Disney elokuvat

45 posts, 3 pages, 8,258 views

#1 • • Taedium Guest
Taitaapi olla ensimmäinen topicci jonka avaan.

Mutta:
Itseäni on häirinnyt yksi asia. Onko vika oman pääni sisällä ja minulla traumoja, joista en tiennyt, vai näkeekö joku muukin saman?

Minä pidän piirretyistä ja katson niitä paljon. Olen huomannut kuitenkin, että Disney käsittelee lapsille arkoja aiheita pahoin spykologioin.
  • Pieni Merenneito - Isä ei hyväksy Arielin toilailuja ja halua tavata ihmisiä. Ariel tekee omat ratkaisunsa ja siksi ei koskaan voi palata takaisin perheensä luo. Isän hyväksymistä halutaan. - Onneksi Hard Core Andersseenin tekstistä ollaan poikettu lopun kohdalla. Ei muuten pystyisi sunnuntaileffana kattomaan...
  • Leijonakuningas - Simban takia hänen isänsä kuolee, eikä saa tästä syysä laumansa hyväksyntää ja joutuu pakenemaan. Palaa kuitenkin takaisin ja voittaa perheensä luottamuksen.
  • Tarzan - Kerchak meinaa listiä Tarzanin jo alkuvaiheilla, eikä hyvksy Tarzania perheenjäseneksi, ennen kuin on kuolemassa.
  • Atlantis - Milo haluaa todistaa isänsä teorian todeksi ja kulkee hänen jalanjälkiään, tullakseen yhtä suureksi mieheksi, kuin isänsä
  • Dumbo - Klassinen tarina - Vain äiti hyväksyy Dumbon tähän sirkusperheeseen. Kaikki muut hylkii.
  • Toy Story - Näissähän Woody painii koko ajan sen asian kanssa, pitääkö Andy hänestä edelleen, vai hylkääkö Andy Woodyn.
  • Pinoccio - Tarviiko enää edes kirjoittaa?

Hylkäämistä ja hyväksynnän puutetta. Isähahmo on aina etäinen ja tämän hyväksyntää halutaan.

Siis kuinka voidaan tehdä tällaisia leffoja lapsille? Ihmetyttää Grimmin ja Andersseenin sadut muutenkin, ni sit vielä leffaksi samanlaista. Tai no ei samanlaista. Sadut oli goree ja splätterii, mut nää leffat on spykolokisella tavalla kauheita.

Dreamworks duunaa ihan eri näkökulmasta noita leffoja. Verratkaapa esmes leffoja Tie ElDoradoon ja Atlantis. Samantapainen kaava, mutta henkilöhahmojen käsittely on erilaista.
#2 • • Sniff Guest
tota... jos sua oikeesti kiinnostaa satujen psykologia niin kannattaa tutustua esim. bruno bettleheimin teokseen satujen lumous. hyvä kirja. oikein mielenkiintoinen.

disney on kyllä onnistunut aika monesta klassisesta sadusta poistamaan kaiken vähänkin syvemmän merkityksen :(

imo grimmin sadut on kyllä sieltä suositeltavimmasta päästä.

tohon sun analyysiin en ota kantaa...
tekis kyllä ehkä vähän mieli ;)
ehkä paremmalla ajalla...
#3 • • Taedium Guest

disney on kyllä onnistunut aika monesta klassisesta sadusta poistamaan kaiken vähänkin syvemmän merkityksen :(

Se miten Disney käsittelee sitä vähäistäkin merkitystä, niin en halua, että lapsia kiusataan vielä syvemmillä tasoilla pääkopan sisältä. Siksi minä esimerkiksi seison Disneyn rinnalla Pieni Merenneito elokuvan lopun kanssa. Se alkuperäinen tarinahan päättyy ihan hirveellä tavalla ja itse pienenä pelotti mennä nukkumaan kun äiti oli lukenut tarinan. On mielestäni hyvä, että nyt vähän on siistitty sitä.

tohon sun analyysiin en ota kantaa...
tekis kyllä ehkä vähän mieli ;)

Itken hillittömästi, kun kuulen koskettavia kappaleita.

Tuo Brunon kirja pitänee hankkia. Kiinnostaa kovasti. Tiedätkö sen englanninkielisen nimen? Enchanted fairytales?
#4 • • Edited Sniff Guest
voin postata alkukielisen nimen jahka pääsen himaan...

