Kysymykset: Onko esittämässäni suunnitelmassa jotain vikaa? Minkä hyvän vaihtoehdon olen missannut? Pitäiskö kuitenkin myydä toi muskelivene ja ostaa digimikseri?
1) Ei mitään vikaa, jos tingit raudasta joka on suoraan kytkettynä inputteihin (esim. patchbayn avulla). Kaikki soittimetkin saa suoraan erikseen audioraidoiks ja plugareita voi käyttää efuina jne jne herkkua. Ei muuta kun se RME:n kortti kehiin vaan :)
2) Mut jos sulla on paljon rautaa (20 outputtii vinkkais tähän suuntaan ;) )ja
tosissaan haluut päästä ilman latenssisäätöä sekä kuulla biisin reaaliajassa heti tekovaiheessa ilman multiträkkäyskikkailuja, niin osta se digimikseri. Digimikserin kanssa ei tarvii sekuntiakaan pähkäillä, ei tarvi nytkyttää midiraitoja eteen tai taaksepäin tai muutenkaan edes muistaa niinkin rumaa sanaa kuin "latenssi" ja siitä johtuvat kikkailut. Digimikserin kanssa voi toki multiträkkäillä edelleen niin paljo kun huvittaa, tosin ei tietenkään niin monta raitaa kerrallaan kuin äänikortin kanssa.
Käyttöliittymäkin on käsinkosketeltavan hyvä :)
Ulkoinen digimikseri ei tietenkään poista sun tarvetta äänikortille, mutta digimikserin jälkeen kortti, jossa on pelkkä S/PDIF -sisään/ulostulo, riittää. (edit: No ei ihan tietenkään, jos haluat hyvää äänenlaatua softasynille yms. eli headroomia pitää olla jne -> perus sblivet voi kyl unohtaa :( ).
Itselläni on jammun 01v digimikseri sekä PC:ssä jammun DSP2416 -kortti ( = 01v PCI-korttina) jossa 8xIN / 8xOUT -analogilaajennukset, joten kokemusta on molemmista tavoista.
01v:ssä on vakiona 16 analogi-inputtia (kompura/limitteri/gate -vaihtoehdoilla ja 4-al täysparametrisilla EQ:lla) + S/PDIF in/out. Lisäkortilla saa sitten lisää analogi-inputteja tai outputteja, tai esim. ne ADAT-liitännät. Maksoin itse tuollaisesta kokoonpanosta käytettynä 1700e - hinnat on varmasti tuosta vielä snadisti laskeneet, varsinkin kun markkinoille on tullut 01v96 (josta löytyy esim. se ADAT ihan vakiona).
Efektit jotka tossa on.. Eihän niistä mitään lexiconeja saa tehtyä mutta mitenkään "muovisen kuuloisia" ne ei ole. Pieksee imho vielä aika monet plugarit. Niin ja myös efektien paluukanaville löytyy täydet EQ:t.
Speksien osalta sama pätee tohon DSP-korttiin. Mut tietysti kappas kummaa, heti kun mukaan sotketaan sequ (ja ylipäätänsä softat), niin ajoittaisia hikkoja rupee esiintyyn. Softa kun tunnetusti pystyy kaatumaan ja muutenkin käyttäytymään mitä häröimmillä tavoilla ;)
Kuitenkin, tulevaisuus on softien, joten äänikortin kanssa saa niitä rautoja sotkettua softaefuihin tosi mukavasti :)
Se on fifty-sixty sit et kumpaa ite haluu.. PC:ssä on paree olla tehoo jos kaiken aikoo sillä hoitaa. (edit: Jos mulla olis vähemmän rautaa, niin kyllä mä itsekkin siihen äänikorttipohjaiseen miksaukseen siirtyisin..)