Sequencers -> Cubase VST / SX

649 posts, 33 pages, 90,364 views

#461 • • nimbus159 Guest
Eli onko sx:n quantisointi jotenkin erilainen kuin vanhempi 5.1 VST32 ???

Vanhassa versiossa soittamani data kuulosti toistettaessa juuri sille mitä olin soittanut ja kvantisoinnin jälkeen 1-16 osalla palikat menivät juuri oikeisiin kohtiin, mutta sx:ssä näin ei tapahdu. Eli soittamani nuotit poukkoilevat väärille paikoille jopa "aikaisemmalle" mitä olen soittanut ja kvantisoinnin jälkeen raita ei kuullosta enää ollenkaan sille mitä olen soittanut. Käytän sx:ssä myös 1-16 osiota mutta jostain syystä nuottien pituudet ja täsmällisyys eivät ole sitä mitä pitäisi. Olen paininut nyt aika kauan tämän ongelman kanssa joka on erittäin ilkeä jos tällä ohjelmalla meinaa töitä tehdä.

Olen nostanut sen ignoreportfiltterin pois sieltä midienabler kansiosta ja siirtänyt cubase sx kansion juureen mutta joka kerta kun käynnistän sx:n niin (emulated) ajurit näkyvät device setupissa aktiivisina. Joudun joka startin jälkeen ottamaan ne pois käytöstä mutta sekään ei vaikuta tähän kvantisointi ongelmaan. Olisko jollain vinkkiä miten saan ne pois käytöstä kokonaan niin ettei ne häiritse enää.

Äänikorttina on Creamware Pulsar1 ja sx:ä on asennettu uudelleen alusta alkaen eli vanha rekisteri putsattu ja ohjelma asennettu puhtaalle pöydälle.

Mietin itse että olisko äänikortilla jotain tekemistä ton takaisin tulevan (emulated) ajurin kanssa vai missä vika mahtais olla ???

Pro tyypit ottakaa kantaa asiaan sillä tässä alkaa deadlinet pissimään pahemman kerran jos joudun käsin nuotteja siirtelemään ja pätkimään.

:crybaby: YYYYH
#462 • • MikkiHiiri Guest

Eli onko sx:n quantisointi jotenkin erilainen kuin vanhempi 5.1 VST32 ???

Puhutko SX1:stä?
Siinähän taitaa kussa todella pahasti tuo VST32 filejen importtaus.
SX2:ssa tota "ominaisuutta" ei pitäis enää olla
#463 • • nimbus159 Guest
Ei vaan puhun sx 2.01:stä ja en ole importtaamassa mitään vaan
synasta soittelen midiraidalle nuotteja. Tarkoitin tolla VST32:lla sitä että
käytin aiemmin sitä työskentelyssä ja sen kanssa ei ollut mitään ongelmia.

Eli kertauksena:

VST32: Soitan synasta vaikkapa ukkonnooan niin nauhoituksen jälkeen toistettaessa kyseistä raitaa tämä raita kuulostaa juuri siltä mitä aiemmin soitin nauhotustilanteessa. Ja jos joudun kvantisoimaan raitaa niin käytän yleensä 1-16 osaa siihen jolla vähän hutiin menneet nuotit pompsahtavat juuri oikeille paikoille.

SX 2.01: Soitan jälleen tämän legendaarisen ukkonnooan ja nauhoituksen jälkeen kuuntelen raitaa mutta kappas kummaa se kuulostaa niin kuin olisin soittanut veisun jurrissa eli nuotit menevät päin honkia ja sitten kun kvantisoin vielä tämän raidan niin ollaan jo niin paljon metsässä että ohhoh.

Tämä sama asia tulee soitan vst synia tai rautasynia.

Luulen että suurin ongelma tässä on tuo (emulated) ajuri joka kiusaa koko hommaaaa.

PS. Todistetusti välillä nuo soittamani raidat tallentuvat raidalle ennen kuin olen edes soittanut nuottia. Tämä siis tapahtuu toistettaessa jolloin nuotteja saattaa tallentua hieman aiemmalle mitä olen ne soittanut.

