Sequencers -> Cubase VST / SX

649 posts, 33 pages, 90,330 views

#161 • • R24 Guest
Kaunko Steinberg vielä pyristelee kun pinnacle on hypännyt puikkoihin? :p

Steinberg teki Emagicit :D
#162 • • the Atonalizer Guest

Kaunko Steinberg vielä pyristelee kun pinnacle on hypännyt puikkoihin? :p

Steinberg teki Emagicit :D

Eiköhän se pyristele, vielä kauan. Steinberg:llä on nyt aikamoinen etulyönti asema, kun emagic on siirtynyt mac-platformille. Cakawalk ei mielestäni tällä hetkellä ole oikein varteenolettava sekkari verrattuna SX:ään. No tiedä häntä.
#163 • • 029 Guest

Eiköhän se pyristele, vielä kauan. Steinberg:llä on nyt aikamoinen etulyönti asema, kun emagic on siirtynyt mac-platformille. Cakawalk ei mielestäni tällä hetkellä ole oikein varteenolettava sekkari verrattuna SX:ään. No tiedä häntä.

joop... En tiiä mitä uskoo mut Steinbergin lehdistötiedotteen mukaan "mikään ei muutu" :) nooh... saa nähdä... on niillä ainakin enemmän massia nyt pistää likoon varmaan.

aika näyttää, mut uskosin et pinnaclekin näkee minkä markkinaraon emagic pc-puolelle jätti panostaa varmasti SX:n pc puolella ykkössekkarina pitämiseen. saa kattoo sano :)
#164 • • Leaphion Guest
Tuotatuota.

Tässä tuli vaan tällainen mieleen, kun ollaan
kaverin kanssa sekkarinvaihtoa ajateltu, niin
miten ihmiset hoitaa livesetit cubasessa?
Onnistuuko ilman gearia pelkillä VST:illä?

Ja sit tärkein. Tietääkö kukaan onko mahollista
kontrolloida cubasee jollain sekvensserillä? Esim.
Cubasesta VST:t jne mitä kontrolloi jolla hardissequlla?
#165 • • Edited Tuppu_ Guest
Tuotanoinniin...

Missähän SX:ssä on se kätevä viivanpiirtotyökalu, joka oli ainakin vielä 5.1-versiossa? Siis tarkoitan sitä työkalua, jonka ikoni oli raksi ja sillä sai esim. pianorollissa piirrettyä täysin lineaarisen control-käyrän esim. cutoffille tai velocitylle. En ole tätä työkalua SX:ssä vielä löytänyt. Tietääkö joku, mistä sen saa käyttöön, tai onko jotain vastaavaa?

Ja sit sellanen asia myös ihmetyttää hieman, että en saa midi cc nro. 105:ttä näkyviin pianorollissa ollenkaan. Hieman harmillista, kun sn2 lähettää cutoffi-arvonaan juuri tuota 105:ttä, eikä sitä voi editoida suoraan, kun ei sen arvon käppyrät näy missään. Esim. 104 ja 106 löytyvät, mutta ei niistä tietenkään apua ole asiaan.

Entä miten midi-raidan automaatioon voi lisätä jotain muitakin controlleja kuin ne mitä siellä näkyy? Mulla näkyy vain suunnilleen jotain volume, pan, send plääplää enble jne, mutta en saa sinne mitään midi cc-arvoja! Ja vaikka raidalle valitseisikin esim. jonkun softasynan, ei sen käyttämät midi-cc:t tule näkyviin, kuten logicissa (mikä onkin ainoo juttu, mikä on tehty logicissa paremmin). Onko tähän joku ratkaisu?

Jees, muuten olen kyllä aika hyvin perillä SX:stä, mutta noiden kans olen hieman hukassa...

Niin ja versio, mitä käytän, on 1.05...

Eli jos joku tietää, niin kuulisin mielelläni. :)
#166 • • Metropolitan Guest
Pidä pohjassa sitä kynätyökalua, sieltä paljastuu muita piirtotyökaluja jossa on myös tämä hakemasi ruksi työkalu =)

PS.Koskas pääset Lohjalle käymään ?
#167 • • Tuppu_ Guest

Pidä pohjassa sitä kynätyökalua, sieltä paljastuu muita piirtotyökaluja jossa on myös tämä hakemasi ruksi työkalu =)
PS.Koskas pääset Lohjalle käymään ?

