Dani Cior:
Miksei? Jos ne aivot kerran pystyy siihen ei jonkun asian miettimisestä voi olla kovin isoa haittaakaan...
Miten niin äly pitänyt huolta vasta vähän aikaa? On eläimetkin älykkäitä, tosin eri tavalla, usein tuntuu että norsut, delfiinit ja valaat ovat älykkäämpiä kuin iso osa ihmisistä.
Mielestäni aivoista voisi olla todellista hyötyä kun me aletaan ymmärtää paremmin omaa paikkaamme tällä maapallolla ja tässä maailmankaikkeudessa, ja samalla luotaisiin mahdollisimman paratiisimainen ja nasta paikka missä kaikki voisi nauttia elämästään toisten perusoikeuksia kunnioittaen ja toisten tarpeet huomioon ottaen.
Meiän aivot pystyy miettimään aikaa montaa asiaa (tissitpeputperjantaiterassinälkäsalatutelämät), se ei kyl taida riittää perusteeks miettiä jotain... saivartelu sikseen, mä ainakin tunnustan kelailevani noita juttuja, ja luulenpa et joku ihan tutkiikin tota vakavissaan. Mul on jotenkin semmonen hytinä et aika monet vastauksista löytyy nimenomaan meistä sisältä.
Ai miten niin lyhyen aikaa? Käsittääkseni pelkästään älykkyyteen ja sitä tukevaan motoriikkaan perustuva selviytyminen on sitä edeltäviin selviytymistapoihin verrattuna kohtuullisen nuori juttu? Sitä ennen vissiin pelattiin aika pitkälti samoilla välineillä kuin "tyhmemmät" asuinkumppanimme. Ja mä oon satavarma et delfiinit on vitusti fiksumpia ku me... ne on tajunnu et polskiminen, syöminen, nukkuminen ja naiminen on vähän kestävämpiä ja mielekkäämpiä juttuja ku kindermunien markkinointi tai turkistarhaus
Mut toi et aivoista ois jotain hyötyä on IMHO aika kaunis ajatus. Ja mä vannon, et nykyselläkin kapasiteetilla saatais paljon enemmän aikaan, jos suurempi osa ihmisistä pantais miettimään tähdellisempiä juttuja. Multakin menee päivästä suurin osa sen funtsimiseen, miten tähän työnantajaorganisaatioon saadaan lisää rahaa. Ja pakko tunnustaa et vähän vituttaa. Ta Munsta called Society on vähintäänkin kehitystä hidastava tekijä...sen instituutioista on tullu riippakiviä, jotka siirtyy sukupolvelta toiselle. Liikaa aikaa menee niiden ylläpitoon ja yhteiskunnan dynamiikan hiomiseen, ja nyt vielä painopiste on sen itsetarkotuksellisuuden korostamisessa.
Dani Cior:
Ihmismieli on se mikä erittelee ja syntetisoi, joten Nagarjunalle ja kumppaneille maailma on ei-dualistinen koska se maailma on ihmisen päässä. Taas tuo Kantilainen kela että mielen ehdot määrittävät maailman, ja maailma itsessään mielen ulkopuolella, on ihmisille saavuttamattomissa ja epäolennainen. Eli maailma on mieli ja mieli on maailma taas kerran, mutta noi kelat on 1500 vuotta ennen Kantia ja kumppaneita.
Kaikki kunnia Kantille ja muille vesseleille, mut jos mun mieli määrittäis tän maailman niin pikkasen toisin ois hommat. Toi maailma, joka on meille muka niin epäoleellinen, on huomattavan tärkee osatekijä siinä mitkä saumat meillä on hahmottaa sitä. Mun mielestä on aika paljon sen sortin asioita, jotka tapahtuis ihan samalla lailla oltiin me sitä tajuamassa tai ei...mut tää on tosiaan taas näitä juttuja.
Kyllä seksi on monille iso ongelma, jopa siksi etteivät he saa sitä tai ettei stondaa tai jotain muuta naurettavaa. Onpa taas kerran tosi järjellistä ihmistoimintaa?
