Mitä opiskelet?

186 posts, 10 pages, 31,466 views

#121 • • Jukka I Guest

Originally posted by Tica:
Mietityttää kyllä, että mihin sitten valmistuttuani päädyn töihin? Oman alan työtarjonta ei ole päätä huimaava. Ja varsinkin kun vanhemmat patistavat, että mene kauppakorkeaan tai lääkikseen. Ei mihinkään höpöhöpö-linjoille.

Mutta kai sitten on tärkeämpää lukea sitä mikä oikeasti kiinnostaa.

Vanhempasi ajattelevat tulevaisuuttasi pitkällä tähtäimellä. Kouluhan kestää sen 4-6 vuotta, minkä jälkeen seuraa 40 vuotta työelämää. Päätös opiskelualasta vaikuttaa suoraan siihen, millaisia ne 40 vuotta tulevat olemaan. Ei siis mikään aivan pikku juttu. Siksi ei mielestäni ole järkevää lähteä opiskelemaan mitään marginaalialaa jonka työllisyystilanne näyttää huonolta, vaikka se kuinka paljon kiinnostaisikin. Jos joku juttu kiinnostaa, niin voihan sitä opiskella/harrastaa vapaa-ajallakin, ei sitä varten tarvitse kouluun mennä. Pointtini on se, että kauppiksen/lääkiksen paperit kourassa sulla on paljon paremmat mahdollisuudet toteuttaa noita juttuja mitkä sua kiinnostaa. Ei se niin mene, että käytyäsi kauppiksen susta tulee automaattisesti uraraketti ja kaikki vanhat haaveet/suunnitelmat unohtuu. Se on ihan ihmisestä kiinni että mitä kokee tärkeäksi.

Mainittakoon vielä, että itse olen gradua vaille valmis KTM. Päätös hakea kauppakorkeaan syntyi yksinkertaisesti niin, että se oli huonoista vaihtoehdoista paras. Mikään ala ei siis lukion jälkeen erityisemmin kiinnostanut. Ensimmäinen vuosi oli kyllä aikamoista suossa tarpomista, koska ei se ala vielä silloinkaan napannut. Kiinnostus kuitenkin heräsi kun pakollisista kursseista pääsi eroon ja mielenkiintoisen pääaineen pariin. Nyt en voisi kuvitellakaan olevani missään muualla.

Onnea valitsemallasi tiellä, miten ikinä valitsetkin. Tämän vuodatuksen tarkoitus oli tuoda esille että kiinnostus jotain alaa kohtaan voi herätä myös ns. jälkeenpäin. En siis yritä patistaa sua kauppikseen

[ 26 April 2002: Message edited by: Blackout ]
#122 • • Pan Guest

Originally posted by Blackout:
...Siksi ei mielestäni ole järkevää lähteä opiskelemaan mitään marginaalialaa jonka työllisyystilanne näyttää huonolta, vaikka se kuinka paljon kiinnostaisikin.

Onneksi minun vanhempani eivät ole olleet pakottamassa minua mihinkään varmaan työpaikaan. (Ehkä siksi juuri olen tälläinen luuseri )
En ainakaan itse voisi kuvitella tekeväni päätyökseni jotain turvallista, tuottoisaa ja turhaa paperien siirtelyä paikasta a paikkaan b. Ehkä joku tykkää, mutta ei sovi ainakaan minulle

Tietenkin voit ottaa elämässään tälläisen "varman" suunnan ja kouluttaa itsestäsi taas yhden rataksen koneistoon, mutta itse en ainkaan aijo luopua seuraavasta 40 vuodesta pelkän rahantakia.
#123 • • Blimp Guest
Tietojärjestelmätiedettä Jyväskylän yliopiston IT-tdk:ssa ekaa vuotta. Eipä tämä pahemmin kiinnostanut etukäteen eikä kyllä vieläkään, mutta kun kerta suoraan papereilla pääsi sisään, palikkamatikasta huolimatta niin mikäs siinä. Ei oikein viitsinyt lukea pääsykokeisiin enkä kyllä myöskään tiennyt, että mitä haluaisin tehdä "isona". No, onhan täältä valmistuneilla melkein 100% työllistyminen ja keskipalkka päälle 3000 euroa, joten eikähän ne maisterin paperit jaksa puurtaa.

[ 26 April 2002: Message edited by: Blimp ]
#124 • • Thunderbird Guest
Musta tulee nörtti!

