Loistava softasyna ?

237 posts, 12 pages, 32,800 views

Avatar
#21 • • bulk Guest
Jos joku erittäin hyvä softasyna pitäisi mainita, niin Virsynin Tera pudotti pari viikkoa leuan samalla tavalla kuin FM7 noin vuosi sitten. Ei pysty käsittään kuinka softalla pystyy saamaan jotain noin hyvää aikaiseksi. Tolkuton resurssisyöppö tuo tosin on, joten parempia prosessoreja vain odotellessa...
Avatar
#22 • • Edited bulk Guest


Soittelin taas eilen ihan vaan silkasta soittelemisen ilosta tota Synth1:stä - kirkkaasti tän hetken läskein virtuaalianalogi-vst, eikä tosiaan maksa mitään. (linkki tossa ylemmässä postissa, site on kaukana idässä mut kyl sen .zipin löytää)

Presetdiggareille löytyy netistä jo puolen tusinaa laadukkaita pankkeja.

Jos tekee kikkeliä/pyskeä pelkällä softalla ni tätä ei kyl kannata sivuuttaa!



Tämän myös mä voin allekirjoittaa, aika pätevä suristin tuo on "hintaisekseen". ;) Kevyt prossulle kaiken lisäksi, kestää helposti aika monta auki. :)
Avatar
#23 • • Taikakimi Guest
Spectrasonicin Atmosphere on ainakin saanut porukan aivan sekaisin KVR-foorumeilla:

http://www.spectrasonics.net/instruments/atmosphere.html

Kieltämättä 3.7gb soundilibrary vaikuttaa hyvältä pohjalta tuontyyppisen (enimmäkseen siis padi/avaruushymistely/yms-laite) laitteen toimnnalle, eikä hintakaan ole mitenkään mahdoton. (jos on jotain muuta kuin köyhä opiskelija siis)
Avatar
#24 • • Edited pakana Guest


Jos joku erittäin hyvä softasyna pitäisi mainita, niin Virsynin Tera pudotti pari viikkoa leuan samalla tavalla kuin FM7 noin vuosi sitten. Ei pysty käsittään kuinka softalla pystyy saamaan jotain noin hyvää aikaiseksi. Tolkuton resurssisyöppö tuo tosin on, joten parempia prosessoreja vain odotellessa...



Jep, toi on kai kermaa... edit : testaukseen :D

Spectrasonicin Atmosphere on ainakin saanut porukan aivan sekaisin KVR-foorumeilla



Ton Spectrasonicsin Trilogy, eli x gigaa sämplättyjä bassoja houkuttais henk.koht enemmän ku x gigaa padisoundeja... makuasioita, mut jotenkin bassosämplen käyttäminen tuntuu vähemmän irstaalta ku "jonkun toisen tekemät" padit. Mutjoo salettiin mehukasta patjaa, ei siinä mitään.

edit : Nois Spectrasonicsin vehkeissä on mun käsittääkseni vaan yks output... mikä on imo syvältä suolenpohjalta kaikissa ton hintaluokan jutuissa, mut etenkin tollasessa tapauksessa kun tehoja oletettavasti tarvitaan rutkasti
Avatar
#25 • • pakana Guest


Jos joku erittäin hyvä softasyna pitäisi mainita, niin Virsynin Tera pudotti pari viikkoa leuan samalla tavalla kuin FM7 noin vuosi sitten. Ei pysty käsittään kuinka softalla pystyy saamaan jotain noin hyvää aikaiseksi. Tolkuton resurssisyöppö tuo tosin on, joten parempia prosessoreja vain odotellessa...



On todellakin :017: kapistus!

Paras GUI ikinä, piste. Miksei kaikissa pehmoissa voi olla näin selkeet knobit? Hillittömät muokkausmahdollisuudet, eikä stepsekkari/arppiin voi olla lämpeemättä... ja nappia painamalla output waviks. Presetit oli kyllä paskoja, kapasiteetista sais paremman kuvan ilman niitä.
Avatar
#26 • • 029 Guest



Presetit oli kyllä paskoja, kapasiteetista sais paremman kuvan ilman niitä.



hehhe ;) toihan kuulostaa kunnon HardWaresynalle ;)

joops... mulla parhaat kokemukset softan puolelta liittynee kyllä edelleen Absynthiin. Saundit on todella ajan tasalla eikä oo liian kylmä. maksaa vaan perkuleesti ja tehoo vie kun sieni...

pitänee kait testailla tota virisynin Teraa myös kun jengi on sitä hehkuttanu :)
Avatar
#27 • • bulk Guest




hehhe ;) toihan kuulostaa kunnon HardWaresynalle ;)

joops... mulla parhaat kokemukset softan puolelta liittynee kyllä edelleen Absynthiin. Saundit on todella ajan tasalla eikä oo liian kylmä. maksaa vaan perkuleesti ja tehoo vie kun sieni...

