Sequencers -> Cubase VST / SX

649 posts, 33 pages, 89,853 views

Avatar
#281 • • Edited 029 Guest
mjoop,

Toi siirtymävaihe on varmasti tuskaa mutta niin se olis toisinkin päin. Esim. syy miks mun LOGICin opettelu tyssäs tänä kesänä on lähinnä se, että kaikki vaikutti vaan todella sekavalle eikä kunnon manuskaa löytynyt :) Tiiän kyl et siitä varmasti (ehkä -hehe ) löytyis samat jutut kun SX:stä jos vaan jaksais perehtyä.

Vaikuttaa et aika moni kysyy juttuja jotka löytyy helposti ja nopeammin siitä manuskasta kun esim foorumeilta (siis Acrobatissa paina vaan ctr+F ja hakusana).
Avatar
#282 • • Tuppu_ Guest


Ainiin. Saako Cubasessa bufferia pienemmäksi? Tuntuu ikuisuudelta kun biisin soidessa liikuttelee objekteja ja saa venata 2-3s ennenkuin lopputulos kuuluu pihalle. Logicissa se tapahtuu HETI (paitsi audio-raidoilla menee 1-2s pienimmällä bufferilla).



Heh, älä liikuttele biisin soidessa! :D:D
(mun mielestä mulla ei kyllä kestä ihan noin kauan)
Avatar
#283 • • 029 Guest
quote:
Originally posted by CM
Ainiin. Saako Cubasessa bufferia pienemmäksi? Tuntuu ikuisuudelta kun biisin soidessa liikuttelee objekteja ja saa venata 2-3s ennenkuin lopputulos kuuluu pihalle. Logicissa se tapahtuu HETI (paitsi audio-raidoilla menee 1-2s pienimmällä bufferilla).




Heh, älä liikuttele biisin soidessa! :D:D
(mun mielestä mulla ei kyllä kestä ihan noin kauan)



Devices -> multitrack... sama paikka mistä valitaan toiminnassa oleva ajuri...
Avatar
#284 • • Fat Abbot Guest


J

Lähinnä odottaisin, että cubaseen saataisiin edes hieman paremmat vakio-efut ja synat. Tämänhetkisillä vakio-efuilla ei juurikaan tee mitään. Siksi joudun käyttämään muun valmistajan reverbiä ja delayta. Samoin synavalikoimien kanssa emagic on vuosia edellä, esim. exs24 mk2-sampleri ja es2-syna. Cubasessa ei ole tietoakaan sellaisista, vaikka cubase ja logic maksaa suunnilleen yhtä paljon. Olisi hyvä, jos cubasesta olisi myös joku tyyliin platinum-versio, jossa olisi halion2 ja vaikka d'acota mukana?! Ja mihin hävisivät SX:stä ne 5.1-version mukana tulleet synat?! Mielestäni A1 ei korvaa esim. jx16:sta (olikohan se ton niminen?!) millään. ;)

----
Siinä installointivaiheessahan saa valita installoidaanko vanhat VST aikaiset plugarit. Eli nekin löytyy sieltä :)

Samaa mieltä olen efektien kohdalla, että ne on aika ns. mauttomia. Mutta kyllä mukana tulee muutama käyttökelpoinenkin. Parantamisen varaa on.
----

No, katotaan nyt, mitä SX2 pitää sisällään. Yleensä parempaan suuntaan on kuitenkin menty.

Avatar
#285 • • Edited MikkiHiiri Guest


Navigointi portaattomasti edestakaisin (näppiksellä tai hiirellä) on
tuskaa, Logicissa voit mennä eteen-/taaksepäin nopeasti ja
systemaattisesti pykälittäin vaikka tahdin verran ja kun on melko
oikeassa kohdassa, voi jatkaa liikkumista välittömästi 1/4 tai 16-
osanuoteilla ilman mitään hiiren r*nkkausta. Vastaavaa en
löytänyt Cubasesta.



