Ylioppilaskirjoitukset

69 posts, 4 pages, 16,022 views

Avatar
#21 • • MikkiHiiri Guest
Joo. Tuli kirjoituksissa oltua keväällä 2001. Enpä lukenu ku fysiikkaa yhden päivän.. siinä kaikki :)
Ruotsin kirjoitukset meni paljon paremmin ku oli vetäny edellisenä iltana kunnon lärvit (meinas kyllä laatta tulla kokeessa pari kertaa). Tuli osattua asioita joita ei edellisenä päivänä osannu kuvitellakaan. :D
Kirjoitin ruotsista paremman ku enkusta, johon en ois ikinä uskonu pystyväni.
Avatar
#22 • • propeller@head Guest


Juu-u. Tänään oli pitkän enkun kuuntelut.
Koe oli aikas "helppo" sanoakseni, mut avoimien kysymyksien vastausaika oli niin lyhyt, että puhetta alkoi tuleen jo kun porukka kirjoitti vielä edellisiä vastauksia. Pienoinen jälkipaniikki siitä että jos vaikka vahingossa merkkas jotain väärin, tms.



Jes, oli kyllä yllättävän helppo.Ei kuulemma ole kymmeneen vuoteen ollut noin helppoa pitkällä englannilla.Jäi kyllä vähän harmittamaan se että ainakin yhden laatikon mustasin väärästä kohtaa.Avoimissa meinas siinä yhes kohdas loppua tila. Mut joo,realisteja kun ollaan niin helppo kuuntelu kompensoituu helvetillisíllä luetun ymmärtämisillä.:014:
Avatar
#23 • • mmm... Guest
Älkää stressatko. Kaikki on nopeasti ohi, ja pääsette lukemaan pääsykokeisiin, joissa todella katsotaan kuka on kuka.

Eväitä ei kannata ottaa liikaa, koska niitä ei kuitenkaan ehdi syödä, kun joutuu vielä kirjoittamaan puhtaaksikin. Muutenkin mättö tarttuu paniikissa vaan kurkkuun ja tulee vielä hirveä paskahätä, joka lopullisesti pilaa suorituksesi.

Kokeessa kannattaa olla vaikka väkisin vähintään neljä tuntia, sillä muuten et todennäköisesti saa hyvää arvosanaa. Tämä on karu totuus. Jos lähdit parin tunnin jälkeen, olet todennäköisesti laiskimus, joka ei edes usko itseensä, tai sitten olet hätäilijä. Joka tapauksessa et edes tarkistanut kunnolla.

Jos taas kuusikin tuntia tuntuu lyhyeltä, kannattaa nimi kirjoittaa paperiin aina lopuksi. Sen voi tehdä ajan päättymisen jälkeenkin. Otsikkoa tai muuta merkintää ei saa lisätä ajan loputtua.

Kuunteluihin kannattaa panostaa. Toistuvien preliminäärien myötä opit tunnistamaan tietyt säännönmukaisuudet (esim. avaukset BACCA ja CADDA) kokeentekijöiden laatimissa oikeissa riveissä (toisaalta opit myös varomaan kliseitä kuten ACDC tai ABBA). Kirjainyhdistelmien psykologian taitajana selvität kuuntelut leikiten.

Matemaattisiin aineisiin kannattaa vastata vain jos on luonnoltaan poikkeava siihen suuntaan. Tavallinen meikäläinen vain kämmää tehtävät johonkin pikkuvirheeseen ja miinuksia napsuu ropisten. Paljon helpompaa on siis reaalissakin vastailla niihin aineisiin, joissa ei parhaalla tahdollakaan onnistu sanomaan mitään yksiselitteisesti väärää. Tietty toisaalta jos olet ns. "matemaattisesti orientoitunut" henkilö, niin jo epäselvä käsialasi käytännössä estää muihin kuin matemaattisiin tehtäviin vastaamisen.

Ruotsia ei kannata suostua opiskelemaan ollenkaan. Menette vaan porukalla lakkoon - massa on voimaa. Tämä pelleily saa jo loppua.

Englantia ei kannata lukea kirjoituksiin yhtään, sillä lopulta koko homman ratkaisee kuitenkin muutama todella typerä kompa tai muu omituisuus.

Äidinkielen otsikkoaineessa kannatta esittää omituisia ajatuksia. Kaiva toisinajattelija/vastarannankummajainen itsestäsi, ryyditä sanomaa (jos suinkin mahdollista) oudoilla sanavalinnoilla / rakenteilla...ja niin äikänmaikka kuin sensoritkin sulavat säkeisiisi.

