Kuulokkeet

508 posts, 26 pages, 220,695 views

#242 • • r3g Guest

Kruunuradion myyjä niitä kovasti kehui

mä voin olettaa ettei kruunuradoin myyjä tiedä monitoroinnista juuri mitään, hifismistä senkin edestä.
dt770/990 pitäisi olla monitorointiin kuulemma jees.
#243 • • Timmy Guest
DT-250:sistä on jonkin verran kokemusta viime kesän ajalta. Transmixin väki käyttää lähes yksinomaan noita luureja. Tasapainoinen toisto verrattuna vaikka senkun HD-25-1:siin, mutta omalla kohdallani painoi päälakea niin pahasti että puolen tunnin jälkeen oli päänsärky valmis.

Noita uskaltaisin siis suositella, jos on mahdollista kokeilla ja varmistaa sopivuus omiin mieltymyksiin sopivaksi sekä saundiltaan että istuvuudeltaan.
#244 • • Jazzwell Guest

mä voin olettaa ettei kruunuradoin myyjä tiedä monitoroinnista juuri mitään, hifismistä senkin edestä.
dt770/990 pitäisi olla monitorointiin kuulemma jees.

Kävin siis siellä yrityspuolella niitä myyjiä riivamassa, kyllähän niillä siellä äänityöasemia ym. näytti myynnissä olevan. Kavereiden ammattitaidosta en kyllä osaa sanoa mitään.
#245 • • Pomo Guest
Jos joku sanoo, että joissakin kuulokkeissa on "paremmat soundit" kuin joissakin toisissa, niin hyvää päivää ja kiitoksia osaanotosta.

En tosin ymmärrä, että miten HD25-1:n sointi olisi jotenkin epätasapainoinen, mutta oppia ikä kaikki. Pitänee hankkia nuo luurit lainaan ja kokeilla itse.
#246 • • Timmy Guest
Eiköhän kaikissa kuulottimissa ole erilainen saundi. Se taas on mielestäni makuasia mistä niistä pitää eniten ja mikä sopii tottumuksiin työskennellessä. Hd-25-1:set esimerkiksi kuulostaa ylä- ja alapään toistoltaan korostuneilta verrattuna vaikkapa noihin Beyerdynamicin DT250:siin. Tämä on ainakin vain palvellut tarkoitustaan kun enimmäkseen konemusiikkia noilla monitoroi, ei tarvitse pitää luureja täysillä että kuulee alakerran murinatkin.

Koska pelkkä "paremmat saundit" on sen verran subjektiivinen omiin mieltymyksiin ja tottumuksiin nojaava käsite ilman tarkempia perusteluita, en kovin hanaksti suosittelisi jotain tiettyjä kuulokkeita tai monitoreita ilman koekuuntelua. Kirjoakin kun löytyy mitä kokeilla.
#247 • • bulk Guest

Jos joku sanoo, että joissakin kuulokkeissa on "paremmat soundit" kuin joissakin toisissa, niin hyvää päivää ja kiitoksia osaanotosta.

Jos joku sanoo, että toinen ruoka on parempaa kuin jokin toinen, niin hyvää päivää ja kiitos osanotosta.

Nimim. taloudessa kolmet kupuluurit + parit korvanapit ja kaikissa aivan erilainen saundi.
#248 • • dewilator Guest

Hohhoijaa ja moido!

#249 • • Pomo Guest
Turha vetää hernettä nenään. Mielestäni vaan tuo "soundi" ei saisi kuvata kuulokkeiden toistoa - se liittyy äänilähteeseen eikä välittämiseen. Oikea termi on toisto, koska kuulokkeiden pitäisi lisätä äänen mahdollisimman vähän omaansa.

Itsellänikin on kahdet erilaiset kuulokkeet juuri niiden erilaisten toisto-ominaisuuksien vuoksi. Tarkkailuun HD25-1:t ja perinteisempinä luureina Bayerdynamicin puoliavonaiset. Genelecit pönttöinä - akustointi on tosin vielä puolitiessään :(
#250 • • MikkiHiiri Guest

Turha vetää hernettä nenään. Mielestäni vaan tuo "soundi" ei saisi kuvata kuulokkeiden toistoa - se liittyy äänilähteeseen eikä välittämiseen. Oikea termi on toisto, koska kuulokkeiden pitäisi lisätä äänen mahdollisimman vähän omaansa.

Itsellänikin on kahdet erilaiset kuulokkeet juuri niiden erilaisten toisto-ominaisuuksien vuoksi. Tarkkailuun HD25-1:t ja perinteisempinä luureina Bayerdynamicin puoliavonaiset. Genelecit pönttöinä - akustointi on tosin vielä puolitiessään :(

Tarkkuus ja sointi on kaks eri suuretta. Esim Genet soundaa mielestäni paskalle vaikka toistaakin
tarkasti. Siks en koskaa Genejä hanki.

edit:lisäys

Ja on oikeastaan mahdotonta olla puhumatta soinnista missään toistoon liittyvässä.
#251 • • Salza Guest
Niin, kyllä äänenlaatu ja sointi voidaan ihan yleisesti käsittää eri asioina. Kukaan asiaan edes hieman perehtynyt tuskin sanoo, että Sonyn nappikuulokkeissa on parempi äänenlaatu kuin AKG:n studioluureissa (kärjistettynä). Toisaalta parhaimmatkaan hifi-pöntöt eivät välttämättä soundaa yhtä erottelevalle kuin jotkut studiomonitorit. Laskisin tuon erottelevuuden silti vielä tietyin rajoituksin äänenlaatu-kategoriaan. Joskus hyvä/huono erottelevuus on puolestaan olennainen osa hyvää soundia.

Hyvä soundi on tietysti kiinni ihan omista mieltymyksistä. Joku soundi sopii paremmin rokkiin ja joku konemusaan. Ennenkaikkea pitää oppia tuntemaan omien laitteiden soundi. Kuunnellessa onkin helppoa, kun ei tarvitse kuin kuunnella.
#252 • • bulk Guest

Ennenkaikkea pitää oppia tuntemaan omien laitteiden soundi. Kuunnellessa onkin helppoa, kun ei tarvitse kuin kuunnella.

Asia on just tasan näin. Koskaan se saundi ei ole niin hyvä, etteikö siihen pitäisi totutella kunnolla.

Tosin asia on kyllä sitenkin, että kakasta ei saa sikaria, joten tietyn perustason yli pitää aina päästä, jos tahtoo kunnollista jälkeä tehdä.
#253 • • whuf. Guest
Puhutaanko tässä nyt dj-luureista vai studioluureista?
Jotenkin vaikea ymmärtää miten kukaan voisi esim noita hd25:ia käyttää biisin teossa. Ite en saa siitä kaurapuurosta mitä niistä tulee ulos mitään selvää. Ei hyödytä että kuulee bassot muheesti jos ne kaikki tärkeet keski- ja ylä-äänet on mössöö.
Dj-käyttöön noi tosin on ehdottomat :heart:
#254 • • Daniel Braun Guest

Jotenkin vaikea ymmärtää miten kukaan voisi esim noita hd25:ia käyttää biisin teossa. Ite en saa siitä kaurapuurosta mitä niistä tulee ulos mitään selvää. Ei hyödytä että kuulee bassot muheesti jos ne kaikki tärkeet keski- ja ylä-äänet on mössöö.
Dj-käyttöön noi tosin on ehdottomat :heart:

Kyllä noillakin saa ihan hyvää jälkeä aikaan, kunhan vain korva oppii ja tottuu kuuntelemaan niistä.
"nimimerkki: minä käytän kys. luureja musiikin teossa"

On noi Senkut kuitenkin tehty alunperin keikka/studiokäyttöön.
Ei se toisto niissä mun korviin mitenkään pahalta kuullosta.
Korvista, tai oikeesti korvien välistä se on kii.
Joku tykkää jostakin, toinen toisesta.
#255 • • whuf. Guest

Kyllä noillakin saa ihan hyvää jälkeä aikaan, kunhan vain korva oppii ja tottuu kuuntelemaan niistä.
"nimimerkki: minä käytän kys. luureja musiikin teossa"

On noi Senkut kuitenkin tehty alunperin keikka/studiokäyttöön.
Ei se toisto niissä mun korviin mitenkään pahalta kuullosta.
Korvista, tai oikeesti korvien välistä se on kii.
Joku tykkää jostakin, toinen toisesta.

