Kummsiki ois kiva tietää miten tossa Akaissa menee toi samplaus.
Tai siis voiko siinä jo samplattua ääntä pätkiä ja muokata tarkemminkin?
37 posts, 2 pages, 7,135 views
mpc4000 luultavasti olisi enemmän kuin hyvä, mutta onko järkeä hinta/laatusuhteessa? mieluummin omistan yhden hyvän laatikon rummuille ja toisen erittäin pätevän monikäyttösämplerin samalla rahalla.
vaikka voisit saada molemmat yhdessä laatikossa? en ymmärrä...
itselläni on mpc2000:nen (alkuperäinen, ei xl) ja muutamia huomioita siitä. xl:ää olen myös käyttänyt, ei eroa hirveästi tärkeimmiltä ominaisuuksiltaan.
se on ennenkaikkea rumpukone-sekvensseri, ei monikäyttösämpleri. itse käytän s5000:sta ja softasämpleriä sen rinnalla.
rytmeihin mpc on uskomaton vehje, ja vaikka olenkin tottunut (ja vannoutunut) logicin käyttäjä niin livempiin rytmeihin mpc:n sekvensseri on ykkönen. lisäksi sen swingi on omaa luokkaansa, kehtaisin väittää että siinä on pientä trademark-gruuvia jota ei hirveän helposti muista sekvenssereistä saa aikaan.
rumpusuuntautuneisuudesta kertoo vaikkapa se, että sämpleille on asetettavissa vain attack ja decay/release, ei edes adsr-käyrää. lisäksi filtteri on ihan paska, en käytä sitä juuri koskaan.
sämplejä voi toki käsitellä (cut-copy-paste, looppaukset) mutta hullu on se joka lähtee varsin hitaalla käyttöliittymällä sitä tekemään. rumpusoundeille harvoin tarttee muuta tehdä kuin trimmaus
.
mpc4000:sta en ole kokeillut, mutta olettaisin että käyttöliittymä ei ole idealtaan muuttunut mielettömästi. se on tarkoitettu ennen kaikkea rumpu/ei-pitchattavien soundien soittamiseen ja sekvenssoimiseen pääasiassa laitteen omilta padeiltä. räkkisämplerit taas on tarkoitettu soitettavaksi koskettimistolla/ulkoisella sekvensserillä ja niiden käyttöliittymät ovat sen mukaisia..
Mutta käykö MPC siis perus-sampleriksi tyyliin -painan-nappia-ja-sample-jää-looppaamaan-oikealla-BPM:llä?
Ja Diskettiasemasta: Voinko vain tallentaa tietokoneelta siis normaalille disketille sampleja, ja siirtää ne sen kautta suoraan MPC:lle? Ja lukeeko MPC automaattisesti niiden BPM:n?
Ja kolmas: MPC:n efektilisäosa. Turha vai hyvä?
en ymmärrä miksi haluaisit, mutta tälläiseen mpc ei taivu (ihan siksi että ei oo luuppimoodia jonka voisi kytkeä päälle-pois). siis tuossa, kuten varmaan muissakin samantyyppisissä vehkeissä, on toi sekvensseri aika tärkeässä osassa. luupin mittainen sekvenssi varmaan ajaisi saman asian.
noh, vähän oon kuullu juttuu, et tota vois ehkä käyttää livesamplerina. kun sulla on loopin mittanen sekvenssi, missä looppi trigataan aina sekvenssin alussa ni sen voi laittaa loopille.
Miksi haluaisin...? Ihan vaan, että pystyisin tätä käyttämään live-samplerina...
"Lentoni takana on kone vakva
satamana tuotantoni
pöydällä kehrää Ensoniq"
Liisanpuisto - Mun kaupunki
Sorry jos tungen tähän väliin, mutta haluaisin tiedää, onko Ensiniq Asr -tabletop sampleri-sekvensseristä työkaluksi? Vaikuttaa nimittäin ihan noiden speksien mukaan aika mielenkiintoiselta laitteelta.
Ensoniq Asrxpro