pitänee kait testailla tota virisynin Teraa myös kun jengi on sitä hehkuttanu :)



Samoissa hinnoissa noi melkeen liikkuu kaikki asiallisemmat softasynat, mutta mun mielestä 250e hyvästä multipart-synasta on säälittävän vähän. Lisäksi softalla on myös aina mahdollisuus testata "demoilla" ennen ostopäätöksen tekemistä.
Avatar
#28 • • 029 Guest




Samoissa hinnoissa noi melkeen liikkuu kaikki asiallisemmat softasynat, mutta mun mielestä 250e hyvästä multipart-synasta on säälittävän vähän. Lisäksi softalla on myös aina mahdollisuus testata "demoilla" ennen ostopäätöksen tekemistä.



jeps... oikeessa oot. Periaatteessa toi ei oo paljoo mutkun ;) oon kyl harkinnu ton ostoo mutta pitänee tsiigailla...
Avatar
#30 • • Tuppu_ Guest
Tsekatkaas Albino, rob papen.comista! http://www.robpapen.com/

Tässä on kyllä varmasti 1 parhaista softasynista, mitä on tehty.
Täytyy sanoa, että filtterikin on tehty hyvin! Pirun hyvää soundia ja rob papenin äänisetti, eli laatupresettejä tiedossa. Kokeilkaa demoa. Se toimii kuten täysi versio, mutta kohinageneraattori suhahtelee välillä.

Novationiltakin on tulossa V-Station, joka on VSTi-ympäristössä toimiva K-Station!

Tätä menoa ja pc-koneiden tehojen kasvaessa hardware-synat alkavat jäädä historiaan. :(
Avatar
#31 • • the Atonalizer Guest



Tätä menoa ja pc-koneiden tehojen kasvaessa hardware-synat alkavat jäädä historiaan. :(


<offtopic>
Tuosta olen eri mieltä. Live keikka softa synilä (ei siis välttämättä konemusa keikka, ja kyllä syntetisaattoreita käytetään muussakin musiikissa) kuulostaa yhtä kuppaselta kun hedelmäsalaatti muovihedelmistä.
<semitopic>
No, näin tässä jokuaika sitten netissä juttua semmosesta systeemistä kun "Plugzilla", se on ilmeisesti hardware moduuli mihin sai ladata 8 kpl VST 2.0 pluggareita, eli VSTi tai VST fx. Ja niitä pysty stackaamaan ja siinä oli 8x analog I/O eli ulkoisen efektointi onnaa ja pluggareitten efektointi onnaa. Hyvä idea jos meikältä kysytään. Tiedä sit et miten hyvin tuo käytännössä toimii, ja latenssin ja muut.

Se Model-E on muuten aika hyvä. Kyllä se moogilta kuulostaa, ei vaan ole tullut paljon käytettyä, kun en elektroa tee, ja tuo moogin ohjelmointi on aikas vaikeeta (meikä pidän enemmiän FM:stä ;) )
Avatar
#32 • • pakana Guest
Jeejee, soft vs. hard :)

Ilman mitään kiristelyjä, mä uskon kyllä kans, että softa jyrää ennen pitkää V/A-raudan, parhaimmassa tapauksessa jo muutamassa vuodessa. VST, eka kunnon standardi on vasta kakkosversiossaan, eikä oo näkyvissä mitään syytä miksei kehitys jatkuis. Sillon kun meillä oli himassa joku 8086-kone Hercules-näytöllä, en ois ikinä uskonu et mullakin on joskus varaa tietokoneeseen, jolla pystyy kattomaan DVDn-kirkasta kuvaa surround-äänellä... (joo ei sillon ollu mitn THX-meisinkiä kaikissa leffateattereissakaan) tai Synth Ykkösen kuulosta ilmasta audiosoftaa.

Livekäytössä (kontrollointipuolelta) softasynien soittelu ei kai juuri eroa räkkisynien soittelusta? Synkkaus, kontrollien määrittäminen ja roudaus voi tietysti olla softalla vähän yksinkertasempaa ;)

System Linkin lisäks noita prosessorikuormaa helpottavia rauta-alustoja VSTlle alkaa näköjään ilmaantua : http://www.kvr-vst.com/i/eko.jpg
Avatar
#33 • • Taikakimi Guest
Onhan noita:

http://kvr-vst.com/i/eko.jpg

Huu. Melkeis 30 potikkaa, näyttö, näppis. wow. Lähivuosina tullaan kyllä näkemään _sellaisia_ virityksiä vielä, että oksat pois.

