Ylioppilaskirjoitukset

69 posts, 4 pages, 15,972 views

#1 • • Figure Guest
Eli ketkä meinaa nyt lähiaikoina kirjoittaa?
Mikä on tunnelma ennen kirjoituksia: jännittääkö niin perkeleesti vai luotatko omiin taitoihisi?
Jos olet kirjoittanut, minkälaisia arvosanoja on tullut?
Ja sit se tärkein, eli hyviä vinkkejä yo-kirjoituksia varten? :)

Itse meinaan kirjoittaa nyt syksyllä 2002 englannin, ruotsin ja äidinkielen. Keväällä 2003 kirjoitan reaalin ja mahdollisesti matematiikan.
Jännittää niin perkeleesti, ruotsin osalta varsinkin. Ruotsin kurssien keskiarvo on 5.25 eli jos siitä A:n saisin niin olisin onnellinen. Äidinkieli nyt todennäköisesti menee läpi. Englannista on tavoitteena E.
#2 • • propeller@head Guest
Englannin kirjoitan vaikka meille siitä ollaan aina opettajien taholta varoiteltu.Opettajat meinaa että syksyllä on kirjoitukset aina hankalammat.En tiedä.YTL tulee ja rankaisee...
Huomenna olisi kuuntelu.Ei jännitä mutta pitää vaan muistaa keskittyä.Helposti se menee siihen että leikkii kynällä tai töhertelee paperin reunaan.....mulla se ainakin on tuollasta.
Lukemisen olen ottanut rennosti.Kuukauden ajan olen lukenut tunnin päivässä.Mulla on lukion koeviikko,Englannin kirjoitukset ja autokoulun teoria ja inssi kaikki samalla viikolla. Ottaa päähän toi homma...:(
Onnea vaaan kaikille kirjoituksiin.:D
#3 • • dpdrm Guest
Kai noi on yleisesti ollu vaikeemmat syksyllä jostain kumman syystä? Emmätie, tuskin kannattaa hirveitä paineita ottaa, jos on lukenut tarpeeksi... :003:

Itellä ainakin meni ok (eli osa odotusten mukaisesti ja osa huonommin) ja opiskelupaikkakin napsahti pelkillä papereilla. :)
#4 • • Figure Guest
Joo, harjoitus-kuuntelut on mulla mennyt kans aina päin mäntyä, kun mielessä on pyörinyt:
1. pinpi
2. tupakka
3. nukkuminen
4. vittu mä tästä molotuksesta mitään tajuu
5. tää on ihan perseestä
tms.
Pitänee varmaan olla pirteenä siellä.

Mulla oli kovat luku-suunnitelmat ennen kesälomaa, mut nekin jäi vaan suunnitelmiks. Parilla kertaus-kurssilla olin tosin...
#5 • • KarriN Guest
Typerää moinen vali(s)tus opettajilta. Mielestäni kannattaa kirjoittaa kaikki, joihinka tuntee pystyvänsä mitä pikimmiten.
Ja vaikka syksyllä tulisikin enkusta tjsp B tai mitä tahansa, niin se B on kuitenkin sulla, oot päässyt läpi, ja ehkä kuitenkin vie sitten siltä jännitykseltä pahimpaa terää, kun sitten uusii keväällä.

(nimim. englannista syksyllä L:n kirjoittanut ;))

-Karri
#6 • • benn Guest

Joo, harjoitus-kuuntelut on mulla mennyt kans aina päin mäntyä, kun mielessä on pyörinyt:
1. pinpi
2. tupakka
3. nukkuminen
4. vittu mä tästä molotuksesta mitään tajuu
5. tää on ihan perseestä
tms.
Pitänee varmaan olla pirteenä siellä.

Mulla oli kovat luku-suunnitelmat ennen kesälomaa, mut nekin jäi vaan suunnitelmiks. Parilla kertaus-kurssilla olin tosin...

Äidinkielenkirjoituksia ajatellen suosittelisin opettelemaan yhdyssanat ;)
#7 • • Figure Guest

Äidinkielenkirjoituksia ajatellen suosittelisin opettelemaan yhdyssanat ;)

Joo, kiitos vihjeestä :D
#8 • • Pilkku Guest

Englannin kirjoitan vaikka meille siitä ollaan aina opettajien taholta varoiteltu.Opettajat meinaa että syksyllä on kirjoitukset aina hankalammat.En tiedä.YTL tulee ja rankaisee...