Loppuyhteenvedonomaisesti tehdään huomio, että oikeastaan ainut aine mitä kannattaa todella lukea kirjoituksiin on kolmas vieras kieli. Sanavarastoa et tarvitse yhtään, mutta panosta kielioppiin niin laudatur putoaa varmasti.

Ihan vilpittömästi: Onnea matkaan kaikille abituuruksille!

Ottakaa rennosti ja muistakaa muistaa... miten muistetaan... miten...

"Kaudeaa-muus ii-kituuur..."
Avatar
#24 • • Lachesis Guest



  • Mene ajoissa nukkumaan illalla, jotta olet pirteä aamulla.
  • Ota mukaan kunnon eväät; siis suklaata, leipää, karkkia, limua...
  • Vastaa ensin niihin kysymyksiin, jotka osaat varmasti.
  • Reaali on mainettaan helpompi juttu; jos sinulla on kohtuullinen yleissivistys ja tiedät yleisellä tasolla mitä maailmalla tapahtuu, niin pääset kokeesta helposti läpi. Älä myöskään lue kokeeseen paria ainetta enempää.
  • Tarkista valmis koe pariin kertaan huolella.



Jep, unen tärkeyttä ei voi korostaa tarpeeksi. Koulussa aina luulin, ettei sillä ole mitään väliä, en koskaan oppinut itse tunneilla mitään, nukuinpa sitten miten tahansa. Nyt töissä, jossa ei tarvitse sinänsä opetella mitään huomaa kuinka pihalla on jos ei ole nukkunut hyvin. Kannattaa mennä erittäin ajoissa nukkumaan, et kuitenkaan saa unta heti.

Edellisenä päivänä kannattaa myös syödä ja juoda hyvin, sekä koetilanteeseen ottaa mukaan hiilihydraattipitoisia ruokia. Mikään porkkanasalaatti ei pidä aivotoimintaa niin hyvin käynnissä kuin suklaapatukka. Juoda ei kannata liikaa eikä liian vähän, vessassa ravaaminen vie aikaa, mutta toisaalta janon tunne on todella häiritsevä. En tiedä muista, mutta minulla purkan jauhaminen rauhoitti ja paransi keskittymistä. Suosittelen.

Reaalissa kannattaa selata koko koe läpi, hyvin monen aineen ensimmäinen kysymys on todella helppo, vaikka ainetta ei olisi edes lukenut.

Tarkistukset on hyvä tehdä, mutta ennemmin kiinnittäisin huomiota huolellisuuteen jo kirjoitettaessa.
Avatar
#25 • • Edited drS Guest


Mutta, olen huomannut, että esim. työhaastatteluissa ihmiset eivät yleensä edes halua katsoa ko. paperia. Niille riittää se, että sanoo että olen ylioppilas...



Työhaastattelu onkin eri asia kuin jatko-opiskelupaikan hakeminen.

Mutta, en kyllä ikinä lähtisi (enkä lähtenytkään) kirjoittaan mitään syksyllä paitsi jos lukio venähtää yli sen kolmen vuoden. Kesällä ei todella jaksa lukea tarpeeksi ja koulun alettua energiaa ja aikaa siihen ei juuri ole. EPK kirjoituksia ilman lukulomaa, juuri ennen kirjoituksia olevaa siis.

Eli kaikki neljä (ruåtti,enkku,äikkä ja reaali) ilman muuta samalla kertaa ensi keväänä. Äikästä ja enkusta tavoitteena vähintään E, reaalista jotain keskitasoa ja ruotsi onkin ainoa joka voi pissiä. Tosin, kurssien ka. ylittää kyllä kutosen, mutta huonolta näyttää silti.

Vaikka toi onkin ehkä raskaamman tuntuista, on se silti mielestäni parempi vaihtoehto kun kirjoittaa syksyllä normaalin koulunkäynnin kanssa päällekkäin. Itselle se ainakin olisi paljon stressaavampi vaihtoehto.

Ja eihän noihin todella tarvitse hirmuisesti lukea. Enkusta ja Ruotsista kielioppia ja reaalista paria ainetta mihin keskittyy, ja jos sieltäkin löytyy kaksi ns. ässäainetta, jossa on koko lukion ajan pärjännyt hienosti, vähenee luettava entisestään.

edit: äikän arvosana voi kyllä pudota noiden hehtaarivirkkeiden takia, joista olenkin saanut kuulla... :eek:
Avatar
#26 • • Tapi T Guest


Eväitä ei kannata ottaa liikaa, koska niitä ei kuitenkaan ehdi syödä, kun joutuu vielä kirjoittamaan puhtaaksikin. Muutenkin mättö tarttuu paniikissa vaan kurkkuun ja tulee vielä hirveä paskahätä, joka lopullisesti pilaa suorituksesi.

