Joo basari tulee "virtuaalisamplerista". Batterya olen käyttänyt. Eli taas tyhmä kysymys, miten saan midikanavan määriteltyä monoksi tai stereoksi? :)
Niin ja kiitos vastauksista! :)
649 posts, 33 pages, 90,059 views
Joo sori "offtopic" mutta jatkan nyt tähän vielä vähäsen kun kerran alotin :)
Joo basari tulee "virtuaalisamplerista". Batterya olen käyttänyt. Eli taas tyhmä kysymys, miten saan midikanavan määriteltyä monoksi tai stereoksi? :)
Joo sori "offtopic" mutta jatkan nyt tähän vielä vähäsen kun kerran alotin :)
Toinen, muttei niin hyvä menetelmä on tehdä kaksi
monokanavaa, oikea ja vasen, joita soitetaan joitakin millisekunteja eri aikaan.
Totta. Tuo tekniikka (jota edellämainittu Wavesin Stereo imager -> mun käsittääkseni<- hyödyntää) sopiikin biisin stereokuvan sovittamiseen :). Ei siis välttämättä paras tapa tehdä leveetä pädiä :D
Hmm, mun mielestä Stereoimager ei ihan tohon perustunut.
Tais olla enempi vaiheenkääntöä ja kanaviin nähden eri
epäsymmetrisien
vaiheiden voimakkuuksien kovennusta/hiljennystä.. Toi minkä ite mainitsin
erottuu siinä et jos summaat vasemman ja oikean kanaval
monoks, kuulostaa pädi siltä kuin siinä olis feedbackiä vähän
seassa. Stereoimager ei käsittääkseni moista efektiä tee..
en oo varma, pitää kattoo vielä :)
(huh, hitto mitä tekstii heh)
Joten testasin tätä sitten niin, että exporttasin ensin pannatun instrumenttiraidan ilman effektejä. Avasin kyseisen raidan SoundForgella ja lisäsin siihen reverbin.
Tulos:
http://angelfire.lycos.com/hi5/chronosis/pluckforge.mp3
Sitten avasin saman kuivan raidan Cubasella ja lisäsin siihen täysin saman reverbin täysin samoilla asetuksilla (effektin voimakkuuden säädin myös niin täysille kun Cubasessa saa, eli send effekteistä täysille -vakionahan se ei aivan ole- ja toki myös mikseristä effektit kohdassa).
Tulos:
http://angelfire.lycos.com/hi5/chronosis/pluckcubase.mp3
---
Noista huomaa, että Cubasessa prosessoitu raita on todellakin monompi kuin SoundForgessa prosessoitu. Ja effekti ei myöskään ole yhtä voimakas vaikka reverbi oli täysin sama.
Pitääkö tässä siirtyä Logicciin että saa kunnollisen miksauksen?!
Cubasella tehty pätkä oli mielestäni (multimediapöntöistä) kuunneltuna yhtä stereo, kaiku oli vain hiljemmalla.
Cubasen ostaneita saattaa harmittaa tieto, että
Dance E-Jay olisi ajanut täsmälleen saman asian ja halvemmalla.
http://hylli.edu.hel.fi/hyl/petri/kaikkiatk/oppilastoitaysit/konemusa_by_aj/koti.html
No itse asiassa jos nyt ihan tarkkoja ollaan niin Dance Ejay ON muistaakseni oikeesti jokseenkin 1:1 Cubasis VST.
Tarkalleenmuistaakseniottaenhmm...
Cubasis VST 4 lienee melko pitkälti Cubase VST 5.0, muutamin rajotuksin. Mikseri, 24/96, VST-tuki...
"Dance Ejay" on enemmän yks yhteen Playstationille julkaistu "Music", softan idea on yhdistellä mukanatulevista huonolaatusista sämpleistä seuraava MTV-hitti, muutamassa minuutissa. Kermana kakussa on korni, ala-asteikäisiin mahdollisesti vetoava graafinen käyttöliittymä.