Onnistuu, kun teet niille key command käskyt. En vieläkään ymmärrä miksi kaikki väittää että siitä puuttuu jotain näppäinjutskia. Sen kun tekee vain haluamansa key commandit. Sen kun kerran tekee, niin ne on ja pysyy.



Eli missä ne on? Millä nimellä ne commandit on?
En löytänyt mistään, eikä näköjään joku muukaan joka on laittanut
sen SX2 wishlistiin ;) tuo kohta 2 on kans sellanen minkä haluan
Cubaseen. Logicissa siihenki on tottunu.
Cubasessa on vielä hiton rajattu key command list, Logicissa on
about 10x laajempi.. Sx2 wishlist näyttää Logic5.5:n ja 6:n ominaisuuksia sisältävän aika paljon. Hyvä juttu

http://forum.cubase.net/forum/Forum2/HTML/049717.html
My three biggest workflow requests:

1. Move cursor by bars (seconding EL34's request):

* 8 bars back
* 1 bar back
* 1 bar forward
* 8 bars forward

2. "Retroactive record" or "Capture last take as recording" (seconding orbita's request)
Avatar
#286 • • Edited Fat Abbot Guest
Key commands --> Nudge --> left

assignaat sille jonkun keyn. Defaulttina ei oo mitään. Rightiin samoin jne.

:002:

edit: ja sitten määrätään esim. bar tai beat tai quantize arvoilla eteen/taakse
Avatar
#287 • • Fat Abbot Guest
Käsitinköhän väärin? Eli tarkoitatko että lokaattorilla (kursolilla) liikutaan noita pykäliä?:confused:
Avatar
#288 • • Edited MikkiHiiri Guest
Joo siis arrange-ikkunassa pitäis liikkua. Eli siis se cursori siinä ikkunassa. Koklaan kuiteski vielä tota. Thnx:)
Avatar
#289 • • Edited 029 Guest



Sx2 wishlist näyttää Logic5.5:n ja 6:n ominaisuuksia sisältävän aika paljon. Hyvä juttu

http://forum.cubase.net/forum/Forum2/HTML/049717.html


My three biggest workflow requests:

1. Move cursor by bars (seconding EL34's request):

* 8 bars back
* 1 bar back
* 1 bar forward
* 8 bars forward

2. "Retroactive record" or "Capture last take as recording" (seconding orbita's request)



mm, tohon listaan kannattaa sit suhtautua enemmän kun skeptisesti. Helvetin iso % tosta mitä tuolta Cubase.netistä saa lukee on vaan crakkinewbieiden whinetystä jotka ei oo opetellut käyttään softaa ja jolla on sblive ja kx-ajurit alla ;);). -hehh...

nomutjuu... Retrospective record (tällä nimellä siis Cubasessa) oli ainakin VST viitosessa ihan vaan "R" (ja mm. se löyty vain printatusta manuskasta). SX:stä ei oo kyllä hajua mistä tulee vai tuleeko kun ei tota oikeen oo tullu tarvittuu :(


Joo siis arrange-ikkunassa pitäis liikkua. Eli siis se cursori siinä ikkunassa. Koklaan kuiteski vielä tota. Thnx:)



pitääkin tsekata toi... ei tuu just mieleen itellekkään.
Avatar
#290 • • Fat Abbot Guest
eipä taida SX:ssä olla tällä haavaa tuota retrospect recordia. Nuendo 2:ssa se taas jo on ja tulee varmasti viimeistään SX2:een.
Avatar
#291 • • Edited 029 Guest



Cubasessa on vielä hiton rajattu key command list, Logicissa on
about 10x laajempi..



mm... no siinä näkyy vaan riisutut default asetukset, jollet oo avannut muita tiedostoja Cubasen folderista. Siinä ei meinaan oo puoliakaan niistä komennoista asennettuna mitä saa.

