DJ levysoittimet (Technics/ Reloop/ Vestax jne.)

621 posts, 32 pages, 428,120 views

Avatar
#141 • • Herman Prime Guest

Originally posted by TommyT:
Tietäisiköhän kukaan jotain hyvää linkkiä jollekin sitelle, josta löytyisi mahdollisimman hyviä review:ta eri levysoittimista? Tarkoitan jotain vastaavia, kuin Spazen hyvä arvio.

Tarkoituksenani olisi hankkia tietoa seuraavista levysoittimista, jotta tämä päättämisen vaikeus helpottuisi:

-Gemini 2100/2400
-Reloop 4000
-Numark TT2

Nuo soittimet ovat tällä hetkellä hintaluokassa <350, ja ajattelin yhden moisen ostaa karttuvaa vinyylikokoelmaani soittamaan. Tietenkin jos joku heti osaa antaa arvioita noista ja mahdollisesti vertailemaan niitä keskenään, niin kiitos etukäteen. Mutta hyviä djgear-saittilinkkejä, anyone?

-TommyT-




NUMARK PRO TT2. Ehdottomasti. Tuota soitinta on tullut käytettyä, ettei teknarista tykkää enää ollenkaan. Ihan priima vehje.


stalker.gif
Avatar
#142 • • Quu Guest
Vestax PDX-2000


pdx20002.jpg


Elikkä pari kuukautta on tullu tälläisillä soiteltua.

Kokemukset ovat olleet lähes yksinomaan positiivisia.
Etumatkaa muihin tuovat suuri vääntömomentti sekä suora äänivarsi. Jotkin saattavat myös arvostaa "hyperpitch" toimintoa jolla pitchiä saadaan säädettyä + - 60%! Täten esim. kovemman musiikin ystävien ei tarvitsisi pilata teknareitaan ruuvaamalla niitä.


Suoralla äänivarrella poistuu kokonaan yksi muuttuja neulojen hyppimisen estämisessä. "Antiskate" toimintoa ei ole. Omalla kohdallani Shure M44-7 äänirasioilla saa levyjä pyöritellä lähes miten sattuu vain parin gramman neulapainoilla, eikä neulat varmasti pompi. Nämä levarit onkin suunniteltu ensisijaisesti levynraaputtajia silmällä pitäen. Lisäksi pienen neulapainon pitäminen tietenkin säästää rakkaita levyjä.
Herää mielenkiintoinen kysymys, että miksi mokoma s-muotoinen äänivarsi on ylipäätänsä keksitty?!

Vääntömomentti on myös aika hektinen. Siksi teknareihin tottuneella saattaa olla aluksi vähän totuttelemista Vestaxeilla soittamiseen. Esim. Keskitapista levylautasen eteenpäin korjaaminen on melkolailla vaikeaa. Samasta syystä kuitenkin hienosäätö keskitapista on huoletonta, sillä sitä tulee harvoin väännettyä liikaa. Levylautasen reuna on myös erilainen pidoltaan kuin teknarin. Liukkautensa ansiosta suosittelen levylautasen hidastamista nopeilla "liipasin" -tyyppisillä liikkeillä. Nämä pienet jutut kun opettelee niin näillä soittaminen on varsin tarkkaa ja varmaa.

Turntablisteille on myös paljon erilaista sälää. Hyperpitchin lisäksi jarru- ja lähtöaikaa voidaan säätää. Setin aloittaminen 6sec kestävällä levylautasen liikkeellelähdöllä on aina hauskaa. Stoppiajan veivaaminen mahdollisimman pitkäksi mahdollistaa motor-off efektin (kyllä, tämä on jo turhaa). Ja kaikkihan tietää mitä reverse -nappi tekee.

Maadoitus ja RCA kaapelit ovat irralliset ja hajotessaan uudet saa vaikka hirvoxilta tms. Iso plussa.