Moroo!

Tuota, en kyllä vieläkään saanut sitä viivanpiirto-juttua käyttöön!
Siis kyl mä pääsen sinne valikkoon, mistä voi valita, nuolen, kynän, kumin, splitterin, jne. mutta en kyllä saa sitä kynää mitenkään painamalla muita piirtotyökaluja. Siis onhan siinä valikossa se raksi, eli X, jolla voi mutettaa, mutta tartteisin ristin, jolla voi piirtää. Teenköhän jotain liian vaikeasti, vai missähän on vika? Haluaisin edelleen sen "viivanpiirto-ristin" käyttöön.

Tulen kyllä käymään Lohjalla, kun sattuu sellainen sauma. tämä viikko on kuitenkin vielä aikamoista säätämistä, mutta pitänee kahtoa ens-viikkoa... Laitan mailia... ;)
#168 • • 029 Guest

Moroo!

Tuota, en kyllä vieläkään saanut sitä viivanpiirto-juttua käyttöön!
Siis kyl mä pääsen sinne valikkoon, mistä voi valita, nuolen, kynän, kumin, splitterin, jne. mutta en kyllä saa sitä kynää mitenkään painamalla muita piirtotyökaluja. Siis onhan siinä valikossa se raksi, eli X, jolla voi mutettaa, mutta tartteisin ristin, jolla voi piirtää. Teenköhän jotain liian vaikeasti, vai missähän on vika? Haluaisin edelleen sen "viivanpiirto-ristin" käyttöön.

Joop. Valitse kynä pianorollissa . Paina numeroa 8 2 kertaa niin et se aikasemmin kynänä ollut osoitin vaihtuu siihen viivaks. Sen jälkeen voit sit käyttää tota kynää viivanvetotyökaluna tai paraabelin tekoon jne. Se palautuu myös takasin siihen kynään samasta napista.

Controlleri 105 / supernova

Ton 105 saa näkyyn sieltä setupista pianorollista. Ootko kokeillu nauhottaa tota cutoffia ettei se automaattisesti ilmestyis sinne valittaviin kontrollereihin silloin (tähti näkyy siinä kontrollerivetovalikossa kaikkien niiden kontrollereiden vieressä joista raidalla on dataa) ?
#169 • • Edited pakana Guest
Kun katselet sitä työkaluriviä esim pianorollissa, siinä kynäpainikkeen alakulmassa on pikkuruinen musta nuoli, jota klikkaamalla pääst valkkaamaan minkä tyyppistä piirtotyökalua diksit käyttää. Siellä on ton viivan lisäks muutama aaltomuoto yms. ihan käytettävää uutta toolia.

[edit: toi pikanäppäinguru kerkis ensin, kiitti taas shortcutvinkistä 029!]

Tota midi CCläppää mäkään en oo ratkassu muuten kun käyttämällä sitä logical editoria (tai mikä se list-editori sitten nimeltään olikaan), kuitenkin se millä pääset editoimaan kaikkea partin dataa. Sillä on itse asiassa aika selkee editoida kontrolleridataa, mut jos joku osaa tosiaan neuvoa miten sama rokkais pianorollin alakerrassa oisin mucho grateful myös.

[edit - oon tutkaillu nimenomaan sieltä setupista, mut kuten sanottu:]

Musta jotenkin vaikuttaa et siitä pianorollin kontrollerieditorista puuttuu aina just se CC mitä on nauhotellu :confused:
#170 • • Tuppu_ Guest

Kun katselet sitä työkaluriviä esim pianorollissa, siinä kynäpainikkeen alakulmassa on pikkuruinen musta nuoli, jota klikkaamalla pääst valkkaamaan minkä tyyppistä piirtotyökalua diksit käyttää. Siellä on ton viivan lisäks muutama aaltomuoto yms. ihan käytettävää uutta toolia.