Samoilla linjoilla kun KarriN.
Kantsii kyllä ihan heti kirjoittaa pois sellaiset aineet jotka on hallussa ja jos nyt ei sattuisi onnistumaan, niin ainahan voi yrittää uudelleen. Ei todellakaan kannatta kirjoittaa kaikkia aineita samaan aikaan, tulee ihan kammottavasti luettavaa.
Se että syksyllä olisi vaikeampaa taitaa olla kiinni siitä, että ne jotka ovat varmempia kirjoittaa silloin ja pisterajat nousee kun tulokset ovat parempia. Noin olen asian ymmärtänyt, mutten sitten tiedä kuinka paljon, jos ollenkaan, ne pisteet yleensä heittää.

Joka tapauksessa niin mulla on jo kirjoitukset ohitse, mutta onnea teille muille :)
#9 • • Encoder Guest
Itse kirjoitan nyt syksyllä pitkän englannin ja lyhyen saksan. Keväällä on vuorossa äidinkieli, keskipitkä ruotsi, matematiikka ja reaali. Saksan ja enkun sanoja on tullut luettua heinäkuun alusta asti, alkaa kyllä se touhu maistua pahasti puulta.

Meillä opettaja sanoi että kielien kirjoitukset saattaa olla syksyllä vaikeampia kun YTL:llä on tapana pistää mahdolliset yo-kokeiden uudistukset "testaukseen" syksyn kirjoittajille; sen vuoksi, että syksyllä on vähemmän kirjoittajia ja jos koko homma menee pipariksi niin ei sentään suurimmalla osalla kirjoittajista...
#10 • • Lachesis Guest
Äikkä kannattaa kirjoittaa jo syksyllä. Se ei nimittäin vaadi mitään valmistautumista ja arvostelu on niin paljon kiinni sensorista, että sama aine voi tuottaa hyvinkin erilaiset pisteet. Samalla saa vähän tuntumaa kirjoitustilanteeseen. Keväällä voi sitten yrittää taas jos syksyn aineet eivät menneet ihan putkeen.
#11 • • dawn Guest
Mä voin nyt tuoda vähän muuta linjaa tähän keskusteluun.
Mikään ei ole typerämpää ku stressata jostain ylioppilaskirjoituksista, jos ei koulussa ole jo oppinut niin ei sitä lisää opi lukemalla..
Yo-kirjoitukset on opitun kertausta.
Kysymykset ei ole mitään vaikeita vaikka siitä kaikki höyryää.
soooo what jos joku aine menee penkin alle, sen voi kirjoittaa uudestaan!
Jos osaa käyttää maalaisjärkeä niin kokeista selviää kyllä. :003:

Sitä paitsi, nykyään yo-papereilla voi melkein pyyhkiä pyllynsä. Niillä ei ole pahemmin mitään arvoa. Vai kertooko se jo jotain, että ei tarvitse edes kirjoittaa lukiosta, kunhan on se todistus missä lukee et kurssit on käyty niin voi päästä opiskelemaan korkeakouluihin.. Niin ja jos siinä todistuksessa kukee, että olet käynyt kurssisi jossain amiksessa niin pääset vielä helpommin ammattikorkeisiin ja muihin ;)
#12 • • renni Guest
Oli tässä syksyllä tarkotus uusia tuo lontoon kieli. Noh, aamulla vähän vajaa klo 10 kaveri soittaa "Missä 'tussa sä oot". Eli toisin sanoen pääs koko homma unohtumaan :mad:

Voi voi :p
#13 • • Timce Guest
Paree olis pikkubroidin saada se lakki,että päästään paistattelemaan päivää Mallorcalle :002: Etelänmatka porkkanana kun olis ollu mullakin silloin muinoin niin ehkäpä siitä lukiossa opiskelusta olis tullu jotain :p