Pieniä soraääniäkin on. Runkoon naputtelu aiheuttaa häiriötä. Eli naputukset kuuluvat kaiuttimissa asti. Normaalia käyttöä tämä ei haittaa alkuunkaan, mutta teknaripuristeille tämä aina jostain syystä niin suuri vika etti näitä levareita voi ostaa.
Lisäksi näissä levareissa on ominaisvika (en ole tästä aivan varma, mutta molemmissa minun omistamissani tämä ilmenee). Sekunnin murto-osia levylautasen pysäyttämisen jälkeen Vestaxi pitää levylautasta lukittuna. Tämä ehkäisee levylautasen vapaan pyörittämisen esim. motor-off efektin jälkeen. Ei hätää: sitähän varten meillä on reverse nappi.
Myöskin tracklightit ovat irralliset ja hukkuvat helposti.

Jos vertaa hyvin säädettyjä teknareita ja näitä vestaxeja niin tilit menevät tasan. Rehellisesti: en osaa sanoa kummat ovat paremmat (varsinkaan kun soitan housea tms.).
Nämä levarit edustavat eri ideologiaa. Teknari on se työkalu joka kestää pienen ydinlatauksen. Vestaxit taas ovat juuri sitä huippuunsa viritettyä japanilaista elektroniikkaa.
Hiphop - scratch - turntablistit varmasti kyllä päätyisivät vestaxiin.

Thomannilta kävin juuri tarkastamassa hinnan: Tasan sama kuin teknarin. 525 euroa. Elikkä jos nyt minä olisin ostamassa uusia levareita niin todennäköisesti päätyisin ennemmin Vestaxiin kuin Teknariin. Suoran äänivarren takia. Mikään ei ole rasittavampaa kuin pomppivat neulat.

Ja niille jotka ovat ostamassa ensimmäisiä levareitaan: Säästäkää rahaa niihin käytettyihin teknareihin ennemmin kuin menette ostamaan jotkut korvikkeet. Ette tule ainakaan katumaan.

Tässä vielä pari linksua:

Vestax PDX-2000

Thomann.de

(edit: typologi taas vauhdissa)

[ 20 May 2002: Message edited by: Quu ]
Avatar
#143 • • Tweeek Guest
Samat hommasin thomannilta muutama kk. sitten. Suosittelen. Aika lailla erilainen tuntuma tosiaan kuin teknareissa mutta IMHO loppupeleissä mukavampi soittaa. Ja specsit puhuu puolestaan.

Toivottavasti japsitekniikka kestää yhtä hyvin ku meitin nissan
Avatar
#144 • • jUSSi Guest

Originally posted by Caro:
sl1200ltd-med.gif



on pojilta mennyt ainakin hinta ihan pieleen. Mulla on vieläkin lompakossa jostain esitteestä leikattu artikkeli ja suositushinta on 6995 markkaa.

ko. levarin featuret ovat:

** uniikki sarjanumero
** suoravalettu alumiinirunko, vähentää ja vaimentaa ulkoisia värinöitä
** kiihdytys täyteen pyörimisnopeuteen 0,7 sekuntia
** yhtä nopea pysähtyminen
** äänivarsi ja levylautanen on kullattu 24 karaatin kullalla

kyseessä on siis todellakin luxusteknari.
Caro²

Posts: 5,301

#145 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Originally posted by Quu:
Vestax PDX-2000
Suoralla äänivarrella poistuu kokonaan yksi muuttuja neulojen hyppimisen estämisessä. "Antiskate" toimintoa ei ole. Herää mielenkiintoinen kysymys, että miksi mokoma s-muotoinen äänivarsi on ylipäätänsä keksitty?!



Hifistähän kaikki on lähtöisin.
S-varsi on teknisesti helpompi rakentaa niin että neula/rasia olisi suorassa (mahdollisimman pienellä kulmavirheellä) uraan nähden koko matkan ulkoreunalta sisäreunaan saakka.
Suoravartisessa kulmavirhe on nollassa jossain kohtaa levyä, mutta muualla virhe on tavallisesti suurempi.
Tuosta tulee väite että teknari soi paremmin kun vestaxi. Melkein uskaltaisin väittää ettei sitä eroa kukaan tavallinen heppu kuule, saa olla aika hifikorva jos sen erottaa

Noiden kahden soittimen erohan on melko selvä muutenkin. Teknari tehtiin hifi-levariksi (sen takia siinä se pitch on), ja vestax nimenomaan dj-käyttöön..