Itken hillittömästi, kun kuulen koskettavia kappaleita.

kyynelkanavien vaurioitumisen välttämiseksi kannattanee välttää tilaisuuksia joissa edellämainitun kaltaisia kappaleita esitetään.

edit: elikkäs alukielinen nimi on 'The Uses of Enchantment'
#5 • • Felis Guest
Olen kyllä eri mieltä satujen kauheudesta. Tai no, kauheitahan ne ovatkin, mutta ei niitä (imo) alunperin ole viihteeksi tehtykään, vaan opettamaan. Suurin osa Grimmin ja Adersenin saduista kertoo, miten kauheuksista voi selvitä, siis aika oleellisia elämäntaitoja. Miksi lapset pitäisi sulkea kaappiin kasvamaan, kun elämä kuitenkin on kaapin ulkopuolella?
#6 • • Wordless Guest
Mä ainakin diggaan disneyn piirettyjen lisäksi myös mm. kaislikossa suhisee ja halinallet piiretyistä!

Sadut on aika psykedeelisiä kun näin vähän vanhempana katsoo...

:002:
Caro²

#7 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Henk.koht. Disneyn piirretyissä ärsyttää se rallatuskohtien työntäminen joka paikkaan... No onhan se musiikki hyvä tehokeino, ja saahan sillä todellakin nostettua/laskettua tunnelmaa tehokkaasti, mutta tarviiko sitä nyt joka kohtauksessa olla jotain laulua?!

Oli pakko päästä purkamaan.. sapettaa niin.
#8 • • George Shield Guest
...tietääkö kukaan, mistä Suomesta voisi hankkia/vuokrata Disneyn Hiidenpadan (The Black Cauldron)?

Olen joskus omistanut ko. teoksen sarjakuva-albumina, mutta elokuvaa en ole koskaan nähnyt...
#9 • • Sampson Guest

Henk.koht. Disneyn piirretyissä ärsyttää se rallatuskohtien työntäminen joka paikkaan... No onhan se musiikki hyvä tehokeino, ja saahan sillä todellakin nostettua/laskettua tunnelmaa tehokkaasti, mutta tarviiko sitä nyt joka kohtauksessa olla jotain laulua?!

Katoppas" Keisarin Uudet Kuviot"! ;) Erittäin hauska ja lauluja ei taida olla ollenkaan, samoin "Monsterit Oy"!
#10 • • Sampson Guest

...tietääkö kukaan, mistä Suomesta voisi hankkia/vuokrata Disneyn Hiidenpadan (The Black Cauldron)?

Olen joskus omistanut ko. teoksen sarjakuva-albumina, mutta elokuvaa en ole koskaan nähnyt...

Kotkan Makuunista löytyy ainakin VHS:nä.
#11 • • Mrrshan Guest

Se kyllä ajaa mut pähkinöiksi aika tehokkaasti. Ja sitten vielä se tapa jolla ne hahmot "puhuvat". :mad::mad:
#12 • • Felis Guest

Katoppas" Keisarin Uudet Kuviot"! ;) Erittäin hauska ja lauluja ei taida olla ollenkaan, samoin "Monsterit Oy"!

Keisarin uudet kuviot on tosi epä-Disneymäinen elokuva. Mä ainakin nauroin vedet silmissä niille välillä todella omituisille vitseille. Kannattaa katsoa, jos on kyllästynyt perinteiseen Disney-tuotantoon.
#13 • • Mr. Sinner Guest
En ota tohon psykologiseen puoleen kantaa, mut pakko on olla samaa mieltä caron kanssa. Ne joka 5. minuutti lauluun puhkeamiset on äärimmäisen ärsyttävii. En oo viimesimpii disney leffoi tosin nähnyt (koska ainoot piirretyt mitä on viimeset 3 vuotta kattonu on ollu animee) niin en niist sit tiie.
#14 • • George Shield Guest

Kotkan Makuunista löytyy ainakin VHS:nä.

No kidding?!?
Onko suomeksi dubattu?
Vois sen kyllä siitä huolimatta katsoa...
#15 • • George Shield Guest

" Keisarin Uudet Kuviot"
"Monsterit Oy"!

Ja eikös 'Atlantis' kuulu myös tähän kategoriaan?
Ilmeisesti myös uudemmat 'Lilo & Stitch' ja 'Treasure island'...

Monsters Inc. on mahtava. Tykkäsin enemmän kuin Shrekistä...
#16 • • Sampson Guest

Ja eikös 'Atlantis' kuulu myös tähän kategoriaan?
Ilmeisesti myös uudemmat 'Lilo & Stitch' ja 'Treasure island'...

Monsters Inc. on mahtava. Tykkäsin enemmän kuin Shrekistä...

Joo, Atlantis kuuluu myös tähän. Leffakin oli ihan ok mutta ei ihan kauheasti kolahtanut mulle.