Jees, kiitos vinkeistä! Nyt löysin. En tota ylärivin valikkoa ollu koskaan vielä huomannukkaan! :D
Olen aina hiiren oikeaa nappia painamalla vaihtanut työkalua. Mä jo vähän ihmettelin, et eikö SX:ssä oo edes kaikkea samaa ku 5.0:ssa! ;)

Vieläku sais midi-automaatio-trackkeihin lisättyä midi cc-datat, niin sit olis kaik hyvin. Muistaakseni jossain aiemmassa SX-versiossa sai, mut tässä 1.05:ssä niitä ei näy missään. Pitääköhän ne jostain valikosta käydä laittamassa päälle tms.? :rolleyes:
#171 • • 029 Guest

Tota midi CCläppää mäkään en oo ratkassu muuten kun käyttämällä sitä logical editoria (tai mikä se list-editori sitten nimeltään olikaan), kuitenkin se millä pääset editoimaan kaikkea partin dataa. Sillä on itse asiassa aika selkee editoida kontrolleridataa, mut jos joku osaa tosiaan neuvoa miten sama rokkais pianorollin alakerrassa oisin mucho grateful myös.

[edit - oon tutkaillu nimenomaan sieltä setupista, mut kuten sanottu:]

Musta jotenkin vaikuttaa et siitä pianorollin kontrollerieditorista puuttuu aina just se CC mitä on nauhotellu :confused:

hmm.... outoo. mulla ei oo ollut mitään ongelmii ton suhteen. Mm. toi supernova on itselläkin käytössä ja 105 eli cutoff eritoten.

Mä testaan tänään jollain oudolla kontrollerilla et miten toi nyt menikään ja postaan sit, ku ei nyt muista miten noi aikasemmin on tullut säädettyy (nyt näkyy kaikki tarvittavat meinaan defaulttina).
#172 • • Edited 029 Guest

hmm.... outoo. mulla ei oo ollut mitään ongelmii ton suhteen. Mm. toi supernova on itselläkin käytössä ja 105 eli cutoff eritoten.

Mä testaan tänään jollain oudolla kontrollerilla et miten toi nyt menikään ja postaan sit, ku ei nyt muista miten noi aikasemmin on tullut säädettyy (nyt näkyy kaikki tarvittavat meinaan defaulttina).

joop, kokeilin tos niin kyllä mulla näyttäs tulevan sinne controllerivalikkoon uus controllerin nimi ja sen viereen aina stara kun uutta nauhotettua dataa löytyy...

ainakin supernovan cutoff ja pari muuta hiukan oudompaa kontrolleria on näkynyt ihan ok.
#173 • • Tuppu_ Guest

joop, kokeilin tos niin kyllä mulla näyttäs tulevan sinne controllerivalikkoon uus controllerin nimi ja sen viereen aina stara kun uutta nauhotettua dataa löytyy...

Jees, hyvä homma... Täytyypä testata paremmalla aikaa. Kiitos tiedosta! :)
#174 • • pakana Guest
Joopajoo... kiitos vaan vaivannäöstä, 029.

Perusasiat kuntoon ni ei tarvi tuskailla:

Kiipparin lähettämä midikanava nollaks, ja kanavan midi-inputtiin se äänikortin dedikoitu ajuri eikä mikään simulantti. Sinnehän ne kontrollerit ilmestyy, tähden kera.

Jeah. Noiden modulointikäyrien editoiminen pianorollissa on itse asiassa toteutettu SXssä melko lailla mallikkaasti... ja värikoodaus nasta bonus :)

Noi sun näppäinoikotievinkit on muuten osottautunu todellisiks vaivansäästäjiks, me kiitämme... ja yritetään hyödyntää lisempää sun osaamista :D

-Jos/kun liikut projekti-ikkunassa nuolinäppäimillä, partista toiseen jne., niin hyppääkö Cubie raidan alkuun sitä vaihtaessas? Eli esim. ylös-nuolen painaminen sinkauttaa "kursorin" ylläolevan partin sijasta raidan ekaan parttiin? Onko tääkin preferenssikysymys?

