Sequencers -> Cubase VST / SX

649 posts, 33 pages, 89,965 views

#141 • • 029 Guest

Saako VST-synan GUIn avautumaan jonkun pikanäppäinkomennon avulla? En siis jaksais aina kaivaa hiirtä esiin, kun pitäis saada raidalle valitun VSTin oma ikkuna auki... siis hiirellähän se aukee mm. siitä metkasta pikku-e:stä, ja kun kursorin pistää siihen päälle niin selitteeksi ilmestyy "edit MIDI channel" tjsp. En löytänyt key commandseista, onko jollain ollut parempi onni?

hmm...

"CTRL+CAPSLOCK" ja "CTRL+SHIFT+CAPSLOCK" korvaa ainakin mulla ton et tollasta ei sen takia oo tullu kyllä ees tarvittua... tää tosin edellyttää ettet sulje vst-instrumentin ikkunaa siitä rastista.

Ja sitten kenkumpi juttu: Mulla on "arrangement"-ikkunassa valittuna alue, jota SX looppaa = cycle päällä. Lokaattoreiden välinen alue näkyy yläpalkissa vaaleansinisenä, ja jos mä nyt otan hiirulaisella kiinni siitä söpöstä viivasta ja muutan siten valittua aluetta, ni SX jostain *tun syystä triggeroi partteja, ja playback pätkii. Mulla on yleensä Battery kehissä soittamassa jotain lyhyitä looppeja, ja nää loopit triggeroituu niin että koko paska laukkaa. Mulla on mahdollisesti väärä tekniikka, eli miten niitä lokaattoreita kannattaa liikutella ettei tunnelma latistuis?

Any help mucho appreciado (jos kukn tajus ees mitn...)

hämärää... tollaseen triggeröintiin ei oo tullu aiemmin törmättyy.

Mutjoo... jos tää auttaa yhtään niin nopeampi tapa asettaa lokaattorit haluamalles alueelle on valita vaikka part (jonka ympärille haluut cyclen) ja paina "SHIFT+G".
#142 • • pakana Guest
"CTRL+CAPSLOCK" ja "CTRL+SHIFT+CAPSLOCK" korvaa ainakin mulla ton et tollasta ei sen takia oo tullu kyllä ees tarvittua... tää tosin edellyttää ettet sulje vst-instrumentin ikkunaa siitä rastista.

Gracias... oon ehkä jotenkin taikauskosesti kelannu et sen GUIn aukipitäminen syö höpöä. Pitänee totutella siihen et ne leijuu tuolla taustalla.

Mutjoo... jos tää auttaa yhtään niin nopeampi tapa asettaa lokaattorit haluamalles alueelle on valita vaikka part (jonka ympärille haluut cyclen) ja paina "SHIFT+G".

Mäkin muka luen manuskaa ja tutkailen näppäinkomentoja, mut tollanenkin ässä on päässy ohi silmien - kiitos palj!

hämärää... tollaseen triggeröintiin ei oo tullu aiemmin törmättyy.

SXn virittely (Sekava Preferences joka on imho syvältä, Project setup & Device setup...) on jotenkin hajautetumpaa ku VSTn, mulla lienee jossain säädöissä vielä jotain häikkää. Jos joku tietää mikä pykii ni apu kelpaa.

Ja hei pliiiz - piano rollissa nuotin liikuttelu "soittaa" sen, mistä helvetistä ton auditoinnin saa pois päältä? Ihan kätevä varmaan joissain tilanteissa, mut pidemmillä patcheilla aiheuttaa lievää hämminkiä :)

Ihan yleisenä kommenttina; SX on ollu osittain kankee upgrade, joissain asioissa on tehty aimo harppauksia, ja joissain menty taas taaksepäin... menee kauemmin tottuu ku ois odottanu, etenkin giganttisen kokoseen mikseriin, vaikka siinä omat vahvuutensa onkin.
#143 • • Fat Abbot Guest
Ja hei pliiiz - piano rollissa nuotin liikuttelu "soittaa" sen, mistä helvetistä ton auditoinnin saa pois päältä? Ihan kätevä varmaan joissain tilanteissa, mut pidemmillä patcheilla aiheuttaa lievää hämminkiä :)

Ota sieltä editorin ylälaidasta se kaiuttimen kuva pois päältä.

Ihan yleisenä kommenttina; SX on ollu osittain kankee upgrade, joissain asioissa on tehty aimo harppauksia, ja joissain menty taas taaksepäin... menee kauemmin tottuu ku ois odottanu, etenkin giganttisen kokoseen mikseriin, vaikka siinä omat vahvuutensa onkin. [/B][/QUOTE]

Sen mikserin voit konffata aukeamaan "normaalin" kokoisena toki jos se on parempi.
:cool:
#144 • • pakana Guest

Ota sieltä editorin ylälaidasta se kaiuttimen kuva pois päältä.

No niinpä tietenkin :o ...näin se etenee, kiitoksia.

Sen mikserin voit konffata aukeamaan "normaalin" kokoisena toki jos se on parempi.
:cool:

No toi on tiedossa, mut kun se ei tosiaan oo sillon yhtään VSTn mikseriä kummosempi. Ois nastaa jos ne sendien ja inserttien säädöt ois saatu ahdettua siihen liu'un viereen. Extended-moodissakin ne itse säätimet on naurettavan pieniä suhteessa siihen et mikseri vie puol näyttöä.

Tos on kans yks napinan aihe - mulla on 19" näyttö @ 1600 x1200, ja silti koen hetkittäistä klaustrofobiaa SXn kanssa. VSTssä näin ei ollu, kun resoluutia ruuvas tarpeeks ni kaikki mahtu, ja tilaa jäi vielä yli. OK, arrangementissa zoomailu on letkeetä ku mikä, mut kaikkien ikkunoiden kokoa ei voi säätää, ja tilaa on käytetty anteeksantamattoman paljon kaiken maailman kehyksiin (tjeu: Send effects). SX pakottaa opettelemaan "kutsumaan" ikkunoita esiin, sen sijaan että kaikki ois mukavasti esillä.
#145 • • Metropolitan Guest
Kertoisko joku viisas mitä toi shuffle tarkalleen ottaen tekee ja mihin? Käytän Cubase 5.1 VST:tä.Ja vielä että miten sitä käytetään.

Tossa muutama sivu taaksepäin oli linkki joka ei toiminu, eli koskien cubasen suomalaista ohjeistusta. Mahtaisko jollain olla
siitä kopioo jonka vois julkasta täällä tai lähettää mulle meilillä?

Ja loppuun vielä että mitä on noi mixermapit cubasessa?

Nää on asioita joista ei minulla ole mitään hajua
#146 • • Edited 029 Guest

Kertoisko joku viisas mitä toi shuffle tarkalleen ottaen tekee ja mihin? Käytän Cubase 5.1 VST:tä.Ja vielä että miten sitä käytetään.

Tossa muutama sivu taaksepäin oli linkki joka ei toiminu, eli koskien cubasen suomalaista ohjeistusta. Mahtaisko jollain olla
siitä kopioo jonka vois julkasta täällä tai lähettää mulle meilillä?

Nää on asioita joista ei minulla ole mitään hajua

Jes. Shufflen vois käsittää biisin yleisenä groovena.

Shuffle sekvenssereissä vaikuttaa esimerkiks joka toiseen 16 osanuotin pituuteen ja sijaintiin lyhentävästi. Matemaattisista laskuista tulee sitten eri fiiliksen omaavia "grooveja".

Esim. 30% Shufflea siirtää ->jokatoista<- 16th nuottia 30% oikealle jolloin myös sitä edeltävä nuotti luonnollisesti pitenee.

Nykyaikaisemmissa softissa Shuffle vaikuttaa myös Sekvensserin pianorollin gridiin eikä pelkkiin nuotteihin, jolloin toi shufflen perusolemus on ehkä helpompi käsittääkkin kun sen muutoksen näkee oikeesti siinä gridissä.

eli siis... se vaikuttaa nuottien sijainteihin, pituuteen ja velocityarvoihin asettamiesi säätöjen mukaan.

Shufflen käyttö Cubase vitosessa on aika helppoa, muttei niin iisiä kun esim SX:ssä tai fruityloopsissa. Pistän tästä myöhemmin ohjetta sulle, kun oon taas koneella jolla on Cubase 5,1.

sivuraide->>>

Toi shufflen ajavuus biiseissä on muuten hämärä juttu.

Juttelin parin tutkijan kanssa kun olin vielä duunissa aivotutkimuskeskuksella ja he olivat tehneet tutkimusta siis sitä miten aivot käsittää saman soundin paremmin, kun se tulee tavallaan epätahdissa toiseen verrattuna eikä siis tasan saman intervallin välein. Groovaavan biisin siis käsittää luonnostaan paremmin ja tää on ihan tieteellisesti todistettu juttu ;);)

Mixermapit on jollekin laitteelle tarkotettuja pohjia joita voit käyttää suoraan cubasen sisältä esimerkiks ulkoisen mikserin tai syntikan ohjaamiseen. Tähän tarvitaan syntikka tai mikseri, joka tukee midiä ja kaikki toiminnot, jotka sun laitteessa tukevat kontrollereita on ohjattavissa mixermapeilla. Voit myös nauhottaa tai automatisoida ulkoisia laitteita näitä käyttämällä.

Mixermappeja voit tehdä oman jaksamisen mukaan ihan itse tai ladata netistä... about joka vehkeelle on tehty kymmeniä mixermappeja cubase 5:lle et kannattaa koettaa eka hakee kyllä netistä ;) mut osa niistä on aika kuraa et kandee ladata monta eri vaihtoehtoo tai suoraan valmistajan sivuilta.

Peace...
#147 • • Edited Sniff Guest
laitetaans nyt vielä shufflefeeli aika-arvoina.
seuraava (selkeä) graafi osoittaa miten suora
fiili kääntyy shuffleksi:

___ _3_
| | -> |. |^

suora -> suffeli

ei varmaan mitään uutta kenellekkään
mut pääsinpähän piirtään asciita :eek:

edit: softa näköjään tulkitseekin spacet vähän omalla tavallaan... just ku mä kelasin jotta tulipa hiano kuva... tu
#148 • • OSC8 Guest

edit: softa näköjään tulkitseekin spacet vähän omalla tavallaan... just ku mä kelasin jotta tulipa hiano kuva... tu

Ottakaapas tosta Sniffin viestistä QUOTE niin sen näkee ok.. ;)
#149 • • Metropolitan Guest
Kiitoksia vastauksista =) 029 laitas vielä tarkemmin jos viitsit.....

kannattaisko mun vaihtaa tuohon sx:ään kun tuntuu että siinä olis huomattavasti parempia ominaisuuksia?
#150 • • 029 Guest

Kiitoksia vastauksista =) 029 laitas vielä tarkemmin jos viitsit.....

kannattaisko mun vaihtaa tuohon sx:ään kun tuntuu että siinä olis huomattavasti parempia ominaisuuksia?

jepss... laitan tota ohjeistusta kun saan täs asennettua eka ton uudemman 5,2:n.

Toi SX:n siirtyminen on pikkasen kakspiippunen juttu, mut pakko myöntää että se on äärettömästi nykyaikaisempi sequ kun edeltäjänsä...

palataan
#151 • • Metropolitan Guest
MITÄ MITÄ onko Vst32:sta tullu 5.2 versio ???

mitäs uutta siinä on?
#152 • • OSC8 Guest

MITÄ MITÄ onko Vst32:sta tullu 5.2 versio ???

mitäs uutta siinä on?

Näyttäis aika pieniltä fixeiltä, vissiin toi system link lienee tärkein.

Ohessa version historystä copy-pastee:

Changes in Cubase VST PC 5.2 PB1

This version includes support for Steinberg's System Link. Please read the extra info supplied before attempting to set-up your system.

After a long search we found and fixed a very infrequent but annoying but with clicks occurring on the right channel with Advanced Multiprocessing turned on.

Also concerning Advanced Multiprocessing: After doing an audio export the Advanced Multiprocessing was effectively turned off until the next time Cubase was started.

A design limitation has been removed regarding any one VST instrument that wanted to have more that 32 outputs in the Mixer.

Score edit info line - two selected notes of the same pitch - when using the info line to change note pitches the second note was changed one step too many.

A change has been made for better support for the `Edit Cubase' command in Halion.

This version supports sampling rates of up to 192 kHz.

The Karlette echo plug-in has been updated after a bug was fixed.

A change was made where the VST channel settings window would flip to channel 1 after opening the channel mixer window.

IPS: Combi selection didn't match with list selection. Fixed

Export Audio: Midi Audition was always active in some cases. Fixed

Redraw bug in controller editor. the recorded controllers were not visible until the editor was reopened or the song was scrolled forward or backwards. Fixed

Holding the Control key while dragging on the Arrange Window timeline will now change the horizontal zoom factor for the window.

Multi-record input split mode is expanded to eight inputs. This means MIDI channels 1 & 9 arrive at the same record input. MIDI channels 2/10 3/11 up to 8/16 are handled in the same way - this is necessary for System Link.

#153 • • native Guest
Voisko joku kirjoittaa tyhjentävän jutun sx:n step editoinnin
näppäinoikoteistä? Sehän on näppärä, mutta pystyykö
näppäimillä liikuttamaan nuotteja ihan pienesti eteen/taakse,
muuttamaan helposti pituutta etc. Itse ainakin kaipaan
vähän rutiinia ja nopeutta tohon, jollain voisi olla hyviä vinkkejä?

hop.

__
#154 • • 029 Guest

Voisko joku kirjoittaa tyhjentävän jutun sx:n step editoinnin
näppäinoikoteistä? Sehän on näppärä, mutta pystyykö
näppäimillä liikuttamaan nuotteja ihan pienesti eteen/taakse,
muuttamaan helposti pituutta etc. Itse ainakin kaipaan
vähän rutiinia ja nopeutta tohon, jollain voisi olla hyviä vinkkejä?

hop.

__

riippuu ihan mitkä asetukset sulla on valittu...

ota FILE-> KEY COMMANDS -> categories -> NUDGE

ja tosta näät mitkä napit sulla on asetettu mm. nuotin lopun, alun ja paikan siirtoon.
#155 • • native Guest
uujea. johan löytyi.

kiitoksia :)
#156 • • native Guest
nyt lähti nuotit liikkumaan, mutta äh miten toi hyppää
seuraavaan nuottiin? sitten vielä, miten tossa saa playbackin
alkamaan siitä missä se näppiksellä siirrettävä lokaattori
liikkuu, ts. miten sen playbackin viivan saa näppäinkomennolla
siirrettyä siihen? ärr.

Luin tuolta aikaisemmista midi-sync ongelmista. yritin käyttää
renoisea cubaselle slavena, ja renoise lähtikin kiltisti pyörimään,
mutta BPM heittelee ihan kummasti, vähän siinä cubasessa
asetetun BPMän molemmin puolin ja välillä ihan käsittämättömiin
lukemiin. Cubase rullaa ASIOlla ja renoise ei (eikä voikaan).
Johtuuko tästä, cubasesta vai renoisesta? veikkauksia?-)
#157 • • 029 Guest

nyt lähti nuotit liikkumaan, mutta äh miten toi hyppää
seuraavaan nuottiin? sitten vielä, miten tossa saa playbackin
alkamaan siitä missä se näppiksellä siirrettävä lokaattori
liikkuu, ts. miten sen playbackin viivan saa näppäinkomennolla
siirrettyä siihen? ärr.

nuolinäppäimillä hyppää.

hmm... tosta toisesta ei oo mitään kokemusta kun mä käytän shift+g:tä pääasiassa ja sen jälkeen 1 ja 2 numeropadista noita lokaattoreita säätään... mut jos saat selville niin kerro meille muillekin...

Luin tuolta aikaisemmista midi-sync ongelmista. yritin käyttää
renoisea cubaselle slavena, ja renoise lähtikin kiltisti pyörimään,
mutta BPM heittelee ihan kummasti, vähän siinä cubasessa
asetetun BPMän molemmin puolin ja välillä ihan käsittämättömiin
lukemiin. Cubase rullaa ASIOlla ja renoise ei (eikä voikaan).
Johtuuko tästä, cubasesta vai renoisesta? veikkauksia?-)

midikierrosta saattas johtuu...