Ylioppilaskirjoitukset

69 posts, 4 pages, 15,959 views

#41 • • mmm... Guest
Hah!=) Toi oli kyllä paras vinkki. Oliko sulla sitten kello herättämässä, vai miten?-)

Kun nuo oman ekan postaukseni sanankäänteet ei tainneet ihan osua maaliin vaan ohi, ali ja yli, niin laitetaan nyt sitten vielä tähän jotain rautalangasta:

Lyhyemmät kielet (eli yleensä muut kuin enkku): Kannattaa todellakin keskittyä kielioppiin (ja kutakuinkin vain siihen). Sanavaraston kanssa on liian myöhäistä alkaa juuri ennen kirjoituksia hätäillä, se on mikä on. Hyvä kieliopin tuntemus auttaa paitsi aineessa, myös luetussa ja kuulussa (pystyt _arvaamaan_ merkityksiä, kun kielen rakenteet on hyvin hallussa). Kielioppi riittää laudaturiin asti.

Englanti: Suositeltavaa todellakin "uppoutua" kieleen lukemalla kirjoja, katsomalla leffoja tai vaikka osallistumalla keskusteluun jollain nettifoorumilla. Tunnollinenkaan opiskelu ja rakenteiden tuntemus + muu sellainen ei enää välttämättä riitä ainakaan siihen korkeimpaan arvosanaan.

Ylipäätään kielissä mun mielestä joku vaikeiden rakenteiden tarkoitushakuinen viljely aineessa ja muu sellainen menee jo liiallisuuksiin. Ja on lisäksi äärimmäisen vittumaista ja turhauttavaa. Jos kielioppi on hallussa niin kyllä ne rakenteet sinne aineeseen tulee automaattisesti. Ja tärkeintä on kuitenkin ettei tulisi virheitä, loppu on sitten sitä kosmetiikkaa.

Matematiikka: Tässä on hyvä rauhoittua ja vaipua matemaattiseen transsiin, jolloin homma lähteekin liikkeelle omalla painollaan. Jos on rauhaton olo niin meditoi eka ja ryhdy sitten miettimään tehtäviä;-) Ja muistetaan ne tehtävien alun määrittelyt!=) Ylipäätään kaikki kannattaa vääntää rautalangasta, se selkiyttää omaakin ajattelua tehtäviä ratkoessa.

Reaali: Reaali on se mihin kannattaa _lukea_ - ainakin jos korkeammat arvosanat on tähtäimessä. Muutamassa aineessa kun huolella kertaa pakollisetkin kurssit niin voi jo lähteä tavoittelemaan vaikka mitä. Keskity korkeintaan kahteen aineeseen (nyrkkisääntö).

Äidinkieli: Imo, nuo sensorillekirjoittamisjutut on soopaa. Tai ehkä niissä on perääkin, mutta ei niitä kannata ajatella. Tärkeätä on löytää itselle läheinen aihe ja pyrkiä esittämään _omia ajatuksia_, jotka menee asiassa vähän syvemmälle kuin ihan yleinen jokamiehen peruslätinä. Ensimmäinen juttu kirjoittaessa on sitten _rakenne_; mieti huolella ennen kirjoittamista mikä on tekstisi pääsanoma ja miten sen osat sen muodostavat. Toinen juttu on kielioppi - tarkistele ainettasi kunnes 6h on kulunut=)

Ja loppuun yleisohje: Älä suotta stressaa ja lue tällaisia kaikenmaailman topicceja ja kuuntele joka puolelta tulevia ohjeita, jotka saa vaan jännittämään enemmän. Nää on just niitä luusereita varten, jotka sitten kirjotusten jälkeen menee h*tin kalliille valmennuskursseille pääsykoetta varten ja muutenkin jatkaa stressaamista koko elämänsä, eikä koskaan opi käyttään omaa mielikuvitusta.:003:
#42 • • Figure Guest

Eli kun koe alkaa klo 9, mä otin puolen tunnin tirsat siinä pulpetilla ja aloin sitte vasta puuhiin.