P.S. Jos joku ei ottanu tyyppejä, ni TC Worksin Native Bundlen kolmososa kannattaa imasta ajelulle... Native reverb on melkein yhtä hyvä ku Magnuksen Ambience ;) Filtrator, equt ja kompura on totaalisen huippulaatusta softaa.
#175 • • Tuppu_ Guest

P.S. Jos joku ei ottanu tyyppejä, ni TC Worksin Native Bundlen kolmososa kannattaa imasta ajelulle... Native reverb on melkein yhtä hyvä ku Magnuksen Ambience ;) Filtrator, equt ja kompura on totaalisen huippulaatusta softaa.

Jees, totta höpäjät! Mullakin on käytössä toi native bundle 3 ja olen kyllä todella tyytyväinen. Lähinnä sen reverbin takia möin mun tc m-onen pois, koska saan yhtä hyvät kaiut tuolla plugarillakin. En kovin luottanut niiden toisten paketissa tulevien plugareiden laatuun eka (ennakkoluuloja), mutta tuossa yks päivä testasin sitä filtratoria ja sehän on aivan älyttömän laadukas myöskin. Samoin kompuraa testasin ja kyllähän sekin teki äänelle vaikka mitä. Kannattaa tsekata tosiaan!

Onpa muuten Cubase SX:stä myynnissäkin ainakin thomannilla sellainen versio, jossa tulee toi native bundle mukana huomattavasti edullisempaan hintaan kuin erikseen ostettaessa! ;)
#176 • • Metropolitan Guest
No niin gurut =) muutama ongelma SX:n kanssa

Käyttiksenä xp
Prossuna AMD Athlon 2000xp
Muistia 768
Nopeet kovot
Äänikorttina Creamware Pulsar

eli

1.Testasin eilen ja tein 7 midiraitaa softasynilla
ja niille vähän reverbiä ja delayta ni meni kone polvilleen eli
cpu mittari pyöri jossain 70-80 prossan rajoilla ja pätki.

2.Raitoja loopatessa soundit pätkii eli välillä jättää soittamatta jotain raitaa hetken matkaa ja taas lähtee mukaan.

3.Jos raidat pyörii ja stoppaan koko homman ni stopatessa tulee epämääräistä rutinaa.

4.Jos avaan raitojen pyöriessä esim VST instrument valikon ja valkkaan sieltä synan ja aktivoin sen ni aktivoitaessa raidat taas rutisee ja rätisee.

5.Sain myös ton härvelin pariin otteeseen kaadettua

Ei mulla ollu vst32:ssa mitään näitä ongelmia joten ihmettelen että mikä tässä mättää. Eipä vst menny kyykkyyn näin helpolla

TÄNNE JOS JOKU VIITTIS LAITTAA HIEMAN ASETUKSISTA JUTTUA, ESIM MITKÄ JA MISTÄ KANNATTAA KATSOA JA MITEN ASETUSTEN TULIS OLLA. Sx:n säätäminen on hieman erilaista kun vst32:sen .

Pystyykö sx:ssä vaihtamaan ulkoasua samanlailla kun vst:ssä "haluaisin raitojen taustan tummansiniseks =)
#177 • • Edited pakana Guest

Originally posted by Metropolitan
Käyttiksenä xp
Prossuna AMD Athlon 2000xp
Muistia 768
Nopeet kovot
Äänikorttina Creamware Pulsar

...pitäs riittää :)

1.Testasin eilen ja tein 7 midiraitaa softasynilla
ja niille vähän reverbiä ja delayta ni meni kone polvilleen eli
cpu mittari pyöri jossain 70-80 prossan rajoilla ja pätki.

- Mitä synia? Synth1sitä voit laittaa n.30, z3taplussia tai Crystaleja tsägällä 5... jotkut kyykyttää koneen ku koneen, tän kanssa on vaan opittava elämään. Mullakin tuli ekan kerran koneen rajat vastaan tässä yks päivä, mut se oli kahdella Crystalilla (18 oskillaattoria, muutama sisäänrakennettu LFO-moduloitu delay ja reverb) ja yhdellä Z3ta+lla, jossa kuuden multisahaoskillaattorin patchi, ja samoin omat delayt ja reverbit :rolleyes:... eli järkee kannattaa käyttää, tukottaminen ja ylilyöminen ei oo laadukkaan musikaalisen lopputuloksen kannalta mitenkään välttämätöntä.