Muunmuassa logikin näppäinkomentolista löytyy sieltä importattavaks cubaseen.

Kannattaa myös muuten tsekata näppäinkomennoista noi SX:n makrot... niillä saa tehtyä kivaa jälkee käden käänteessä. Esim. "Shift + G" asentaa lokaattorit valittujen parttien ympärille ja alkaa sen jälkeen soittaa kappaletta niiden alusta. Noita komentoja saa duunattua itse jonoon yhden näppäinkomennon alle kuin paljon vaan.
Avatar
#292 • • gerry Guest
Näppäinkomenoista puheenolleen voiko SX ohjata midi käskyjen avulla? Esim. nauhoitus lähtis synan C3: mosesta pysähtys C#3 sesta jne... Tuskin, mutta olenpahan löytänyt tätä foorumia selailemalla paljonkin mitä en ole ennen edes kuvitellut olevan siinä softassa:)


PS: Toivottavasti CM ei opi kauhean nopeasti käyttämään SX:ää niin paljastuu vielä paljon lisäominaisuuksia:D
Avatar
#293 • • 029 Guest


Näppäinkomenoista puheenolleen voiko SX ohjata midi käskyjen avulla? Esim. nauhoitus lähtis synan C3: mosesta pysähtys C#3 sesta jne... Tuskin, mutta olenpahan löytänyt tätä foorumia selailemalla paljonkin mitä en ole ennen edes kuvitellut olevan siinä softassa:)


PS: Toivottavasti CM ei opi kauhean nopeasti käyttämään SX:ää niin paljastuu vielä paljon lisäominaisuuksia:D



Sellanen käsitys mulla on että ei voi. Onko kukaan muu ettinyt tota? :) jos se löytyy jostakin niin ois kyl käyttöö taas jalkapedaalille ;);)
Avatar
#294 • • Fat Abbot Guest
Vanhemmassa VST:ssä oli tuo remote key jutska. Ei oo enää SX:ssä :(

Toivottavasti tulee vielä takasin. Kovasti on luvattu tulevan noita VST aikaisia ominaisuuksia vielä päivityksissä. Odotellaan.
Avatar
#295 • • Edited gerry Guest
Tuli seuraava kysymys.... Luulen etten ole ainut joka olisi kiinnostunut siitä. Nimittäin, jos teen/teet rumpuraidan jossa on kikit, clapit, haitsut jne. niin miten sen teet/tekisin.


1. Laitat joka soundin eri midiraidalle esim. kick 1 clap 2 jne. Se on ihan hyvä tapa sillä silloin voi kätevästi muokata eri äänten voimakkuutta mutta miinuksena on se, et jos käytettävissä on vaan 16 midikanavaa yhteensä menee jo puolet rumpuihin...:/
Toiseksi on hankala tehdä monimutkaisia komppeja kun et näe kaikkia lyömäsoittimia samalla raidalla.

2. Teet drum raidan johon laitat kaikki rummut/clapit etc. samalle raidalle esim. raida ykkönen olisi komppiraita jolloin ei muita rumpuraitoja tarvittaisi. (käyttöön jäisi vielä 15midikanavaa) Tosin miten ihmeessä SX:sässä voi säätellä eri rumusoundien äänenvoimakkuutta? Jos haluan haitsuja hiljentää tai clappia korottaa? Muistaakseni vitosversiossa onnistui se aika kätevästi.

Kannattaisi varmaankin tehdä myös oma drum map kun käyttää esim. ulkopuolista soundimoduulia. Eli jos hyvä kikki on vaikka pattern 3mosessa ja preset 110 sessa, ja vastaavasti hyvä snare pattern 2:kosessa ja preset 90 niin jo sen takia joutuisi muuten käyttämään kokonaan eri midikanavia....

