yleinen yhteiskuntafilosofia, kelailu ja maailmanparannustop

1,317 posts, 66 pages, 347,125 views

Avatar
#1121 • • ---[-]--- Guest




Näin Mixa kai esitti, [avainsana:intuitio] ja mä luulen et tää kyllä on mahdollista, ja usein toistuva ilmiö. Ehkä ton vois tosiaan muotoilla tarkemmin, että ihminen ei kyseenalaista intuitiotaan vaan syystä tai toisesta (kokemuksen opettamat/apinoidut/vallitsevat käyttäytymismallit) pitää omaa toimintatapaansa jo etukäteen oikeana. Eikö moraalinen toiminta ole nimenomaan omien motiiviensa kyseenalaistamista, pyrkimystä tilanteen objektiiviseen hahmottamiseen ja ratkaisujen tekemistä vasta sitten?

Felis, toivoisin että kykenisit ottamaan huomioon sun ajattelun kehitysasteen suhteen yleiseen. Kaikki ei tosiaankaan edes ymmärrä mitä moraali tarkoittaa, saatikka sitten osaisi käyttää sitä pragmaattisesti toimintansa apuvälineenä. Moraali käsitteenä viittaa myös laajemmin "oikeaan tapaan toimia", joka ei välttämättä edellytä kovinkaan vaativaa ajattelua. Mun ja lienee Mixankin mielestä joidenkin (ai että mun tekis mieli sanoa et suurimman osan mut sepä ois niiiin hankala todistaa) moraali nojaa nimenomaan kaikkeen muuhun kuin omaan ajatteluun. Joukkoon kuuluminen on paitsi henkisesti tärkeää, myös toiminnan kannalta edullista.

IMO hyvä/paha-käsitteistö on yks monimutkaisen ajatteluelimen häiriöistä, sen oman kompleksisuuden tulos. Koko systeemi on saanu alkunsa siitä, mikä oli yksilölle "hyväksi"- alaspäin kapeneva pyramidi lepää välttämättömyyksien päällä, ja toiminnan monimutkaistuessa laajenee aina yksilön edun/haitan kautta esim. yhteisön etuun, esineille ja toisille käsitteille annettuihin määreisiin, kuviteltuun toisen yhteisön etuun ja huipentuu munkin viljelemään "kaikkien etuun", äärimmäiseen - bloody hell, kristilliseen ultimate hyvään jota kukin käyttää sitten ihan miten vaan. Sitten kun näitä tekijöitä on tarpeeks, "hyvä" manifestoituu universaaliks käsitteeksi, eli sana alkaa elämään omaa elämäänsä, osin sivuraiteilla alkuperäisestä tarkotuksestaan.



Yhdyn kaikkeen edellä mainittuun paskaan!!!:004: :004: :004:
Avatar
#1122 • • Felis Guest


Eikö moraalinen toiminta ole nimenomaan omien motiiviensa kyseenalaistamista, pyrkimystä tilanteen objektiiviseen hahmottamiseen ja ratkaisujen tekemistä vasta sitten?
Felis, toivoisin että kykenisit ottamaan huomioon sun ajattelun kehitysasteen suhteen yleiseen. Kaikki ei tosiaankaan edes ymmärrä mitä moraali tarkoittaa, saatikka sitten osaisi käyttää sitä pragmaattisesti toimintansa apuvälineenä. Moraali käsitteenä viittaa myös laajemmin "oikeaan tapaan toimia", joka ei välttämättä edellytä kovinkaan vaativaa ajattelua. Mun ja lienee Mixankin mielestä joidenkin (ai että mun tekis mieli sanoa et suurimman osan mut sepä ois niiiin hankala todistaa) moraali nojaa nimenomaan kaikkeen muuhun kuin omaan ajatteluun. Joukkoon kuuluminen on paitsi henkisesti tärkeää, myös toiminnan kannalta edullista.


