Joutilaat 1.9.2002 TV2

35 posts, 2 pages, 7,140 views

#21 • • miiko Guest

En sattunut näkemään dokkaria, mutta mielipide silti löytyy.

juuri näin... ;)

...kyllähän itsekin tiedätte, että se kun pelailee vaikkapa Manhattania kentällä, niin on se pikkusen eri onko siinä joku "aikuinen" katselemassa ikkunan takana vai nou. Vaikka kyseessä olisi pelkkä pallopeli, niin silti teinille se aikuisen läsnäolo voi vaikuttaa kyttäämiseltä ja vahtaamiselta.

Muuta nuorille tarkoitettua toimintaa, noin niinkun nutailun kannalta en ole nuorisotaloja lukuunottamatta huomannut.

esim. meillä, vaikken kaupungissa asukaan, on paljon muutakin nuorisotoimintaa kuin vain ne "pelkät nuorisotilat" (, jotka nekin muuten ovat jo paljon..) tajuttiin, että nuorilta kannattaa kysyä mielipiteitä asioihin.. (heh, heureka!) ja perustettiin "nuorisovaltuusto-tyyppinen" ryhmittymä (poliittisuus pois, hus hus..) , joka tekee aloitteita ylemmille tahoille.. rakennusprojekteissa rakennusvirastoon etc... asiat etenevät, jos etenevät, sitten siitä hallitukseen ja valtuustoon. ja jotain saattaa tapahtua, siis jos ehdotus on järkevä ja mahdollinen toteuttaa. syksyllä kertoivat, että skeittaamiseen ei ole järkeviä mahdollisuuksia.. lähdettiin ajamaan tätä asiaa, ja loppukeväästä vedettiin hylättyyn soramonttuun asfaltti. siellä ne nyt skeittaa ym, enkä minä, saati työtoverini tod. olla kyttäämässä.

sääli on.. siis jos suuressa helsingissä ei ole muuta kuin ne nuorisotilat... miun mielestä..
#22 • • yana Guest

Epäilen, että Panin tekstin ironia jäi vain allekirjoittaneen silmäkulmaan...

saattaapi olla. piti nyt vaan vaahdota hieman. vähän sama kuin lehmipoikana karjanajon jälkeen tulee salunaan ja pitää hieman paukutella kohti kattoa ja tilata pari t-kiilaa
#23 • • Taedium Guest

juuri näin... ;)

• Ei tiedolla, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla, vaan tuurilla.
  • Those who know, are uncertain and those who don't, are cocksure...
  • Jatkakaa... :003:

"nuorisovaltuusto <!-- clips --> asiat etenevät, <!-- clips --> syksyllä kertoivat, että skeittaamiseen ei ole järkeviä mahdollisuuksia.. lähdettiin ajamaan tätä asiaa, ja loppukeväästä vedettiin hylättyyn soramonttuun asfaltti.

Tämähän on erinomaista. Juurikin tuollaista puuttuu Suomen maastamme. Toista on esmes täällä Irlannissa, jossa tosiaan ei edes esitetä, että välitettäisiin. Suomessa kun päivitellään ja ollaan niin huolestuneita nuorison toiminnasta, niin hyvä, että jossain siitä pidetään ihan oikeasti kiinni.

Voi olla Helsingissä jotain muutakin, mutta itse en ole oluenjuonniltani huomannut muuta kuin nuorisotalotoiminnan. ...ellei sitten halua pelata jalkapalloa tms. jossain joukkueessa. Mutta mitään ilmaista hengailupaikkaa / ajanvietettä ei oikein ole löytynyt.

Ja kun ei löydy tulee mukaan ilkivalta. Itse olen syyllistynyt ilkivaltaan, mutta en siinä määrin mitä "nykynyöret". Itse en koskaan, edes 15-vuotiaana, ole rikkonut paikkoja tai tehnyt henkilökohtaista hallaa kellekkään. Me teimme suuria tekoja, joista ei tullut suoranaista rahallista haittaa kellekkään, eikä se kohdistunut keheenkään yksilöön. (Tietyömaalta kun siirtää parikymmentä metriä niitä opastinkylttejä, niin saa isonkin tien kulkemaan pikkutien kautta helpostikin... Haittana se, että joku saattaa myöhästyä töistä tms. ja sitä kautta rahallinen haitta, mutta kumminkaan ei rikottu puhelinkiskoja. Epäsuoraa rahanmenoa kun emme voi laskea.)
#24 • • miiko Guest

