Äänikortit

647 posts, 33 pages, 227,963 views

Avatar
#241 • • native Guest
Olisi tässä jossain vaiheessa tarkoituksena vaihtaa tuo ihan kelpo
Audigy2 johonkin kunnon rautaan. Muutama vaihtoehto on mielessä,
RME:n Hammerfall DIGI9636 vaikuttaa erittäin pätevältä, ja se on kohtuuhintainenkin vielä. Toisaalta joku ulkoinen firewire-kortti
kiinnostaisi vieläkin enemmän, en vaan vielä ole löytänyt kohtuuhintaista
ja ominaisuuksiltaan oikeanlaista. MOTU 828 mkII houkuttelee, mutta
siitä löytyy jo hintaakin ... enkä edes tarvitse useampia sisääntuloja, mitä 828:sta löytyy.

Eli, onko kellekään sattunut silmään ulkoista firewire-korttia, jossa ei ole sisääntuloja paria enempää, ja josta löytyisi kelpo rautaa hyvillä ajureilla
(ASIO2, GSIF lähinnä)?
Avatar
#242 • • Elvish Guest
Ostin tossa just käytettynä Terratec EWX 24/96:sen, ja olen ollut ihan tyytyväinen, mutta yksi juttu ihmetyttää..

Kun käynnistän koneen, ruutuun tulee herja "hardware not enabled properly" (muistaakseni noin) ja sama tulee myös kun avaan kortin control panelin tai asio asetukset. Kaikki toimii muuten kuitenki ihan moitteetta. (en oo ainakaa huomannu mitään)

Mistäköhän vois johtua?

Ite en tajuu koneista paljon mitää, ku just vast ostin koneenkin..
Auttakaa tyhmää, kiitos! :)
Avatar
#243 • • serotonot Guest

Ostin tossa just käytettynä Terratec EWX 24/96:sen, ja olen ollut ihan tyytyväinen, mutta yksi juttu ihmetyttää..

Kun käynnistän koneen, ruutuun tulee herja "hardware not enabled properly" (muistaakseni noin) ja sama tulee myös kun avaan kortin control panelin tai asio asetukset. Kaikki toimii muuten kuitenki ihan moitteetta. (en oo ainakaa huomannu mitään)

Mistäköhän vois johtua?

Ite en tajuu koneista paljon mitää, ku just vast ostin koneenkin..
Auttakaa tyhmää, kiitos! :)



mulla oli sama juttu terratecin EWS88MT:n kanssa. Hoidapa uusimmat ajurit ja asenna ne. auttoi ainaki mulla. En tiedä miten tossa on mut, tota mun korttia pystyy linkittää useemman peräjälkeen ni pitää kattoo et ne asetukset on silleen et niit kortteja on siel se yks (olettaen että tilanne on näin). Sen jälkeen pitäis toimii
Avatar
#244 • • Elvish Guest

Hoidapa uusimmat ajurit ja asenna ne. auttoi ainaki mulla.



No siin pitäs olla uudet ajurit (otettu terratecin sivuilta noin viikko sitten)

Mul on käyttiksenä windows XP, mut ei kai se haittaa (vaik suositeltiinkin jotain muuta) jos kuitenkin niiltä saa ajuritkin siihen..?!


tota mun korttia pystyy linkittää useemman peräjälkeen ni pitää kattoo et ne asetukset on silleen et niit kortteja on siel se yks (olettaen että tilanne on näin).



Voiskohan sillä olla tekemistä asian kanssa ku siinä mun emolevyssä on integroitu äänikortti, jonka kyllä pitäs olla pois käytöstä tällä hetkellä..
Avatar
#245 • • serotonot Guest

Hoidapa uusimmat ajurit ja asenna ne. auttoi ainaki mulla.



No siin pitäs olla uudet ajurit (otettu terratecin sivuilta noin viikko sitten)

Mul on käyttiksenä windows XP, mut ei kai se haittaa (vaik suositeltiinkin jotain muuta) jos kuitenkin niiltä saa ajuritkin siihen..?!


tota mun korttia pystyy linkittää useemman peräjälkeen ni pitää kattoo et ne asetukset on silleen et niit kortteja on siel se yks (olettaen että tilanne on näin).



Voiskohan sillä olla tekemistä asian kanssa ku siinä mun emolevyssä on integroitu äänikortti, jonka kyllä pitäs olla pois käytöstä tällä hetkellä..



hmm.
paha sanoo tästä duunista käsin. postaan paremman vastauksen ku pääsen himaan, mut itelläni mul ei oo ees integroidun äk:n ajureit koneel. siis et "sitä ei ole" käytännös. Mutta koitetaan selvittää pulma kun pääsen kotiin
Avatar
#246 • • native Guest
Kun tossa audigy kakkosen perässä on noita ulostuloja useampi,
niin pystyykö niitä mitenkään ohjailemaan? Urpona olen vaan aina
käyttänyt sitä yhtä outputtia, mutta nyt alkaa *ituttamaan pikkuhiljaa,
kun siellä noita ulostuloja on enemmänkin, mutta niitä ei pysty käyttämään. Onko niin, että ne on ainoastaan kortin surround-ominaisuuksien käyttöön, vai pystyykö sinne routtaamaan mitä tahansa?

Muutenkin toi audigy2:n softa/ajuripuoli on vähän surkeeta. Ja manuskat. Kaipaisi vähän terratecin ewx24/96 kaltaista ratkaisua, jossa ulostuloja (analogisia ja digitaalisia) pystyi helposti ohjaamaan eri ajureilla, esim. winampista ohjaamaan äänen ulos pelkästään digiporttiin valitsemalla ulostuloksi digitaalisen ulostulon. Tossa audigyssähän on vaan yksi wave-out ajuri ilmeisesti. Perse. Valaiskaa hieman! :)
Avatar
#247 • • Edited Tuppu_ Guest
tuplapostaus
Avatar
#248 • • Tuppu_ Guest
Kyllähän sä voit routata mitä vaan niihin audigy2:n ulostuloihin. Esim. kaikissa asio-yhteensopivissa sekvenssereissä voit ottaa käyttöön kaikki ulostulot ja määrätä tietyt audioraidat tiettyihin ulostuloihin tai jollain pluginilla pannailla näiden ulostulojen välillä ja tehdä vaikka surround-ambienttia, jos kiinnostaa. Tai esim. Traktor DJ-studiossa saat eri "cd-pesät" eri ulostuloihin ulkoista miksaamista varten jne...
Avatar
#249 • • Jusu Guest
Noniin poijjaat ja miksei tytötkin, nyt tulee jorinaa. Virtuaalikaljaa/siideriä jokaiselle loppuun asti jaksaneelle ;) :D

Aihe on siis kotistudion tulevaisuus.

Nykyinen tilanne:
- Riittävän tehokas pc, joka pyörittää Sonaria ja dx-plugareita
- Äänikorttina STAudio (Hoontech) DSP24 value+
- Behringerin 16kan. mikseri (mx2004a)
- Muutama hw-syntsa/sampleri (yhteenlaskettu outputtien määrä 20, joista 2 spdiffinä)

Juju olisi kunnollisen äänikortin hankkiminen daw:n ytimeksi. Sen tulisi siis hoidella sekä äänikortin velvollisuudet, että mikserin hommia. Kunnollisella tarkoitan tässä n.8in/8out -analogiliitännöillä, hyvillä muuntimilla, s/pdif- ja adat-ominaisuuksilla varustettua korttia. Adatilla voi myöhemmin laajentaa i/o:ta jos on tarpeen. Breakout-boksi pitää olla liittimille ja latenssiajat kohtuulliset. 24bit/96kHz 24/7 ;)..

Mietinnässä oli jo pidempään ollut digitaalimikserin hankinta, mutta hinnat suhteessa käyttökelpoisiin ominaisuuksiin on korkeita... Kuinka käyttökelpoisia lopulta ovatkaan kaikki peruskompurat ja muoviset onbård-effektit sekä muu dsp-sälä, kun prosessoinnin hoidan lähinnä plugarivetoisesti? Lisäksi jopa kolmen tonnin miksereissä tuntuu olevan käsittämättömiä kompromisseja - esimerkkinä Tascam: sulla on hieno 32-kanavainen mikseri, mutta voit käyttää vain puolta kanavista jos työskentelet 24/96-moodissa. Jip-pii. Ja äänikortinhan tarvitsisin joka tapauksessa.

Eikös näitä usb- ja midiliitäntäisiä controlsurfaceja yms. monikäyttöisiä nuppilautoja ole ihan kohtuuhintaan markkinoilla? Kuitenkin jossain vaiheessa tulee hinku liukujen hiplaamiseen ja muuhun hands-on-säätöön ;)

Kokonaan tietskari-dawiin en ryhdy - hardwarea tulee olemaan jatkossakin. Kaikenlainen signaalitiekikkailu on myös inspiroivaa.

Vaihtoehtoja, joihin olen tähän mennessä päätyillyt (hintakatto on siinä tonnin tuntumassa) :

RME Multiface ja siihen pci-kortti
Perusmeininki ja paljon kehuja.

Mark of da Unicorn 828 mkII
Firewire-meininki ja enemmän ominaisuuksia.

Kysymykset: Onko esittämässäni suunnitelmassa jotain vikaa? Minkä hyvän vaihtoehdon olen missannut? Pitäiskö kuitenkin myydä toi muskelivene ja ostaa digimikseri?
Avatar
#250 • • MikkiHiiri Guest

Noniin poijjaat ja miksei tytötkin, nyt tulee jorinaa. Virtuaalikaljaa/siideriä jokaiselle loppuun asti jaksaneelle ;) :D
.
.
.
.
RME Multiface ja siihen pci-kortti
Perusmeininki ja paljon kehuja.



No tosta vehkeestä en kyllä mitään valittamista keksi. Työjuhta, joka
toimii 1,46ms latenssilla eikä toimi sen huonommin sillä kuin 200ms latenssilla.
Äänenlaatu on mielestäni aika hyvä. Rupes 224kbit mp3:tkin kuulostaa
täysin paskalta kun ton pistin koneeseen vaikken normaali cd-soittimilla
erottanu mitään eroa cd-ääneen :) kertonee kai jotain muuntimista.

kunnollista mikseriä jos havittelet niin varmaan alta 8000e on aika turha etsiä
Avatar
#251 • • R Guest
Onko kellään kokemusia sb liven ja dmx xfire.n käytöstä yhtäaikaa?
tarkotuksena ois käyttää molempien midiä ja molemmista line-innejä..pienoisen säädön jälkeen ohjauspaneelista saa vaihdeltua kortteja,mutta yhtäaikaa ei futaa..
Avatar
#252 • • OSC8 Guest

Kysymykset: Onko esittämässäni suunnitelmassa jotain vikaa? Minkä hyvän vaihtoehdon olen missannut? Pitäiskö kuitenkin myydä toi muskelivene ja ostaa digimikseri?




1) Ei mitään vikaa, jos tingit raudasta joka on suoraan kytkettynä inputteihin (esim. patchbayn avulla). Kaikki soittimetkin saa suoraan erikseen audioraidoiks ja plugareita voi käyttää efuina jne jne herkkua. Ei muuta kun se RME:n kortti kehiin vaan :)

2) Mut jos sulla on paljon rautaa (20 outputtii vinkkais tähän suuntaan ;) )ja tosissaan haluut päästä ilman latenssisäätöä sekä kuulla biisin reaaliajassa heti tekovaiheessa ilman multiträkkäyskikkailuja, niin osta se digimikseri. Digimikserin kanssa ei tarvii sekuntiakaan pähkäillä, ei tarvi nytkyttää midiraitoja eteen tai taaksepäin tai muutenkaan edes muistaa niinkin rumaa sanaa kuin "latenssi" ja siitä johtuvat kikkailut. Digimikserin kanssa voi toki multiträkkäillä edelleen niin paljo kun huvittaa, tosin ei tietenkään niin monta raitaa kerrallaan kuin äänikortin kanssa.
Käyttöliittymäkin on käsinkosketeltavan hyvä :)

Ulkoinen digimikseri ei tietenkään poista sun tarvetta äänikortille, mutta digimikserin jälkeen kortti, jossa on pelkkä S/PDIF -sisään/ulostulo, riittää. (edit: No ei ihan tietenkään, jos haluat hyvää äänenlaatua softasynille yms. eli headroomia pitää olla jne -> perus sblivet voi kyl unohtaa :( ).


Itselläni on jammun 01v digimikseri sekä PC:ssä jammun DSP2416 -kortti ( = 01v PCI-korttina) jossa 8xIN / 8xOUT -analogilaajennukset, joten kokemusta on molemmista tavoista.


01v:ssä on vakiona 16 analogi-inputtia (kompura/limitteri/gate -vaihtoehdoilla ja 4-al täysparametrisilla EQ:lla) + S/PDIF in/out. Lisäkortilla saa sitten lisää analogi-inputteja tai outputteja, tai esim. ne ADAT-liitännät. Maksoin itse tuollaisesta kokoonpanosta käytettynä 1700e - hinnat on varmasti tuosta vielä snadisti laskeneet, varsinkin kun markkinoille on tullut 01v96 (josta löytyy esim. se ADAT ihan vakiona).

Efektit jotka tossa on.. Eihän niistä mitään lexiconeja saa tehtyä mutta mitenkään "muovisen kuuloisia" ne ei ole. Pieksee imho vielä aika monet plugarit. Niin ja myös efektien paluukanaville löytyy täydet EQ:t.

Speksien osalta sama pätee tohon DSP-korttiin. Mut tietysti kappas kummaa, heti kun mukaan sotketaan sequ (ja ylipäätänsä softat), niin ajoittaisia hikkoja rupee esiintyyn. Softa kun tunnetusti pystyy kaatumaan ja muutenkin käyttäytymään mitä häröimmillä tavoilla ;)

Kuitenkin, tulevaisuus on softien, joten äänikortin kanssa saa niitä rautoja sotkettua softaefuihin tosi mukavasti :)

Se on fifty-sixty sit et kumpaa ite haluu.. PC:ssä on paree olla tehoo jos kaiken aikoo sillä hoitaa. (edit: Jos mulla olis vähemmän rautaa, niin kyllä mä itsekkin siihen äänikorttipohjaiseen miksaukseen siirtyisin..)
Avatar
#253 • • OSC8 Guest
Ai niin, löytyyhä nykyään jo 01v96:sta halvemmalla esim. tälläisii systeemejä.

24kpl inputteja JA outputteja suoraan koneelle ei olis paha enää rautafriikeillekkään ;)

Mut edelleen, tohon rahaan ei saa vielä mitään muuta kuin I/O:n. Kaikki muu ihan EQ:sta yms perusjutuista lähtien pitäis hoitaa PuuCeella.
Avatar
#254 • • R24 Guest

Ai niin, löytyyhä nykyään jo 01v96:sta halvemmalla esim. tälläisii systeemejä.

24kpl inputteja JA outputteja suoraan koneelle ei olis paha enää rautafriikeillekkään ;)


Tollanen just tilattiin thomanilta :D
Avatar
#255 • • Jusu Guest


1) Ei mitään vikaa, jos tingit raudasta joka on suoraan kytkettynä inputteihin (esim. patchbayn avulla). Kaikki soittimetkin saa suoraan erikseen audioraidoiks ja plugareita voi käyttää efuina jne jne herkkua. Ei muuta kun se RME:n kortti kehiin vaan :)

2) Mut jos sulla on paljon rautaa (20 outputtii vinkkais tähän suuntaan ;) )ja tosissaan haluut päästä ilman latenssisäätöä sekä kuulla biisin reaaliajassa heti tekovaiheessa ilman multiträkkäyskikkailuja, niin osta se digimikseri. Digimikserin kanssa ei tarvii sekuntiakaan pähkäillä, ei tarvi nytkyttää midiraitoja eteen tai taaksepäin tai muutenkaan edes muistaa niinkin rumaa sanaa kuin "latenssi" ja siitä johtuvat kikkailut.
...



Jeba. Ei mulla rautaa oikeasti paljon ole: samplerista jos hankkiudun eroon, vähenee analogiset outputit kymmenellä. Sitäpaitsi anal.mikseri säilyisi uudessakin systeemissä, koska a) sillä on rajusti enemmän käyttöarvoa kuin myyntiarvoa ja b) sillä saa sitä joustavuutta setuppiin.

Sekä RME että MOTU lupaavat suoraa, latenssitonta monitorointia (no joo, MOTU on valmistajan mukaan melkein latenssiton, whatever it means....)


...
Softa kun tunnetusti pystyy kaatumaan ja muutenkin käyttäytymään mitä häröimmillä tavoilla ;)

Kuitenkin, tulevaisuus on softien, joten äänikortin kanssa saa niitä rautoja sotkettua softaefuihin tosi mukavasti :)

Se on fifty-sixty sit et kumpaa ite haluu.. PC:ssä on paree olla tehoo jos kaiken aikoo sillä hoitaa. (edit: Jos mulla olis vähemmän rautaa, niin kyllä mä itsekkin siihen äänikorttipohjaiseen miksaukseen siirtyisin..)



Kyllä on melkoisen monta kertaa tullut todettua, että kyllä rautaa pitää saada softaa korvaamaan - yleensä just koneen buutattua itsensä varoittamatta. Mutta silti on tietsikka studion ytimenä ja tarkoitus on nyt kasata vain essentiaaliset raudat sen ympärille. Ehkä jonkun M-One XL:n vois myöhemmin viritellä siirtämään raskaimpia efutaakkoja pois koneelta(reverbit lähinnä). Muita plugareita saa ketjuttaa ihan liiaksi asti ennen kuin meno hyytyy.

Mikäs MOTUssa on vikana, kun pelkästään RME:tä suositellaan? Vai johtuuko tämä siitä, että (ainakin MH:llä) käytännön kokemusta on nimenomaan RME:stä? Kuka on kieltänyt mutu-kommentit ja spekuloinnin? :D

MH, Triip & co: How's the v-beer? :)
Avatar
#256 • • MikkiHiiri Guest

Sekä RME että MOTU lupaavat suoraa, latenssitonta monitorointia (no joo, MOTU on valmistajan mukaan melkein latenssiton, whatever it means....)



Toi varmaan tarkottaa signaalitietä suoraan Line-In - Line Out, eli ei
ASIO-ajureita välissä. Tässäkin tapauksessa muunnos tehdään.
Eli latenssia ei synny kun kierrätetään signaalia inputeista outputteihin
haluamalla tavalla. RME:ssä on ainakin törkeen selkee mikserityökalu,
jolla tota voidaan toteuttaa


Mikäs MOTUssa on vikana, kun pelkästään RME:tä suositellaan? Vai johtuuko tämä siitä, että (ainakin MH:llä) käytännön kokemusta on nimenomaan RME:stä? Kuka on kieltänyt mutu-kommentit ja spekuloinnin?



Joo mulla ei oo MOTU:sta omia kokemuksia mut RME:stä on :)
Oon tosin nähnyt (en muista minkä) MOTUn tosikäytössä ja sen ääntä,
joka oli 19" unit.. ettei ois ollu just toi minkä linkitit. Hyvät oli soundit ja
toimi mallikkaasti myös.

How's the v-beer?



Thanx. *glubglub* :)
Avatar
#257 • • Tuppu_ Guest
Kannattais miettiä myös m-audiota äänikortiks. Itellä delta1010 toimii tosi pienillä latensseilla ja on 8 analog sisään ja ulos. Samasta kortista on halvempi 1010LT, jossa yhtä paljon liitäntöjä ja näitä kortteja voi laittaa samaan myllyyn 4kpl, eli yht. 32 kanavaa sisään ja ulos. Esim. 4kpl noita delta 1010LT-kortteja maksais n. 1200e ja sillä sais 32 analog i/o, 4 digi i/o, 4 midi i/o. Think about it. :)
Avatar
#258 • • OSC8 Guest

Jeba. Ei mulla rautaa oikeasti paljon ole: samplerista jos hankkiudun eroon, vähenee analogiset outputit kymmenellä. Sitäpaitsi anal.mikseri säilyisi uudessakin systeemissä, koska a) sillä on rajusti enemmän käyttöarvoa kuin myyntiarvoa ja b) sillä saa sitä joustavuutta setuppiin.



Joo kyl se äänikorttiratkasu varmaan olis sit järkvein. Myöhemminhän voi sit laajentaa vaikka sellaseen kontrolleriin jos sitä näppituntumaa haluu. Niidenkin hinnat on laskemaan päin :)


Sekä RME että MOTU lupaavat suoraa, latenssitonta monitorointia (no joo, MOTU on valmistajan mukaan melkein latenssiton, whatever it means....)



Joo mikkihoo tossa tais asian selvittääkin, eli suoraan sisääntuloon tulevaa soundia pystyy ilman plugareita välissä kuuntelemaan latenssitta. Mut tosiaan jos haluut myös plugarien vaikutuksen kuulla (myös siis EQ:n) niin toi on aika turha toiminto... ;)


Mikäs MOTUssa on vikana, kun pelkästään RME:tä suositellaan?



No ei motu:ssa varmaan oo yhtään mitään vikaa. RME:tä vaan löytyy monilta pro-tyypeiltä, eikä oo pahaa sanaa niiltä kuulunu niin... Siinä on käsittääkseni ihan rautatasolla tukea ASIO:lle ja sitämyöten monia muita laatukortteja parempi ja järkevämpi I/O. Siks mikkihiiren kommentti 1.5ms hyvin toimivasta latenssista ei yllätä mua.


Voi olla melkonen metsästäminen, mut toi yamahan DSP-factory on kyllä erittäin bueno kortti jota voin todellakin suositella oman kokemuksen perusteella. Sille löytyy jopa XP-ajurit vaikkei korttia oo enää valmistettu muutamaan vuoteen. Ja koska siinä on DSP-powerii (no sehän on se 01v kortilla) niin sen omat EQ:t, kompurat ja efektit saa ihan täysin latenssitta ja ilman prossukuormitusta heti kättelyssä :)
Avatar
#259 • • Jusu Guest
Tuppu -> Vois tulla melkoiset spagetit koneen taakse neljällä LT:llä... muuten kyllä kiehtova ajatus.

MH, Triip -> Aivan, jätinpäs ajattelematta loppuun tuon latenssihomman! Toisaalta sillä ei ole tähänkään mennessä ollut erityisemmin merkitystä, koska työtapa on mulla yleensä seuraavanlainen: Veistellään teos kasaan käyttämällä syntikoiden onboard-efuja ja mikserin equja -> koneelle träkeiksi "kuivana" -> lisätään plugarit. Tietenkin vähän sekoittuu noi vaiheet eikä plugareita aina tule käytettyä, mutta suunnilleen näin.

Homerec:issa MOTUn käyttäjät valittelevat latenssista softasynakäytössä, ajurituesta pc:lle, preamppien sekä muuntimien laadusta. Pari jälkimmäistä on varmastikin lähinnä mutua/makuasioita, mutta muut voi ruveta haittaamaan. Ja onhan näitä muitakin vaihtoehtoja vielä M-Audionkin lisäksi: Echo Layla, Aardvark Q10, Edirol Jokujonkanimeäenmuistaliianhuonotmuuntimetkuitenkinainakinpaperilla...Halvin digimikseri taitaa olla Behringer DDX3216 (1300e).
RME vaikuttaisi kuitenkin eniten siltä, mitä olen tässä etsimässäkin: luotettavuutta, hyviä muuntimia ja pientä l**enssia.

Kompurat/efektit kortilla ei kuulosta yhtään hassummalta.. Nykyään kaupan hyllyltä saatavilla olevat, kunnolla dsp-vääntöä sisältävät kortit taitaa kuitenkin olla lähinnä vst-plugarien kiihdyttämiseen soveltuvia?
(Pakkohan oli käydä tarkistamassa yleisimmät kauppapaikat, kun rupesi kiinnostamaan. Löytyi oikein helmikin - olispa koneessa isa-väylä! :heart: -> http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=5338030)
Avatar
#260 • • Tuppu_ Guest

Tuppu -> Vois tulla melkoiset spagetit koneen taakse neljällä LT:llä... muuten kyllä kiehtova ajatus.



Juu, spagettia kyllä tulis, mutta niille liittimille olis aika iisiä tehdä joku oma lisäliitäntäpaneli, ostais esim. jonkun 2U räkkietulevyn, johon porais reiät tarvittaville liitännöille (asentais siis naarasliittimet kaikille liitännöille tuohon räkkilevyyn) ja sitten vetäis piuhat tosta levystä sinne äänikorttien takaliitäntöihin. Varsinaiset kytkennät tulisivat aina siis tuohon omaan liitäntäboksiin, jossa ne olisi kunnolla merkitty, eikä sekaannuksia tulisi nippuviidakon kanssa. Tällaisia liitäntäbokseja taitaa saada jopa ihan ostettua kaupastakin.