Hyvä vai paha USA?

495 posts, 25 pages, 93,483 views

#101 • • Felis Guest

Irakiin liittyen, britit julkaisevat viimeisimmät tietonsa väitetyistä kemiallisista ja biologisista aseohjelmista useilla saiteilla "any second now" (n klo 10 Suomen aikaa). Luvassa uumoillaan olevan mm uutta todistusaineistoa siitä miten Saddam kuivaharjoitteli pöpöjen toimivuutta omiensa keskuudessa.

Kiitos vinkistä. BBC worldin toimittaja esitti asian mielestäni varsin hyvin (seuraava on ulkomuistista): "Tämän olisi tarkoitus osoittaa, että Irakin uhka on todellinen [...] mutta ongelma on, miten osoittaa, että Saddam myös aikoo käyttää aseitaan."

BBC:n toimittajilla on asennetta :D
#102 • • Jokke Guest

mutta ongelma on, miten osoittaa, että Saddam myös aikoo käyttää aseitaan."

Tartteeko niiden välttämättä osoittaa sitä? Eikö se mennyt niin, että Persianlahden sodan lopettamisen yhteydessa Irak sitoutui tuhoamaan olemassaolevat joukkotuhoaseensa ja lopettamaan uusien kehittäminen?
#103 • • jUSSi Guest

Kiitos vinkistä. BBC worldin toimittaja esitti asian mielestäni varsin hyvin (seuraava on ulkomuistista): "Tämän olisi tarkoitus osoittaa, että Irakin uhka on todellinen [...] mutta ongelma on, miten osoittaa, että Saddam myös aikoo käyttää aseitaan."

BBC:n toimittajilla on asennetta :D

Minua ihmetyttää miten kenelläkään on oikeus ylläpitää, kehittää tai säilyttää joukkotuhoaseita? Miten esimerkiksi USA puolustelee omaa tarvettaan säilyttää ABC-aseita?

Vankilaan kaikki, jotka niitä tekevät. Niillä on kuitenkin vain yksi käyttötarkoitus...
#104 • • JussiS Guest

Minua ihmetyttää miten kenelläkään on oikeus ylläpitää, kehittää tai säilyttää joukkotuhoaseita? Miten esimerkiksi USA puolustelee omaa tarvettaan säilyttää ABC-aseita?

Niinpä, ja biologiset aseethan on Geneven sopimuksella kielletty.
#105 • • Pete Input Guest
Vanha sanonta:

Jos haluat rauhaa, valmistaudu sotaan.
#106 • • hiski Guest

Vanha sanonta:

...ja saat sodan ,)
#107 • • jUSSi Guest

Vanha sanonta:

kenties vanha, mutta kuinka viisas?
#108 • • Pete Input Guest
Ikävä kyllä, ihminen on tyhmin laji maanpäällä.
#109 • • jUSSi Guest

Tästä mä oon samaa mieltä! :D
#110 • • Tapi T Guest

Mä taas oon sitä mieltä, että ihminen käyttää älykkyyttään vääriin, eikä siis suinkaan ole tyhmä.
#111 • • jUSSi Guest

Mä taas oon sitä mieltä, että ihminen käyttää älykkyyttään vääriin, eikä siis suinkaan ole tyhmä.

sama asia! miten voi olla älykäs ja käyttää sitä väärin?
#112 • • hexasonik Guest

Ja missähän viime aikojen konfliktissa USA on tarkoituksellisesti pyrkinyt tappamaan siviilejä?

tarkoituksellisesti tai ei, siviilit sodista eniten kärsivät.

tsekkaa jollet usko: sven lindqvistin teokset 'pommien vuosisata' ja 'tappakaa ne saatanat - rasismin historia'. esitä sitten kysymys itsellesi uudelleen.

saman kysymyksen voit myös esittää esim. lukuisille syyttä kidutetuille chileläisille, jotka kiärsivät usan tukeman fasistidiktaattori pinochetin hirmuhallinnon alla. tai ferdinand marcosin diktatuurista (sponsored by..) kärsineille filippiiniläisille.

myös jukka rislakin 'cia' on varsin opettavaista luettavaa.

suosittelen kaikkia krittikittömiä usa-länsimainen-vapaus-siviilejä-ei-pommiteta-et vitun cetera -hehkuttajia lukemaan mainitsemani teokset.

