat erittäin heikkoa englantia, koska ovat opetelleet Eurooppalaisista kielistä sen, joka näyttää suurelta kauppakieleltä. (Ilmeisesti) - Saksaa puhuu yllättävän moni kiinalainen. Ainakin Irlannissa.
Kiinalaiset opettelevat sen sijaan englantia.