Olen kyllä kuullut että midi voi tulla jäljessä mutta en että edellä :eek:

eli alhaalla hieman esimerkkiä joka esittää midinuotteja:

nauhoitus:

::: - - - -- - --- -

toisto tadaaaa:

: - - - -- - - -- -

repikäää siiiitä............. :scared:
#464 • • the Atonalizer Guest

PS. Todistetusti välillä nuo soittamani raidat tallentuvat raidalle ennen kuin olen edes soittanut nuottia. Tämä siis tapahtuu toistettaessa jolloin nuotteja saattaa tallentua hieman aiemmalle mitä olen ne soittanut.

Olen kyllä kuullut että midi voi tulla jäljessä mutta en että edellä :eek:

Vitti joko teikä matkaat ajassa tai sit Steinbergin softa osaa ennustaa!!! :scared:
Homma oikeesti johtuu siitä, että in ja out eivät ole keskenään timessä, eli out on enemmän jäljessä ja in ja kun soitat niin soitat tietenkin taustojen eli out:n mukaan. Tai sit teikä teet biisejä valonnopeudella :happyroll: .
#465 • • nimbus159 Guest
Vitti joko teikä matkaat ajassa tai sit Steinbergin softa osaa ennustaa!!! :scared:
Homma oikeesti johtuu siitä, että in ja out eivät ole keskenään timessä, eli out on enemmän jäljessä ja in ja kun soitat niin soitat tietenkin taustojen eli out:n mukaan. Tai sit teikä teet biisejä valonnopeudella :happyroll: .

SIIS TÄHHH :panic:

Mikäli yhtään ymmärsin tuota selitystä niin voisitko kertoa asiasta lisää?

Jos eivät ole timessä niin mitenhän saan asian korjattua???
#466 • • OSC8 Guest

Luulen että suurin ongelma tässä on tuo (emulated) ajuri joka kiusaa koko hommaaaa.

Joo eli jos sulla on niin, että joudut käyttämään midiporttina tuollaista (emulated) -porttia niin oon 99% varma että vika johtuu vain ja ainoastaan siitä. Ne emulated -portit ei toimi oikein, ei sitten millään, ja ainut ratkasu tohon on saada käyttöön sellaset "oikeat" midiportit. Näin siis ainakin mun omien kokemusten mukaan (SX1:ssä).

Mulla on sellasia ihmeellisyyksiä noiden midiporttien kanssa, et esim jos otan sen ignore port filtter-tiedoston pois sieltä kansiostaan, niin Cubaseen lävähtää suuri määrä näitä emulated -portteja eikä yhtään "aitoa" midi-porttia (eli täysin päinvastoin kuin tuon kikan jälkeen pitäisi tapahtua), ja niillä porteillahan yhtään mikään ei pysy taimissa. Repikääs siitä.. :D

Tarkista nyt vielä että Devices -> Device Setup -> Direct Music -valikosta sulla on varmasti sekä Active että Show -kentissä Yes:inä ne aidot midiportit, ja No:na ne emuloidut.

Jos on niin että sieltä ei yksinkertaisesti löydy ollenkaan niitä aitoja midi-portteja ja kaikki on vaan niitä emuloituja (niinkuin minulle kävi ;) ), niin kokeile vielä pistää takas se ignoreportfilter -filu sinne kansioonsa ja tsekkaa uudestaan. Jos ei vieläkään löydy niin päivitä ajuri. Mä kun poistin uusimman ajurin koneelta ja käytin XP:n omaa oletusajuria niin johan rupes toimiin. Jep, ei mitään v*tun järkee mut näin se vaan meni :D

Ei muuta ku May the Force Be With You Luke ja iloisia säätöhetkiä asetusten parissa.. ;)
#467 • • Tuppu_ Guest
Niin siis se ignoremidiport tiedostohan pitää kopioida sieltä kansiosta siihen cubasen juureen, eikä poistaa. Mulla löytyy toi file sieltä alkup. kansiostaan sekä cubasen juuresta. Olen lisäksi poistanut näkyvistä kaikki emuloidut portit ja homma kyllä toimii. Olisikohan vika jossain pulsarin ja cubasen yhteensopivuusjutuissa tms. miksi noi emuloidut ajurit aina pomppaavat esiin?
#468 • • OSC8 Guest

Niin siis se ignoremidiport tiedostohan pitää kopioida sieltä kansiosta siihen cubasen juureen, eikä poistaa.