Lilo & Stitch:n kävin katsomassa teatterissa ja eipä ollut mikään ihmeellinen pätkä. Tuntui, että koko leffa oli hätäisesti kokoon kyhätty. Huumori oli mun mielestä todella huonoa ja juonikin oli niin yksinkertaisen helposti ennalta-arvattava että ihan ärsytti. Ihmettelen vain miksi Disney vaivautui edes tekemään kyseisen leffan, luulisi heidänkin haluavan pitää korkeata tasoa yllä piirretyissä kun kerran he ensimmäistä kertaa saavat kunnon kilpailua ( -> Dreamworks). Elokuvat niinkuin Shrek ja Ice Age on ainakin mielestä jopa osaltaan parempia kuin useammat Disneyn piirretyt mutta makuasioita nämäkin...
#17 • • Sampson Guest

No kidding?!?
Onko suomeksi dubattu?
Vois sen kyllä siitä huolimatta katsoa...

Suomeksi dubattuna tietysti, mutta kyllä se pitäis sieltä löytyä.
#18 • • Cee Guest
Miten mä en ole ikinä edes ajatellut mitään tollasia kun kattelen jotain piirrettyä. eikä mua ole ne laulukohdatkaan vaivanneet. hyvä etten muista ulkoa niitä..

Pienimerenneito on mun all time favourite picture, se oli mun ensimmäinen elokuvateatteri kokemus. enkä kyllä alkanut ajattelemaan mitään semmoista että nyt se n iskä ei hyväksy ja nyt se plaaplaa. ääh. kauheeta mun mielestä jos pitäis ajatella jostain piirretystä tämmösiä.

Mahdan oikeesti olla ihan aivoton, koska en tajua mitä ihmeellistä tässäkin on. Mitä ihmeen hylkäämistä. MIKSI MÄ EN NÄE SITÄ.
En nähnyt sitä lapsena, enkä nää sitä vieläkään. Johtuu sitten vaikka siitä että oon niin lapsenmielinen vieläkin.

Vähän sama kuin keskustelua lauluista. Tuli kerran radioista jossain ohjelmassa; että esim. päiväkodeissa ei saisi laulaa :
Kolme pientä ankkaa lähti leikkimään, vuorten taakse kauas pois..

tiedätte varmaan kaikki laulun, äti ankka huutelee mutta aian tulee yksi lapsi vähemmän takaisin ja lopussa kun isä karjaisee kaikki palaa takaisin.
ja miksi ei saisi laulaa : ensinnäkin, kaikissa perheissä ei ole isää. joku lapsi voi tuntea olonsa syrjäytyneeksi tämän laulun takia, koska sillä ei olisi isää huutamassa sitä takaisin. ja sitten tietty se, että ilmeisesti tämä laulu opettaa että vain isää kuunnellaan, kun isä kerran 'karjaisee' kovasti.

Mitäs nyt tuohon sanoisi. olipas siinä taas fiksu keskustelun aihe ihmisillä jotka ei varmaan ole kertaakaan seuranneet päiväkodissa miltä lapsista tuntuu kun tota laulua lauletaan..
mä vähän epäilen että kukaan niistä 2-3vuotiaista ajattelee mitään 'voi ei mulla ei ole isää kotona' 'nyt en kuuntele enää ikinä äitiä' ajatuksia kun ne innoissaan esittää sormillaan. ja lualaa kvaak kvaak kvaak.. ja meinaa mennä korvat kun ne kaikki saa 'karjaista' yhtä aikaa KVAAK kun isä ankka haluaa lapset takaisin kotiin..

meniköhän offtopiciksi..

nojoo. mun mielipide.
mä en muistaaksini lapsena ajatellut mitään tollaisia piirretyistä, että mikä tarkoittaa mitäkin. hylkääkö isä vai ei. ja sitten ihan pakko sanoa, että eihän Simba sitä isää tappanut vaan se Scar...

Noniinjoo. ehkä en lado enempää näitä mun mielipiteitäni.

kiitos vaan, kun herätitte ajatuksia. mä vaan toivon että osaan vielä tästäkin eteenpäin.. pitää piirretyt piirrettyinä.

:)
#19 • • MikkiHiiri Guest
en diggaa yhtään disneyn uudemmista piirretyistä elokuvista.. sen sijaan vanhat pätkikset ja muut akuankka-aiheiset piirretyt oli aivan vitun loistavia..
disneyn vanhemmissa perhe-elokuvissa mua häiritsee niiden jenkkimäisyys.
toisekseen esim niissä "koira on ainut oikea kotieläin" ja "kissat sux"... ärsyttävää propagandaa. opetetaan lapsille kaiken maailman paskaperiaatteita yms kivaa. lapsille opetetaan myös että ihmisiä pitää kiusata että on kivaa. vituttaa kun esim pikkuoravat kiusaa aku ankkaa.. eikä paha edes saa palkkaansa!

tulipahan taas krapulavuodatus
#20 • • anton Guest
Silti paras Disney leffa on Bambi! :rolleyes: