Yamaha RS7000 vs. AKAI MPC2000XL

37 posts, 2 pages, 6,933 views

Avatar
#1 • • RA Guest
Pitää nyt minunkin avata suuni täällä. Elikkäs kertokaapas kokemuksistanne kyseisistä laitteista. Kumpaan olisi mielekkäämpi satsata vähäiset rahansa? Olen lukenut kaikki mahdolliset arvostelut ja vertailut, mutta silti en saa päätöstä aikaiseksi... Jammua kävin kaupassa käpistelemässä, mutta MPCtä en ole missään kokeillut.

Ai niin. Kyseessä on meikäläisen ensimmäinen "värkki" Tarkoitus oisi siirtyä softasta hardware-sekvensseriin. Aluksi kuitenkin yhdistän sen PChen ja johonkin softasynaan ennenkun on varaa johonkin analogimallintavaan pöristimeen.

Kiitokset.
Avatar
#2 • • Anonymous Guest
Mäkin oon kaivannut tietoa, käyttäjäkokemuksia ja vertailua aivan samoista koneista. Pistin tännekin kyselyn taannoin mutta ei siihen oo tainnu kukaan vastata.

Itselläni ei oo (vielä) kumpaakaan... mutta:

Mä itse melkeen ostasin RS7000:sen: stedasin sitä Fasulla ja kun pääs jyvälle Yamahamaisesta interfacesta niin täytyy myöntää että kädet hikoili innosta!
En oo kokeillu MPC:tä, mutta järjestään kaikki vertailut mihin oon netissä ja lehdissä törmänny, osoittaa enemmän Yamahan suuntaan (oot varmaan huomannu).
Akai on "jo" sen verran vanha että pakostakin se on vanhentunut.

Yamahan etuja:
-realtime potikat joilla voi kontrolloida "melkeen kaikkea"
-hyvälaatuiset efektit jotka on midiin & BPM:ään synkattavia
-on-board synasoundit
-smart-media tallennus (vs.Akain diskit!)
-64Mb muistia
-varmatoiminen
-looppien realtime säätely, parempi ja nopeampi editoitavuus kuin Akaissa

Akain etuja:
-erittäin varmatoiminen

No joo, onhan Akailla muitakin avuja...

Montaa mieltä voi olla noista Yammun soundeista, että ne vanhenee nopeasti jne., mutta ei ne läheskään niin huonoja ollu kuin vois kuvitella. Ja voihan niitäkin editoida rankalla kädellä.

Biittimiehet tuntee aina enemmän vetoa MPC:hen koska se on varsinaisesti RUMPUKONE & sekkari, kun taas Yamaha on fulltime-systeemi: sekkari, rumpukone, HYVÄ LOOPPIKONE ennenkaikkea ja jonkunlainen syna.
Kannattaa myös muistaa että jos haluu laajentaa MPC:tä, siitä tulee loppuen lopuksi kalliimpi kuin Yammusta (outputit, efektit & filtterit Akaihin =6-7000mk lisää hintaan!!!!). Yamahassa taitaa jo valmiiksi olla itsessään paremmat ominaisuudet kuin Akaihin ikinä saa.
Yamahaan ei tarvii ostaa kun outputit ja muistit. (Outputti n.1500,- Thomannilla)

Ja lopuksi: Mun mielestä MPC2000XL on jotenkin hemmetin muovisen tuntuinen (ne napit!!!). DLX:ssä voi käydä kokeilemassa.

-P
Caro²

Posts: 5,301

#3 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Offtopic:

njääh.. Korg m1 sen olla pitää Sen parempaa midikoskettimistoa ei o olemassakaan...
Avatar
#4 • • RA Guest
Ovat pistäneet näköjään molemmat värkit Hot Deals-tarjoukseen Thomannilla...

MPC (18MB) 1290EUR
RS 1499EUR

[ 19 December 2001: Message edited by: RA ]
Avatar
#5 • • Juho Kahilainen Guest
Olen myös hankkimassa sampleri/sekvensseri-kombinaatiota ja
miettinyt samoja juttuja. MPC vai RS?