Hmm, ehkä noinkin. Mutta ite en lähtis vääntämään esim hifi-kajareilla, ihan vaan siitä syystä että se erottelu ei riitä mihinkään. Kaikki on vaan semmosta mössöö.. yritä siinä nyt sit eq:ta käyttää :puuh:
(no okei, käytän hifikajareita nyt kun ei oo varaa parempiin)
Siis tokihan voi tehdä millä tahansa mutta rupee vaan ärsyttään sitten kun jollakin toisella äänentoistolla(esim bile-pa) kuuluu musan seasta jotain matskua mitä ei oo ees tienny siellä olevan. Lähtökohdan pitäs olla aina flätti niin ne muiden äänentoistojen omat korostukset ei sitten raiskaa sitä soundia niin täydellisesti.
#256 • • Pomo Guest
Genelecit vaativat vähän totuttelua, mutta tällaiseen lähikenttämonitorointiin ne ovat ehdottoman hyvät - omasta mielestäni.

Sointisävy (moni käyttää verbiä "soundata" :) ) on hivenen kolkko mutta analyyttinen ja kaikin puolin tasapainoinen. Sennheiserin HD25-1:t eivät ole täydelliset, mutta keskiverto konehumppaan ja ilmeisesti myös DJ-käyttöön riittävät.

Kunhan nyt vaan saisi tämän huoneen akustiikan kuntoon... Ei tarvitsisi enää käyttää niin paljon luureja.

EDIT: mielestäni erotteluvuus on huomattavasti tärkeämpää kuin hyvä "soundi" tai sointisävy. Tuotantovaihe ei kaipaa sävyjä vaan tasapainoista, neutraalia sointia.

En minäkään kuuntele musiikkia aina Genelecien kautta, koska useimmiten tulos on karmiva. Syy: äänityksen laatu on puutteellinen. Hyvin tehty levy kuulostaa hyvältä Geneleceistä. Muuten käytän olohuoneen Gradient Preludeja, joiden koaksiaalielementin tuottama diskantin karheus kovilla äänenpaineilla ei itseäni häiritse - liiaksi.
#257 • • A-E Guest
PioneerHDJ-1000.jpg

Ostin noi Pioneerin HDJ-1000 kuulokkeet tossa tammikuussa. Sitä ennnen olin käyttänyt 5 vuoden ajan Sennheiserin HD 25 kuulokkeiden eri malleja.

Pioneerin etuna Sennheiseriin on mun mielestä toi stereo/mono valinta. Äänen laadussa en ole itse huomannut mitään eroa (kotikäytössä), mutta luurien istuvuus päähän on vielläkin hieman hakusessa monen vuoden Sennheiser käytön vuoksi.
#258 • • Bio Guest

Pioneerin etuna Sennheiseriin on mun mielestä toi stereo/mono valinta. Äänen laadussa en ole itse huomannut mitään eroa (kotikäytössä)

Mulla on Omnitronicit, joissa myös stereo/mono valinta ja näissä huomaa hyvin eron. Ainakin mä oon huomannu, ja yleensä pidän melkein aina sitä nappia mono-asennossa..
#259 • • A-E Guest

Pioneerin etuna Sennheiseriin on mun mielestä toi stereo/mono valinta. Äänen laadussa en ole itse huomannut mitään eroa (kotikäytössä)

Mulla on Omnitronicit, joissa myös stereo/mono valinta ja näissä huomaa hyvin eron. Ainakin mä oon huomannu, ja yleensä pidän melkein aina sitä nappia mono-asennossa..

Mä tarkoitin tolla äänen laatua stereona, jossa en ole huomannut suurta eroa Pioneerin ja Sennheiserin välillä.

Sori jos tuli ilmaistua toi juttu hieman epäselvästi ensimmäisellä kertaa.
#260 • • Kosmonaut Guest
Osaisko joku neuvoa missä noita Sennheiser HD-25:ia voisi käydä testaamassa? Lähinnä Turun seudulla. Sonyn seiskasatasia oli ainaki vihannolla ja kaverilla on sellaset, mutta ne on jotenkin turhan massiivisen oloiset ja korvalehti puutuu. Musta mun Sonyn 150-mallitkin on mukavamman oloiset :)

Onko jollain kokemusta Teknarin RP-Dj1200/1210-kuulokkeista? Näyttäisivät ainakin ihan mukavilta ja hyviltä. Tai Behringer HPX-4000sta?