Niinpä...säkin varmaan joudut jossain määrissä siis myöntämään et järki ei oo se ainoo minkä varassa me eletään...mun mielestä se on aika harvoin kuvioissa mukana kuitenkaan. Biomekanismit ja niiden hyväksyminen osana ihmisyyttä... Tällä hetkellä näyttäis jopa siltä et äly-ominaisuudesta luopuminen ei ois mikään ratkaseva isku ihmiskunnalle
Joo, mutta se minuus ei määrity aistien kautta. Sä koet kroppasi koetko sä jotenkin samalla tavalla 'minuutesi'? Hermosäikeet ovat vain fysikaalinen pohja sun minuutellesi. Se ettei jotain pysty ilmaisemaan kuin käyttäen kehoaan instrumenttinä ei kerro mitään siitä mistä on todella kyse ja mikä on vain ilmaistavissa. Eli usein tuntuu että se fyysisyyteen vedetty raja on silti melko mielivaltainen, vähän kuin olisi rautaa joka muokkaa softaa ja saa, sekä tietoisesti lataa, softaa ympäröivästä yhteiskunnalis-yhteisöllisestä 'verkostosta'. Lähde sitten erittelemään mikä missäkin tarkalleen vaikuttaa.
Mä väitän et mun minuus ois ratkasevasti erilainen ilman mun aisteihin perustuvaa tietoa. Sori et oon näin raadollinen, mut mä oon itelleni myös sitä miltä mä näytän, miltä mä kuulostan ja miltä mun karvanen kroppa tuntuu. Ja on olemassa ristiriitasia mielipiteitä siitä, oisko sitä minuutta laisinkaan ilman tota hermosäikeiden muodostamaa fysikaalista pohjaa. Monet uskoo et on, niiden kirjoissa siivekkäitä ihmisiä lentelee pilvissä ja maan alla asuu punasilmänen mörkö. Toivottavasti tuleva lääketieteellinen tutkimus valottaa vähän tätä asiaa meille, 50 vuoden päästä me osataan piirtää toi raja jo paljon tarkemmin.
Typerät filosofiat, jotka ovat paljolti perustuneet Judeo-Kristillisiin uskomuksiin ovat nostaneet ihmisen jalustalle, luonnon yläpuolelle. Ihmisille on vasta pikkuhiljaa avautumassa luonnon ja ihmisen dynaaminen myötävaikutus. Muistaakseni 13 eliölajia on täysin riippuvaisia ihmisestä. Silti on vaikea väittää ihmistä kovinkaan symbioottiseksi olioksi kovinkaan monien toisten eliöiden kanssa. Parasitismi on se mitä ihminen eniten harrastaa. Ei tarvitse katsoa kuin liha-/maitoteollisuutta niin vakuuttuu tästä.
Todellakin. Jollain nous jossain vaiheessa pisu pahasti kaaliin. [rehellistä dissausta seuraa...sori] Fingerii kaikille jotka kehtaa kannattaa moisia uskonlahkoja. Luonto ja vääräuskoset lakoon, sitä on toi ristinkumartaminen ulkopuolisen silmin.
Mä meinasin lähinnä niitä symbioosisuhteita jotka on meidän kehon sisällä, sitä bakteeritavaraa, mut kai sekin elämäksi lasketaan. Muuten me ollaan kyl aika paha parasiittilaji, vaikka toi liha-ja maitoteollisuuden raaka-aineporukka onkin aika pitkälti meidän kädenjälkeä. (nyt en mee takuuseen, mut mä luulen et jotkut meidän karsinakaiffareista kuuluu just tohon 13n symbioosilajin katraaseen?)
Geenikuumotusta...noi & muut tutkijat ansaitsee gigapropsit. Helvetin mielenkiintonen aihe...siis understatementina, tolta saralta kuullaan vielä paljonkin. Mä muistan lukeneeni et iso osa perimästä on jonkun retroviruksen "hyökkäyksen" aikaansaannosta, ja et on vielä epäselvää et mitä se pätkä dnata loppujen lopuks tekee, vai onko se pelkkää "roskadataa"...temppifileja
Mut joo, tos on yks mun "elämänkatsomuksen" kulmakivistä. Kun kaivetaan tarpeeks syvältä, niin sama pätkä koodia on niin mussa ku turkkilaisessa satiaisessakin.
Respekt the satiaisnäkökulma, siis.
:jii: