Loistava softasyna ?

237 posts, 12 pages, 32,797 views

Avatar
#121 • • Tuppu_ Guest
Tuli kokeiltua tuo z3ta+ ja virus-modi v2 myös, mutta oon samoilla linjoilla mikkihiiren kanssa, että ei muakaan kyllä säväytä hirveesti. Oikean viruksen rinnalla se ainakin kalpenee aika urakalla, vaikka tuskin tällä nyt ihan oikeata virus-soundia on haettukaan. Mielenkiintoinen ajatus silti tuo mod-homma. Soundi on kuitenkin erittäin softamainen, jotenkin repivä, ohut ja ponneton. Myös kaikkea ns. "ylimääräistä" digisurinaa on havaittavissa ja ylärekisteri on tunkkainen, eikä avoimen raikas. Kyllähän noi softalle soundaavat synat menee biisien seassa jotain muuta kuin pääliidejä soittaessa, mutta multa varmaan valuis korvista veri, jos pitäis tolla alkaa työstää jotain pääliidiä. :hah:
Avatar
#122 • • Roz Guest
:heart: cs80v :heart:

Pääsin kokeilemaan ja kyllä on makoisa peli. Pitkästä aikaa kunnon nappulanvääntövehje! Hyvää happoa syntyy kun vaan vääntelee randomilla sokkona nappuloita:)
Avatar
#123 • • aleksivirta Guest

Tota en oo vielä päässyt kokeilemaan, mutta edellinen huipputuote Oddity on myös aivan mahtava kokemus. Monosyntsa josta lähtee NAMUA soundia.



jep, se oli se eka säväyttäjä. tosin en tiiä miks, mutta oddity ei oo oikein päätynyt mihinkään biiseihin paria utuista liidilinjaa ja yhtä funkkisynabassoa lukuunottamatta. törkeen hyvä saundi siinä kyllä on, ei siinä mitiä.

semi-offtopic: oddityn kehittäjätiimin ohmforcen omat plugarit kannattaa muuten ehdottomasti tsekata jos on missannut. uusin melohman-syna ei sinäänsä vaikuttanut mua saundillaan, tosin jotkut tuntuvat ihastuneen siihen ihan täysin. kaikki efektit sensijaan ovat hemmetin persoonallisen ja läskin kuuloisia ja monipuolisia - modulaatio-ominaisuudet on aika lähellä loputtomat. erityisesti ohmboyz-delay + quadfrohmage-filterbank - kombolla saa minkä tahansa saundin kuulostamaan joltain muulta kuin sen "pitäisi", mikä on yleensä todella kova juttu. ilmeisesti äijiltä on tulossa aika lailla samoihin aikoihin minimoog-emulaatio kuin arturialtakin, saa nähä kumpi räjäyttää pankin.

offtopic: tietääkö joku muuten, saako gmedian softaa suomesta? tyypit eivät myy näemmä edelleenkään download-versioina tuotteitaan ollenkaan eikä jaksais sählätä sitä laatikkoa briteistä / thomannilta asti jos jossain suomessa ois järkihinnoin. ja se impOSCar ois joskus kuitenkin ihan kiva saada ettei tarvis repiä hiuksiaan demorajotusten takia...
Avatar
#124 • • MikkiHiiri Guest

erityisesti ohmboyz-delay



Aijai! Tossa on muuten delay-plugari jolla saa Logicin delaytkin tuntumaan
käyttökelvottomilta! Hintakin vain 79e. Suosittelen myös erittäin lämpimästi.

Btw, Ohm Forcen kotisivut on kyllä aivan kamalat, kuin jostain Demin sivuilta
ois otettu mallia..=)

offtopic: tietääkö joku muuten, saako gmedian softaa suomesta? tyypit eivät myy näemmä edelleenkään download-versioina tuotteitaan ollenkaan eikä jaksais sählätä sitä laatikkoa briteistä / thomannilta asti jos jossain suomessa ois järkihinnoin. ja se impOSCar ois joskus kuitenkin ihan kiva saada ettei tarvis repiä hiuksiaan demorajotusten takia...



Kannattaa kysässä Helsingin Musiikista. Taisin joskus suositella kyseisiä
softia, joten saattaapi jo löytyäkin
Avatar
#125 • • serotonot Guest
Ite on tullu lähiaikoina herkuteltua LinPlugin Albinolla. Toistaiseksi ehdottomasti lempisoftasynani. Kakkosversion ilmestymistä odotellessa...
Avatar
#126 • • R24 Guest

erityisesti ohmboyz-delay



Aijai! Tossa on muuten delay-plugari jolla saa Logicin delaytkin tuntumaan
käyttökelvottomilta! Hintakin vain 79e. Suosittelen myös erittäin lämpimästi.



Onko parempi kuin PSP 84 joka on subahyvä?
Avatar
#127 • • MikkiHiiri Guest

Onko parempi kuin PSP 84 joka on subahyvä?



Mun mielestä on, vaikka löytyy paljon vastaavia toimintoja molemmista.
Löytyy LPF,HPF,BPF filtterit, sustained loop (the progedelay, ei tartte enää
feedbackin kanssakaan leikkiä;) ), särö, pannaus, LFO:t. Helpompi
ohjelmoida mielestäni kuin PSP 84.
Avatar
#128 • • OSC8 Guest

Joo, täytyy kyllä iteki sanoa, että toi ImpOscar on pitkästä aikaa melkeinpä ainoa hyvä VA-tyylinen softasyna. Soundi ei oo niin pahasti "softatyylinen" kuiva, rupinen ja tunkkasen onneton niinku monissa muissa.



En oo testannu kyseistä softaa, mut eikös tohon soundiin nyt voi vaikuttaa sekin että OSCar on sellainen hybridi-syna (DCO:t, VCF:t + additiivinen synteesi).. Ei siis mikään ihan perinteinen pöristin ;)


Tuota Ohmboyzin delayta on muuten pitänyt hehkutella jo aiemmin, aivan huikeen loistava! Tosta mikkihiiren listauksesta jäi vielä se asia painottamatta, että LFO:t saa tosiaankin käytännössä ihan jokaiselle funktiolle erikseen.. Eri LFO:ta on siis suunnilleen yhtä paljon kun on toimintojakin ;)

Ite oon käyttäny tota nyt aika perinteisesti ja "alikäyttäen" voksuihin jne (toimii ihan kympillä perusdelaynäkin) mut noiden LFO:en kanssa saa sit soundia mutantiksi oikein huolella. Suosittelen kyllä!
Avatar
#129 • • Tuppu_ Guest
Kun puhuin noista softasynien äänistä, niin tarkoitin hyvällä äänellä sitä, että se perusääni filtterin kanssa jo, ilman efektejä, on sellainen, että se ei soundaa kovin muoviselle, tunkkaiselle tai jotenkin elottoman piipittävältä. On hirveän vaikea selittää sanoin tuota eroa hyvän ja huonon softan välillä. Parhaiten eron kuulee, kun vertaa noita softien soundeja esim. viruksen tai jp:n perussoundiin ilman efektejä, niin ero on yleensä aika selkeä. Ero on tietenkin vieläkin radikaalimpi, jos vastaan laitetaan softaa pyörittävän hardiksen sijasta aitoa analogia. Perussoundin laadulla on todella suuri merkitys lopulliseen soundiin.

Yksi hyvä keino on mm. CM:n mainitsema kikka, että kokeillaan soittaa sointuja, eikä vain yksittäistä nuottia, niin yleensä siinä viimeistään menee noiden softien soundi puuroksi tai tai eri nuotit soundaavat erilaisilta ja jopa kiertävät toisiinsa nähden räikeästi. Yleensä esiin tulee vielä metallisia sävyjä. Esim. superwave P8, z3ta+...

Ei kaiken aina analogimallintavaakaan tarvitse olla, jotta soundi olisi hyvä, mutta ei trance olisi mielestäni mitään ilman saha-aaltoja. Ja joskus aiemmin oli puhetta, että kuka analogisoundeja trancessa hirveästi käyttääkään, kun musiikki on niin digitaalista, mutta tämähän riippuu vain käytettävistä synista. Ite oon ainakin repiny parhaat basslinet yhteistyössä analogi + digisyna ja esim. Alesiksen A6:lla saa tehtyä identtisen jp:n supersahan, jonka lähelle ei tule mikään muu viritelmä. Alkuun luulinkin, että A6:lla ei saa mitään järkevää trance-soundia, mutta olin väärässä. Se ainakin taipuu mihin vaan.
Avatar
#130 • • QPS Guest

Alesiksen A6:lla saa tehtyä identtisen jp:n supersahan, jonka lähelle ei tule mikään muu viritelmä. Alkuun luulinkin, että A6:lla ei saa mitään järkevää trance-soundia, mutta olin väärässä. Se ainakin taipuu mihin vaan.



Paa tuosta A6:sen supersaw:sta demopätkää niin päästään vertailemaan sitä "aitoon" :D !!!
Avatar
#133 • • QPS Guest

Paa tuosta A6:sen supersaw:sta demopätkää niin päästään vertailemaan sitä "aitoon" :D !!!