Tsemppiä kirjoituksiin jokaiselle!
#14 • • Tapi T Guest
  • Ota rennosti, äläkä jännitä. Jos olet koko lukion ajan ollut suunnilleen aina kärryillä, niin klaaraat YO-kokeen helposti lukematta pätkääkään.
  • Vaikka olisit jossain aineessa täysin hukassa, älä vaivu epätoivoon. (Mulla oli ruotsin ka. 5.8, YO kokeesta tuli C)
  • Mene ajoissa nukkumaan illalla, jotta olet pirteä aamulla.
  • Ota mukaan kunnon eväät; siis suklaata, leipää, karkkia, limua... Kaikkea, too much isnt enough!
  • Vastaa ensin niihin kysymyksiin, jotka osaat varmasti.
  • Reaali on mainettaan helpompi juttu; jos sinulla on kohtuullinen yleissivistys ja tiedät yleisellä tasolla mitä maailmalla tapahtuu, niin pääset kokeesta helposti läpi. Älä myöskään lue kokeeseen paria ainetta enempää.
  • Tarkista valmis koe pariin kertaan huolella.
#15 • • jUSSi Guest

• Ota rennosti, äläkä jännitä. Jos olet koko lukion ajan ollut suunnilleen aina kärryillä, niin klaaraat YO-kokeen helposti lukematta pätkääkään.

totta!

ainoa koe mihin minä luin oli ruotsin koe, josta tuli M (ruotsin numeroiden keskiarvo tasan 5). Kaikki muut meni läpi ihan vaan tekemällä. Ne on kumminkin vain yhdet kokeet muiden joukossa. Sainko mä nyt sitten C:n paperit tjsp.

no, myönnettäkööt että kemiasta kertasin muutaman kaavan. Niin ja mainittakoot että pitkän matikan yo-kokeesta sai Laudaturin 48 / 60 pisteellä, että oli sattunut hieman vaikea sille kertaa (1996) ;)
#16 • • anco Guest

Ei todellakaan kannatta kirjoittaa kaikkia aineita samaan aikaan, tulee ihan kammottavasti luettavaa.

Hä? Ei YO-Kirjotuksiin tarvitse lukea...

Nimim. Viiden A:n ylioppilas...

Mutta, olen huomannut, että esim. työhaastatteluissa ihmiset eivät yleensä edes halua katsoa ko. paperia. Niille riittää se, että sanoo että olen ylioppilas...
#17 • • Lïna Guest
joo meitsiki on iha sitä mieltä et ei kannata ottaa mitää turhaa stressii. luottaa vaa itteensä.
ite kirjotin keväällä kaikki muut paitsi nyt syksyl enkun. ja en valmistautunu millää monen viikon pänttäysyrityksil. täs o jo reilu kolme vuotta kitkuteltu lukios, en mä enää mitää uutta viimesinä iltoina opi, joten kaikki menee nappii kuha huolehtii esmes pääkopan kunnosta ja et on nukkunu hyvin.

eli vkonloppuna on turha hankkii mitää krapula-vajari-ahistuksii:003:
#18 • • D.Dekker Guest
Jep tänä aamuna oli enkun kuuntelu ja aika helpolta tuntu. Ens viikolla sit kirjallinen osa ja reaali :016:

No eipähän jää keväälle niin hullua urakkaa...
#19 • • virtual Guest
Älkää ikinä menkö ilmottautumaan syksyn yo-k., jos ootte saaneet lakin jo keväällä. Viisaana tyttönä ilmoitin, että uusin äikän ja pitkän matikan...ei mitn mahdollisuutta, että kiinnostaisi lukea. (tosin ei kyllä viime syksynä tai keväälläkään)

asiaa: kannattaa hajauttaa, ei panikoi ja jos haluaa päntätä niin ei ihan hajoa. Oppii jo syksyllä tajuamaan, että tilanne ei ole niin hirveä mitä luulisi...
#20 • • Figure Guest
Juu-u. Tänään oli pitkän enkun kuuntelut.
Koe oli aikas "helppo" sanoakseni, mut avoimien kysymyksien vastausaika oli niin lyhyt, että puhetta alkoi tuleen jo kun porukka kirjoitti vielä edellisiä vastauksia. Pienoinen jälkipaniikki siitä että jos vaikka vahingossa merkkas jotain väärin, tms.

Ja huomenna se -ah niin ihana:rolleyes:- svenssoni.