Joo kyllä.

Olen lisäksi poistanut näkyvistä kaikki emuloidut portit ja homma kyllä toimii. Olisikohan vika jossain pulsarin ja cubasen yhteensopivuusjutuissa tms. miksi noi emuloidut ajurit aina pomppaavat esiin?

No niinkuin munkin tapauksessa, ajurit vaikuttaa 100% varmuudella asiaan ;)

Eniten kyllä ihmetytti se, että ton tiedoston siirtäminen aiheutti aivan päinvastaisen tuloksen kuin mitä piti.. Toisinsanoen sen tiedoston on mulla oltava siinä omassa kansiossaan tai muuten niitä emuloituja löytyy joka paikasta kuin sieniä sateella..

:hah:
#469 • • nimbus159 Guest
Nonniin :sad: nyt on asennettu windows uudelleen sekä äänikortin ajurit ja sx:ä......sama homma jatkuu eli eipä toimi toi midi niinkuin pitää.

Ne hel****n emulated ajurit ovat jälleen kummittelemassa siellä eikä auta
vaika kuinka ottaa pois päältä, joka startin jälkeen kaverukset ilmaantuvat taas sinne aktiivisina.

nyt alkaa paukut loppumaan tohon ongelmaan...................... :confused:
#470 • • Edited pakana Guest
Edited mail:

Pari tyhmää kysymystä nimbukselle

1. Onko tossa sun Pulsarissa joku MIDI clockin säätö, internal/external?

2. Onko sulla vahingossa jääny Autoquantize päälle?

P.S. Mulla muuten emulated-ajurit toimii paremmin ku "oikeet" :D SX1 ja Audiophile...
#471 • • 029 Guest

Nonniin :sad: nyt on asennettu windows uudelleen sekä äänikortin ajurit ja sx:ä......sama homma jatkuu eli eipä toimi toi midi niinkuin pitää.

Ne hel****n emulated ajurit ovat jälleen kummittelemassa siellä eikä auta
vaika kuinka ottaa pois päältä, joka startin jälkeen kaverukset ilmaantuvat taas sinne aktiivisina.

nyt alkaa paukut loppumaan tohon ongelmaan...................... :confused:

Ootkos muuten tsekannut Cubase.netistä hakusanoilla pulsar ja emulated tms.?
#472 • • nimbus159 Guest
Joo kyllä mää vähän yritin vilkuilla cubase.netistä, mutta eipä ollu oikeen pulsariin liittyvää.

Tää alkaa olla jo aika toivotonta säätämistä.
#473 • • Ana-- Guest
Mikäs hemmetti mun konetta vaivaa, kun aina cubasen käynnistämisen
ja sulkemisen jälkeen yksikään muu ohjelma ei päästä ääntä? Tuntuisi
hieman siltä, että Cubase varaa jonkin resurssin käyttöönsä, eikä vapauta
sitä sulkeuduttuaan.. kellään muilla vastaavaa ongelmaa, tai vielä parem-
pi, ratkaisua? Ei jaksais aina buutata kun sekvenssoinnin jälkeen tahtoo
kuunnella winampissa musaa.
#474 • • 029 Guest

aika outo juttu...

Silleen pitäs saada toimiin et valitset sieltä menusta Devices/Vst-Multitrack valikosta "release ASIO driver in backgound".

(muistasin joskus et SB livellä ois ollu tommosta bugaamista ja toi autto sen kohdalla vaik ei ihan ton ongelman ratkasuun oo tarkotettukaan... toivotaan et toimii nyt myös sulla)

Kuitenkin aika ihme homma. Ihan mielenkiinnosta, et mikäs äänikortti ja mitkä ajurit tommosta tekee?
#475 • • Ana-- Guest

aika outo juttu...