- Reverbit ja delayt joutuu laittaa sendiks, eli vaan yks plugari auki per biisi. Menee vähemmän tehoa ja yhtenäisempi fiilis.

2.Raitoja loopatessa soundit pätkii eli välillä jättää soittamatta jotain raitaa hetken matkaa ja taas lähtee mukaan.

- Preferensseissä on jossain tikbox, mistä saat Cubien "seuraamaan" syntikoiden ulostuloa, eli normaalistihan sekkari ei soita midinuottia keskeltä (jos looppi alkaa kesken nuotin). Ja looppikohtaa siirrettäessä tulee joskus pätkimistä, jos siirtelee lokaattoreja hiirellä sieltä yläpalkista.

3.Jos raidat pyörii ja stoppaan koko homman ni stopatessa tulee epämääräistä rutinaa.

- Jos tätä tulee myös ilman delayta ja reverbiä, ni sul on joku pielessä ajuri/käyttispuolella...

4.Jos avaan raitojen pyöriessä esim VST instrument valikon ja valkkaan sieltä synan ja aktivoin sen ni aktivoitaessa raidat taas rutisee ja rätisee.

Tää on normaalia. Tietokoneohjelmien avaaminen, kun käyttis lukee koodin muistiin, vie eniten tehoja. Mullakin playback katkeaa kun avaa uuden synan/efektin, mut ei kyl rutise...

5.Sain myös ton härvelin pariin otteeseen kaadettua

Mun SX on kaatunu vaan kun oon yrittäny käynnistää yhtä tiskin alta saatua efektiä, joka ei toimi SXssä... Vakaa ku peruskallio. Mikä versio sulla on?

Ei mulla ollu vst32:ssa mitään näitä ongelmia joten ihmettelen että mikä tässä mättää. Eipä vst menny kyykkyyn näin helpolla

Ne onkin eri softa. Nimi on sama mut koodi on kai lähes kokonaan uus.

Pystyykö sx:ssä vaihtamaan ulkoasua samanlailla kun vst:ssä "haluaisin raitojen taustan tummansiniseks =)

Mä haluun kans! Mul oli VSTssä taustalla millon mitäkin, ja mä väitän kirkkain silmin et musantekofiilis on tyysten erilainen sillon kun tuijottaa harmaata laatikkoa ja sillon kun parttien takaa vilahtelee... no sanotaan nyt vaikka ruskettuneet pakarat :)

Täytyy sanoo et kun värjäät partteja ja otat esiin kaikki modulaatioraidat hienoinen käyrineen, ni SX toimii visuaalisestikin melko tehokkaasti.

Noita säätöjä SXssä on vaan Preferencessiä, Device setupissa ja Project setupissa. Tuoreimpien/parhaimpien ASIO-ajurien ja käyttiksen optimointi on siks aika oleellista SXn kanssa.
#178 • • pakana Guest
Niin piti vielä vaan sanoo et kokeile kasvattaa snadisti sun äänikortin bufferin kokoa, vaikka latenssi vähän kasvais. Säädöt pitäis löytyy kortin omasta ohjainpaneelista.
#179 • • the Atonalizer Guest
Veikkaan kans et nuo kaikki probleemat johtuu liian pienestä latenssista. Oli vähän samalaisia ongelmia itsellänikin, mut kun nostin latessin 2ms:stä 7:n niin kaikki ongelmat katos.
#180 • • 029 Guest

Mä haluun kans! Mul oli VSTssä taustalla millon mitäkin, ja mä väitän kirkkain silmin et musantekofiilis on tyysten erilainen sillon kun tuijottaa harmaata laatikkoa ja sillon kun parttien takaa vilahtelee... no sanotaan nyt vaikka ruskettuneet pakarat :)

joo... ai saakeli et mua kans harmittaa et enään ei saa sitä alastonta blondia sinne ruudulle tonne parttien alle :):) Jos joku keksii keinon saada tonne sx:n taustalle kuvan niin kertokaa heti!!!! :):)