...Voi olla Helsingissä jotain muutakin, mutta itse en ole oluenjuonniltani huomannut muuta kuin nuorisotalotoiminnan.

ja varmasti onkin... taitaa olla nuorisotyön saralla jonkinlainen trendi tämä tällainen... ainakin toivon niin...
#25 • • Saskia Guest
--

Heh heh *naur*

Mä olen nähnyt ton dokkarin about 3 kertaa, ekan kerran leffateatterissa. Syy tähän on se että mun _molemmat_ vanhemmat on Ämmästä kotoisin (no tosin faija asui Suomussalmen puolella, mut Ämmänsaaressa ne hengas). Mulla asuu siellä vieläkin sukulaisia, ja pienenä tuli hengattua noissa maisemissa kesällä viikko jos toinenkin.

Meno on just tollasta mitä siinä dokkarissa näytetään. Mun 30+ serkut on lähes saman tyylisiä, toinen sai onneks duunia Lahdesta (metallihommia tehtaasta, yllätys yllätys). Toinen makaa himassa peruspäivärahalla, käy metsällä ja rassaa autoa.

Kylän ihmiset on aika ahdasmielisiä, kateellisia ja kyräileviä. Kaikki tietävät kaikkien asiat, eikä liian erilaisia ihmisiä suvaita. Kuvitelkaa millaista ois olla hieman epävarma homo tollasessa mestassa (ellette siis oo). Osa ihmisistä on ollut yli 10v. työttömänä, kuinka paljon silloin jaksaa enää uskoa tulevaisuuteen?

Toisaalta ympärillä on mielettömän kaunis luonto, mun mielestä Kainuu on Suomen kauneinta osaa. Meidänkin mökki (+40km Ämmästä korpeen päin) on erämaajärven rannalla, jos istuu laiturilla ei kuule mitään muuta kuin kuikan huudon. Rannassa on savusauna, järvestä nousee kalaa ja lakkasoita riittää silmänkantamattomiin. Aika kansallisromanttista, mutta sellaista siellä on.

Mitä muuta nuoret voivat kuitenkaan tehdä kuin lähteä pois? Opiskelumahdollisuuksia ei muutaman toisen asteen koulun lisäksi ole. Kuinka paljon kotiseutu kutsuu palaamaan sen jälkeen kun on opiskellut isommassa kaupungissa? Suurin osa lapsuuden kavereista on työttömänä tai muuttanut pois.

Ämmänsaari on oikeesti tosi peräkylä. Ja sellaisia mestoja on Suomessa satoja, ellei tuhansia. Suurin osa niistä on näivettymässä, väestön keski-ikä nousee ja terveydenhuollon menoista menee iso osa vanhustenhoitoon. Tärkeintä tollaisten seutujen kehittämisessä ois työpaikkojen luominen, ja mä olen tosi iloinen kun oon kuullut että esim. call centereitä on perustettu just em. tyylisille paikkakunnille. Sekä yhtiö että kunnan asukkaat hyötyvät tästä; firmalla on aika pysyvät työntekijät ja paikkakunnan asukkaille töitä.

--
#26 • • P@ce Guest

Siis oikeesti mitä "kymiläisiä" ( = kotkalaisten sana junteista) ;)

:( Kiitos vaan Sampson:( :003:
#27 • • hab Guest

--
Ämmänsaari on oikeesti tosi peräkylä. Ja sellaisia mestoja on Suomessa satoja, ellei tuhansia. Suurin osa niistä on näivettymässä, väestön keski-ikä nousee ja terveydenhuollon menoista menee iso osa vanhustenhoitoon. Tärkeintä tollaisten seutujen kehittämisessä ois työpaikkojen luominen, ja mä olen tosi iloinen kun oon kuullut että esim. call centereitä on perustettu just em. tyylisille paikkakunnille. Sekä yhtiö että kunnan asukkaat hyötyvät tästä; firmalla on aika pysyvät työntekijät ja paikkakunnan asukkaille töitä.