Lukion jälkeen menin Turun Ammatti-Instituuttiin opiskelemaan datanomiksi! Yksi vuosi takanapäin ja työharjottelua tässä kesään asti.. sitten syksyllä taas jatkuu aherrus
#125 • • Jukka I Guest

Originally posted by Pan:
Tietenkin voit ottaa elämässään tälläisen "varman" suunnan ja kouluttaa itsestäsi taas yhden rataksen koneistoon, mutta itse en ainkaan aijo luopua seuraavasta 40 vuodesta pelkän rahantakia.

En minäkään aio luopua seuraavasta 40 vuodesta. Ne vuodet vaan on luullakseni mukavampi elää mahdollisimman turvatun pohjan päällä. Itsensä toteuttamisen pitäisi silloin olla helpompaa kun ei ole jatkuvia raha/työpaikkahuolia. Raha tuo turvallisuutta, muuta arvoa sillä ei minulle ole. Se että ottaa "varman suunnan" ei tarkoita automaattista muuttumista pelkäksi rattaaksi koneistoon. On vain osattava pitää kiinni itselleen tärkeistä asioista.
#126 • • Pan Guest

Originally posted by Blackout:
En minäkään aio luopua seuraavasta 40 vuodesta...

On niin monta mielipidettä, kuin on ihmistäkin. Minulle henkilöjohtaisesti ei sovi sellainen tulevaisuuden näkymä, että myyn persettäni 5 päivää viikossa ja 7½h päivässä (+ylityöt) 40 vuoden ajan, jotta voisin elää ruhtinaalliset 2 päivää itselleni.

Mutta jokainen stepaa tyylillään. Ja sehän on vain hyvä jos suurin osa ihmisistä tähtää varmoihin työpaikkoihin, parantaapahan minun ja tican mahdollisuuksia marginaali työpaikkoihin
#127 • • Jukka I Guest

Originally posted by Pan:
Ja sehän on vain hyvä jos suurin osa ihmisistä tähtää varmoihin työpaikkoihin, parantaapahan minun ja tican mahdollisuuksia marginaali työpaikkoihin

Voisitko antaa jonkun esimerkin "marginaalityöpaikasta", johon tähtäät? (Tosta mun aiemmasta postista saattoi saada kuvan, ettei työn mielekkyydellä olisi mitään väliä. Tietenkään en ole valmis tekemään 8h päivässä jotain mikä ei vois vähempää kiinnostaa.)
#128 • • milo Guest
En vielä mitään mutta tänään tuli tieto, että syksyllä alkaisi automaatiotekniikan opinnot TTKK:lla.
Viimeinen vapaa kesä ja sitten alkaa teekkarielämä (tm).

Lavatanssit.
#129 • • Tapsa Guest

Originally posted by milo:
..automaatiotekniikan opinnot TTKK:lla. (tm).

Lavatanssit.

Mun Automaatiotekniikan opinnot loppuu
Lauantaina (ainakin toistaseks.)
#130 • • flaihai- Guest
Lukio loppuu vihdoin, lakkiaiset siis lauantaina

ihkuu, onnistuin vaikka välillä tuntukin jo nii tuskaselta

.m

bilekuvia -> http://plur.daug.net
#131 • • Juho Kahilainen Guest
Opiskelen Jyväskylän yliopistossa pääaineenani yhteisöviestintää. Pääsin sisään sinne minne halusinkin enkä päivääkään ole katunut. Syksyllä lähden käväisemään opiskelijavaihdossa Amsterdamissa ja sen jälkeen on taas palaaminen tänne järvien äärelle Keski-Suomeen.

Suosittelen Jyväskylän yliopistoa opiskelupaikkaa vielä miettiville ihmisille. Humanistinen tiedekuntamme on Helsingin jälkeen Suomen toiseksi suurin eikä opetuksen tasosta ole kitisemistä. Kaupunkina Jkl on ainakin meikäläiselle aivan riittävän vireä ja laadukkaita bileiltoja löytyy.
¡ Previous post about a year ago !
#132 • • Edited bluefish Guest
Ai että tällaisiakin haluatte toisistanne tietää.. :D

-sosiologia, yhteiskuntahistoria & alkeita käytännöllisestä filosofiasta + kansantaloustieteestä, Helsingin yliopisto, valtiotieteellinen tiedekunta

Tulevaisuudessa putkituntkintomalli tuskin tuottaa enää työtä suurimmalle osalle, varsinkin kun "työ" todennäköisesti irrottautuu pikkuhiljaa produktiviteetistä; koulutus on nähtävä koko elämän kestävänä prosessina - aina on oltava valmis omaksumaan uutta & työttömyyden kohdatessa myös oltava valmiina vaihtamaan suuntaa.

