Effektit

28 posts, 2 pages, 9,616 views

Avatar
#1 • • phadej Guest
Tuli tässä tehtyä kappaleita, mutta melkein kaikki äänet kuulostaa ei hyvällä Niin haluaisin kysyä mitä seuraavat effektit tekee ja miten sen kuvata, kun tarvis saada hienoja ääniä
  • Reverb
  • Chorus
  • Mitä eroa on Ring ja Amplitude Modulationilla?
  • Mitä eroa on Delay ja Echo välillä?
  • Mikä on Distortion:in "vastakohta"?

Muitakin effekteja voi laittaa?

En ole tyhmä viks kuulostaakin
Avatar
#2 • • Felis Guest
--> Audio Tech.
Avatar
#3 • • MikkiHiiri Guest
Reverb - kaiku.. hallimainen humina u know.

Chorus - tekee soundista fätimmän, tavallaan kopioi ääntä
ja soittaa sitä muutamalta hieman eri korkeudelta
alkuperäisen päällä, ja vielä moduloi sitä, eli tasainen ääni "tii" kuulostaa "tiuiuiuiuii"

Amplitude Modulaatio - hmm.. ei kait se ainakaan efekteihin liity millään lailla..?

Delay & Echon ero - sitä ei ole..

Distortionin vastakohta - sitäkään ei ole

pari lisää:

Flanger - kuin chorus, mutta modulaationopeus (mod.rate) pienempi ja feedback (päällekäin soivien "kopioäänien" määrä) isompi

Autotune - tätä vihaan yli kaiken, äänenkorkeuden korjaus, esim lauluissa epävireiset kohdat pakotetaan oikeisiin nuotteihin (Eiffel 65, Cher, Daft Punk - One more time)..

Phaser - tätä en osaa edes selittää Haddaway - what is love biisin alussa soiva "ti ty ti ty"-syna vedetty ton läpi...

Exciter - muistaakseni korottaa korkeita taajuuksia, ei muuta

Pitch Shifter - Tää on sikailulemppareitani mikrofoni shifterin läpi, ja voit määrätä miten korkea äänesi on kaiuttimista.. saa tehtyä mukavia demoni-/tikutakuspiikkejä
Avatar
#4 • • phadej Guest

Originally posted by CosmicMan:

Amplitude Modulaatio - hmm.. ei kait se ainakaan efekteihin liity millään lailla..?


Kun käytän BUZZia siinä on effekti valikossa amplitude ja ring modulation, et haluasin tietää mitä ne kyseisessä ohjelmassa tekee...

Originally posted by CosmicMan:

Phaser - tätä en osaa edes selittää Haddaway - what is love biisin alussa soiva "ti ty ti ty"-syna vedetty ton läpi...


Yhdes (ja ainoassa mistä minä pidän) minun tekemäsää kappaleessa olen Phaseria käyttänyt. ainakin siellä (buzzissa) toimi sillai, että äänen voimakkuus tai sLPF/HPF filterin frequence (millai toi kirjotettinkaan ) muutuu

Niin ja mitä Compressor tekee?
Avatar
#5 • • mttklrv Guest
Ring modulaatio eroaa amplitude modulaatiosta siinä, että
ring modulaatiossa kahdesta yhdistetystä signaalista tulee
2 signaalia, joista toinen on muistaakseni alkuperäissignaa-
lien erotus ja toinen näiden summa. Amplitude modulaatiossa
ihan nimensä mukaisesti modulaattorisignaalilla moduloidaan
kohdesignaalin amplitudia, eli äänenvoimakkuutta.
Yksinkertainen esimerkki amplitude modulaatiosta on ihan
perussynteesissä LFO:n kytkeminen signaalin äänenvoimakkuu-
teen.

Reverb (reverberation) = tilakaiku. Teknisiä tietoja en
tunne, mutta kuitenkin käytetään tilan luomiseen ja äänen
"ilmavuuden" säätämiseen. Eroaa siis delay-kaiusta siinä,
että delayssa selvästi erottaa alkuperäissignaalia, mutta
reverbissä lopputuloksena on pikemminkin kohinaa tai humi-
naa, jossa on alkuperäissignaalin kanssa jotain samaa.
Esim. delaysta voit saada vielä sanasta selvän, mutta rever-
bistä et.

Excitereissa signaalia "korostetaan", ei yksinkertaisesti
korostamalla taajuuksia, vaan lisäämällä harmonista säröä,
vaihesäätelyä ym. "yksinkertaista" ja siten tehdään
signaalista "korvaa hivelevämpi" ja "jännittävämpi".
Excitereista taisi olla erillinen topiikkikin.

