Originally posted by Taedium
Käytöstä aiheutuvien onnettomuuksien aiheuttamat kuolemat ja sekoamiset? Tilastokeskuksen mukaan se taisi olla noin 2-5 kuolemaa vuodessa nykytahdilla.
Tilastokeskus ei kerro kaikkea yhteiskunnasta.
Monista asioista vaietaan, varsinkin ihmisten psyykkisistä ongelmista. Tarkoitan skenaariota, jossa ko. huumausaine olisi laillinen, niin miten paljon onnettomuuksia silloin olisi kokonaisuudessaan? Itse en varmaan halua bussi,- metro,- tai junakuljettajan kyytiin jonka reaktioinopeus ja vasteaika on päin persettä savujen takia, lentomatkailusta nyt puhumattakaan!
En asioisi lääkärin vastaanotolla joka tupruttelee säännöllisesti. Rattiin menisi yhä useampi ihminen kannabiksen vaikutuksen alaisena, ym, ym.
Kun joku asia laillistetaan, se tunteutuu koko yhteiskuntaan läpikohtaisin. Cannabis-tuotteet voivat itse asiassa olla vielä petollisempia kuin kovat huumeet, koska niissä vaikutukset ovat "hienovaraisempia" kuin kovissa huumeissa. Jos esim. vedät heroiinia, niin olet selvästi tööt-kunnossa, mites kannabiksen kanssa? Tunnetaanko sen aineen vaikutuksia vielä kokonaan? Voi syntyä illuusio että olet normaalissa kunnossa, vaikka et ole.
...tutkimus, jossa todettiin kannabiksen käyttäjien aiheuttavan vähemmän vaaratilanteita liikenteessä, kuin normaalin autoilijan. Syynä se, että pilvessä ajava on koko ajan tarkkana, ettei kolahda.
Mutta miten sitten kun jos se olisi ollut jo jonkun aikaa laillista, ja ihmiset olisivat tottuneet siihen? Kyllähän laittomia asioita tekevät ihmiset ovat aina valppaampia kuin muut, etteivät jää kiinni tai herätä epäilystä.
Jos kannabis on laillista, en keksi miten se lisäisi onnettomuuksia, jotka johtaisivat kuolemiin.
Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu kotona. Siihen vielä nuo yllämainitut esimerkkitilanteet.
Kyllä sitä ihminen viinallakin saa itsensä tuohon kuntoon. Käy vaikkapa Malmin asemalla tai Steissillä.
Hei, mä ASUN Malmilla, tiedän kyllä sen skenen ;)
Minua olisi oikeasti kavahduttanut henkilö, joka on fiksusti puettu...
Noita ihmisiä ON paljon, heistä ei vain puhuta.
Ulkoapäin menestyviä ja normaalinoloisia ihmisiä. Moni ihminen tekee töitä alkoholin, lääkkeiden tai huumeiden voimalla, mutta ihmisen kyky naamioitua ja valehdella itselleen on niin hyvä, että tilanne näyttää kaikinpuolin normaalilta. Kaikenlaisten aineiden käytöstä johtuvat psyykkiset ongelmat, itsemurhat, onnettomuudet, rikollisuus, häpeä, ja kaikki vaietut asiat ovat yhteiskunnassa erittäin voimakkaasti vaikuttava voima, niistä ei vain tahdota puhua eikä niitä tunnustaa.
En nyt halua alkaa lässyttää mitään tyyliin "koko yhteiskunta on sairas, halatkaamme toisiamme ja itketään" -tyylistä shaissea, vaan että tietyt asiat kohdataan ja ne ymmärretään realiteeteiksi. Tietysti on houkuttelevampaa ja helpompaa vetää aina se kaikista rappeutunein yksilö varoitusesimerkiksi, mutta se ei kerro kuin jäävuoren huipusta. Äärimmäisten esimerkkien kautta opettaminen on aina puolitotuutta, eikä anna välttämättä mitään käsitystä itse probleemaan koosta.
Kiitokset sinunkaltaisten ihmisten, ei politiikassakaan kukaan voi sellaista ehdottaa, sillä poliitikko leimattaisiin polttelijaksi, kuten sinä teit juuri epäsuorasti minulle.
Ole hyvä :)
Okei, en itsekään usko täydelllisiin utopioihin, mutta edes jonkinlainen kehitys tässä asiassa olisi suotavaa. Kaikenlaisten ihmisen psyykkeeseen vaikuttavien kemikaalien käyttöä tulisi laskea huomattavasti.