Vielä eräs kysymys. Kun sitten exporttaan rumpiraitani vaviksi jälkikäteen (oletan että saan volumet kohdalle ja pärjään yhdellä raidalla jossa on kaikki rumpusoundit) niin onnistuuko yksittäisten rumpusopundien SOLO:ttaminen helposti...? Jos kaikki soundit olis eri raidoilla se olisi ihan helppoa... Mutta vielä ei kokemusta yksittäisen raidan yksittäisäänen solottamisesta ole... Ja waviksihan loppujen lopuksi se on kuitnekin nauhoitettava sillä viimeinen miksaus (ainakin rumpujen osalta) tehdään wavina jolloin voi kompuroitaa ja equttaa komppia.


Siinä vähän alkupala:)
Avatar
#296 • • Fat Abbot Guest
Cubasen paras editori: drum editor.

Siinä voit tehdä yhdessä ikkunassa kaikki, mitä rummuilta tarvit.
Tee oma drum map, niin helpottaa asiaa kummasti.

Eli jos käytät esim vst rumpaleita LM4, battery yms. niin kaikki voit upottaa samaan ikkunaan.

Valitset in ja out nuotin ja ulostulon. Esim. in C1 out C1 output: LM4 vois olla basari. in C#1 out C#1 output Battery vois olla rim batterystä jne.

Ja se rumpugridi on niiiiiiiiiin helppo käyttää. Siitä ikkunasta sitten valitset iskun mitä haluat muokata. defaulttina alhaalla on velocity, jolla ohjaat sen iskun voimakkuutta.

Ja eihän sun tarvi tuhlata midikanavia josteet eri raidoille eri rumpusoundit. Teet vain raitoja, ja kaikille samat outputit.

:002:
Avatar
#297 • • gerry Guest
Joop... Softarumpukoneilla olen sitä ennen käyttänyt. Mut silloin ei tarvinnut esim. siitä volumesta välittää kun sen voi säädellä siellä softarumpukoneessa kuten LM4:sessa... Hardwarella en ole saanut äänenvoimakkuuksia muutettua vaikka velocityn laittais nollaan se jyskii edelleen täysillä.... Myös myöhemmin audoin exporttaus mietityttää... Voiko siinä yksittäisiä soundeja exportata? Esim. kikki, sitten haitsut, ja sitten snare... ?
Avatar
#298 • • Fat Abbot Guest
Vasemmassa ylänurkassa on solo instrument nappi. Tämä siis rumpueditorissa.
Avatar
#299 • • Edited phadej Guest


Hardwarella en ole saanut äänenvoimakkuuksia muutettua vaikka velocityn laittais nollaan se jyskii edelleen täysillä....



mun ymmäryksen mukaan
velocity != volume suoraan
monessa (ei rumpu) synässähän se voi vaikuttaa vaikka filterin envelopemäärään, cutoffiin + moneen muunki parametriin jne..
jossain se ei vaikuttaa sitten yhtään (vakiona) esim. urut
kai sen siellä synässä saa jostain säädetty että se velocity vaikuttaa siihen volumeen? (RTFM tjsp? :)
Avatar
#300 • • Edited gerry Guest




mun ymmäryksen mukaan
velocity != volume suoraan
monessa (ei rumpu) synässähän se voi vaikuttaa vaikka filterin envelopemäärään, cutoffiin + moneen muunki parametriin jne..
jossain se ei vaikuttaa sitten yhtään (vakiona) esim. urut
kai sen siellä synässä saa jostain säädetty että se velocity vaikuttaa siihen volumeen? (RTFM tjsp? :)




Hyvä pointti.... täytyy yrittää... Syna tai oikeastaan synamoduli on Emu Orbit v-2 josta saa kyllä aika namuja rumpusoundeja kiksubiiseihin... Vaikka softalla joittenkin mielestä on kätevämppi tehdä esim. rummut sillä ne voi samantien equttaa ja miksata on hardis kuitnekin hardis ja siinä on sen verran hyvät rumpusoundit et niitä ei pahemmin ees tarvii equttaa/kompuroitaa:)