Ymmärrän kyllä, ja siksi yritinkin selventää kantaani, mutta ilmeisesti kumpikaan teistä ei ymmärtänyt sitä. Olisi absurdia väittää, että moraali olisi yhtä kuin yhteiskunnassa x ajassa t vallitsevat moraalisäännöt, koska, kuten jo aikaisemmin sanoin, myös säännön noudattamatta jättäminen voi olla moraalinen valinta. Sen sijaan nähdäkseni moraali nousee nimenomaan tilanteista, joissa pitää valita kahdesta tai useammasta vaihtoehdosta, ja tuo valinta pitää jokaisen tehdä ihan itse yksin oman päänsä sisällä (jos päätös tehdään painostuksen alaisena, kyseessä ei ole moraalinen toimija, ainakin useimmat ovat tästä yhtä mieltä). Jostain kumman syystä ihmisillä on taipumus aina pyrkiä valitsemaan paras mahdollinen vaihtoehto, mutta käsitykset tuosta parhaasta vaihtelevat rajusti; yhteistä on vain pyrkimys "hyvään", joka sinänsä on täysin tyhjä käsite. Tämä on se pyrkimys "oikeaan tapaan toimia".

Tietysti vallalla olevat moraalisäännöt vaikuttavat päätöksen tekoon, sehän on niiden tehtävä. Niiden tarkoitus on helpottaa valinnan tekemistä; jos mietit hetken kuinka monta valintaa joudut tekemään päivittän, huomaat että niitä on niin paljon, ettet selviäisi niistä ilman jonkinlaista apuvälinettä. Yksinkertaisissa tapauksissa (tappaako viaton ihminen, koska se on ärsyttävä, vai ei) sääntöjä on harvoin tarpeen kyseenalaistaa, mutta koska säännöt ovat välttämättä varsin yleisluontoisia, ongelmia ilmaantuu varmasti ennemmin tai myöhemmin. Toisaalta loputon kyseenalaistaminen ei sekään ole hyvästä, koska se lamauttaa, joskus kun pitäisi toimiakin.

Otetaanpa esimerkki läheltä: sinä Pakana olet mielestäni erittäin moraalinen ihminen, vaikka emme aina ole samaa mieltä asioista. Kyseenalaistat, kritisoit ja otat usein kantaa vallitsevia tapoja vastaan. Mixan ja sinun esittämäsi kannan mukaan ihminen voi kuitenkin olla vain lammas tai amoraalinen; tämä tarkoittaisi silloin, ettei sinulla olisi moraalia lainkaan, et kykenisi jakamaan asioita tavoiteltaviin ja vältettäviin saati sitten toimimaan sen perusteella (sekaannuksen välttämiseksi luovun hetkeksi hyvän ja pahan käsitteiden käytöstä). Oletko itse valmis hyväksymään tämän? IMO tälläinen näkemys sotisi sitä vastaan, miten tulisieluisesti argumentoit omien näkemystesi puolesta :)

Sitä paitsi väität kahta ristiriitaista asiaa:
1)"Eikö moraalinen toiminta ole nimenomaan omien motiiviensa kyseenalaistamista, pyrkimystä tilanteen objektiiviseen hahmottamiseen ja ratkaisujen tekemistä vasta sitten?"

2)"moraali nojaa nimenomaan kaikkeen muuhun kuin omaan ajatteluun"

Jos tarkoitat tällä, että moraalin pitäisi olla sitä mitä sanot kohdassa 1, mutta tavallisesti ymmärretään kohdan 2 mukaan, olen suurin piirtein samaa mieltä, ja olen sitä yrittänyt tässä selittää. Jos et tarkoita sitä niin korjaa.


Toi, että moraalinen ihminen ajattelisi enemmän on täysin absurdi ajatus. Moraali on toki yksilöllinen, mutta myös tulkinnanvarainen riippuen yhteisön arvoista. Luuletko, että en käytä omaa aivokapasitettiä ajattelemiseen, vaikka en välttämättä omaa yhteisön asettamaa moraalikoodia?


Käsittääkseni juuri sinä sanoit aikaisemmin, että moraalin mukaan toimiva ihminen ei toimi tietoisesti. Toisin sanoen jos aseistakieltäytyjä rikkoo lakia ja normia vastaan oman moraalisen vakaumuksensa perusteella, niin mistä hän keksii vakaumuksensa kun normi on poissuljettu vaihtoehto, vai eikö hänen vakaumuksensa mielestäsi ole moraalinen, koska se rikkoo normia vastaan?