Ja Model-E on kyllä just niin takaperoista kehitystä kun mahdollista. Toivottavasti tämä emulaatiobuumi menee kohta ohi, en muuta voi omalta osaltani sanoa.
Avatar
#34 • • Tuppu_ Guest
Niin no tarkoitin lähinnä studiotyöskentelyssä, siis että softasynat vievät enemmän ja enemmän tilaa hardikselta ja joskus 5 vuoden päästä tilanne voi olla totaalisesti erilainen. Pakkohan sitä jollain hardiksella on ohjailla ja keikoilla hardista on helpompi käyttää. Alkaa vain noi soundit noissa softasynissa olemaan aika hyviä ja kun nyt ehkä viimeistään ton albinon myötä ovat ottaneet käyttöön noi hienojakoisemmat parametriarvot (20.000 vrt midin 128!!!), niin eivät enää filtterit pykälöi. :)
Avatar
#35 • • Taikakimi Guest
Kantsii pällistellä NAMM-uutisia, nyt trendi näyttäisi olevan siihen suuntaan että valmistajat alkavat tekemään myös softaversioita "hardwarestaan", mitä pari vuotta sitten kukaan ei olisi uskonut.
Toisaalta taas aletaan tekemään hardista softaa varten, että ympäri mennään ja yhteen tullaan :)

Ja sit huippuna esim toi Waldorfin USB-filtterivehje jossa 16 oikeaa analogista filtteriä ohjataan tietokoneelta softalla ja ilman konetta vempainnta ei kai edes voi käyttää.
Mutta juju onkin siinä, että siinä missä suurin osa nykyisistä softista ei 10 vuoden päästä enään välttämättä skulaa, tuollaisiin laitteisiin tarttee vain tehdä uudet ajurit koneelle ja kaikki rullaa taas...

Elämme mielenkiintoisia aikoja :)
Avatar
#36 • • the Atonalizer Guest


Jeejee, soft vs. hard :)

Ilman mitään kiristelyjä, mä uskon kyllä kans...



Joo, tulevaisuudesta ei voi olla varma, mut mikään tietokone ei ole yhtä käyttövarma kuin vanha kunnon rauta, ainakaan vielä. Ja toisaalta, niin kyllähän nuo novationit nordleadit yms. V/A:t on kyllä softia siinä missä VST synätkin. Softasynissähän (VST) ongelma on lähinnä sen dedikoidun raudan puute, joka näissä rautasysteemeissä on kunnossa. Mitä roudaamiseen tulee, niin semmonen 10 digitin ledi näyttö on paljon kivempi roudata (joka on kiinni siinä kiipparissa) kun 19" monitori. Se kiippari (olkoon sit synä tai midi kiippari) tulee otettua mukaan kuitenkin.
Kannettavaa oon kokeillu keikalla, enkä suosittele paitsi jos on varaa ostaa PCMCIA audio/midi-interface. Niitten USB-systeemeitten midi-taimaus ja latenssi (joka muuten erään tutkimuksen mukaan vaihtelee per nuott, siis midissäi) on ihan suolesta. Audio on kyllä suht. kuosissa.

Nimimerkillä "live sekkarina Roland MC-500 vm. -86"
Avatar
#38 • • Edited pakana Guest


Joo, tulevaisuudesta ei voi olla varma, mut mikään tietokone ei ole yhtä käyttövarma kuin vanha kunnon rauta, ainakaan vielä.



Tää on kyllä erinomainen pointti... vaikka softasynat harvoin friikkaa stand alone-tilassa, niin sekkarissa kyllä kaatuillaan ja kustaan ihan tarpeeks. We wait & hope :)

Ja toisaalta, niin kyllähän nuo novationit nordleadit yms. V/A:t on kyllä softia siinä missä VST synätkin.



Tätä mä just meinasin, ja sen tosiaan kuulee. Kun ekan kerran ropelsin virusta (kb), niin odotin tipahtavani totaalisen perseelleni - vaan toisin kävi. Ok, kiippari oli sangen miellyttävä mun halpiskontrolleriin verrattuna, mut mieluummin ostasin esim. viruksen hintasen laatukontrollerin ja RGC-audion z3ta+:n.

Softasynissähän (VST) ongelma on lähinnä sen dedikoidun raudan puute, joka näissä rautasysteemeissä on kunnossa.