Compressiosta on myös muistaakseni erillinen topiikki ja
sitä käsitellään demosin viimeistelytopiikissa.

[ 23 January 2002: Message edited by: mttklrv ]
Avatar
#6 • • MikkiHiiri Guest

Originally posted by phadej:
Yhdes (ja ainoassa mistä minä pidän) minun tekemäsää kappaleessa olen Phaseria käyttänyt. ainakin siellä (buzzissa) toimi sillai, että äänen voimakkuus tai sLPF/HPF filterin frequence (millai toi kirjotettinkaan ) muutuu



Phaserin määritelmä englanniks:

"A phase shifter works by applying a narrow signal filter to a sound source. This causes various amounts of canceling of frequency components in the original signal. The filter's output is mixed back in with the original source audio signal. To get the sweeping effect, a low frequency oscillator (LFO) is used to slowly move the frequency center of the notch filter. Blending the altered signal back into the signal path (called "regeneration" or "feedback") intensifies the effect."
Avatar
#7 • • JussiS Guest
Phaser tarkoittaa vaiheensiirtoa, eli soiva aalto kopioidaan soimaan pienellä viiveellä, jolloin tietyt taajuudet leikkaantuvat pois.

Phaser ja flanger on sama asia, mutta flanger toimii "automaattisesti", eli vaihesiirtymän määrä kasvaa ja pienenee automaattisesti.

Parhaan flangerin saa aikaseksi soittamalla kahta identtistä levyä samasta kohdasta hiukan eri pitcheillä.
Avatar
#8 • • echostep Guest

Originally posted by CosmicMan:


Chorus - tekee soundista fätimmän, tavallaan kopioi ääntä
ja soittaa sitä muutamalta hieman eri korkeudelta
alkuperäisen päällä, ja vielä moduloi sitä, eli tasainen ääni "tii" kuulostaa "tiuiuiuiuii"

Delay & Echon ero - sitä ei ole..




chorushan on eräänlaine kaiku. äärimmäisen pieni viiveaika aiheuttaa sen fätin ja rikkaan soundin.

delayn ja echon välillä on eroa ainakin lexiconin laitteissa. delay on alkuperäisäänen konemainen toisto, ja vain äänenvoimakkuus muuttuu. echo sen sijaan kuulosta luonnollisemmalta, koska se vähentää lisäksi toistoäänen ylätaajuuksia saaden aikaan pehmeämmän soundin
Avatar
#9 • • MikkiHiiri Guest

Originally posted by echostep:
chorushan on eräänlaine kaiku. äärimmäisen pieni viiveaika aiheuttaa sen fätin ja rikkaan soundin.



No jaa. Tavallaan tietysti
Fätsoundi tulee kuitenkin siitä, kun ääni moduloituu
soimaan ylempää ja alempaa alkuperäisen kanssa. Vrt. detune. Pelkästä viiveestä äänestä tulee enempikin flange.


delayn ja echon välillä on eroa ainakin lexiconin laitteissa. delay on alkuperäisäänen konemainen toisto, ja vain äänenvoimakkuus muuttuu. echo sen sijaan kuulosta luonnollisemmalta, koska se vähentää lisäksi toistoäänen ylätaajuuksia saaden aikaan pehmeämmän soundin



Meinasin tuostakin laittaa. Itse olen taas törmännyt
delayyn, joka on just niinkuin toi mainitsemasi Lexiconin
echo. Eli eroa ei ole periaatteessa kuin nimessä.
Joskus myös echo on sama kuin delay ilman feedbackiä...
Avatar
#10 • • OSC8 Guest

Originally posted by CosmicMan:
Joskus myös echo on sama kuin delay ilman feedbackiä...



Sekotetaans pakkaa vielä vähäsen..