Kokeessa kannattaa olla vaikka väkisin vähintään neljä tuntia, sillä muuten et todennäköisesti saa hyvää arvosanaa. Tämä on karu totuus. Jos lähdit parin tunnin jälkeen, olet todennäköisesti laiskimus, joka ei edes usko itseensä, tai sitten olet hätäilijä. Joka tapauksessa et edes tarkistanut kunnolla.

Kuunteluihin kannattaa panostaa. Toistuvien preliminäärien myötä opit tunnistamaan tietyt säännönmukaisuudet (esim. avaukset BACCA ja CADDA) kokeentekijöiden laatimissa oikeissa riveissä (toisaalta opit myös varomaan kliseitä kuten ACDC tai ABBA). Kirjainyhdistelmien psykologian taitajana selvität kuuntelut leikiten.


Mitä ihmeen väliä sillä on, jos tulee paskahätä? Eikös jokaisessa koulussa ole vessoja enemmän kuin tarpeeksi? Jos vessassa ei ole paperia, niin lunttauslappu toimii korvikkeena!

IMO ole mitään järkeä jäädä viettämään turhaan aikaa kokeeseen. Jos on kolmen tunnin jälkeen valmis, niin sitte on valmis. Matemaattisesti lahjakas selvittää matikan kokeen taatusti alle neljän tunnin ja sanaseppo kirjoittaa aineen valmiiksi hyvissä ajoin. Onko järkeä tehdä kokeessa istumisesta itse tarkoitus?

Jos kuulun ymmärtämisessä rupeaa miettimään mahdollisia kirjain-yhdistelmia, on pahasti hukassa. Kun katsot menneiden vuosien YO-kokeiden oikeita rivejä, niin huomaat niiden olevan vain täysin satunnaisia kirjainyhdistelmiä, vailla minkäänlaista logiikkaa. Mustaa siis se kohta, joka tuntuu luontevimmalta.
Avatar
#27 • • Edited Juba Guest
On nyt pakko vastava tähän topikkiin, kun neuvot täällä tuntuu olevan sitä luokkaa, että viettäkää lukuloma bileissä ;)


Älkää stressatko. Kaikki on nopeasti ohi, ja pääsette lukemaan pääsykokeisiin, joissa todella katsotaan kuka on kuka.



Juu ensimmäisestä kohdasta ihan samaa mieltä, stressata ei todellakaan kannata.

Mitä tulee pääsykoe hommiiin, niin esim. matemaattis-luonnontieteelliselle puolelle on noilla ylppäri arvosanoilla yllättävänkin paljon painoa. Esim. teknillisiin korkeakouluihin ja yliopistojen matemaattis-luonnontieteellisille puolille voi päästä helposti suoraan yo-papereilla sisään ja vaikka ei pääsisikään niin samoja asioita niissä pääsykokeissa kysytään, joten ei ne luetut asiat hukkaan mene. Muissakin paikoissa saa mukavasti bonusta hyvästä ylppäritodistuksesta.


Kokeessa kannattaa olla vaikka väkisin vähintään neljä tuntia, sillä muuten et todennäköisesti saa hyvää arvosanaa.



Mä en kyllä tajuu miten olisin saanu esim. kielten kokeissa kulutettuu sitä aikaa noin paljoo, vaikka olisinkin tarkastanut ne jutut viiteen kertaan. Sitä paitsi varsinkin jos monivalintoja alkaa kelailee liikaa, nii voi olla varma, että menee niihin kompiin. Sillä jos on vähääkään kielikorvaa niin yleensä se eka tuntemus on oikea. Eli jos olet epävarma, niin älä turhaan korjaa.


Jos taas kuusikin tuntia tuntuu lyhyeltä, kannattaa nimi kirjoittaa paperiin aina lopuksi. Sen voi tehdä ajan päättymisen jälkeenkin. Otsikkoa tai muuta merkintää ei saa lisätä ajan loputtua.



Noh, kait tälläkin saa lisäaikaa, mutta taitaa olla lähinnä henkisellä puolella, joten jos tommosia joutuu aatteleen, niin stressaa varmaankin liikaa.


