Yamaha RS7000 vs. AKAI MPC2000XL

37 posts, 2 pages, 7,143 views

Avatar
#21 • • Gliimi Guest
ite olen hankkimassa myös MPC:tä tai RS:ää, mut rahallisista syistä laite tulee olemaan varmasti MPC.
Kummsiki ois kiva tietää miten tossa Akaissa menee toi samplaus.
Tai siis voiko siinä jo samplattua ääntä pätkiä ja muokata tarkemminkin?
Avatar
#22 • • rhedlund Guest
hmm...miksköhän en löydä Thomannin sivuilta enään mpc2000/4000:sta? Voiko tosiaan olla et ne ois myyny kaikki pois? :confused:
Avatar
#23 • • R24 Guest
MPC:tä kandee väijyä käytettynä ebay.de:stä. Saattaa saada täyden paketin halvalla, kuten esim. Tämän.
Avatar
#24 • • uniqj Guest
Koneita vertaillessa ei kannata tuijotella liikaa spekseihin. Hyvän laitteen todellinen käyttöarvo on jossain muualla kuin niissä.

kun tämmösiä vehkeitä ostaa niin kannattaa muistaa että on hankkimassa instrumenttia eikä esim. tietokonetta.

Varsinkin uusien laitteiden myyntivalttina on miljoona efektiä ja satatuhatta soundia. joilla ei loppujenlopujen lopuksi puolellakaan tee mitään (rakennettu laitteisiin sitä varten että spekseihin voi kirjoittaa että ne on olemassa).

jos itse pitäisi valita mpc:n ja rs:n välillä niin en kauaa miettisi vaan ottasin mpc:n. on se sen verran pro.
Avatar
#25 • • Gliimi Guest
Ite hommasin ton MPC 2k XL studio plussan. On ihan törkeen hyvä, vaikka en osaakkaa käyttää siitä viel ku yhen promillen.
http://www.mr-gleam.tk
Avatar
#26 • • uniko1 Guest
itselläni on mpc2000:nen (alkuperäinen, ei xl) ja muutamia huomioita siitä. xl:ää olen myös käyttänyt, ei eroa hirveästi tärkeimmiltä ominaisuuksiltaan.

se on ennenkaikkea rumpukone-sekvensseri, ei monikäyttösämpleri. itse käytän s5000:sta ja softasämpleriä sen rinnalla.

rytmeihin mpc on uskomaton vehje, ja vaikka olenkin tottunut (ja vannoutunut) logicin käyttäjä niin livempiin rytmeihin mpc:n sekvensseri on ykkönen. lisäksi sen swingi on omaa luokkaansa, kehtaisin väittää että siinä on pientä trademark-gruuvia jota ei hirveän helposti muista sekvenssereistä saa aikaan.

rumpusuuntautuneisuudesta kertoo vaikkapa se, että sämpleille on asetettavissa vain attack ja decay/release, ei edes adsr-käyrää. lisäksi filtteri on ihan paska, en käytä sitä juuri koskaan.

sämplejä voi toki käsitellä (cut-copy-paste, looppaukset) mutta hullu on se joka lähtee varsin hitaalla käyttöliittymällä sitä tekemään. rumpusoundeille harvoin tarttee muuta tehdä kuin trimmaus.

itse käytän scsi-kovalevyn kanssa eikä ole tarvetta kytkeäkään koneeseen, en tiedä onnistuuko mitenkään.

jos haluaa hyvän sämplepohjaisen rumpukone-sämplerin ennenkaikkea livempiin rumpuihin ja rumpujen hakkaamiseen käsipelillä, mpc2k on oiva vehje. ei muuten tippaakaan lelun tuntuinen kuten joku väitti, padit ovat ainakin minun makuuni juuri sopivan velocity sensitiivejä rumputyöstöön (tottumiskysymys?)

mpc4000 luultavasti olisi enemmän kuin hyvä, mutta onko järkeä hinta/laatusuhteessa? mieluummin omistan yhden hyvän laatikon rummuille ja toisen erittäin pätevän monikäyttösämplerin samalla rahalla.
Avatar
#27 • • r3g Guest


mpc4000 luultavasti olisi enemmän kuin hyvä, mutta onko järkeä hinta/laatusuhteessa? mieluummin omistan yhden hyvän laatikon rummuille ja toisen erittäin pätevän monikäyttösämplerin samalla rahalla.


vaikka voisit saada molemmat yhdessä laatikossa? en ymmärrä...
Avatar
#28 • • uniko1 Guest



vaikka voisit saada molemmat yhdessä laatikossa? en ymmärrä...



mpc4000:sta en ole kokeillut, mutta olettaisin että käyttöliittymä ei ole idealtaan muuttunut mielettömästi. se on tarkoitettu ennen kaikkea rumpu/ei-pitchattavien soundien soittamiseen ja sekvenssoimiseen pääasiassa laitteen omilta padeiltä. räkkisämplerit taas on tarkoitettu soitettavaksi koskettimistolla/ulkoisella sekvensserillä ja niiden käyttöliittymät ovat sen mukaisia.

totta kai kaikki onnistuu millä tahansa laitteella mitä speksit antaa periksi, mutta kyse on lähinnä mukavasta tavasta tehdä asiat. eihän tuota mpc:n sekvensseriäkään tarttisi kun käytän kuitenkin logiccia enkä keikkaile. tai sitten oon vaan laitefriikki ja pidän siitä että laatikoita on paljon.
Avatar
#29 • • Peter Skogberg Guest


itselläni on mpc2000:nen (alkuperäinen, ei xl) ja muutamia huomioita siitä. xl:ää olen myös käyttänyt, ei eroa hirveästi tärkeimmiltä ominaisuuksiltaan.

se on ennenkaikkea rumpukone-sekvensseri, ei monikäyttösämpleri. itse käytän s5000:sta ja softasämpleriä sen rinnalla.

rytmeihin mpc on uskomaton vehje, ja vaikka olenkin tottunut (ja vannoutunut) logicin käyttäjä niin livempiin rytmeihin mpc:n sekvensseri on ykkönen. lisäksi sen swingi on omaa luokkaansa, kehtaisin väittää että siinä on pientä trademark-gruuvia jota ei hirveän helposti muista sekvenssereistä saa aikaan.

rumpusuuntautuneisuudesta kertoo vaikkapa se, että sämpleille on asetettavissa vain attack ja decay/release, ei edes adsr-käyrää. lisäksi filtteri on ihan paska, en käytä sitä juuri koskaan.

sämplejä voi toki käsitellä (cut-copy-paste, looppaukset) mutta hullu on se joka lähtee varsin hitaalla käyttöliittymällä sitä tekemään. rumpusoundeille harvoin tarttee muuta tehdä kuin trimmaus
.



Mutta käykö MPC siis perus-sampleriksi tyyliin -painan-nappia-ja-sample-jää-looppaamaan-oikealla-BPM:llä?

Ja Diskettiasemasta: Voinko vain tallentaa tietokoneelta siis normaalille disketille sampleja, ja siirtää ne sen kautta suoraan MPC:lle? Ja lukeeko MPC automaattisesti niiden BPM:n?

Ja kolmas: MPC:n efektilisäosa. Turha vai hyvä?
Avatar
#30 • • r3g Guest




mpc4000:sta en ole kokeillut, mutta olettaisin että käyttöliittymä ei ole idealtaan muuttunut mielettömästi. se on tarkoitettu ennen kaikkea rumpu/ei-pitchattavien soundien soittamiseen ja sekvenssoimiseen pääasiassa laitteen omilta padeiltä. räkkisämplerit taas on tarkoitettu soitettavaksi koskettimistolla/ulkoisella sekvensserillä ja niiden käyttöliittymät ovat sen mukaisia..


aa..mutta 4000:nenpa sisältää z8:sen tehot, (eli käytännössä tehokkaimman/käytännöllisimmän räkkisamplerin) ja voit soitella sitä pianolla ihan miten haluat..midiohjauksella,kuten räkkivehkeitä.
sekä siinä on mahdollista paukuttaa rumpuja rumpumoodissa,mpc2000:sen tavoin.
Avatar
#31 • • uniko1 Guest




Mutta käykö MPC siis perus-sampleriksi tyyliin -painan-nappia-ja-sample-jää-looppaamaan-oikealla-BPM:llä?



en ymmärrä miksi haluaisit, mutta tälläiseen mpc ei taivu (ihan siksi että ei oo luuppimoodia jonka voisi kytkeä päälle-pois). siis tuossa, kuten varmaan muissakin samantyyppisissä vehkeissä, on toi sekvensseri aika tärkeässä osassa. luupin mittainen sekvenssi varmaan ajaisi saman asian.

mpc:ssä ei ole realtime time stretchiä jos sitä hait tuolla oikealla bpm:llä luuppaamisella.


Ja Diskettiasemasta: Voinko vain tallentaa tietokoneelta siis normaalille disketille sampleja, ja siirtää ne sen kautta suoraan MPC:lle? Ja lukeeko MPC automaattisesti niiden BPM:n?



voit, mutta ei se bpm:stä mitään tiedä.


Ja kolmas: MPC:n efektilisäosa. Turha vai hyvä?



mun mielestä niillä efekteillä ei itse asiassa tee paskaakaan. reverbit ovat ihan käyttökelpoiset rumpuihin jos niitä käyttää (tosi) hillitysti eikä tee poppia, itse kyl mieluummin nauhoitan raidoiksi joko ulkoisen efektin läpi tai käytän softareverbiä. en ole kyllä koskaan digannut akain laitteiden efektikorteista, kuulostavat jotenkin aika heikoilta. samalla rahalla saat ulkoisen efektin kun nuo muistaakseni maksavat liikaa laatuunsa nähden.
Avatar
#32 • • Peter Skogberg Guest




en ymmärrä miksi haluaisit, mutta tälläiseen mpc ei taivu (ihan siksi että ei oo luuppimoodia jonka voisi kytkeä päälle-pois). siis tuossa, kuten varmaan muissakin samantyyppisissä vehkeissä, on toi sekvensseri aika tärkeässä osassa. luupin mittainen sekvenssi varmaan ajaisi saman asian.



Miksi haluaisin...? Ihan vaan, että pystyisin tätä käyttämään live-samplerina...
Avatar
#33 • • Phist Guest




Miksi haluaisin...? Ihan vaan, että pystyisin tätä käyttämään live-samplerina...

noh, vähän oon kuullu juttuu, et tota vois ehkä käyttää livesamplerina. kun sulla on loopin mittanen sekvenssi, missä looppi trigataan aina sekvenssin alussa ni sen voi laittaa loopille.
Avatar
#34 • • Peter Skogberg Guest
Mutta eikö minulle parempi vaihtoehto olisi sittekin esim. Yamaha SU-700? Vai minkälainen setitys tuollaiseksi livesampleriksi olisi hyvä?
Ante

Posts: 16

#35 • • Ante
"Lentoni takana on kone vakva
satamana tuotantoni
pöydällä kehrää Ensoniq"
Liisanpuisto - Mun kaupunki

Sorry jos tungen tähän väliin, mutta haluaisin tiedää, onko Ensiniq Asr -tabletop sampleri-sekvensseristä työkaluksi? Vaikuttaa nimittäin ihan noiden speksien mukaan aika mielenkiintoiselta laitteelta.

Ensoniq Asrxpro
Avatar
#36 • • Edited r3g Guest


"Lentoni takana on kone vakva
satamana tuotantoni
pöydällä kehrää Ensoniq"
Liisanpuisto - Mun kaupunki

Sorry jos tungen tähän väliin, mutta haluaisin tiedää, onko Ensiniq Asr -tabletop sampleri-sekvensseristä työkaluksi? Vaikuttaa nimittäin ihan noiden speksien mukaan aika mielenkiintoiselta laitteelta.

Ensoniq Asrxpro


noh..ongelma siinä, että sun täytyy tilata se netin kautta emulta(jos et käytettynä löydä,ja tuskin suomesta) käytettyä löydät), ja maksaa ihan liikaa ominaisuuksiin nähden. (999$ plus 25% verot ja tulli)
mikä tarkoittaa sitä, että sille ei ole huoltoakaan täällä... ja sen sequ on haukuttu kaikkialla lyttyyn.
Tuossa Yamahan SU-700:ssa on ainoana ongelmana sen sequ...hyviä ideoita, mutta kun esim gridi puuttuuu.... Helvetin jees peruseffut kyllä.
Avatar
#37 • • r3g Guest
täytyykin perua puheita kun pääsin testailemaan tuota Asr x pro:ta... sehän onkin melko veikeä laite.
samplaysominaisuuksia en päässyt vielä ajamaan, mutta ainakin sisäiset soundit+laajennus kuulostivat erittäin mukavilta..
effut olivat helposti editoitavissa ja myöskin soundasivat hyviltä.
sekkari on tosiaan ihan sellainen real time, mutta ei kummoinen pimputtaja tarvitse olla kun quantisoi iskut oikeille paikoilleen...
pitää vielä päästä testaamaan tuo samplayspuoli. mutta herkun "old skool" henki tuossa oli...
harmi ettei tuohon ikinä tullut OS.4.0:aa johon lupailtiin soundfont tukea ynnä kaikkea muuta kivaa...
veikkaan että säästelevät tuota kaikkea uuteen EMUN SP2400:seen (tuo nimi nyt oli vaan minun arvaukseni..sopisi jatkoksi SP1200:seen).