Joissain digimiksereissä on "Delay" niminen toiminto joka on tarkoitettu vaikeisiin paikkoihin sijoitettujen PA-pönttöjen viiveen (eli delayn ) korjaukseen.. Joissain mainoksissa kun on selkeästi sekoitettu tuo toiminto "efekti-delayhin" niin kandee tuo aina huomioida..
Avatar
#11 • • 029 Guest
Suosittelisinkin noin yleensä taas ettei tähän topikkiin vastata jos on pelkkää yleistä mu-tu tietoo asiasta.

ei kiristely vaan selkeytys toivomus

[ 24 January 2002: Message edited by: 029 ]
Avatar
#12 • • Laite Guest
Kannattaa yleisestiottaen testailla noita efektejä, niin se selviää mikä kuulostaa miltäkin ja mikä miellyttää omaa korvaa

-t-
Avatar
#13 • • Anonymous Guest

Originally posted by CosmicMan:
Phaser - tätä en osaa edes selittää



Mä oon aina kutsunut tätä Vessanpönttö-effektiksi. Kuvittele laittavasi musan olkkarissa täysyille, meet vessaan ja tunget pääsi vessanpytyn sisään. Phaser saa sellaisen äänen aikaiseksi ....mjoo, itselläni ei kyllä ole käytännön kokemusta mut voin kuvitella sen kuullostavan sellaiselta
Avatar
#14 • • bulk Guest

delayn ja echon välillä on eroa ainakin lexiconin laitteissa. delay on alkuperäisäänen konemainen toisto, ja vain äänenvoimakkuus muuttuu. echo sen sijaan kuulosta luonnollisemmalta, koska se vähentää lisäksi toistoäänen ylätaajuuksia saaden aikaan pehmeämmän soundin



Paremmissa delay-efekteissä voi säätää feedbackin dampingia, eli tässä tapauksessa edelleenkään delayllä ja echolla ei olisi mitään eroa...

[mutu:on]
Käsittääkseni kuitenkin echon parametreihin kuuluu aikaiset heijastukset, aivan kuten reverbiinkin, mutta itse algoritmi toimii delayn kaltaisesti.
[/mutu:off]
Avatar
#15 • • a98 Guest
voisko joku kertoo mulle parhaan vst reverbi effectin, mun reverbit on tosi kauheita, varsinkin ku oon tota fruity reverbiä käyttäny, mistä en tykkää yhtää...

onko mitään vst reverbiä mikä kuullostaisi samalta kuin reasonin reverbi?
Avatar
#16 • • bulk Guest


voisko joku kertoo mulle parhaan vst reverbi effectin, mun reverbit on tosi kauheita, varsinkin ku oon tota fruity reverbiä käyttäny, mistä en tykkää yhtää...

onko mitään vst reverbiä mikä kuullostaisi samalta kuin reasonin reverbi?



En nyt parhaasta tiedä, mutta itse käyttelen Wavesin trueverbiä, joka on huomattavasti parempi kuin esmes fruittarin tai sonarin omat verbit.

Noita löytyy aika läjäpäin kun alkaa oikein etsimään. Jos joku löytää DP4:n vst-efektinä (toiveajattelua) niin ilmotkaa mullekin.
Avatar
#17 • • MikkiHiiri Guest


Noita löytyy aika läjäpäin kun alkaa oikein etsimään. Jos joku löytää DP4:n vst-efektinä (toiveajattelua) niin ilmotkaa mullekin.



Voi vittu jos tollanen löytyy ni tänne kans! Vois sen jälkeen myydä ASR-10:nkin pois ilman katumusta :)
Avatar
#18 • • Sniff Guest
CM kirjotti:

Distortionin vastakohta - sitäkään ei ole



heh, paitsi jos meet kysymään joltain tosihimopuristivanhapartajazzkitaristilta, jolloin särön käyttäminen on suurinpiirtein vastakohta käsitteelle 'skill' ;)
Avatar
#19 • • NoStatus Guest
Minkäslaisia efektejä käytetään yleensä

- rummuille (bd, haitsut, clapit erikseen)
- bassolinjalle
- stringeille
- leadeille
- jne...?

Tietysti niille voi tehdä mitä tahansa, mutta kai sellaset
perusefektit on olemassa millä pääsis alkuun ja itse keksis
sitten ne kikkailut ja erikoisuudet...
Avatar
#20 • • MikkiHiiri Guest


Minkäslaisia efektejä käytetään yleensä

- rummuille (bd, haitsut, clapit erikseen)
- bassolinjalle
- stringeille
- leadeille
- jne...?



No ite käytän:
- rummut: bd ei yleensä mitään, hihat ehkä reverbiä ja mahdollisesti myös delay, claps gated reverb tai lyhyt reverb
- bassolinja: delay, lyhyt reverb josta bassot leikattu. toiseen bassolinjaan tulee sitten ehkäpä myös chorusta tmv
- stringeille: chorus, reverb (joskus pitkä, joskus lyhyt), ehkä myös delay
- leadeille: chorus, reverb, delay