Kuunteluihin kannattaa panostaa. Toistuvien preliminäärien myötä opit tunnistamaan tietyt säännönmukaisuudet (esim. avaukset BACCA ja CADDA) kokeentekijöiden laatimissa oikeissa riveissä (toisaalta opit myös varomaan kliseitä kuten ACDC tai ABBA). Kirjainyhdistelmien psykologian taitajana selvität kuuntelut leikiten.



Ja tähän pätee sama kuin aikaisemmin niihin monivalintoihin, elikkä ekalla tuntemuksella menee varmiten oikein, eikä kannata mitään kirjainyhdistelmiä alkaa miettimään. Joo ja kyllä meilläkin oli kavereiden kanssa hienot teoriat, että ekaan kysymykseen tulee C-vaihtoehto noin 90% tapauksista (ja taisi tulla ainakin ruotsin-kuuntelussa), mutta jos noita joutuu käyttään niin on aika epätoivoista imo.


Matemaattisiin aineisiin kannattaa vastata vain jos on luonnoltaan poikkeava siihen suuntaan. Tavallinen meikäläinen vain kämmää tehtävät johonkin pikkuvirheeseen ja miinuksia napsuu ropisten. Paljon helpompaa on siis reaalissakin vastailla niihin aineisiin, joissa ei parhaalla tahdollakaan onnistu sanomaan mitään yksiselitteisesti väärää. Tietty toisaalta jos olet ns. "matemaattisesti orientoitunut" henkilö, niin jo epäselvä käsialasi käytännössä estää muihin kuin matemaattisiin tehtäviin vastaamisen.



Noh, totta tuossa on sen verra ainakin, että jos matemaattisissa aineissa tietää miten asia ratkaistaan se on helppo tehdä ja ei yleensä vie paljoa aikaa, sillä 1+1=2 eikä siihen ole paljoa lisättävää. Toki reaalissa on aineita johon voi mutulla ja yleistiedolla vastava, mutta ei sinne ihan puuta heinää kannatta heittää, ei ne sensoritkaan mitään tyhmiä oo. Mieluiten lukee ne 2-3 ainetta kunnolla ja vastaa niihin, kuin että alkaa etsiä jotain bonareita tuntemattomista aineista. Ja kyllä matemaattisesti orientoituneellakin henkilöllö voi olla ihan hyvä käsiala, ei kannata uskoa stereotypioihin ;)

Ja vanhoja kokeita tutkimalla voi tietenkin selvittää minkälaisia kysymyksiä on, jolloin voi tehostaa sitä, mitä kannattaa lukea. Eli esim. joka vuosi taitaa olla yksi risteytys/geeni-tehtävä bilsassa, joten vaikka ei bilsaa muuten lukisi, niin tuon yhden kysymyksen teoria osuuden voi helposti opetella.

Ja jatko-opinto paikkaa haettaessa, saattaa myös sillä olla merkitystä mihin aineisiin on reaalissa vastannut, joten se kannattaa selvittää etukäteen.


Ruotsia ei kannata suostua opiskelemaan ollenkaan. Menette vaan porukalla lakkoon - massa on voimaa. Tämä pelleily saa jo loppua.



Niin kauan kun se on pakollinen aine ja ylemmässä korkeakoulututkinnossa on suoritettava ns. virkamiesruotsi, niin helpompi se on opetella ajoissa. Ja sitäpaitsi monissa valtion viroissa, pitää osata ruotsia, eikä se oikeesti oo mikään vaikee kieli.


Englantia ei kannata lukea kirjoituksiin yhtään, sillä lopulta koko homman ratkaisee kuitenkin muutama todella typerä kompa tai muu omituisuus.



No toihan pätee kaikkiin aineisiin :)) Toisaalta jos alkaa lukea kieltä vasta ylppärivaiheessa, niin alkaa olee vähän myöhäistä. Mutta touchi kannattaa pitää yllä, vaikka sitten kuluttamalla lukuloma telkkarin ääressä, katellen englantialaisia/amerikkalaisia tv-sarjoja :))


Äidinkielen otsikkoaineessa kannatta esittää omituisia ajatuksia. Kaiva toisinajattelija/vastarannankummajainen itsestäsi, ryyditä sanomaa (jos suinkin mahdollista) oudoilla sanavalinnoilla / rakenteilla...ja niin äikänmaikka kuin sensoritkin sulavat säkeisiisi.