Ok. Tässä on:

http://koti.mbnet.fi/djtuppu/mp3/andromeda_jp8000_style_lead&strings_F5D.mp3

http://koti.mbnet.fi/djtuppu/mp3/Andromeda_goes_jp8000_Tuppu_demo.mp3

Tässä vielä toinen, vaikka ei niin "supersahaa" olekaan (tässä vain a6:n omat efut, ei ulkoisia):
http://koti.mbnet.fi/djtuppu/mp3/andromeda_only_F5D_demo.mp3




Aikas kivan kuulosta supersahaa irtoaa tuostakin. Mutta täytyyhän tuolla hinnalla jo taipua vaikka mihin :D ...
Avatar
#134 • • Happo Guest

Paa tuosta A6:sen supersaw:sta demopätkää niin päästään vertailemaan sitä "aitoon" :D !!!



Mihin on maailma menossa kun joku yrittää kolmen kiloeuron analogisynalla mallintaa 7 vuotta vanhaa digisynaa jonka tarkoitus oli alunperin mallintaa analogisyntikoita... :) Tuo A6 kuulostaa kyllä niin digitaalisen puhtaalta että jos se jollain analogilla onnistuu niin tuolla. Paljon puhuttua oskilaattorien aliasointia sillä ei kyllä saa mukaan ja JP:n supersahan tapauksessa se on oleellinen osa soundia. Itseasiassa tuo on yksi harvoista paikoista missä aliasointi sopii soundiin. Tuota ei saa tehtyä analogeilla tai liian laadukkailla VA-synilla.

Jonkinlaisen "supersahan" saa kyllä tehtyä melkein millä vaan synalla lätkimällä eri vireisiä saha-aaltoja päällekkäin. Noinhan se tehdään esim. P8:ssa. Oikea JP ei kuitenkaan tee supersahaa 7 erillisestä saha-aallosta. Vuoden 1997 laskentateho ei olisi riittänyt 8*(7+1) = 64 oskilaattorin laskemiseen. Manuaalikin sanoo että supersaw on yksittäinen aaltomuoto joka _kuulostaa_ siltä kuin 7 detunetettua saha-aaltoa soisi päällekkäin. Tuon johdosta JP:n supersahan soundi on ainutlaatuinen ja se on mm. paljon helpompi miksata biisiin kuin erillisistä saha-aalloista rakennettu soundi (joka vie paljon enemmän tilaa ja vaatii rankempaa eq:ta). Yksinään soiteltuna noissa ei välttämättä huomaa eroa kovin helposti.
Avatar
#135 • • Tuppu_ Guest

Mihin on maailma menossa kun joku yrittää kolmen kiloeuron analogisynalla mallintaa 7 vuotta vanhaa digisynaa jonka tarkoitus oli alunperin mallintaa analogisyntikoita... :)



No mä oon transemies ja väännän kaikilla synilla trance-soundeja, oli sitten va- tai oikea analogi. Ja tuo JP:n supersaw on yksi niistä, mitä kaikilla synilla varmasti lähes jokainen trancemies on yrittäny vääntää ja tuli sekin sitten tehtyä myös A6:lla. Tarkoituksena ei varsinaisesti ollut tehdä JP:tä tuolla, vaan olin muuten väsäilemässä unisoni-sahasoundeja ja sain aikaan aika pahasti JP:tä muistuttavaa pörinää. Ja olin varsin yllättynyt asiasta juuri siksi, että A6 ei ole mikään va-laite ja siitä silti sopivalla equtuksella ja detunearvoilla lähtee erittäin lähelle JP:n sävyistä soundia. Oon kokeillu kaikilla va-synilla, mitä mulla on ollu, tehdä tuota JP:n soundia, mutta A6 on ehdottomasti lähimpänä sitä. Oon toki tehny paljon muitakin soundeja tuolla kuin tuota supersahaa, että ei tartte pelätä, että mä väärinkäytän vehjettä. :D

Ja jos mä haluan oikeata supersahaa, niin siihen on 8080. Tosin uusimmassa työn alla olevassa projektissa olen korvannut A6:lla monet osuudet, mitkä normaalisti JP olis tehny. Kokonaismiksauksessa A6 soundaa jopa rankemmalta ja energisemmältä kuin JP. (ylläri)

Monet pitää A6:sta vain basso&pulina-koneena, koska se on analoogi, mutta mun mielestä se on ihan parhaimmillaan padeissa ja liideissä. Sitä vain pitää rankoa, niin kyllä siitä irtoaa. Ja vaikka se on analogi, on se tehty erittäin nykyaikaisesti ja silmälläpitäen juuri sitä, että sen laajaa soundiengineä voidaan hyödyntää uudentyyppisissä nykyaikaisissa soundeissa, eikä pelkästään vanhojen simppelien analogisynien muistojen lämmittelyssä, vaikka niitäkin sillä saa.