...tai kun puhut auktoriteetistä....luuletko, että Jumala ei auktoriteetiksi riitä???


En tietääkseni puhunut Jumalasta yhtään mitään, koska tietoisesti rajasin uskonnon keskustelun ulkopuolelle - sinähän itse teit jaottelun moraali - uskonto - tunne. Näistä minä hyväksyn ainoastaan uskonnon kriittistä ajattelua rajoittavaksi tekijäksi, koska se on inhimillinen konstruktio. Tunne ja moraali sen sijaan ovat luonnollisia piirteitä, joita ei voi irrottaa ihmisistä. Moraali siksi, että koska olemme tietoisia ja meillä on käsitys tulevaisuudesta, pyrimme vaikuttamaan siihen ja tekemään siitä parhaan mahdollisen omasta näkökulmastamme katsottuna.
Avatar
#1123 • • ---[-]--- Guest



En tietääkseni puhunut Jumalasta yhtään mitään, koska tietoisesti rajasin uskonnon keskustelun ulkopuolelle - sinähän itse teit jaottelun moraali - uskonto - tunne. Näistä minä hyväksyn ainoastaan uskonnon kriittistä ajattelua rajoittavaksi tekijäksi, koska se on inhimillinen konstruktio. Tunne ja moraali sen sijaan ovat luonnollisia piirteitä, joita ei voi irrottaa ihmisistä. Moraali siksi, että koska olemme tietoisia ja meillä on käsitys tulevaisuudesta, pyrimme vaikuttamaan siihen ja tekemään siitä parhaan mahdollisen omasta näkökulmastamme katsottuna.



Mä pistän noi kaikki kyllä samaan sarjaan. Moraali, tunne ja uskonto ovat kaikki inhimillisiä asioita ja en usko,että ihminen kykenee nykymuodollaan irrottatautumaan niistä. Itse en ole lainkaan uskonnollinen henkilö, mutta uskon uskon olemassaoloon. Pakana ei varmasti usko mihinkään yliluonnolliseen, mutta se on silti hänen uskoa.

Et maininnut Jumalaa tosiaan, mutta uskonto vaikuttaa yhteiskuntamme arvomaailmaan todella radikaalisti. Meillä on pakollinen uskonnonopetus ja muutenkin uskonnolliset arvot rajaavat ajatteluamme. Vanhemmillamme saattaa olla syvällä uskonnolliset tavat toimia. Vaikea kuvitella, että ne arvot eivät välittyisi myös meille.

Mutta kun puhut auktoriteetistä, mitä tarkoitat sillä? Jotain pahaa äitipuolta, diktaattori-isää vai valtion päämiestä? ....näiden kaikkien yläpuolella on kuitenkin vielä se Jumala, johon ihmiset sokeasti uskovat. Usko rajaa kriittistä ajattelua ja niin tekee myös kaikki muu, johon olemme jollain tavalla sidottu. Valtion olemassaolo rajaa kriittistä ajattelua. Vain vapaa ihminen kykenee olevansa täysin vapaa....ja se mahdollistaa luovan ajattelun, jossa ei ole ennakkokäsityksiä, koska se rajaa meidän tietoisuuttamme. Taide on hyvä esimerkki tästä. Kun menet näyttelyyn, saat taiteesta irti vasta, kun passivoidut ja suljet mielesi eli kaiken sen mitä olet tähän asti oppinut. Oppi on ristiriidassa tietoisuuden kanssa. Meille opetetaan koulussa toimimaan hyvin, mutta silti olemme tälläkin hetkellä keskellä sotaa. Mistä tuo oppi on peräisin?
Avatar
#1124 • • ---[-]--- Guest



Käsittääkseni juuri sinä sanoit aikaisemmin, että moraalin mukaan toimiva ihminen ei toimi tietoisesti. Toisin sanoen jos aseistakieltäytyjä rikkoo lakia ja normia vastaan oman moraalisen vakaumuksensa perusteella, niin mistä hän keksii vakaumuksensa kun normi on poissuljettu vaihtoehto, vai eikö hänen vakaumuksensa mielestäsi ole moraalinen, koska se rikkoo normia vastaan?