Silleen pitäs saada toimiin et valitset sieltä menusta Devices/Vst-Multitrack valikosta "release ASIO driver in backgound".

(muistasin joskus et SB livellä ois ollu tommosta bugaamista ja toi autto sen kohdalla vaik ei ihan ton ongelman ratkasuun oo tarkotettukaan... toivotaan et toimii nyt myös sulla)

Kuitenkin aika ihme homma. Ihan mielenkiinnosta, et mikäs äänikortti ja mitkä ajurit tommosta tekee?

Äänikortin virkaa toimittaa Terratec DMX 6Fire 24/96 ja platformina on
enkkua puhuva Win XP home edition. Cubase SX on ykkönen.
Pitää kokeilla tota release-juttua, muistaakseni sitä testailinkin mutta
mun AD/HD tais viedä ajatukset kesken muualle, enkä muista mitä kävi :)

Tää yötyö on vienyt tosin musta mehut niin pahasti viimesen puolen vuo-
den aikana, ettei oo oikeestaan saanu yhtäkään biisiä aikaseks, jotan
cubasekin tulee käynnistettyä tätänykyä aika harvoin. Edes uuden koneen
osto ja sitämyöten seurannut noin kymmenkertainen tehonlisäys ei ole
inspannut kokeilemaan tehojen rajoja. Kummallista. Pitää vaihtaa päivä-
hommiin, eihän tästä tälleen mitään tule.

Ja talvikin vielä eli ympäri vuorokauden pimeää.

Jos alkais tekee sit vaik gootti-elektroa tai synkää ambienttia :roll:
#476 • • 029 Guest

ja sulkemisen jälkeen yksikään muu ohjelma ei päästä ääntä?

Äänikortin virkaa toimittaa Terratec DMX 6Fire 24/96 ja platformina on
enkkua puhuva Win XP home edition. Cubase SX on ykkönen.

jeba... SX ykkösessä nimenomaan jeesas tossa mun säätämäs tapauksessa tohon onkelmaan. ((Mut sblivehän on muutenki niin mopo et mikä vaan asetus voi vaikuttaa mihinkä vaan asetukseen... et ei voi tietää toimiiks toi sit välttämäti muilla korteil vastaavas propleemissa... -hehhee)) =)

Kakkosella en oo ees testannu tommottii, kun itsellä on nyt ihan eri äänikortti alla ja kaikki toimii setupis ((W*ttu viimeinkin - heh)) kuin unelma. *puunkoputus* :)
#477 • • Ana-- Guest
Noni, "Release ASIO Driver In Backround" skulas, nyt futaa äänet cubasen
jälkeenkin :)
#478 • • Elvish Guest
Mistäköhän johtuu, että heti kun avaan esim. mikserin, niin se Cubasen project ikkuna pientyy samalla? Ärsyttää kun sen saa joka kerta klikata uudestaan täysikokoiseksi.. Eli saiskohan sen lukittua jotenkin pysymään täydessä koossaan?
#479 • • Ana-- Guest

Mistäköhän johtuu, että heti kun avaan esim. mikserin, niin se Cubasen project ikkuna pientyy samalla? Ärsyttää kun sen saa joka kerta klikata uudestaan täysikokoiseksi.. Eli saiskohan sen lukittua jotenkin pysymään täydessä koossaan?

Sul on varmaan se project-ikkuna napilla painettu fullscreeniin, jolloin
kun uus ikkuna aukee se resetoituu edelliseen tilaansa eli pienemmäks.
Tosta pääsee eroon kiskomalla project-ikkuna reunoista koko ruudun
kokoseks ilman, että painaa sitä maximize-nappia nurkasta.
#480 • • Elvish Guest

Sul on varmaan se project-ikkuna napilla painettu fullscreeniin, jolloin
kun uus ikkuna aukee se resetoituu edelliseen tilaansa eli pienemmäks.
Tosta pääsee eroon kiskomalla project-ikkuna reunoista koko ruudun
kokoseks ilman, että painaa sitä maximize-nappia nurkasta.

Nappiin arvattu, täytyykin koittaa tätä. Kiitos neuvosta! :)