Tämä tietenkin sillä varauksella, että osaat kirjoittaa oikeasti. Jos ei osaa käyttää hienoja rakenteita, niin tekstistä tulee vain vaikeaselkoista ja kliseistä, josta kyllä pisteet ropisee alaspäin. Tärkeintä molemmissa aineissa on kuitenkin muistaa kirjoittaa otsikon mukaisesti. Monia epäonnistuneita suorituksia on tullut, kun on kirjoitettu aiheen vierestä.


Ihan vilpittömästi: Onnea matkaan kaikille abituuruksille!



Samat sanat.

Ja muistakaa, ettei ne kirjoitukset määrää loppuelämää, mutta niissä on helppo tehdä siitä loppuelämän alusta hieman helpompaa :D

PS. Ja lukulomalla pitää kans rentoutua ja silloin on oikein sopiva aika käydä esim. keskiviikko-klubeilla ;)

PPS. Ja nää ajatukset on sitten kirjoitettu sillä mielellä, että halutaan siitä kokeesta se M tai enemmän. A:n tai B:n nyt voi saada jo sillai, että jaksaa kuunnella lukiossa jotain.
Avatar
#28 • • MikkiHiiri Guest


PPS. Ja nää ajatukset on sitten kirjoitettu sillä mielellä, että halutaan siitä kokeesta se M tai enemmän. A:n tai B:n nyt voi saada jo sillai, että jaksaa kuunnella lukiossa jotain.



Joo. ja kannattaa muistaa että jos saa A:n ja B:n niin elämä ei siihen lopu..
nimim. hyvin heikoilla pisteillä ammattikorkean pääsykokeeseen lukematta yhtä ainutta minuuttia --> muutamaa pistettä vajaa täydet pisteet ja pääsy kouluun
Avatar
#29 • • Taedium Guest
Lukio käyty ja kärsitty... Silti vielä...


Tämä tietenkin sillä varauksella, että osaat kirjoittaa oikeasti. Jos ei osaa käyttää hienoja rakenteita, niin tekstistä tulee vain vaikeaselkoista ja kliseistä, josta kyllä pisteet ropisee alaspäin.

Kliseet ovat nimenomaan niitä mitä kannattaa kirjoittaa. Eli jos saatte sinne näppäriä kliseitä ja muutaman knoppipohjaisen kielenkäänteen niin sitten tulee pisteitä että ropisee. Eli jos saatte esmes puolipisteen sinne sujuvasti sijoitettua lauseeseen, niin äikänmaikka röyhistää rintaansa. (Siis sen ; merkin) Vähän jotain erikoista ja mahdollisimman laajasti kun vain käyttää eri sanamuotoja, sekä vääntää sitä kielioppia sinne oikeen kunnolla, sanoma taas voi olla ihan puutaheinää, kunhan se ei poikkea aiheesta, eikä ole sellainen jossa taas ei oikeasti sanota mitään. (Kuten minulla aika usein menee siihen että minä kirjoitan paljon, mutta sanon vähän.)


Tärkeintä molemmissa aineissa on kuitenkin muistaa kirjoittaa otsikon mukaisesti. Monia epäonnistuneita suorituksia on tullut, kun on kirjoitettu aiheen vierestä.

Itsellä sanan säilä ei aina loista niin kirkkaasti kuin haluaisi, mutta joskus sentään onnistuu. Itse kirjoitin loistavan aineen äikässä ja otsikko oli jotain. En muista. Mutta otin sen otsikon, kun sitä ei oltu sen tarkemmin määritelty ja kirjoitin toisesta aiheesta siten, että otsikko oli kielikuva. Ja kun sen ajattelee kielikuvana (onkohan mulla Jeesus-kompleksi...) niin se oli ihan järkeenkäypä. L merkinnällä meidän lukion päästä se lähti, mutta I oli takaisin tullessa. Kirjoitin sitten uudelleen seuraavissa kirjoituksissa. Mutta en niin hyvin. Eli ei kannata sitä otsikkoa käyttää kielikuvana. Tarkistajilla ei ole halua/osaamista käyttää mielikuvitusta.