Vastasin toisessa jo tähän. Moraali ainakin rajaa tietoisuutta. Se on juuri Pakanan esittämää intuitista toimintaa, johon ei tarvita ajattelua. Oma toiminta on itsestäänselvyys moraalitilanteissa.

Tuo esimerkkisi on hieman hankala. En välttämättä sisäistänyt sitä vielä. Mutta näin pahassa krapulassa tulkittuna tilanne ei vaikuta mielestäni moraaliselta lainkaan. Kysymys on aatteellinen ja se juuri vaatii kriittistä ajattelua.

Pakanan väitteet eivät ole mielestäni ristiriidassa. Tilanteissa toki kyseenalaistetaan oma toiminta ja hahmotetaan tilanne, mutta se ei vaadi ajattelua. Toiminta on silmänräpäyksessä tapahtuvaa tulkitsemista, joka on verrattavissa automaatioon. (eli juuri intuitio)

Eli kun olemme kaupassa ja näemme järkyttävän määrän hedelmiä, niin emme ota niitä koska se on moraalisesti arveluttavaa. Yleensä kävelemme vain ohi ilman, että ajattelemme edes koko asiaa. Meidän edessämme on järkyttävä määrä ihania hedelmiä, emmekä edes kyseenalaista toimiamme. Kysymys on juuri moraalista, joka rajaa ajattelua.

Tilanteessa, jossa kyseenalaistamme toimintamme, on nähtävissä ero. Jos varastamme sen ihanan omenan, kyseessä ei ole moraali vaan etiikka. Joudumme pohtimaan kriittisesti mikä on edullista tai epäedullista itselle.

Tämä on kieltämättä hankala asia ja saattaa olla, että joudun vetämään sanojani takaisin....varsinkin tässä punaviinikankkusessa....
Avatar
#1125 • • Jukka I Guest


Tilanteessa, jossa kyseenalaistamme toimintamme, on nähtävissä ero. Jos varastamme sen ihanan omenan, kyseessä ei ole moraali vaan etiikka. Joudumme pohtimaan kriittisesti mikä on edullista tai epäedullista itselle.



Kuulostaa ihan ihmiseltä, jolla on oma tahto.
Avatar
#1126 • • Edited Fantasy Kingdom Guest




Kuulostaa ihan ihmiseltä, jolla on oma tahto.



Eipäs kuulostakaan, mutta tervetuloa mukaan keskusteluun.

Lopulliseen valintaan vaikuttavat kulttuurilliset seikat. (sosiaalinen tilanne, kyky omaksua asioita, perimä, ympäristökasvatus jne jne....) Turhaan nyt kuitenkaan enää jauhamme tästä asiasta, koska et saa uskoani käännytettyä....ainakaan kovin helposti. Sama toisinpäin.
Avatar
#1127 • • ---[-]--- Guest
...ja väärällä nikillä toi edellinen.....voi vittu!

...onneks oli inhimillinen erehdys.
Avatar
#1128 • • Felis Guest


Jos varastamme sen ihanan omenan, kyseessä ei ole moraali vaan etiikka. Joudumme pohtimaan kriittisesti mikä on edullista tai epäedullista itselle.


Öh.. etiikka = moraalifilosofia. Miten se eroaa moraalista muuten kuin käsitteellisellä tasolla?
Avatar
#1129 • • Ryvon DJ Guest

Originally posted by Mixa
Mä pistän noi kaikki kyllä samaan sarjaan. Moraali, tunne ja uskonto ovat kaikki inhimillisiä asioita...



Mielestäni uskonto on nimenomaan moraalin ja tunteen selittämistä huonosti ja epä-älykkäästi, primitivisesti. Kun ei haluta, eikä uskota ihmiseen itseensä toimivana tekijänä, otetaan joku auktoriteetti selittämään että "sinun täytyy" toimia moraalisesti, muuten käy huonosti. Säälittävää.

...mutta uskonto vaikuttaa yhteiskuntamme arvomaailmaan todella radikaalisti.