--

Koko Kainuu on oikeesti tosi peräkylää. Itse asuin siellä muutaman vuoden ja vasta silloin tajusin, kuinka suuri (ja syrjässä) tuo maakunta oikeasti on. Suurin osa pinta-alasta on metsää, vaaroja ja kymmenkunta pikkukylää, joiden välillä on satoja tai kymmeniä kilometrejä pelkkää puuta ja suota.

Ja se että se mesta kuihtuu. Pari viikkoa sitten uutisissa oli juttu, joka ennusti Kainuun työikäisen väestön vähenevän 40% seuraavan 30 (tai 40) vuoden aikana. Kumma siis, ettei nuo nurkat juuri suuria työnantajia houkuttele.

Myös opiskelumahdollisuudet tuolla on todellakin vähissä. Onneksi Kajaanissa on sentään oma ammattikorkeakoulu ja Oulun yliopiston pari yksikköä. Näiden piristävä vaikutus näkyy kaupungin elinkeinoelämään asti, korkean teknologian skene on ainakin kovasti yrittämässä nousuun ("piikorpi").

Ehkä jotain paikallisten uskosta tulevaisuuteen kertoo se, että maakunnasta visioidaan Suomen Floridaa, eläkeläisten paratiisia...
#28 • • Mimako Guest

Oli kyllä parasta mitä televisiosta on tullut aikoihin.Eikös toi dokkari voittanut jonkun palkinnonkin...? No ihan aiheesta kuitenkin.

Vuoden 2001 parhaan dokumentin Jussi-patsaan, joka jaettiin tammikuussa ekaa kertaa. Toinen ohjaajista on muuten kotoisin Ämmänsaaresta ja siksikin varmaan jaksoi väsätä dokumenttia siellä niin kauan.

Joku mainitsi Pitkä kuuma kesä -elokuvan. Se on fiktiivinen eikä siksi täysin verrattavissa Joutilaisiin... mutta kyynel oli nousta silmään kun kuuli sitä ihanaa punkkia ja näki Joensuun vanhan hautausmaan, josta vain puolen kilsan päässä oli lapsuudenkotini :p

On se hyvä ettei enää tarvitse maaseudulla asua. Entiset luokkakaverityttöni, jotka ovat jääneet Jns:hun, ovat joko työttöminä kotirouvina tai elävät muuten vaan tapahtumaköyhää elämää... Niin mullekin olisi käynyt jos en olisi häipännyt sieltä, sen verran laiskanpulskeaa itäsuomalaista tässä kumminkin itsekin ollaan.
#29 • • locomotivoz Guest
Yks erittäin hyvä ystävä teki äänisuunittelun ( dj huiske, avoliitto.net) kyseiseen pätkään, jos joskus törmäätte kyseiseen heppuun niin kysykää jos sill on näyttää poisleikattuja pätkiä kyseisestä leffasta. Siel on nimittäin aika hulvatonta materiaalia joka sattuneista syistä on jäänyt pois. Loistavaa, varsinkin jatkoilla.:D ::rolleyes: :002: :002: :002: :002:
#30 • • Anonymous Guest

On se hyvä ettei enää tarvitse maaseudulla asua. Entiset luokkakaverityttöni, jotka ovat jääneet Jns:hun, ovat joko työttöminä kotirouvina tai elävät muuten vaan tapahtumaköyhää elämää... Niin mullekin olisi käynyt jos en olisi häipännyt sieltä, sen verran laiskanpulskeaa itäsuomalaista tässä kumminkin itsekin ollaan.

Aijaa. Miten se asuinpaikka vaikuttaa elämän tapahtumaköuhyyteen, eikös se kuitenkin ole ihmisestä itsestään kiinni? Kyllä varmaan kaupungeissakin on niitä "tapahtumaköyhää" elämää viettäviä ihmisiä, ihan jokaisessa sosiaaliryhmässä tasaisesti.

Maalla virikkeellistä elämää viettävät kenties osaavat itse keksiä itselleen ja omalle yhteisölleen/kaveripiirilleen sitä tekemistä. Tämä tosin saattaa luoda sen nurkkakuntaisen vaikutelman, mutta turha väittää että kaupungeissa porukka olisi mitenkään sen avoimempaa.

Hyvä, että on syntynyt tänne ihmisten ilmoille.

Ei se minne ihmisten ilmoille, vaan keiden ihmisten ilmoille.