Jos mä alan siellä nukkuun, niin herään mun säkällä klo 14.59.
It's all in the kofeiinipilleri.
#43 • • Figure Guest
Kuten ounastelinkin. Helppo enkun kuuntelu = vaikeat kirjalliset.
Nysväsin luetun ymmärtämisen kanssa liian kauan ja loppui aika kesken aineen kirjoittamisen :P
#44 • • Edited catt Guest

Nysväsin luetun ymmärtämisen kanssa liian kauan ja loppui aika kesken aineen kirjoittamisen :P

miten ihmeessä onnistuit? vaikka pyrin tekemään kokeen mahdollisimmaan hitaasti ja huolellisesti en mitenkään saanut 4h enempää kulutettua. (siitäkin meni puolet syömiseen :))

btw. kiitokset hiskille signaturestaan, josta sain mainion lainauksen "to risk or not to risk" -aineeseen ;)
#45 • • mekaanikko Guest
Sellainen huomio, että mikäli et kirjoita vähintään kuutta ainetta, on oikeastaan aivan sama mitä arvosanoja niistä tulee (poikkeuksena pitkä matikka siinä tapauksessa että luonnontieteellinen tai tekninen ala kiinnostaa). Useimmissa korkeakouluissa (ainakin niissä joihin itse olen vuosien varrella pyrkinyt) nimittäin hakusysteemi on sellainen, että puolet hakijoista otetaan pelkän pääsykoepistemäärän perusteella ja puolet pääsykokeiden pistemäärän + YO-todistuksen arvosanoista laskettavan summan perusteella (joskus suhde on muukin kuin 1:1 mutta silloin yleensä suositaan pääsykoetta YO-arvosanojen kustannuksella). YO-arvosanoja ja pääsykoetta vielä tyypillisesti painotetaan suhteessa 1:2 ja huomioon otetaan yleensä kuusi parasta arvosanaa. Esimerkiksi omat arvosanani, L, L, E ja M eivät käytännössä koskaan tuota tarpeeksi pisteitä, jotta niillä olisi mitään painoarvoa, ja yleensä neljä ällääkään ei riitä antamaan juuri minkäänlaista etua pelkän pääsykokeen tulokseen verrattuna.

Lisäksi YO-kirjoitusten tulokset ovat monien korkeakoulujen pääsykokeiden kannalta "voimassa" vain muutaman vuoden, painoarvo laskee entisestään, sillä ainakaan omasta tuttavapiiristäni varsin harva on ensimmäisellä yrittämällä päässyt haluamaansa kouluun ja näistäkin suuri osa on myöhemmin vaihtanut vielä koulua - tämänhetkisistä "luokkatovereistani" muistaakseni vain yksi on pyrkinyt suoraan lukiosta kouluun, suurin osa on ollut armeijassa, duunissa, muissa kouluissa ym. 2-4 vuotta ennen tuonne tuloa. Ja kun vielä monet kaikkein kiinnostavimmista (siis omasta näkökulmastani) kouluista eivät halua YO-todistuksesta tietää muuta kuin että sellainen on olemassa, itselleni ei ole ainakaan ollut käytännössä mitään hyötyä YO-kokeen hyvistä arvosanoista kun työnantajiakaan ne eivät kiinnosta.