Voi helvetti oikein toivon että nykyiset alle kolmekymppiset suomalaiset olisivat sen verran pakanoita, että haistattavat viimein kaikenmaailman uskonnoilla pitkät paskat. Muuten täällä ei tule ikinä kunnon sivistystä. The buck must stop here.
En usko että uskonto kuitenkaan vaikuttaa mitenkään niin radikaalisti Suomessa tänäpäivänä (onneksi). Uskonto on onneksi byrokratisoitu ja instituoitu sen verran tehokkaasti omaksi homehtuneeksi laatikokseen, että se ei pääse vaikuttamaan kunnon ihmisten elämään kun satunnaisesti ja vahingossa, ja siten estää oikean uskonnollisuuden synnyn. Thank GOD!!! ;)

Taide on hyvä esimerkki tästä. Kun menet näyttelyyn, saat taiteesta irti vasta, kun passivoidut ja suljet mielesi eli kaiken sen mitä olet tähän asti oppinut.



Mistä tulee se ajatus, että taidetta voi todella kokea (tai tehdä) vain jonkin ankaran tai intensiivisen keskittymisen seurauksena, tai poissulkemalla arkipäivän/kokemukset mielestään?
Ikäänkuin taide olisi jotenkin erillinen pyhä maailmansa, jonka voi nähdä vain "pudottamalla suomut silmistään". En usko siihen.
Yhtä lailla voi kokea voimakkaita ja todella sykähdyttäviä taide-elämyksiä vaikka metrossa, tai ne voivat iskeä kuin salama kesken työpäivää, ilman että astutaan jonnekin rajan taakse.

Meille opetetaan koulussa toimimaan hyvin, mutta silti olemme tälläkin hetkellä keskellä sotaa. Mistä tuo oppi on peräisin?



MEHÄN emme ole tällä hetkellä keskellä sotaa, vaan ehkä irakilaiset ja muut tuntemattomat heimot ympäri maailmaa. Se miksi Irak on hyökkäyksen kohteena, johtuu amerikkalaisten sotilaiden pelkuruudesta ja typeryydestä.
Avatar
#1130 • • ---[-]--- Guest



Öh.. etiikka = moraalifilosofia. Miten se eroaa moraalista muuten kuin käsitteellisellä tasolla?



No...tilanne ainakin on eri kun kysymyksessä on täydellinen piittaamattomuus omenasta tai siihen kriittinen suhtautuminen. Jotta kykenemme mielestäni jatkaa keskustelua, olisi hyvä tehdä nyt selkeä ero moraalin ja etiikan välille.
Avatar
#1131 • • Felis Guest


Jotta kykenemme mielestäni jatkaa keskustelua, olisi hyvä tehdä nyt selkeä ero moraalin ja etiikan välille.


Kenties sinun siis tulisi tehdä se, koska ilmeisesti näkemyksesi eroaa suomen yleiskielen määrittelystä, jonka kirjoitin tuossa ylempänä.
Avatar
#1132 • • Edited ---[-]--- Guest



Kenties sinun siis tulisi tehdä se, koska ilmeisesti näkemyksesi eroaa suomen yleiskielen määrittelystä, jonka kirjoitin tuossa ylempänä.



Suomen yleiskieli nyt on todella suppea. Siitä kertoo jo lainasanojen posketon määrä. Siksi on syytä tehdä omat määritelmät. ;)

...nomut asiaan:

Moraali: Yksilön reaktiotapaa asioihin kyseenalaistamatta omaa toimintaa. (yksilön suora kontakti itseensä ja ympäristöön)

...ehkäpä siis mielestäni primitiivinen, eläimellinen tapa.

Etiikka: Valveutunutta vertailua omasta moraalista verrattuna yleisiin moraalisiin arvostuksiin. (ehkäpä moraalifilosofia on hyvä käännös, paitsi, että se ei käsitä yksilön omaa kokemustapaa, vaan suhteuttaminen tapahtuu filosofisella, ns. ratkaisemattomalla tasolla )

Esim. raskaana oleva nainen miettii aborttia. Hän joutuu kriittisesti analysoimaan asiaa ja toimimaan etiikan pohjalta. Yhteiskunnallisesti katsottuna muutamat uskonnot kieltävät abortin etiikan pohjalta.