Aiheessa pysyen... ReFX Vanguard on aika loistava softasyna. Pesee soundillaan lähes kaikki muut softaviritykset, eikä maksakaan juuri mitään. Preset-soundit tehty suoraan trancea ajatellen. http://www.refx.net/pro_Vanguard.htm?lang=eng
Avatar
#136 • • FoFlow Guest


Rolandilla on varmasti JP:n sorsakoodit tallessa, eikä algoritmien porttaaminen PC:lle olisi välttämättä kovin iso urakka... kunhan ko. firma vaan ymmärtää VSTi-bisneksen potentiaalin. Joku voisi tietenkin yrittää kräkätä koodin JP:n ROMmilta tai softapäivityspaketista. :D En usko että koodi on siellä mitenkään kryptattuna... Ehkä tosin olisi helpompaa koodata se itse skrätsistä. :)



No Rolandilla on VariOS (http://www.rolandus.com/products/details.asp?CatID=8&SubCatID=37&ProdID=VariOS) , jolle se on ruvennu tekemään softasynia, mm. Jupiter-8 ja TB-303 on tulossa tolle rajapinnalle. Ehkäpä JP8k:kin joku päivä :D

edit: vitun vbcode



Onks tästä kellään foorumilaisella kokemusta? Näyttäs hintakin tippuvan ihan kiitettävästi jo...
Avatar
#137 • • Edited Happo Guest

Monet pitää A6:sta vain basso&pulina-koneena, koska se on analoogi, mutta mun mielestä se on ihan parhaimmillaan padeissa ja liideissä. Sitä vain pitää rankoa, niin kyllä siitä irtoaa. Ja vaikka se on analogi, on se tehty erittäin nykyaikaisesti ja silmälläpitäen juuri sitä, että sen laajaa soundiengineä voidaan hyödyntää uudentyyppisissä nykyaikaisissa soundeissa, eikä pelkästään vanhojen simppelien analogisynien muistojen lämmittelyssä, vaikka niitäkin sillä saa.


Joo tota A6:sta olen itsekin ajatellut hankkia. Halpa dollari on laskenut hintoja ja ton sais jo 2500 eurolla Suomesta. Uudentyyppisissä ja nykyaikaisissa soundeissa kääntyisin nykyään kyllä mallintavien laitteiden ja softien puoleen. Monipuolisuudessa analogitekniikka ei ole enää aikoihin pystynyt kilpailemaan digitaalisen kanssa. Dave Smith Instruments Evolver tosin yllätti todella positiivisesti, mutta toisaalta toikin on puoliksi digilaite.

Niin ja että pysytään aiheessa, Arturian MiniMoog V:stä on nyt saatavilla demoversio ja äänäytteitä:
http://www.arturia.com/en/minimoogv.lasso

Viimeistään nyt on aika heittää Steinbergin Model E roskiin... :)
Avatar
#139 • • Vieras Guest
Nostetaas topickia vähän ylöspäin taas. Nimittäin uudehkoa kuumaa kamaa markkinoilla:

Arturia Minimoog V
http://www.arturia.com/en/minimoogv.lasso

Helvetin rouhea soundi, ei voi kuin suositella.
Avatar
#140 • • Happo Guest

Nostetaas topickia vähän ylöspäin taas. Nimittäin uudehkoa kuumaa kamaa markkinoilla:

Arturia Minimoog V
http://www.arturia.com/en/minimoogv.lasso

Helvetin rouhea soundi, ei voi kuin suositella.


Joo, olen samaa mieltä. Tuo MiniMoog V tosin taitaa olla vain riisuttu versio Moog Modular V:stä, vähän niin kuin alkuperäinen Mini oli koottu Modularin oleellisimmista osista. Toimintoja on pudotettu rankalla kädellä pois, mutta onhan tuo ehkä hiukan helppokäyttöisempi ja soundit saa tehtyä nopeammin. Hintakin on jonkin verran pienempi, mutta yllättävän vähän eroa tossa on Modulariin (205e vs. 285e) joka tosiaan tekee samat soundit + paljon paljon muuta.

Onko kukaan muuten ehtinyt testailemaan tota Arturian CS-80 kopioita? Se on kuulemma myös aika mainio softa...