Joku kertoi myös ettei stantonin 500 goldit suostunut hyppäämään normaalilla neulapainolla millään ilveellä uralta kun vestaxilla soitti.. Kait ne sitten on niin hyvät
Avatar
#146 • • Rutles Guest
Tervehdys.

Nyt on sellanen tilanne että ois ylppärilahjaks tulossa levari. Ennestään mulla on jo 2 pesänen cd:n kieputin.En oo ennen vielä soittanu levareilla, muttaku porukat on sponsoreina ni oon päätyny kahteen vaihtoehtoon:
TECHNICS SL-1210 M3D
VESTAX PDX-2000
(molemmat elektroni.comista)
Eli hinta ei oo ratkaseva tekijä koska en ite maksa Nyt herääkin kysymys että kummalla ois parempi alottaa harjottelu? Nyt on suunnitelmissa vaan hommata vaan yks kappale ja sitte myöhemmi toinen samanlainen.
En osaa ite päättää kun oon näitä juttui lukenu, eli arvostaisin jos saisin hyviä perusteluja lisää siitä kumpi o parempi vaihtoehto.
Avatar
#147 • • D.Dekker Guest
Nää kaks vaihtoehtoa taitaa olla ne tämän hetken maailman "parhaat" Dj-levarit. Vestaxista löytyy laadun lisäksi myös läjä sellasia ominaisuuksia mitä tekniksistä ei löydy. Teknarihan on ihan selvä juttu, että jos sen ostat niin et varmasti kadu(tämän voi moni muukin varmasti allekirjoittaa?), mutta toisaalta jotkut ihmiset saattaa tykästyä vestaxiin vielä enemmän(lisä nippeleiden taki jne). Laadultaan ja toimivuudeltaanhan ne taitaa olla samalla tasolla. Toisaalta keikkatilanteessa luultavsti eteen vielä nykyään tulee teknarit, joten niillä on hyvä osata soittaa(vaikkei se ero näiden välillä varmaan NIIN hirveän kauhea ole).

Ite olin samassa tilanteessa levareita ostaessani, mutta päätin tylsänä matkijana ja massan seuraajana ostaa teknarit
Jos pokeria löytyy olla erilainen niin osta ihmeessä vestaxit tuskin sä sitä joudut katumaan.
Avatar
#148 • • Ozie Guest

Originally posted by HONK:
Ite olin samassa tilanteessa levareita ostaessani, mutta päätin tylsänä matkijana ja massan seuraajana ostaa teknarit



Saman tempun tein
Avatar
#149 • • jUSSi Guest
teknarissa on vähemmän elektroniikkaa, josta voisi vetää johtopäätöksen, että se tulee kestämään kauemmin ilman korjaustarvetta. Teknari on myös todistanut olevansa vuosikymmenienkin kuluttua käyttökelpoinen, vestaxille ei ole vielä tällaista referenssiä saatu, koska se ei yksinkertaisesti ole ollut markkinoilla tarpeeksi kauan.

edit: lisää perusteluja

[ 22 May 2002: Message edited by: jUSSi ]
Avatar
#150 • • zander Guest

Originally posted by Caro²:
Noiden kahden soittimen erohan on melko selvä muutenkin. Teknari tehtiin hifi-levariksi (sen takia siinä se pitch on), ja vestax nimenomaan dj-käyttöön..



Mä taas olen ymmärtänyt, että ne on alunperin suunniteltu radiokäyttöön.

Vestaxin soittimien markkinoilletulo on pelkästään positiivinen asia, liian monta vuosikymmentä ei vakavaa haastajaa teknareille ole ollut.
Avatar
#151 • • Rutles Guest
Kyllä taitaa niin käydä että tilaan ton teknarin. Tuntuu vaa jotenki varmemmalta vaihtoehdolta. Ja onha se paremman näkönen ku toi Vestaxin nippelinipponi.
Sellanen vaa vielä askarruttaa että tuleeko toi teknari iha soittokunnossa? ELi on kaikki tarvittavat mukana, rasiat ja slipmatit jne?
Avatar
#152 • • shkuroff Guest

Originally posted by Rutles:
Kyllä taitaa niin käydä että tilaan ton teknarin. Tuntuu vaa jotenki varmemmalta vaihtoehdolta. Ja onha se paremman näkönen ku toi Vestaxin nippelinipponi.
Sellanen vaa vielä askarruttaa että tuleeko toi teknari iha soittokunnossa? ELi on kaikki tarvittavat mukana, rasiat ja slipmatit jne?



Riippuu vaan että mitä siellä tarjotaan.Yleensä tulee alkuperäinen kumimatto ja äänirasian joutuu ostaa erikseen.Se pätee kaikkiin merkkeihin,jos ei ole tarjousta,jne.
Avatar
#153 • • Boot Guest

Originally posted by HONK:
Laadultaan ja toimivuudeltaanhan ne taitaa olla samalla tasolla.



Mun mielestä laatuun vaikuttaa myös rakenne, joka Teknarin tapauksessa on tukevampi joka suuntaan. Vestax on tunnoltaan muovisempi kun taas teknari tuntuu enemmän työkalulta jämäkkyytensä ansiosta. Ei mulla ainakaan oo koskaan ollu edes harkinnassa mikään muu kuin iso T.
Mutta täähän on vain mun mielipide.
Avatar
#154 • • Ozie Guest

Originally posted by Rutles:
Kyllä taitaa niin käydä että tilaan ton teknarin. Tuntuu vaa jotenki varmemmalta vaihtoehdolta. Ja onha se paremman näkönen ku toi Vestaxin nippelinipponi.
Sellanen vaa vielä askarruttaa että tuleeko toi teknari iha soittokunnossa? ELi on kaikki tarvittavat mukana, rasiat ja slipmatit jne?



kuten jos shkuroff sanoi, niin teknari sisältää rca-letkun, virtaletkun. Joten just rasia ja slipmatti puuttuu. Näin ainaki thomannilla. Ja jos tilaa vaan yhen teknarin ja rasian niin ne pakkaa sen rasian sinne teknarin pakettiin.
Avatar
#155 • • D.Dekker Guest
Ja rasiaksi minä suosittelen sitten Shuren M-44-7 tai M-44-G

Teknari on munkin mielestä paras.

Ei muuta
Avatar
#156 • • mekaanikko Guest
Mulla on tossa Teknari ja Vestaxi vierekkäin ja kyllä itse kallistun Vestaxiin. Teknari on hyvä, sitä en kiellä, mutta moni juttu on Vestaxissa tehty paremmin. Tässä listaa:

Teknarissa parempaa
+ Jämäkämpi rakenne - tuntuu paremmalta ja kiertää vähemmän herkästi
+ Pölysuojus vakiona (Vestaxiinkiin ton kai saa rahalla, ainakin kiinnikkeet löytyy)
+ Klassikko, ts. modausvinkit ja huolto-ohjeet löytyvät helpommin
+ Alumiininen sinkkusovitin (Vestaxilla muovia)
+ S-varsi on äänenlaadun ja levyn kulumisen kannalta suoraa parempi, lienee suht. marginaalista kuitenkin DJ-rasioilla ja DJ-soittotavoilla
+ Nätimpi
+ Kestävyys käytössä todettu - Vestaxeistakaan ei ainakaan vielä ole tällä saralla kuulunut pahaa mutta todellinen pitkän aikavälin testaus (5+ vuotta aktiivikäytössä) on vielä enimmäkseen tekemättä

Vestaxissa parempaa
+ Enemmän vääntöä
+ Ultra pitch
+ Reverse play
+ Suoraan päältä säädettävä Start- ja Stop-nopeus (Teknarissahan samat säädöt löytyvät piirilevyltä)
+ Suora varsi ja enemmän säätövaraa vastapainolle -> huomattavasti helpompi saada neula pysymään uralla
+ Kvartsilukon kytkeminen päälle ja pois nappia painamalla
+ RCA-johto vaihdettavissa helposti
+ Myös neulavalo vaihdettavissa plug&play-tyyliin (Teknarissa neulavalon vaihtaminen on aivan uskomattoman työläs operaatio)
+ Virtanapin fiksu sijoittelu estää "oho hups" -tilanteet toisin kuin Teknarilla

Molemmat ovat hyviä valintoja mutta kyllä mun mielestä soittotekniikkaansa panostavalle Vestax on parempi valinta. Jos haluaa vain tehdä perus-biittimiksausta (tai biititöntä miksausta) ilman sen kummempaa kikkailua, Teknari palvelee aivan yhtä hyvin ellei paremmin, mutta tekniseempään soittoon Vestax on ehdoton.

Molemmat ovat japanilaisten insinöörien luomuksia mutta ero on siinä että Technics SL-1200/1210 mk. 2 on vanhan idean parantamista jonka kehitystä ei enää ole jatkettu kun menestysresepti on löytynyt, kun taas Vestaxin kaverit ovat lähteneet puhtaalta pöydältä ja miettineet mitkä ovat hyödyllisiä ominaisuuksia ja mikä on fiksuin tapa ne toteuttaa. Useimpien teknarikloonien tapauksessa näin ei ole, vaan ne toistavat Teknarin virheet ilman sen hyviä puolia.. =|

Tällä hetkellä Vestax PDX-2000 ja Technics SL-1210 mk. 2 maksavat melko tarkkaan saman verran, mutta historian valossa voi uskoa että tasapaino ei jatku ikuisesti. Vestaxhan oli markkinoille tullessaan selvästi Teknaria kalliimpi. Teknarin hinta on laskenut viimeisen 6-8 vuoden aikana vain n. 10-15% (nyt siis puhutaan esim. UK-hinnoista, ei Suomen hinnoista koska täällä on aiemmin ollut varsin sulkeutuneet markkinat tältä osin niin että hinnat ovat olleet ihan mitä sattuu) kun Vestaxin hinta on pudonnut n. puoleen. Jos tämä käyrä jatkuu, V tulee olemaan Teknaria edullisempi muutaman vuoden päästä.

PS. Quu: power off -efektiin ei tarvitse käyttää stop-nappia, kyllä se power switchkin toimii ihan kuten Teknarissa vaikka onkin jämäkämpi ja sinne sinkkusovittimen alle jemmattu. =) Virrat vaan pois "old skool -tyyliin" niin ei tule mitään ylimääräisiä vastuksia jos haluaa pyörittää levyä takaperin.. =)
Avatar
#157 • • Boot Guest
1200:sen uusimmassa reinkarnaatiossa 1200 M3D:ssä on nyt myös napilla ohitettava kvartsilukitus ja suojattu on-off nappi. Tarvikkeena on tilattavissa (lisähintaan) myös reverse toiminto startti namiskuukkeliin. Joten kyllä vanha vielä jaksaa.

1200 M3D

[ 23 May 2002: Message edited by: Boot ]
Avatar
#158 • • Rutles Guest
Mekaanikko sekotti sitten pakkaa taas sopivasti. Muutaman päivän oon nyt netistä lukenu juttuja ja tällä hetkellä on pää kallellaan Vestaxiin päin sitten kuitenkin.
Noista rasioista sen verran et just noihi kahteen oon päätyny lukemani perusteella. Onko sillä väliä että kumman tilaan ku vasta alottelen soitteleen ja luultavasti kikkailut ja raapimiset ei oo vielä iha ajankohtasia.
Kiitos jo ny kaikille jotka o jaksanu vastailla ja helpata.
Avatar
#159 • • mekaanikko Guest

Originally posted by Rutles:
Onko sillä väliä että kumman tilaan ku vasta alottelen soitteleen ja luultavasti kikkailut ja raapimiset ei oo vielä iha ajankohtasia.



Jos et ihan himoraaputtelijaksi heti meinaa ryhtyä niin itse suosittelisin tuota M44G:tä.
Avatar
#160 • • D.Dekker Guest
Mä olen huomannut kun mulla on toisessa levarissa M44-G ja toisessa M44-7, että toi 7 lähettää selvästi voimmakkaamman singnaalin kuin G. Eli siinä levarissa missä on G, joutuu Gainia avaamaan paljon enemmän. Mun muistaakseni näiden rasioiden specseissä ei pitäny olla mitään sellasta eroa mikä selittäis tän. No entiä...
Ihan sama ei tosta mitään haittaa ole