...eikä toisaalta dedikoidun raudan ongelmia. Softastäkki mahdollistaa mulle miellyttävän yhden interfacen "studion". Kaikki efektit, synat ja mikseri koko ajan käytettävissä, ilman että persettä penkistä nostaa. Käytettävyyden kannalta mulle optimi ois ohjelmoitavilla preseteillä varustettu kiippari, ja räkillinen softasyntikoita. Kiipparissa ois jokaiselle softalle oman maun mukanen kontrollerikonfiguraatio, jolloin ei tarttis aina muistella et minkä raudalle ominaisen aneemisen valikon takana mikäkin kontrolli piileskelee ja lähtee näpyttelemään sitä räkistä, samalla kun tihrustelee kryptisiä lyhenteitä siitä roudariystävällisestä ledinäytöstä. Ne säädöt, joihin ei kontrollerin nupeilla yltäis, ois IMHO mukavampi tehdä kiipparin vieressä lepäilevällä hiirellä, isolla ruudulla. Rautasynien kb-versiot erikseen, mut mun kaksiossa ei ikinä ois tilaa ees mun VST-kasan kokoselle räkkisysteemille.

Taikakimi:

Ja Model-E on kyllä just niin takaperoista kehitystä kun mahdollista. Toivottavasti tämä emulaatiobuumi menee kohta ohi, en muuta voi omalta osaltani sanoa.



Sana. Ehkä tää siirtymävaihe on pakollinen, et raudan kanssa kasvaneet synaihmiset tottuu softaan. Mä en tod haluu enää yhtään softasynaa, jonka käyttöliittymään on otettu suoraan mallia raudasta. Kuka *tu keksi et jengi haluaa pyöritellä nuppeja hiirellä? Crystal on tässä mielessä pidemmällä ku muut, softasyna saa IMHO näyttää just niin softalta ku vaan ikinä voi, ja hakea käytettävyysperiaatteensa mieluummin vaikka windowsista.
Avatar
#39 • • Taikakimi Guest
Nii tosta konffattavasta soitinlaitteesta: kato nyt toi linkki minä heitin, ton laitteen ideahan on just se, että keyppikseen ladataan pulikat ja sitten vain potikat viuhumaan.

Absynthin käyttöliittymä vaikuttaa namilta, mitä käyttöliittymiin tulee.

Ite nään mielenkiintoisena enemmänkin sen, että kun ei tartte rakentaa rautaa, voi kaikkia älyttömiä ideoita tyyliin Spektral Delay yms toteuttaa periaatteessa kuka tahansa.

Ei siinä, etteikö synaemulaattorit voisi tietty kuulostaa hyvältä, mutta kun koneella voisi tehdä niin paljon _enemmänkin_.

(hmm. toisaalta aina kun mietin että muun mun mQ:n ja alan käyttään vaan softaa, on kyllä pakko todeta että ei ole tullut vastaan softaa jolla olisi yhtä kivaa ohjelmoida soundeja vielä... Absynth on pop, mutta vähän rajoittunut tietyllä tapaa omaan lokeroonsa; mQ pitää itelläni just sen vehkeen paikkaa josta saa sekunnissa ulos sen soundin kun haluaa, ja jossa toisaalta on aivan sikana paremmat _hienosäätö_mahkat kun useissa stedaamissani softasynissa...mutta tuskin tulee hardwarea enään hankittua, kyllä ite oon jo kasvanut niin sisään Psycleen ja jumalattomaan VST-räkkiin...)
Avatar
#40 • • Taikakimi Guest
Nii tosta konffattavasta soitinlaitteesta: kato nyt toi linkki minä heitin, ton laitteen ideahan on just se, että keyppikseen ladataan pulikat ja sitten vain potikat viuhumaan.

Absynthin käyttöliittymä vaikuttaa namilta, mitä käyttöliittymiin tulee.

Ite nään mielenkiintoisena enemmänkin sen, että kun ei tartte rakentaa rautaa, voi kaikkia älyttömiä ideoita tyyliin Spektral Delay yms toteuttaa periaatteessa kuka tahansa.

Ei siinä, etteikö synaemulaattorit voisi tietty kuulostaa hyvältä, mutta kun koneella voisi tehdä niin paljon _enemmänkin_.

(hmm. toisaalta aina kun mietin että muun mun mQ:n ja alan käyttään vaan softaa, on kyllä pakko todeta että ei ole tullut vastaan softaa jolla olisi yhtä kivaa ohjelmoida soundeja vielä... Absynth on pop, mutta vähän rajoittunut tietyllä tapaa omaan lokeroonsa; mQ pitää itelläni just sen vehkeen paikkaa josta saa sekunnissa ulos sen soundin kun haluaa, ja jossa toisaalta on aivan sikana paremmat _hienosäätö_mahkat kun useissa stedaamissani softasynissa...mutta tuskin tulee hardwarea enään hankittua, kyllä ite oon jo kasvanut niin sisään Psycleen ja jumalattomaan VST-räkkiin...)