Palataan vielä esimerkkiisi: "Voit pelastaa ihmishengen valehtelemalla".

Mielestäni tuossa tilanteessa ei joudu kukaan ajattelemaan kriittisesti asiaa. On selvää, että moraalimme käsittää valehtelun pienemmäksi "pahaksi" ja näin pyrkii ensisijaisesti ihmishengen säästämiseen. Tilanne, joka vaatii reaktion, ei tuota ihmiselle ongelmaa. Jokainen juoksee automaattisesti auttamaan hädässä olevaa "sokeasti" tietämättä, että kulman takana odottaa väijytys. Moraali on käsitteellisen toiminnan peruste, mutta ei ajattelun edellytys. Se ei vaadi tunnetta.

Eettisen ongelman muodostaa esimerkiksi tilanne, jossa voin valehtelulla estää toisen kuoleman, mutta asetan samalla itseni vaaraan esim. 50% todennäköisyydellä. Voin pelastaa toisen, mutta puolella todennäköisyydellä kuolen itse. Tilanteen selvittäminen vaatii luultavasti kriittistä analyysiä omasta itsestäni. Tulenko kokemaan tuskaa ratkaisun tehtyäni? Eettinen ongelma jälleen, jossa ovat tunteet mukana.

Tai otetaan vielä esim. Irakin sota. Jos jenkit ovat piirittäneet Bagdadin ja liittouman joukot ovat melkein läpi, riski kasvaa, että joku muu syöksee Saddamin vallasta. Tämä johtuu heikentyneestä moraalista, mutta ei mielestäni kriittisestä ajattelusta. Muuten tämä henkilö olisi juuri keskustelussa ilmitullut päähän hakattu tuuliviiri, joka ei kykene ilmaisemaan kantaansa, vaan muuttaa ajatustaan tietämättä omaa etuaan. Moraali ei lisää ajattelua....se on vaisto. Kaikilla on moraali. Etiikka taas on ehkäpä tapa juuri vertailla omaa moraalia muiden moraaliin? ....comments?
Avatar
#1133 • • Edited Karo Guest
Olen aika samoilla linjoilla kuin Mixu.
Minulle moraali merkitsee jokaisen *henkilokohtaista* kasitysta siita, mika on oikein ja mika vaarin. Etiikka taas on *yleisluontoisempaa* pohdintaa hyvasta ja pahasta, oikeasta ja vaarasta. Moraalifilosofiaa siis.

Siksi onkin niin typeraa, etta uskovaiset monesti syyttavat muita ihmisia monenmoisista teoista silla perusteella, etta ne ovat "moraalisesti väärin". Eivät voi olla, koska jos esiaviollinen seksi on henkilon A mielestä moraalitonta, niin henkilon B (minä) mielestä se ei valttamatta ole moraalisesti väärin.

Jos taas perustelee jotain eettisillä perusteilla, niin siina on enemman pontta. Mielestani on mahdollista esittaa jotain yleispatevia eettisia vaittamia (tyyliin karsimyksen minimointi aina oikein). Liian suhteellisia asiat eivat saa olla.

Lailla puolestaan ei ole kovinkaan paljon tekemistä etiikan tai edes moraalin kanssa. Monet asiat, jotka ovat laissa kiellettyja, ovat oikein, ja monet, jotka ovat laissa sallittuja, ovat väärin. Siksi perinteiset moraaliongelmat ("mummosi on kuolemassa mutta sinulla ei ole rahaa lääkkeisiin, voisitko varastaa niitä saadaksesi?") eivät minun kohdallani ole ongelmia.
Avatar
#1134 • • ---[-]--- Guest
Tarkennan kantani vielä:

Etiikka= moraalipsykologiaa tai moraalifilosofiaa riippuen onko tarkastelija itse moraalisen kokemuksen kohteena.
Avatar
#1135 • • Mrrshan Guest



Ilman tunnetta taas päätöksiä ei voi tehdä lainkaan, tämähän on jo tutkittu ja todettu, esimerkiksi seuraamalla päähän iskun saaneita ihmisiä, joilta on tunne-elämä hävinnyt vamman seurauksena. Tällaiset ihmiset kertovat päätöksen teon olevan täysin mahdotonta, vaikka heillä ei rationaalisessa ajattelussa ole yhtään mitään vikaa, ja vaikka heillä on kaikki tarpeelliset faktat tiedossa.