Ja muistakaa, ettei ne kirjoitukset määrää loppuelämää, mutta niissä on helppo tehdä siitä loppuelämän alusta hieman helpompaa :D

Mielestäni lukioon panostetaan työelämässä liikaa. Se on ihan hyvä kriteeri, että onko lukio käyty ja päästötodistus kourassa, mutta ei sen enempää. Se että kirjoittiko A vai L kirjaimen ei enää siinä 35-vuotiaana paljon vaikuta. Kun 18-vuotiaana hakee duunia, niin silloin siitä paperista voi oikeasti olla hyötyä, mutta enää viidenkään vuoden päästä niistä mitä kirjoitti ei ole mitään hyötyä. Jatkossa pitäisi ollakkin niin, että kun kysytään lukiosta, niin ei pyydetä päästötodistusta vaan kysytään, että onko päästötodistus vai nou.
Avatar
#30 • • mmm... Guest
Edellisestä postistani jäi puuttumaan 123 hymiötä. Pahoittelen kömmähdystä. :eek: :003: :confused: :004: :cool:
Avatar
#31 • • MySki Guest
Jeh, eli englannin ja äidinkielen kirjotukset osaltani aivan käsillä.. ja sitten keväällä vielä ruotsi, matikka ja reaali. stressannu olen asian takia jo about 2 vuotta. tosi tyhmää sinänsä. jännitä ei kyllä tippaakaan.
toi enkun kuunteluhan jo tosiaan oli ja meni ja meinasin ihan tirauttaa pari valittua kyyneltä kun oli niin helppo. nyt pitää koputtaa puuta. mutta aivan ihme settiä siinä kyllä oli... jos ymmärsin oikein niin yhden osion aiheena oli se kun joku äijä oli nainu telkkarinsa.. no mikä jottei.
Avatar
#32 • • Encoder Guest
Tänään oli sitten lyhyen saksan kuuntelut. Oliko ketään muu sitä kuuntelemassa? Itselläni on ainakin tällä hetkellä, kun tuloksia ei ole saatu, sellainen olo, että oli varmaan vaikeimmat saksan yo-kuuntelut, mitä tähän mennessä on vastaan tullut. Ärsyttää, että yhden vastausvaihtoehdon poistamisen hinta oli huomattava vaikeustason nosto. No, onneksi sentään vältyttiin avoimilta kysymyksiltä ja tiivistelmiltä.
Avatar
#33 • • Edited khatt Guest
Tässäpä jotain mietteitä semmosille, joille e:llä ja l:llä on eroa.. :)

Vieraissa kielissä kannattaa opetella vaikeita ja harvemmin käytettyjä rakenteita. Esim. englannissa subjunktiivi, saksassa konjuktiivin preesens, ruotsissa vaikkapa ha-verbin poisjättö perfektistä sivulauseessa. Edellytyksenä tietenkin on, että hallitset nuo rakenteet täysin, muu kielioppi on kunnossa ja aineessa on myös sisältöä. Jos lähdet yrittämään korkealentoista lausetta ja mokaat, lankeat häpeään. Vaikeat rakenteet oikein käytettynä vapauttavat endorfiinejä sensorin aivoissa, kun tämä on juuri käynyt läpi tusinan c:n aineita.

Itse tein listan lisäpisteitä tuottavista sanoista, rektioista ja rakenteista ja sirottelin niitä aineeseen sitä mukaa kun tuntui sopivalta. Kuten sanottu, ne eivät saa kuitenkaan vaikuttaa itsetarkoituksellisilta. Oikein käytettynä kikkailu tuottaa aineesta helposti yli 90 pistettä. Saksan aineen laskelmoin jopa niin härskisti, että luin ennen kirjoituksia Wilhelm Buschin Max und Moritzia ja siteerasin sitä, mikä nosti aineen 99 pisteeseen. Toinen hyvä teos on Heinrich Hoffmannin Struwwelpeter eli Jöröjukka. Ei kannata kokeilla, jos omistaa elämän ;)

Äidinkielen aineet ovatkin sitten vaikeampia. Tässä täytyy muistaa se periaate, että aine on kuin pop-kappale: se täytyy myydä yleisölle ja sen ainekset täytyy laskelmoida tarkasti. Sinun yleisösi ei ole normaali lukija vaan YTL:n sensori. Tee omat johtopäätöksesi.

Sensori on konservatiivinen. Häntä ei voisi vähemmän kiinnostaa populaarikulttuuri tai marginaalitaide. Älä siis kirjoita aineessasi teknokulttuurista, vaikka osaisitkin selittää asiat kansantajuisesti, sillä siitä ei lisäpisteitä heru, vaikka oma opettaja diggaisikin tuotoksistasi. Teknokulttuuri ei ole kulttuuria. Robert Crumb ei ole taidetta. Alexander Shulgin ei ole tiedemies, jota kannattaa siteerata. Toki voit aina olla uhkarohkea, mutta tarkoituksenahan on miellyttää stereotyyppistä sensoria. Mieluummin kannattaa lukea läpi filosofian kirjat ja etsiä netistä kuuluisien kirjailijoiden sanomisia. Plussaa tulee vakiintuneisiin konsepteihin viittaamisesta: lukion psykologia, filosofia ja kirjallisuus ovat varmimpia auktoriteettejä. Samalla voit säveltää jotain reaalikokeen filosofian tehtäviin.