Ja tietenkin maalla pukeudutaan pilottiin ja nappiksiin, kun eihän siellä ole (onneksi) H&M:n näyteikkunaa mistä voisi itselleen valmiin setin valita...
#31 • • greenie Guest
Kyllähän tuosta leffasta löytyi aika karua meininkiä, mutta kävisittepä joskus Itä-Helsingissä. Sieltä löytyy kanssa ihan kiitettävästi noita "kepillä lyödyn" näköisiä.

Sossu maksaa!
#32 • • miikkaL Guest
Tuli tuosta omakin kotipaikkakunta mieleen, eli Laukaa (Jyväskylästä n.25km). Nykyään *thank god* asun Jyväskylässä.

Ei mikään kamalan pieni kylä, mutta suoraan sanoen aivan perseestä. Kirkonkylällä asui sillon about 3500 ihmistä, eikä työpaikkoja juurikaan ollut. Itse olin paikallisessa kuppilassa dj:nä/hengailijana, ja näitä 18-25 vuotiaita tyhjäntoimittajia pyöri nurkissa 24h.

Oli se itsellekin vaikeaa, kun ei ollut töitä. Ei tuolta mitään töitä saanut, ja muutenkin tuon kokoisella kylällä kaikki asiointi oli ihan naurettavaa. Yhden kerran kävin soppalassa kun olin työttömänä,niin täti kysy että etkös saa isältäs rahaa, kun on hyvissä töissä. Sillon kyllä vitutti, muut tiesivät mun asiat paremmin kuin ite, tosin tuo on kyllä enemmän sääntö kuin poikkeus pikkukylillä.

Kun olin Ammattikoulussa, niin tuota pillurallia tuli kyllä heitettyä aivan liikaa, enkä voi nykyään ymmärtää että miten sitä jaksoi, oli se niin perkeleen tylsää. Se taisi olla ainoaa "järkevää" tekemistä silloin.

Itselle oli kyllä todellinen onni, että pääsin tuolta pois, ja kunnon oikeisiin töihin Jyväskylään. En ikinä tykännytkään tuosta paikasta just sen sisäänpäinkääntyneen ajatusmaailman takia, tyyliin "jos joku tulee MEIDÄN räkälään niin hakataan se"..
#33 • • miikkaL Guest
Niin, vielä ohjelmasta:

+Loistavat henkilöt löydetty (itsellä muutama samantyyppinen tuttu)
+Hyvin tehty, sopivasta suvantovaiheita mutta myös ns tapahtumia.
+Musta tuntui, että tää dokumentti kesti tunteja. Tuohon pituuteen nähden tähän oli saatu mahtumaan älyttömän hyvä kaari alusta loppuun ja paljon äksöniä.

+/- Tuli oma nuoruus mieleen :mad:

-Ne teiniautot :D
#34 • • Taedium Guest

Aijaa. Miten se asuinpaikka vaikuttaa elämän tapahtumaköuhyyteen, eikös se kuitenkin ole ihmisestä itsestään kiinni?

Kyllä. Jos ympärillä ei tapahdu mitään ja koko kaveripiiri on jämähtänyt paikalleen niin ellei ole poikkeuksellisen energinen ihminen, niin vaihtoehdoiksi jää melkeempä jämähtää itsekkin tai muuttaa pois. Mutta tämä alkaakin olemaan jo sosiaalipsykologiaa, joista kummastakaan itse en ymmärrä mitään.

Ja tietenkin maalla pukeudutaan pilottiin ja nappiksiin, kun eihän siellä ole (onneksi) H&M:n näyteikkunaa mistä voisi itselleen valmiin setin valita...

Pilotti/kansitakki ja rähinät jalassa... hrr... kylmiä väreitä... En ole mitään niistä koskaan omistanut, vaikka joskus asuinkin maallakin.

Kyllähän tuosta leffasta löytyi aika karua meininkiä, mutta kävisittepä joskus Itä-Helsingissä.

Liitosalue hallitsee! - Koittakaapa vaikka hakea metroon joko metroaseman R-Kioskin myyjäksi, lipunmyyjäksi, lipuntarkastajaksi, tai vartijaksi. Varmaan näette ja koette kaikkea uutta, yllättävää, kaunista ja kiiltävää...

Nimim. Kokemuksen kepeällä rintaäänellä...
#35 • • TheDemon Guest
Kainuu on suomen sydän !!! :)