Tämä jäi kiinnostamaan. Löytyisikö asian tiimoilta jotain linkkejä?
Avatar
#1136 • • Jr Guest




Tämä jäi kiinnostamaan. Löytyisikö asian tiimoilta jotain linkkejä?



Kenties tunnetuin otsalohko-oireyhtymän edustaja on Phineas Gage. Tyyppi sai 1848 rautatangon päänsä läpi ja selvisi hengissä kuin ihmeen kaupalla, täältä löytyy lisää tarinaa ja kuvia.
Avatar
#1137 • • Edited Felis Guest


Tämä jäi kiinnostamaan. Löytyisikö asian tiimoilta jotain linkkejä?


Hmm..kun en enää itsekään muista mistä kaikkialta olen tuosta lukenut. Täytyy kai yrittää kaivaa viitteitä.

edit. kuten pakana tuolla jo mainitsikin, ainakin Antonio Damasio on tutkinut näitä tapauksia. Googlella löytyi myös joitain muita nimiä keskustelun tiimoilta, mutta parhaiten lähteitä varmaan löytyisi Damasion kirjojen viitteistä.
Avatar
#1138 • • ---[-]--- Guest
Mihis moraalikeskustelu unohtus?

En tiedä onko aikaisemmin ollut esillä, mut kiinnitin taas huomiota USA:laisten kommentteihin Irakin sodasta. Siellä siis ilmeisesti kanta on selvä. Hallinto tekee päätökset ja muut seuraavat esimerkkiä. Muuan usalainen totesi, että koko episodi on moraalisesti oikein. Me teemme moraalisesti oikein, oli hänen toteamus. Ja tuskinpa oli yksin asialla?

Eli ihan sama mitä näille henkilöille sopertaa. Vastalause on aina väärin. Moraali ei sitä kriittistä ajatettelua voi luoda. Tai jos se Felisin mukaan luo sitä, silloin moraalin täytyy tehdä ihminen jollain käsittämättömällä tavalla sokeaksi.

Jatketaan nyt vielä...
Avatar
#1139 • • Felis Guest


Moraali ei sitä kriittistä ajatettelua voi luoda. Tai jos se Felisin mukaan luo sitä, silloin moraalin täytyy tehdä ihminen jollain käsittämättömällä tavalla sokeaksi.


En mä koskaan ole väittänyt, että moraali loisi kriittistä ajattelua, sehän olisi ihan absurdia. Mutta yhtä absurdia on väittää, että ne sulkisivat toisensa pois, koska silloin kriittisesti ajatteleva ihminen olisi määritelmällisesti amoraalinen, pahimman luokan nihilisti, joska ei koskaan voi tehdä mitään hyvää, koska se ei ole rationaalista. Herää kysymys, kuka ihme haluaa elää sellaista elämää? IMO maailma tarvitsee enemmän hyviä ihmisiä ja vähemmän tunnekylmiä koneita.
Avatar
#1140 • • Edited ---[-]--- Guest



En mä koskaan ole väittänyt, että moraali loisi kriittistä ajattelua, sehän olisi ihan absurdia. Mutta yhtä absurdia on väittää, että ne sulkisivat toisensa pois, koska silloin kriittisesti ajatteleva ihminen olisi määritelmällisesti amoraalinen, pahimman luokan nihilisti, joska ei koskaan voi tehdä mitään hyvää, koska se ei ole rationaalista. Herää kysymys, kuka ihme haluaa elää sellaista elämää? IMO maailma tarvitsee enemmän hyviä ihmisiä ja vähemmän tunnekylmiä koneita.



Halusinkin tolla jenkkikommentilla saada keskustelua aikaan, että kuinka yhteisöllinen tarve moraali on?