tämä ei tietystikään poista sitä tosiasiaa, etteikö saddam olisi vainohullu psykopaatti tai etteikö neuvostoliitto olisi ollut häikäilemättömän imperialistinen pakkovalta.
#113 • • Tres Guest

No esim. itse teen eron älyn ja viisauden välille. Älykkäänä
pidän henkilöä joka kykenee esim. ratkaisemaan monimutkaisia
matemaattisia ongelmia tai ylipäätään jäsentämään asiat
mielessään nopeasti. Viisaus puolestaan liittyy enemmän
asioiden keskinäisten suhteiden ymmärtämiseen, ja
älyn soveltamiseen ympäröivän todellisuuden tarjoamiin
haasteisiin, jne. Esim. älykäs henkilö saattaa kehittää
monimutkaisen työkalun yksinkertaiseen tehtävään, ja viisas
saattaa jättää käyttämättä ko. työkalua koska sama asia
hoituu yksinkertaisemmin ilman työkalua. Ks. moottoroitu
leipäveitsi :rolleyes:

Ja pakollinen disclaimer kaikille teille pilkunviilaajille: ko.
attribuutit eivät tietenkään sulje toisiaan pois, ja
henkilö saattaa olla samanaikaisesti sekä viisas että älykäs.
#114 • • Tapi T Guest

Mun mielestä tyhmä olio on sellainen, jolla ei ole edes potentiaalia kehittää mitään fiksua. Ihminen ei tälläinen ole.

Vankilaan kaikki, jotka niitä tekevät. Niillä on kuitenkin vain yksi käyttötarkoitus...

Mua ihmetyttää kanssa nää USA:n läpät joukkotuho-aseista. Eikös USA ole ainoa valtio, joka on käyttänyt joukkotuhoasetta toista maata vastaan?

Mä en oikein muutenkaan ymmärrä sitä, että millä todisteilla Irakin epäillään (mahdollisia) joukkotuhoaseitansa käyttävän. Kuinka moni uskoo Irakilla olevan resursseja/halua sodan julistukseen? Saddam on ehkä hullu, muttei tyhmä.

IMO tällä hetkellä todennäköisempää on, että USA käyttäisi joukkotuho-aseita, kuin joku sen (=George W. Bushin) nimeämistä "pahan akseli-valtioista"...
#115 • • jUSSi Guest

Mun mielestä tyhmä olio on sellainen, jolla ei ole edes potentiaalia kehittää mitään fiksua. Ihminen ei tälläinen ole.

okei, tarkennetaan sen verran että ihminen saattaa olla älykäs, muttei ole missään nimessä viisas. Ihmisellä on liikaa eläimellisiä viettejä, jotka ohjaavat käyttäytymistä itsekkääseen ja kilpailijoita tuhoavaan suuntaan. Harva pystyy ajattelemaan rationaalisesti.

Mua ihmetyttää kanssa nää USA:n läpät joukkotuho-aseista. Eikös USA ole ainoa valtio, joka on käyttänyt joukkotuhoasetta toista maata vastaan?

Mä en oikein muutenkaan ymmärrä sitä, että millä todisteilla Irakin epäillään (mahdollisia) joukkotuhoaseitansa käyttävän. Kuinka moni uskoo Irakilla olevan resursseja/halua sodan julistukseen? Saddam on ehkä hullu, muttei tyhmä.

IMO tällä hetkellä todennäköisempää on, että USA käyttäisi joukkotuho-aseita, kuin joku sen (=George W. Bushin) nimeämistä "pahan akseli-valtioista"...

Esim. täältä voi lukea, miksi Tony Blair haluaa aloittaa sodan http://www.official-documents.co.uk/document/reps/iraq/contents.htm
#116 • • hexasonik Guest

YK ON VITSI

juu, ja adolf hitler vitun hyvä hallitsija.