Suosittelen siis näkemään YO-skabat omien taitojen testausmahdollisuutena eikä stressaamaan niistä tuloksista. Itse luin filosofian kirjan kerran läpi ennen kirjoituksia, mitään muuta (kouluun liittyvää) en lukulomalla lukenutkaan, joten uskoisin että koetulokset (englanti L, reaali L (reaalista sain jopa 49 pistettä kun L:n raja taisi olla 36), äidinkieli E, ruotsi M) kertovat jotain siitä mitä on oikeasti jäänyt vuosien varrella päähän. Sinänsä myöskään hyvät arvosanat eivät anna aihetta henkselien paukutteluun sillä esimerkiksi tuo parin pinnan päähän L:n rajasta jäänyt äidinkielenaineeni (tai ne molemmat) oli ihan hirveää skeidaa nykyvinkkelistä katsottuna (luulen että tänä päivänä pystyisin kirjoittamaan 99 pisteen aineen mutta en silti pitäisi itseäni minään kirjallisena nerona). Toisaalta se antaa perspektiiviä siihen, miten sijoittuu muihin samanikäisiin verrattuna. =)
#46 • • mmm... Guest
No mulla yo-tulokset oli kyllä suurena apuna hakiessa opiskeleen. Sisäänpääsyprosentti oli jossain kymmenen alapuolella...enkä ehtinyt lukea pääsykokeisiin kunnolla...mutta ihme tapahtui=)

Mutta periaatteessa mekaanikko on ihan oikeassa, aivan liikaa noista ihmiset stressaa.

Jos saa muuten kysyä, niin vastailitko sitten juuri filosofian kysymyksiin reaalissa, ja sait tuollaisen pistemäärän?

Itse en vastannut yhteenkään, vaikka siitä sitten tulikin näköjään mun ala..=)
#47 • • Figure Guest

miten ihmeessä onnistuit? vaikka pyrin tekemään kokeen mahdollisimmaan hitaasti ja huolellisesti en mitenkään saanut 4h enempää kulutettua. (siitäkin meni puolet syömiseen :))

Yhtenä osatekijänä saattoi olla kofeiinipillerien yliannostus.
Kylmä hiki nousi ja käsi tärisi.
#48 • • mmm... Guest
Kofeiini muuten heikentää muutenkin keskittymistä, että enpä suosittelisi..
#49 • • Figure Guest
Toinen osatekijä taisi olla niksat.
#50 • • mmm... Guest
Niin sitä pitää. Siinä tulikin mainittua se toinen keskittymisen hajottava kansanhuume..

No, ilmeisesti ja toivottavasti kuitenkin klaarasit.
#51 • • Figure Guest

Niin sitä pitää. Siinä tulikin mainittua se toinen keskittymisen hajottava kansanhuume..

No, ilmeisesti ja toivottavasti kuitenkin klaarasit.

Toivotaan.
Paljonkohan sanamäärän alittaminen vähentää pisteitä enkun aineessa??
#52 • • Lachesis Guest

Englanti: Suositeltavaa todellakin "uppoutua" kieleen lukemalla kirjoja, katsomalla leffoja tai vaikka osallistumalla keskusteluun jollain nettifoorumilla.

Nettifoorumeita tai irkkikeskusteluja en
todellakaan suosittele. Useimmiten netissä
käytetty englanti on jotain aivan muuta
kuin mitä siihen aineeseen pitäisi raapustaa.
Kirjoja sen sijaan kannattaisi tosiaan lukea.
#53 • • Mrrshan Guest
Mekaanikko ei ottanut huomioon amk:ta. Siellä ei ole tätä pelkästään pääsykokeen perusteella sisään -optiota.
#54 • • Mrrshan Guest

Edellisenä päivänä kannattaa myös syödä ja juoda hyvin, sekä koetilanteeseen ottaa mukaan hiilihydraattipitoisia ruokia. Mikään porkkanasalaatti ei pidä aivotoimintaa niin hyvin käynnissä kuin suklaapatukka.

Itse olen kokenut sen niin, että mitä kevyempää sapuskaa, sitä vähemmän se väsyttää. Sen huomaa varsinkin silloin jos kärsii unettomuudesta kirjoitusten aikaan niinkuin minä.

Jengillä tuntuu olevan sellainen uskomus että syöpöttely parantaa tuloksia. Kuka muka on terävimmillään juuri syötyään?
#55 • • MikkiHiiri Guest

Mekaanikko ei ottanut huomioon amk:ta. Siellä ei ole tätä pelkästään pääsykokeen perusteella sisään -optiota.