Future Musicin hypetykset ja arviot voi laittaa omaan ar-
voonsa. Esimerkiksi Rolandin MC-303 sai aikanaan kyseisessä
julkaisussa loistavan arvostelun, vaikka tuo muovilaatikko
ei ollut millään tavalla erityisen ansiokas. Testaajilla on
laite käytössään vain muutaman päivän ja arvioon vaikuttaa
se, miten he ovat sisäistäneet laitteen toiminnan. MC-303:ssa
oli valmiina muutama komppi ja FM:n korostama "hands on"-mei-
ninki oli siten "omaa luokkaansa".

MPC2000XL on ammattilaisen työkalu. Siinä ei ole turhia vilk-
kuvaloja tai raflaavia demoja. Laatikosta lähtee juuri sel-
laista soundia, johon muusikon omat taidot riittävät. En ole
testannut RS7000-sampleria, mutta ulkoasultaan ja demoiltaan
se vaikuttaa pitkälti groovebox-tapaukselta. Mainosmiehet
saavat puhua "MPC:n tappajasta", mutta en usko RS:n siihen
pystyvän.

Olen käyttänyt ystäväni MPC2000:sta, joten tiedän sen hyvät
ja huonot puolet. Sekvenssereistä paras on ehdottomasti tie-
tokone, mutta keikoille peeceetä on epäseksikästä raahata
mukaan. MPC pääsee sekvensseri/samplereista ehkä parhaiten
softasekvenssereiden tasolle, joten minulle tämä pointti
näyttelee tärkeää osaa. Yhdessä raidassa on keskimäärin
15 000 eventtiä, joten esim. Yamahan SU700:n sekvensseri
on kapasiteetiltään riittämätön livekäyttöä ajatellen (live-
keikalla täytyy ladata 6-7 biisiä kerralla).

Alla hieman tekemiäni havaintoja molemmista laitteista.

MPC2000XL:
- SCSI:llä ei ole mahdollista kytkeä laitetta tietokoneeseen
- MPC2000XL huolii vain Macin zip-aseman
- hinta on pysynyt samana kauan (ei inflaatiota)
- sekvensseriin menee tarpeeksi eventtejä (300 000)
- runsaasti tyytyväisiä käyttäjiä

RS7000:
- käyttää SmartMedia-kortteja
- Yamahan samplerit tuntien hinta tulee laskemaan (inflaatio)
- ei vielä käyttäjien kokemuksia

[ 19 December 2001: Message edited by: Juho Kahilainen ]
Avatar
#6 • • RA Guest

Originally posted by Juho Kahilainen:


MPC2000XL on ammattilaisen työkalu. Siinä ei ole turhia vilk-
kuvaloja tai raflaavia demoja. Laatikosta lähtee juuri sel-
laista soundia, johon muusikon omat taidot riittävät. En ole
testannut RS7000-sampleria, mutta ulkoasultaan ja demoiltaan
se vaikuttaa pitkälti groovebox-tapaukselta. Mainosmiehet
saavat puhua "MPC:n tappajasta", mutta en usko RS:n siihen
pystyvän.



Juu. Enpä ole minäkään liiemmin grooveboxien ystävä ja suhtaudun kyseisiin laitteisiin varauksella. Mutta kyllä minä pikkuhiljaa alan kallistua Jammun puolellle. Ihan jo pelkästään laitteiden featureita vertaamalla. Käyttäjien omat kommentit tosiaankin voi jättää omaan arvoonsa koska ne on yleensä kirjoitettu tyyliin "mulla on se, se on paras"

Yamahan sekvensseri tuntuisi olevan sen valttikortti. Siitä ei ole paljoakaan moitteita kuulunut. Suurimmat haukut on tuntunut tulevan sen syntikkapuolen äänistä. MPC:ssä taas ei edes ole koko syna-osiota. Yleensäkin tuntuu että RS:ssä on vähintäänkin kaikki samat ominaisuudet kun MPC:ssä PLUS sitten vielä lisää.

Itsekään en pidä pidä siitä kun RS on tungettu täyteen valmiita grooveja joita voi sitten ruuvia vääntämällä soitella ja leikkiä olevansa kovakin jätkä... Tyhjäksi vaan koko muisti samantien. Siinä on kuitenkin sampleri, millä saa just sitä omaa saundia. Sitä voi sitten vähän maustaa niillä laitteesta itsestään löytyvillä.

AKAIssa taitaa olla se, että se on ollut markkinoilla jo sen verran kauan että siihen luotetaan. Se on käytännössä hyväksi todettu.

Pitää varmaan malttaa vielä vähän aikaa. Jammusta lähtee todennnäkösesti vielä vähän hinnasta pois uutuuden takia. Viimeistään sitten kun uusi MPC julkastaan. Suunnittelevat jo kuulemma...
Avatar
#7 • • Anonymous Guest
Joo, kyllä mullakin on allergiaa kaikenlaisia haipattuja "Gruuve"bokseja kohtaan, kyllä on joutunu useamman kerran punnitsemaan mikä painaa enemmän, MPC:n vai Jammun ominaisuudet.

Tähän saakka noi kaikki kompliittilootat on menny ohi juuri sen takia että niissä kummittelee sen surullisenkuuluisan MC-303:n haamu.

Hieman Future musicin arvosteluista: Uskoisin että aikoinaan MC-303:n tarpeetonkin haippi johtui ihan siitä(kin) yksinkertaisesta syystä että se oli ensimmäinen tällainen "all-in-one"-tyyppinen loota, ja että asialla oli Roland.
Mitä taas tulee RS:n arvosteluun joku aika sitten, sen arvosteli lehden toimittaja JUSTIN BERKOVI, joka käsittääkseni on juuri sama mies joka on tehnyt mm. Djaxille ja muille labeleille teknolevyjä. No, se ei vielä ole mikään krediitti tai tae sinänsä jos äijän nimi on joku Berkovi, mutta uskoisin että hänellä on jo jonkun verran kokemusta näistä peleistä ja järkeä ettei lähde turhaan hypettamaan ilmalla mitään arvostelemaansa.

On myös totta että Future Music on aina historiansa aikana hieman dissannut MPC:tä (arvostelu jotain 70% aikoinaan) ja eri yhteyksissä maininnut laitteen "vanhentuneen".

Mutta: pari tosiseikkaa täytyy kuitenkin ottaa huomioon: laite ON jo vanhempi, (olikos se peräti vuodelta -96/97 tuo MPC2000?) ja siksi jotkut piirteet väistämättä painavat päälle:

-parametrien selailu & säätely nappuloiden viidakossa: esim. Akain MPC3000:ssakin on enemmän varsinaisia "dedicated" buttoneita, kun MPC2000:ssa joutuu selailemaan valikoissa. Kyllähän Yamahassakin joutuu selailemaan, mutta on siinä enemmän ominaisuuksiakin.
Ja kuitenkin huomattavasti enemmän nappuloita paneelissa.
Vaikka MPC:ssä on se "slider" reaaliaikasäätelyä varten, on niitä Yamahassa lukemattomia.

-muistin vähyys 32Mb

-reaaliaikaslidereiden poissaolo, nykyään joka vempeleessä on nupit.


Eventtien (nuottien) määrä kummassakin Akaissa & Yamahassa on sama, n.300 000.

Kummatkin ovat eräässä mielessä jo vanhentuneita: ne luottavat SCSIin, eivätkä esim Fire-wire tai USB-liittimiin. Asia tulee ongelmaksi joskus tulevaisuudessa kun ei enää tahdo löytyä mitään ZIPpejä tai kovalevyjä joita koneisiin liittää... Samoin ihmetyttää Yamahan vähäinen max.muistimäärä, 64Mb??? Nykykoneissa pitäisi jo järjestään olla yli Giga muistivaraa.


Lopuksi vielä: Yamahan hinta putoaa reilusti yli pari tonnia vuoden sisällä, se on saletti.

Itse todella toivoisin että Akai ryhdistäytyisi ja tekisi aivan ***tanan kovan boxin. Mutta en odottelisi sitä aivan lähiaikoina, tietäen heidän viimeaikaisen tyylinsä "parannella" jo olemassaolevia tuotteitaan: esim. joku aika sitten tullut analogifiltteri ja ne järjettömät värjätyt special-edition MPC:t. Analogifiltteri on ihan jees, mutta miksi sitä ei voinut laittaa alunperinkin MPC:hen? Pari-kolme tonniahan se maksaa, mutta samanlaisen filtterin on saanut jo 3-4 vuotta samalla hinnalla.
Tuntuu että Akai laahaa hieman jälkijunassa trendien seuraamisessa.


-P$R$O$F$F$I$T
Avatar
#8 • • Zeraf Guest

Originally posted by Proffit:

Eventtien (nuottien) määrä kummassakin Akaissa & Yamahassa on sama, n.300 000.


-P$R$O$F$F$I$T



Öhhöh, kaivoin wanhan aiheen esille nyt mutta pitää korjata että eikös tuossa Yahamassa ole kuitenkin vaan 200 000 nuottia. Lähde:--> http://www.gearpreview.com/music/sam/rs7k.html

MPC 2000:ssa on kyllä se 300 000 nööttiä.
--> http://www.gearpreview.com/music/sam/mpc2kxl.html

Ootko jo hommannut jomman kumman noista masiinoista? Kokemuksia?
Avatar
#10 • • Sumo Katami Guest
Mä luin jostain, että MPC4000ssa on vakiona 60 gigaa kovistilaa, mut sitten just Akaiprossa ei ollu mainintaa siitä ollenkaan. Mitenhän juttu on?
Avatar
#11 • • Husu Guest
Lueppas uudestaan se sivu, ainakin minä löysin tämmöistä sieltä:

Internal IDE hard drive (standard in North America Only) plus external SCSI connection

Avatar
#12 • • Zeraf Guest
Joo kylhä mä ton MPC 4000:sen tiiän, mut mulla on vähän sellanen kutina että se vie hivenen liikaa varoja mun budjetista.
Avatar
#13 • • Sumo Katami Guest

Originally posted by Husu:
Lueppas uudestaan se sivu, ainakin minä löysin tämmöistä sieltä:

Internal IDE hard drive (standard in North America Only) plus external SCSI connection



Nii, mut vakiona..
Tulee lisähintaa, vaikka tuo malli muutenkin maksaa paljon.
¡ Previous post about a year ago !
Avatar
#14 • • r3g Guest
itsekin painin tässä juuri mpc2000xl/rs7000/mpc4000:n sarjan semifinaaleissa.. ajattelin jospa tulisi lisää käyttäjä kommenttia laitteista.
tuota mpc2000:sta saa jo zippiasemalla, mutta pystyykö niitä duuneja tallentamaan pc:n kovolle? ja pystynkä pc:llä lukemaan akain samplecd:tä, tallentamaan sound forgessa ne wavveiksi zipille ja importtaamaan ne mpc:hen?
rs7000:sen käyttäjiä on suomessa aika vähän ,mutta info on aina jees...?
mpc4000:sen käyttäjiä tuskin yhtään? toi hinta on vähän perkele, kun suomen maahantuoja hedengren pyytää 3400e 60Gb:n kovolla varustetusta vehkeestä. olenkin alkanut miettiä jenkeistä tilaamisa...(ebay-hintaan pitää lisätä postikulut plus 25% tulli/vero, silti olisi ainakin vähän halvempi)
Avatar
#15 • • R24 Guest


ja pystynkä pc:llä lukemaan akain samplecd:tä, tallentamaan sound forgessa ne wavveiksi zipille ja importtaamaan ne mpc:hen?



Onnistuu cdxtract ohjelmalla, muuttaa akait waveiksi.

Mulla on semeissä MPC2000/RS7000/MC-909

MPC on luottopeli mutta seku on enemmän kuin vammainen logic/cubaseen tottuneelle, RS7000:ssa vähän sama vika. Siksi MC909 on nyt vahvoilla, helppo käyttöliittymä ja imee 256mb sample muistia. Ongelmana on että se tukee ainoastaan 128mb smart mediaa eikä niitä voi hot swappaa.

MPC4000:ssa ois parempi käyttis mutta se kuulemma kaatuilee, niin tekee kyllä MC909 myös.

Ehdottomasti parhaat live kontrollerit on kyllä MC-909:ssä. Puhumattakaan sen variprhase enginestä.
Avatar
#16 • • r3g Guest
hmm..mielestäni se vp-9000 on edelleen ainoa,jossa on tuo variphrase engine?
ja jos olen oikein ymmärtänyt, niin vaikka 909:ssä polyfoniaa on riittävästi, pystyy yhdessä projektissa käyttämään vain 16:sta intrumenttia...eikä sen grooveboxmainen timestrech kuulosta ainakaan paperilla sen hinnan arvoiselta.
pystyyköhän noita smartmediajuttuja sitten tallentelemaan pc:n kovolle...aika kallis media, jos 1 sm=1 projekti
Avatar
#17 • • Transistor Guest
Onkos muuten tuon RS:n soundit yhtään parempia kuin RM1X:n?
Avatar
#18 • • Edited R24 Guest


hmm..mielestäni se vp-9000 on edelleen ainoa,jossa on tuo variphrase engine?
ja jos olen oikein ymmärtänyt, niin vaikka 909:ssä polyfoniaa on riittävästi, pystyy yhdessä projektissa käyttämään vain 16:sta intrumenttia...eikä sen grooveboxmainen timestrech kuulosta ainakaan paperilla sen hinnan arvoiselta.
pystyyköhän noita smartmediajuttuja sitten tallentelemaan pc:n kovolle...aika kallis media, jos 1 sm=1 projekti



Niin, sehän on 16 part multitimbral niinkuin midi laitteet yleensä. Onko jammu 32 part? Jotkut EMUn isot samplerit ainakin on.

En tiedä millanen variprhase vp-9000:ssa on, mutta kun tota 909:iä testailin niin aika näppärästi se muuttaa tempoa/pitchiä reaaliajassa ja vielä ihan hyvällä soundilla.

Mä oon hankkimassa nimenomaan sampleri/sekvensseri yhdistelmää joten mua ei kiinnosta mitä soundeja itse laitteesta löyyy, siksi ei sana Groowebox pelota.

Laitteen voi kytkeä USB:lla PC:n johon voi lukea SmartMediat ja josta voi siirrellä sampleja. MC909 näkyy "removable mediana" PC:ssä samalla tavalla kuin digikamerat. "Hieman" helpompi tapa siirtää sampleja kuin SCSI tai midi.

EDIT:
Mulla muuten vaikuttaa valintaan maksimi sample muisti aika paljon, MPC2000:n 32mb on aika rajoittava tekijä kun pitäis saada ladattua isompia biisejä.
Avatar
#19 • • MikkiHiiri Guest


En tiedä millanen variprhase vp-9000:ssa on, mutta kun tota 909:iä testailin niin aika näppärästi se muuttaa tempoa/pitchiä reaaliajassa ja vielä ihan hyvällä soundilla.



Sama engine (varmaan samalla algoritmillakin) taitaa olla myös V-Synthissä?
Testailin nupinvääntöä ja hyvältähän se kuulosti :)
Avatar
#20 • • r3g Guest
pari kyssäriä mpc2000xl omistajille/omistaneille...
edelleen, voiko niitä projekteja jemmata pc:n kovolle?
mitäpä jos mpc:n kyljessä käyttäisi "kunnollista" räkkisampleria, jolla duunaisi pitkät linjat ja melodiat, jotka yhdistäisi sitten biitteihin ynnä muihin ratinoihin mpc:ssä..? kuulostaa ehkä hiukka hankalalta, mutta se sopisi omaan tyyliini....lähinnä tuota samplen siirtelyn auvoisuutta mietin.. voisin tuoda keskusteluun mukaan myös tuon SU700:sen jossa multitimbraalisuutta se 42 ja muistia sentään 64Mb, mutta sekvensseri ja scsi-väylän hitaus kusee pahasti.
z4+mpc2000xl olis kiva yhdistelmä, mutta sitten taas alkaa hinnaltaan lähennellä 4000:sta.
ja tärkein kysymys kaikista: kuinka hankalaa tuo mpc:n kuoren irroittaminen/suojaaminen on?...customointi vähintään maalaamalla on must.