Jos kirjoitat rivien välistä, tee se niin, että sanoma menee perille viimeistään toisella lukemiskerralla. Sensorilla ei ole aikaa kelata kielikuviasi koko iltaa, eikä hän välttämättä edes ole perillä käyttämästäsi kontekstista. Et voi myöskään pehmentää tai tarkentaa sanomaa hymiöillä... Enkä yritä mitenkään sanoa, että aineen tulisi olla tasapaksu; näissä rajoissa täytyy kuitenkin olla myös innovatiivinen. On mitäänsanomattomia pop-kappaleita ja on hittejä.

Kannattaa kirjoittaa raakaversio selvällä käsialalla ja korrektilla oikeinkirjoituksella. On mahdollista, että et ehdi kirjoittaa ainettasi puhtaaksi.
Avatar
#34 • • Edited kilobitti Guest
Vinkki (olettaen että systeemi on sama kuin '98):

Saat valita joko reaalin tai matikan pakolliseksi (jos reputat
pakollisessa, reputat lakin). Valitse matikka, jos suinkin
mahdollista. Syy: reaali on niin laaja, että siitä ei oikeastaan
voi ikinä tietää mitä sieltä tulee. Vaikka lukisit koko lukuloman
esim. historiankirjoja, voi olla että kysymykset tulee just niistä
kahdesta kirjasta joita et lukenut. Matikka taas on aika ns.
tasalaatuinen, joten esim. vanhoja kokeita katsomalla saa tarkan
kuvan tarvittavasta osaamisesta.

Pitkän matikan keskiarvo 5,7 koska en tehnyt läksyjä=> en
osannut:D Lukion keskiarvo päästötodistuksessa 7,6. Otin
matikan pakolliseksi vastoin matikanopettajani suositusta.

Otin kesällä '97 yhden lyhyen kertauskurssin jolta lintsasin, ja
syksyllä toisen koulussa jolla laskettiin pelkästään yo-tehtäviä.
Lukulomalla laskin kesän kurssimateriaalin lähestulkoon läpi, ja
sain sillä yo-arvosanaksi Cum Lauden. Luin lukulomalla n.
0-3 h per päivä, lopun aikaa kuuntelin musiikkia, katoin
leffoja ja urheilin;)

Ja sit on hyvä muistaa, että kun(/jos) saa opiskelupaikan, niin
kukaan ei enää ikinä kysy yo-arvosanoja...

-kb

edit: pakko se on kertoa, että vaikka en reaaliin lukenut, kävin
sen kumminkin kirjoittamassa. Se oli tod kivaa, koska otin sen
lähes läppänä. Parhaat pisteet tuli vissiin biologian
kysymyksestä, joka koski hirviä ja liikennettä. Kyssärissä oli
liitteenä tilasto hirvien määrästä ja liikennekuolemista eri vuosina,
joten kirjoittaminen ei ollut kovin vaikeaa...Arvosanaksi tuli B.
Avatar
#35 • • kilobitti Guest


Englantia ei kannata lukea kirjoituksiin yhtään, sillä lopulta koko homman ratkaisee kuitenkin muutama todella typerä kompa tai muu omituisuus.



BTW, en vaan SIETÄNYT lukion kielten opetusta. Sain silti enkusta
E:n, koska olin lukenut englanninkielisiä kirjoja. Ainakin
omalla kohdalla kielen opiskelu on paljon mielekkäämpää sillä
tavalla, koska kieli tarttuu tavallaan itsestään....