Jaa. Kymenlaakson AMK tekniikan yksikössä paikka odottelemassa.
Lukion arvosanat:
Ruotsi B
Englanti A (edellisellä kerralla tuli C)
Matikka, lyhyt C (oli helppo koe, ois lukenu edes kerran ni ois saanu helposti enemmän pongoi)
Reaali A
Äidinkieli A (kirjotin aiemmin C:n)
= lukio lukematta läpi

Oon siis mekaanikon kanssa samaa mieltä :)
Eri asia sitten johonkin tkk:hon pyrkiminen, mutta eipä vois vähempää kiinnostaa.
#56 • • Mrrshan Guest
Ei se joka amk:hon ole noin helppo päästä. Esim. Heliaan tietojenkäsittelyn ko:hon otettiin muistaakseni vain n. 6% pyrkijöistä. Pääsin lähinnä hyvin menneiden yo-kirjoitusten ansiosta.
#57 • • MikkiHiiri Guest

Ei se joka amk:hon ole noin helppo päästä. Esim. Heliaan tietojenkäsittelyn ko:hon otettiin muistaakseni vain n. 6% pyrkijöistä. Pääsin lähinnä hyvin menneiden yo-kirjoitusten ansiosta.

Joo no tos olikin lähinnä kumottu (myös itseni kovasti harrastamaa) yleistystä =)
#58 • • Edited oddi Guest
Minullakin nyt kirjoitukset menossa, vuotta myöhemmin kuin muilla ikäisilläni kun nysväsin ulkomailla vuoden. Enkku on ohi, ruotsi on keskiviikkona ja (lyhyt) matsku perjantaina. En ole turhemmin noita kieliä stressaillut, mutta matskun harjoittelu on aikamoista pakkopullaa. Otin silti asenteeksi että seuraavat 2vk matskuu, sen jälkeen ei ikinä, kyl sielt pitäis se E tippuu... Yleisasenteeni lukioon/kirjoituksiin on että kaikki nopeesti pois alta et pääsee tekemään jotain järkevää (inttii!!! :mad: ) ....lukea pitäis jaksaa jonkin verran, mut koetilanteessa kannattaa antaa parhaansa, koska ei siellä mitään parempaakaan tekemistä ole. Ai niin... Biletauko pitää jo kolmatta viikonloppua :) Technetium pitää mut kirjojen äärellä!!
#59 • • mekaanikko Guest

Jos saa muuten kysyä, niin vastailitko sitten juuri filosofian kysymyksiin reaalissa, ja sait tuollaisen pistemäärän?

Vastasin viiteen ET:n kysymykseen, kahteen filosofian kysymykseen (joista toinen jokeri) ja yhteen historian kysymykseen joka siinäkin pääsi hyödyntämään filosofian kirjan oppeja. =) Eli joo, aika filosofiapainotteisesti tuo meni. Varmaan sitä olisin lähtenyt yliopistolle lukemaankin jos olisin ollut vähän reippaampi pääsykokeisiin lukija heti lukion jälkeen. Parempi ehkä näin..

Originally posted by Mrrshan

No, itse asiassa opiskelen itsekin tällä hetkellä AMK:ssa ja olen opiskellut aiemminkin, mutta molemmat taide/viestintä -puolella eli tietenkään tuo on jonkinlainen outo lintu alana koko AMK-puolella. Molemmissa kouluissa sisäänpääsy oli vain ja ainoastaan pääsykokeen perusteella.
#60 • • MySki Guest
Syksyn kirjotus urakka osaltani ohi tänään olleen otsikkoaineen myötä. Enkun tuloksia odotellaan positiivisin fiiliksin, mutta äidinkielen joutuu uusimaan kevällä. Kylläpä ketuttaa. Oliko muiden mielestä äikän aineistot ja otsikot jollain tapaa epämiellyttävän tuntuisia? Minulle ainakin tuotti kirjottaminen suurta tuskaa. Mikä lie vikana..

:confused: