Kuulokkeet

508 posts, 26 pages, 210,891 views

Avatar
#381 • • MikkiHiiri Guest
Ite käytän kyllä ihan normaalia integroitua vahvaria luureille, ääntä lähtee hitusen toisella tavalla kuin jostain perusmiksereistä.
Avatar
#382 • • bulk Guest

Ite käytän kyllä ihan normaalia integroitua vahvaria luureille, ääntä lähtee hitusen toisella tavalla kuin jostain perusmiksereistä.



Joo integroiduissa se signaali tulee vaan sarjavastuksilla vaimennettuna suoraan kajariannoista, ku miksuttimissa siellä on korkeintaan pari käpystä oparia ajamassa kuulokkeita. Tietysti paremmissa miksereissä on sitten vähän järeämpiä lutikoita.
Caro²

Posts: 5,301

#383 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Missä _dj-mikserissä_ on paras kuulokevahvistin?Entäpä hinta-laatu suhteessa tehokkain?


Kyllä ne pioneerin 500/600:lla saa päässä tärisemään ihan kiitettävästi.


huoh... kyl sä Caro² nyt oot metsässä. pioneerin kuulokevahvistin on yhtä tehokas ja käyttökelpoinen kuin litrainen ford fiesta ralliautoilussa. siis voi tsiisus mitä kuraa.

ranen kuulokevahvistin sen sijaan ajaa asiansa.


Mitäs jos vaikka lukisit sen miun postauksen uudestaan ihan ajatuksella.

EDIT: Tai mitä suotta, jos ny vaikka ratapalkista taivuttaisin.
Pioneerin kuulokevahvistimesta saa riittävästi potkua kuulokkeisiin, esimerkiksi juuri niihin luureihin joista tässä topikissa puhuttiin. Kokemuksesta kun voi sanoa, että senikat hyppii päässä. Soundista en puhunut, mutta kun otit asian esille, niin se on sotkunen ja perseestä. Nyt tyytyväinen? Sama ilmiö on huomattu nyt esimerkiksi vaikka geminin dj-miksereissä.

Sitten mainitsin sanat allen&heath, jonka kuulokevahvistin on jo aivan toiselta planeetalta verrattuna noihin edellisiin.

Nyt kun postaus on avattu, niin osoitatko ihan itse omalla sormella, missä kohtaa mentiin metsään?
Avatar
#384 • • . Guest

Missä _dj-mikserissä_ on paras kuulokevahvistin?Entäpä hinta-laatu suhteessa tehokkain?


Kyllä ne pioneerin 500/600:lla saa päässä tärisemään ihan kiitettävästi.



jos kysytään parasta kuulokevahvistinta ja kuvaat pioneerin kuulokevahvistinta kiitettäväks, kun se on lähinnä säälittävä, sä oot metsässä.

hd-25:set nyt soi vaikka geminillä tai rodec:illa(muuten hyvä mikseri mut iha paska luurivahvistin), mut kun otat jotkut ohmeissa eri satalukemilla olevat luurit niin ne erot tulee aika paljon selkeemmiks.

säälittävyys kävi mulle ilmi silloin kun soittelin senn hd-340:sillä (muistaakseni 175 ohmiset). isoissa klubeissa kuulokevahvistin loppu armotta kesken, ja jouduit ajamaan input gainia niin et paloi 4 punaista (olikseny +8?). sitten sait tarpeeks potkua luureihis. saman kokosissa mestoissa oon soittanu myös ranella ja formulalla eikä ollu mitään ongelmia. niillä luurivahvistinta ei voinu kääntää 3:sta kovemmalle (samat luurit, 0 - +2) edes kännissä.

formulassa on muuten viel tykimpi luurivahvistin kun ranessa, ja sen soundi... :excellent:
Caro²

Posts: 5,301

#385 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Missä _dj-mikserissä_ on paras kuulokevahvistin?Entäpä hinta-laatu suhteessa tehokkain?


Kyllä ne pioneerin 500/600:lla saa päässä tärisemään ihan kiitettävästi.



jos kysytään parasta kuulokevahvistinta ja kuvaat pioneerin kuulokevahvistinta kiitettäväks, kun se on lähinnä säälittävä, sä oot metsässä.


En ole kirjottanut, että pioneerin kuulokevahvistin on kiitettävä. Ainoastaan, että (kyseessä olevat) luurit saa päässä tärisemään kiitettävästi. Kirjoitin JUST mitä tarkotin, en mitään muuta. En ole muistaakseni (valaistuksen jälkeen) koskaan kehunut pioneerin miksereitä mistään muusta, kuin kohtuu hyvästä soitettavuudesta. Joka sekin jää aika huimasti jälkeen kun laittaa rinnalle kalliimpia (ja parempia) työkaluja.

EDIT: Ajattele mitä tahansa, niin reilu sata postausta ympäri eri foorumeja kyllä kertonee miun mielipiteen pioneerin sisukalujen laadusta.

EDTI2: Yritän vast'edes olla vähän selkeämpi siitä mitä tarkoitan. Niin ei tule väärinymmärryksiä ihan niin helposti.
Avatar
#386 • • Rasse Guest


EDTI2: Yritän vast'edes olla vähän selkeämpi siitä mitä tarkoitan. Niin ei tule väärinymmärryksiä ihan niin helposti.


Kyllä noista ihan hyvin tajus, oli varmaan vittuilumielel muut :D
Avatar
#387 • • R2 Guest


formulassa on muuten viel tykimpi luurivahvistin kun ranessa, ja sen soundi... :excellent:



Meitsi komppaa. Vanhassa PM-80:kin on kuulokevahvistimessa potkua vaikka pienelle kylälle.
Mulla muodostuu jo melkeen ongelmaks asti, kun luurien voimakkuuden säädön potikka on kulunu alapäästä. Kotona ei tahdo saada luureja tarpeeks hiljaselle.

Ja äänenlaadustakaan ei pääse valittamaan. Yläpäät soi siististi ja alapää ei puuroudu ei sit ei mitenkään. Ominaisuuksia, joita olen monista muista huomannu puuttuvan.
Avatar
#388 • • Remotion Guest

Joo antotehot on ilmoitettu vaan jollain tietyllä impedanssilla, jolloin saman verran watille herkkiin 16 ohmin kuulokkeisiin tulee aika saakelisti paljon enemmän ääntä kuin 600 ohmin yksilöihin.

no ei se vaan näin mene, sori!
Avatar
#389 • • Remotion Guest

Sitten mainitsin sanat allen&heath, jonka kuulokevahvistin on jo aivan toiselta planeetalta verrattuna noihin edellisiin.

Nyt kun postaus on avattu, niin osoitatko ihan itse omalla sormella, missä kohtaa mentiin metsään?



:laugh: hetken oltuani pois plattarin hiekkalaatikolta ei voi kun nauraa tätä jeesustelun määrää, ihan jokaisessa topikissa...
Avatar
#390 • • Remotion Guest

Vanhassa PM-80:kin on kuulokevahvistimessa potkua vaikka pienelle kylälle.
Mulla muodostuu jo melkeen ongelmaks asti, kun luurien voimakkuuden säädön potikka on kulunu alapäästä. Kotona ei tahdo saada luureja tarpeeks hiljaselle.



eli suomeksi sanottuna sun PM-80 kuulokeanto onkin ihan paska, eikö?
mut onhan se vanha silti paras, vaikka verkonpainona. :happyroll:

Täytyy kyl sanoo että en ole omasta DJM-707 & HDJ1000 kombinaatiosta huomannut _yhtään_ mitään kitisemisen arvoista, tehoa on pirusti, ja kuulostaa aina hyvältä, elacinit päässäkin onnistuu vallan mainiosti.

voitaisiinko jatkaa taas itse aiheesta, kiitos.
Avatar
#391 • • bulk Guest


no ei se vaan näin mene, sori!



Öö ai ei vai?

Tilanne 1:

Jos kuuloke 1 (16 ohmia) on herkkyydeltään 100dB / 100mw ja
kuuloke 2 (600 ohmia) on herkkyydeltään myös 100dB / 100mw ja
molempiin syötetään sata milliwattia tehoa sisään,
paljonko tulee äänenpainetta ulos?

Molemmista tulee ulos sata desibeliä.

Sitten otetaan tilanne 2:

Kuulokkeeseen 1 syötetään samalla volumeasetuksella tavaraa kuin kuulokkeeseen 2.
Kummasta kuuluu nyt kovempaa?
Kuulokkeesta yksi, koska virta on saakelisti kovempi, vaikka jännite pysyy samana, jolloin wattimäärä luonnollisesti suurenee. Tämä siis ideaalisen kuulokevahvistimen tapauksessa.

Kuorma pienenee -> virta suurenee -> tehoa menee enemmän -> pienempikuormainen kuuloke soi kovempaa samalla jännitteellä.
Reaalimaailman kuulokevahvarissa jännite tietysti alkaa putoamaan jossain vaiheessa säätimen asennosta huolimatta, eihän watit äärettömyyteenkään voi nousta kuorman lähestyessä nollaa ja virran lähtiessä nousemaan sen mukaisesti.
Avatar
#392 • • R2 Guest

Vanhassa PM-80:kin on kuulokevahvistimessa potkua vaikka pienelle kylälle.
Mulla muodostuu jo melkeen ongelmaks asti, kun luurien voimakkuuden säädön potikka on kulunu alapäästä. Kotona ei tahdo saada luureja tarpeeks hiljaselle.



eli suomeksi sanottuna sun PM-80 kuulokeanto onkin ihan paska, eikö?
mut onhan se vanha silti paras, vaikka verkonpainona. :happyroll:



Öö, ei.. se nyt vaan on jo noin 20v vanha (jotaan mihin ei Pioneer pysty) ja koska se pelaa muuten moitteetta, huusatetaan luureja vähän kovempaa..

Jos se potikka joskus laukeaa, voi tilalle vaihtaa uuden.

Opettelisit edes vittuilemaan.
Avatar
#393 • • anton Guest

..Siispä, millä te saatte korvanne vuotamaan verta?



Miten kovalle luurit muka tarttee sit saada?
Avatar
#394 • • välitön Guest

..Siispä, millä te saatte korvanne vuotamaan verta?



Miten kovalle luurit muka tarttee sit saada?



Kyse ei oikeastaan ole edes paineesta, vaan äänenlaadusta.Tiedän mille kuulostaa, kun kuulokkeita ajetaan oikein.Tällä mikserillä sitä fiilistä ei vaan saa.Tiedäthän, tuntuu kuin 2*15w ASA ajaisi Pa-kaiuttimia.Tokihan ne pöntöt pihisee, mutta millaista se ääni on, kun ASA yrittää puskea otsa hiessä tarpeeksi virtaa niille pöntöille?

Itse tykkään käyttää 120-125dbl kun säädän bassoja.Diskantteja yms. teräviä piikkejä ei tee mieli säätää lähellekään niin lujalla.Pääasiassa käytän kaiuttimia korkeiden äänien säätämisen, koska sennheisereissa on niin pirun kirkas saundi..omat korvat tykkää tummemmasta ja naapurit taas alapäätä säätävästä tyypistä, joka käyttää subin sijasta luureja kahden jälkeen yöllä.

Toki, onhan tuo 120-125 paljon pidempiaikaiseen setittämiseen.Toisaalta toiset vetää 130dbl melussa 8 tuntia töitä ja miksaavat koko illan työntämällä vähintään saman verran, yleensä enemmänkin luureista vasuriin..Suhteellista :P ..itse tykkään, että olen valmis ottamaan pienen riskin käyttämällä muutaman minuutin ajan tuollaisia paineita, jotta saan alapään kuulostaman siltä miltä sen pitääkin kuulostaa..ja niin.Sitten kun se vaurio on tullut, vaihdan varmasti mielipidettä, mutta koska olen yhtä tyhmä kuin tuhannet muutkin suomalaiset sekät miljoonat muut, ympäri maailman, jatkan tavalla jonka olen todennut toimivaksi :right:
Avatar
#395 • • bulk Guest


Itse tykkään käyttää 120-125dbl kun säädän bassoja

....
Toki, onhan tuo 120-125 paljon pidempiaikaiseen setittämiseen.



Joopa joo. Mutta noilla tasoilla tekeminen on yksinkertaisesti vaan tyhmää. Sä olet hiton huonokuuloinen parin vuoden päästä.

Toisaalta toiset vetää 130dbl melussa 8 tuntia töitä ja miksaavat koko illan työntämällä vähintään saman verran, yleensä enemmänkin luureista vasuriin..



Joo. Sellasilla on nimikin: kuurot. Se, että on menettänyt kuulonsa rock-hommissa, ei tee siitä kuulon menettämisestä yhtään siistimpää.

Sitäpaitsi fiksut pitää noissakin hommissa tulppia.
Avatar
#396 • • välitön Guest


Itse tykkään käyttää 120-125dbl kun säädän bassoja

....
Toki, onhan tuo 120-125 paljon pidempiaikaiseen setittämiseen.



Joopa joo. Mutta noilla tasoilla tekeminen on yksinkertaisesti vaan tyhmää. Sä olet hiton huonokuuloinen parin vuoden päästä.

Toisaalta toiset vetää 130dbl melussa 8 tuntia töitä ja miksaavat koko illan työntämällä vähintään saman verran, yleensä enemmänkin luureista vasuriin..



Joo. Sellasilla on nimikin: kuurot. Se, että on menettänyt kuulonsa rock-hommissa, ei tee siitä kuulon menettämisestä yhtään siistimpää.

Sitäpaitsi fiksut pitää noissakin hommissa tulppia.



Minulla menee 5-10 minuuttia siihen, että säädän ne bassot.En tiedä sinusta, mutta kokonaisuuden kannalta löydän noista minuuteista jotain niin olennaista, että ilman niitä on ihan turha edes aloittaa hommaamista..

..tietysti, jos aina vain käyttää samoja "näähän oli hyviä" sampleja/synia etsimättä ikinä uusia, voi varmasti tuottaa sata vuotta saman henkisiä biisejä kuulostaen aina omaan korvaan samalta; "hyvältä".Itse vaan en löydä tuosta mallista mitään mielekästä vaan järkevästi melkeinpä jokaisessa biisissä on uutta sisältöä ja saundia ihan vaan jo pelkästään siitä syystä, kun sitä uutta saundia on mahdollista luoda.

Tietty, seisoohan ne puutkin metsässä ja elävät satavuotiaksi.

Jottei ihan mene offariksi, muistutan mikä alkuperäinen kysymykseni oli: missä laitteessa riittää virta?En kysynyt sitä, kuinka viisas/tyhmä olen ajaessani korviin tuollaisia desibelejä, enkä sitä olenko kuuro parin vuoden päästä.Kysyn vain tekniikasta tietoa, jota minulla ei ole..

(miksiköhän tämä thread alkaa muistuttaa minua sanonnasta "älä syö keltaista lunta")
Avatar
#397 • • Remotion Guest

Opettelisit edes vittuilemaan.



Sitä ei ollut tarkoitus tehdä.
Oli kyllä eilen vähän rankka päivä mikä heijastuu välillä viesteihinkin. :)
Avatar
#398 • • Remotion Guest


no ei se vaan näin mene, sori!



Öö ai ei vai?

Tilanne 1:

Jos kuuloke 1 (16 ohmia) on herkkyydeltään 100dB / 100mw ja
kuuloke 2 (600 ohmia) on herkkyydeltään myös 100dB / 100mw ja
molempiin syötetään sata milliwattia tehoa sisään,
paljonko tulee äänenpainetta ulos?

Molemmista tulee ulos sata desibeliä.



Tähän asti oikein


Sitten otetaan tilanne 2:

...



Hyötysuhde on paras silloin kun vahvistimen ja kuulokkeiden impedanssit ovat toisiaan vastaavat, kun taas nämä arvot eroavat toisistaan niin hyötysuhde ja muut arvot pienenevät kunnes arvojen ollessa riittävän suuret, ei kuulu mitään tai laitteita rupeaa hajoamaan.
Avatar
#399 • • bulk Guest


Hyötysuhde on paras silloin kun vahvistimen ja kuulokkeiden impedanssit ovat toisiaan vastaavat, kun taas nämä arvot eroavat toisistaan niin hyötysuhde ja muut arvot pienenevät kunnes arvojen ollessa riittävän suuret, ei kuulu mitään tai laitteita rupeaa hajoamaan.



Höpö höpö.

Vahvistimen antoimpedanssi on yleensä pienempi kuin kuulokkeen kuormaimpedanssi. Mitä pienempi antoimpedanssi suhteessa kuormaan, sitä suurempi osa hyötysignaalista kuluu kuorman päällä.

Jos antoimpedanssi on sama kuin kuormaimpedanssi, hyötysignaalista vain puolet on kuorman päällä.

Normaalisti hyvässä kuulokevahvistimessa antoimpedanssi on luokkaa <5 ohmia. Tolla pystyy oikeastaan määrittelemään osaltaan vahvistimen hyvyyttä ja tosta pystyy laskemaan myös vaimennuskertoimen, joka on Z load / Z out, suuruusluokka on siis kymmenistä tuhansiin (laatuna on ohmi/ohmi). Suuri antoimpedanssi suhteessa kuormaan aiheuttaa taajuusvasteen vääristymistä.

Mitä pienempi impedanssi kuulokkeissa, sitä pienempi antoimpedanssi pitää olla myös kuulokevahvistimessa. Ja tässä onkin se vittumainen paikka, impedanssi kun on ilmoitettu vain jollain tietyllä taajuudella, vaikka se tietysti muuttuu aina siirryttäessä taajuuspektrissä ylös tai alas. Kaiuttimen ja kuulokkeen tapauksessa tämä ei ole aivan niin kriittistä, koska yleensä antoimpedanssi on vahvasti kapasitiivisella puolella, kun taas kuorma on induktiivisella. Mutta tarkan tuomion mistäkin laitteiden yhteensopivuudesta voi suorittaa vasta oikeastaan mittaustuloksien analysoinnin jälkeen.

Jos vertailet mitä tahansa audiolaitteita, linjatasoisia, tai kaiutintasoisia, aina antoimpedanssi on vähintään 10, useimmiten jopa 100-1000 kertaa pienempi kuin kuorma- tai sisäänmenoimpedanssi. Ylläolevasta syystä.

Tosta löytyy vaikka vähän lisää informaatiota audiosignaalien kytkennöistä noin yleisellä tasolla:
http://www.whirlwindusa.com/tech03.html
Caro²

Posts: 5,301

#400 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

..Siispä, millä te saatte korvanne vuotamaan verta?



Miten kovalle luurit muka tarttee sit saada?



Kyse ei oikeastaan ole edes paineesta, vaan äänenlaadusta.



Helpoiten saan omat korvat vuotamaan verta 70luvun hifikuulokkeilla, tai nykypäivänä vaikka sonyn mdr-v700dj:llä.. ja kysehän ei ole paineesta, vaan äänenlaadusta :D

EDIT: Myöskin pioneerin 5000set on omiaan vuodattamaan korvia..