Ja kaikille muistutukseksi refleksiivisen modernisaation teoreetikon, Ulrich Beckin, luonnehdinta koulutuksen roolista nykyisin: "Koulutus on kuin matkalippu, johon ei ole merkitty määränpäätä eikä matkareittiä."
#133 • • Hansu Guest
Opiskelen maantiedettä Helsingin yliopistossa ja teen parhaillaan gradua kulttuurimaantieteestä. Tutkin niinkin inspiroivaa aihetta kuin kotikuntani kuntakeskuksen syntyä ja kehitystä sekä teoreettisella tasolla taajama-käsitettä...

Olen vakavasti harkinnut lukevani joskus hamassa tulevaisuudessa itseni puutarhuriksi tms. Luulen, että saisin paljon enemmän henkistä mielihyvää hoitamalla kukkia, kasveja ja puita yms. kuin tekemällä tutkimustyötä pölyisissä arkistoissa.
#134 • • bluefish Guest

teen parhaillaan gradua kulttuurimaantieteestä. Tutkin niinkin inspiroivaa aihetta kuin kotikuntani kuntakeskuksen syntyä ja kehitystä sekä teoreettisella tasolla taajama-käsitettä...

Aihe=erittäin mielenkiintoinen - lähelle tulee noita meidän kaupunkitutkimuksen juttuja.

Kyllä se Iso-G taittuu kivasti; pitää aloittaa vaan reunasta kaventamaan, jos on työläämpi urakka :)

.bluefish
#135 • • trusti Guest
tietotekniikkaa turun amk:ssa, syksyllä alkaa syventävät opinnot sulautettujen järjestelmien ohjelmistotekniikan parissa.
#136 • • mekaanikko Guest
No huh, lueskelin tähän threadiin pari vuotta sitten postaamiani juttuja ja täytyy sanoa että kuviot on sittemmin muuttuneet aika tavalla. Nykyisin opiskelen Taikissa graafista suunnittelua ja täytyy kyllä sanoa että olen aivan jumalattoman tyytyväinen tilanteeseeni. Inspiroivat opettajat (no ei kaikki ole inspiroivia mutta osa kyllä), varsin laaja taiteellinen vapaus ja todella lahjakkaat kanssaopiskelijat ovat kyllä antaneet ihan älyttömästi syvyyttä omaan tekemiseen tän vuoden aikana jonka siellä nyt olen kerinnyt viettämään.

Suosittelen. =)
#137 • • Felis Guest

No huh, lueskelin tähän threadiin pari vuotta sitten postaamiani juttuja ja täytyy sanoa että kuviot on sittemmin muuttuneet aika tavalla.

No mulla ei o kyllä kuviot pahemmin muuttunu. Viimeiset kahdeksan kuukautta olen opiskellut kiinan kieltä Shanghaissa, mistä voin sanoa, että kokemuksena kyllä antoisa, mutta koulutus on vähän mitä on ;) Ensi lukukaudella on tarkoitus jatkaa filosofiaa Helsingissä.
#138 • • crash Guest
viestintää vaasan yliopiston multimediajärjestelmien ja teknisen viestinnän koulutusohjelmassa.
#139 • • hiski Guest
Jes! Yks vaihe finaalissa; kurssit alkaa olee Lappeessa vähitellen käyty, huomenna muutto pysyvästi takas Helsinkiin ja ensvkolla alkaa gradun vääntö.. Huh ja helpotus, kyl tää vähitellen tästä =)
#140 • • jallu Guest
Jaaha olihan täällä tälläinenkin topici..
Pitäis aloittaa ens kuussa opinnot Savonia amk:ssa Kuopiossa. Opiskelin vuoden Tampereella kone-ja tuotantotekniikka ja nyt hai siirron Kuopioon. Saa nähdä mitä siitäkin tulee kun pitäis kakkos luokalta jatkaa ja on noi suoritukset vähän eri näköiset kuin kuopiossa ekan vuoden suorittaneilla. :scared:
Niin ja mitähän mahtaa muutenkin tulla elämästä tuolla savossa :roll:
Ei täällä sattumalta olis ketään samasta paikasta, kun en kuopiosta tunne muita kun tyttöystäväni ja pari sen kaveria ja ne ei paljon tosta tekusta osaa kertoa?..