-kb
Avatar
#36 • • Edited Nefertete Guest
Itse piletin (tai kävin baareissa :p ) melkein koko lukuloman (siis n.3krt viikossa) ja luin pari kirjaa..
Tuloksena: äikkä M (tipahti E:stä YTL:ssä)
ruotsi M (keskipitkä)
englanti M (pitkä)
Matikka M (pitkä) [, kaikkien kurssien ka 9.3]
ja reaali E
Kirjoitin siis keväällä 2002 (ja kaikki kerralla)
eli ihan OK työpanokseen _lukulomalla_ verrattuna!
eli siis neuvona että kannattaapi lukea koko lukion ajan koska mulla ainakin tuli loppulukiosta EVVVK eikä hirveesti huvittanu lukea :mad:

hakuaikana hyvistä papereista oli vain haittaa kun kuvataiteen pääsykokeiden haastattelussa miulle sanottiin että osaatsä piirtää mut haeppa akateemiselle alalle kun sulla on tälläset paperit..:(

Nyt opiskelen viestintää amk:ssa ja kirjotuksista(niissä menestymisestä) on sen verran hyötyä ettei tarvitse mennä ruotsin & enkun tasotestiin..


Ja hyvät eväät on ihan kivat olla mukana itse kirjoitustapahtumassa :D
Avatar
#37 • • khatt Guest

Originally posted by Nefertete
hakuaikana hyvistä papereista oli vain haittaa kun kuvataiteen pääsykokeiden haastattelussa mulle sanottiin että osaatsä piirtää mut haeppa akateemiselle alalle kun sulla tälläset paperit..:(



Ihme einareita. Jos siellä on niin junttia väkeä, kannattaa ehkä todellakin mennä akateemiselle ja piirrellä kotonaan.
Avatar
#38 • • Vieras Guest


Sensori on konservatiivinen. Häntä ei voisi vähemmän kiinnostaa populaarikulttuuri tai marginaalitaide. Älä siis kirjoita aineessasi teknokulttuurista, vaikka osaisitkin selittää asiat kansantajuisesti, sillä siitä ei lisäpisteitä heru, vaikka oma opettaja diggaisikin tuotoksistasi. Teknokulttuuri ei ole kulttuuria.



Ehkä tuossa oli sarkasmia ja kärjistelyäkin mukana, mutta pakko replytä. Itse kirjoitin nimenomaan teknokulttuurista, varhaisesta detroit-teknosta ja siitä kuinka nämä vaikuttivat rytmin merkitykseen musiikin elementtinä. 92p irtosi eli L, vaikka epäilin kyllä itsekin etukäteen hyvin vahvasti, voiko aihe kiinnostaa millään tavalla "ulkopuolista". Mahdollisuus tarttua aiheeseen oli kuitenkin pirun houkutteleva.

Vastakkainen esimerkki samaan otsikkoon vastaamisesta oli Suomen Kuvalehdessä taannoin kesällä, jossa kirjoittaja käsitteliä rytmin rakenteen muutoksia klassisen musiikin historiassa, eli juuri siinä aihepiirissä mitä Khattkin suositteli. 99 pisteen aine ilmeisesti, tyyli oli puhdas ja virheetön älyttömine sivistyssanoineen. Aineen loppupuolella oli vielä jonkinlainen lapsus tyyliin "nykyajan teknojumputus lienee vastareaktio klassisen musiikin äärimmilleen viedylle rytmiikalle".
Way to go.
Avatar
#39 • • Ozie Guest
Kuten on varmaan muutamaan kertaan sanottu:

YO-kokeista hääsätään lukiossa ihan liikaa, ei se oikeesti oo niin paha ja vaikee juttu ku ne väittää. Pienellä yleissivistyksellä selvii pitkälti reaalin, matikka nyt vaatii jonkun verran taitoaki, ruotsi ja englanti menee läpi vaik silmät kiinni arvaten. Mun 5.0 ruotsin keskiarvollaki tipahti B, vaikken mielestäni osaa ruotsia ollenkaan.

Kunnol mättöö mukaan et siel jaksaa oleskella sen 3h...

Tietenki kaikki riippuu omista tavotteista ;)
Avatar
#40 • • Salla Guest



Jos olet kirjoittanut, minkälaisia arvosanoja on tullut?
Ja sit se tärkein, eli hyviä vinkkejä yo-kirjoituksia varten? :)





Mulla ois yksi hyvä vinkki (paitsi ett tää kai pätee vain niihin ihmisiin ketkä ei hirveesti stressaa kirjoituksia varten, syystä tai toisesta) mitä mä itse tein kolmessa neljästä aineessa. Eli kun koe alkaa klo 9, mä otin puolen tunnin tirsat siinä pulpetilla ja aloin sitte vasta puuhiin. Sitä oli kuitenkin aamulla väsynyt ja ne pienet torkut teki tosi hyvää, sitte oli niinku vasta heränny kunnolla ja valmis kirjottaa asiaa paperille :) :D


edit: typo