Originally posted by Pete Input TOTTAKAI MIETIN. ONHAN NYT USA:N OPPI PALJON PAREMPI HOMMA KUIN KOMMUNISMI. TIEDÄN KYLLÄ MITÄ KOMMUNISMI TARKOITAA JA TIEDÄN MITÄ AMERIKKALAINEN OPPI TARKOITTAA. SENPÄ TAKIA VALITSEN PAREMMAN.
ITSE SAAT VALITA KOMMUNISMIN JOS NIIN HALUAT.

juu, näinhän se menee. maailmassa on kaksi oppia on kommunismi ja usa:n tarjoama ei-kommunismi. olenko ihminen lainkaan, kunen tunnusta kumpaakaan oppia omakseni?

en valinnut asiaa,
#117 • • Edited Taedium Guest
USA on todellakin vapautta edistävä valtio. Ruandan kanssa nämä molemmat valtiot eivät ole taipuneet julmien vapaata kaupankäyntiä heikentävien pakotteiden ja sopimusten ikeen alle. Sekä Ruanda, että USA eivät ole hyväksyneet raukkamaisesti mm. lapsityövoiman, lapsisotilaat ja alaikäisen kuolemanrangaistuksen täytäntöönpanon kieltävää Lasten Ihmisoikeuksien Sopimusta. Suomi on nöyränä joutunut tämän sopimuksen, miltei pakotteen, allekirjoittamaan.

(Ja tämä on fakta! ...tai ainakin luulen niin...)

eron älyn ja viisauden välille.

Itse olen pitänyt näiden eroa hieman erilaisena.

Älynä olen pitänyt ongelmien ratkaisua ja uuden keksimistä. Lähes samoilla linjoilla kuin sinä siis.
Viisaus on taas imho opittua ja tiedon soveltamista.

Whitcomb Judson oli älykäs, Jyrki Otila taas viisas.

edit:

Paskanmarjat. Jos pyydetään maailman professoreilta top10 listaa yliopistoista missä mieluiten opettaisivat, veikkaan Harwardin olevan aika korkealla. Ja siellä on jo nyt maailman parhaita proffia opettamassa.

Voi olla. Kuten aikaisemmin mainitsin oli tuo kommentti kuulopuhetta, ei faktaa.
#118 • • Pete Input Guest
Hexasonik:

Mielestäni voit jättää sarkasmin/vittuilun pois.
Mielipiteeni YK:sta, on omani.

Ja mitä tulee Amerikan "vapauteen" tai Venäjän "kommunismiin" koskevaan textiin, niin nekin olivat tarkoitettu eri juttuun kuuluvaksi osaksi. Mielestäni en väittänytkään oppeja olevan pelkästään nuo kaksi.
#119 • • hexasonik Guest

Hexasonik:

Mielestäni voit jättää sarkasmin/vittuilun pois.
Mielipiteeni YK:sta, on omani.

ok, tästälähin koetan pysyä asialinjalla. yk-kommenttisi sattui nyt olemaan sellainen, joka kutsui sarkasmipirun esiin sisältäni. mielestäni yk ei ole tai sen ei tulisi olla vitsi. mikäli näin on, kaikki kansainväliset sopimukset tai saman tien koko maailmanrauha ovat vitsejä.

vitseistä puheen ollen, kyllä george w:kin on aikamoinen vitsi, valitettavasti vain kuolemanvakava. ei paljoa naurata, jos herra saa aikaan kolmannen maailmansodan.

Ja mitä tulee Amerikan "vapauteen" tai Venäjän "kommunismiin" koskevaan textiin, niin nekin olivat tarkoitettu eri juttuun kuuluvaksi osaksi. Mielestäni en väittänytkään oppeja olevan pelkästään nuo kaksi.

ehkä olen typerys, mutta varsin mustavalkoista maailmankuvaa kyseinen mailin osa (tai koko kirjeenvaihtosi) edusti.

ja kai nyt sen tiedän, että ne olivat eri jutusta, kun sen sieltä hainkin. laiskajaakkona en jaksannut vastata kahteen juttuun erikseen vaan ymppäsin asian samaan.

äh, sarkasmivaihde lipsahti päälle taas. :)
#120 • • Tapi T Guest

mielestäni yk ei ole tai sen ei tulisi olla vitsi. mikäli näin on, kaikki kansainväliset sopimukset tai saman tien koko maailmanrauha ovat vitsejä.

Kumma kyllä, mutta tavallaan olen Pete Inputin kanssa aika samoilla linjoilla YK:n suhteen. Käsitykseni mukaan YK on todella byrokraattinen, kankea ja hidas elin päätöksenteoissaan. Korjatkaa jos olen väärässä.