Paras ruokaohjeesi?

616 posts, 31 pages, 208,700 views

Avatar
#321 • • Tapi T Guest

Ja ton kokoset kuhafileet kandee unohtaa...


Tässä ollaan tarkoitettu lähinnä 50g:n paloja suuremmasta fileestä.
Avatar
#322 • • Wayne G Guest
ookoo. mä vähän kelasin, et mist oot saannu ostettuu noin pieniä fileitä, vai ootko kenties ollut Kivenlahdella itse pilkillä.... :happyroll:
Avatar
#323 • • Taedium Guest
Huomasin, ettei ihan yksinkertaisia pizzaohjeita ole täällä. (Vai oliko? En kelannu ihan kaikkia sivuja.) No pizza on helppo tehdä, että kiinnittäkää ennemminkin huomionne tuohon järjestykseen, kuinka pizza ladotaan. Se merkkaa imo enemmän ku se miten se pohja tehdään yms. (Ärsyttää syödä sellaista pizzaa, jossa juusto on vaa ladottu päälle ja se muodostaa sellasen juustokaton.)

Eli:

Taikina
Noin 0,5l vehnäjauhoja.
Nokare hiivaa.
Reilusti oliiviöljyä. (Itse tiputtelen oliiviöljyn sekaan chilipalkoja ja yrttejä muhimaan - tuo uutta ruokaisuutta öljyyn.)
Reipas desi vettä. (Tai no mieluumminkin sopivasti.)
Snadi tujaus sokuria. (Auttaa hiivan nostatuksessa, moon huomannu.)
Tujaus suolaa.

Nostetaan hetken aikaa. Esmes ku laittaa uuniin minimilämmölle siksi aikaa ku leikkelee pizzapäällyset.

Tomaattikastike
Basilikaa
Chilikastiketta hieman
Mustapippuria
Tomaattikastiketta
Tomaattipyrettä
Valkosipulimurskaa (esmes pari kynttä per uunipellillinen)
Muita mausteita mitä tekee mieli.

Jos on vähemmän tomaattikastiketta ja enemmän pyrettä, niin voi lorauttaa oliiviöljyä sitten joukkoon. Ton voi joko sekoittaa valmiiks, tai sitten tehdä kuten allekirjoittanut, että latoo vaan noin 6 isoa ruokalusikallista tomaattikastiketta uunipellin kokoiselle pizzapohjalle ja muut ainekset tuohon päälle ja siinä pizzapohjan päällä sekottelee.

Eli uuniritilälle (mieluummin, ku pellille) laitetaan folio ja haarukalla silputaan se reikäiseksi. Jos ei laita folioo voi se taikina valahtaa ritilöitten välistä. (On tapahtunut näin...) Reikäinen folio tekee sen, että pohjasta tulee rapea kauttaaltaan. Ei oo kiviuunia, joten pakko kikkailla.

Taikina kaulitaan suorakaiteen muotoiseksi, vähän isommaksi ku se ritilä. Taikina päälle ja rullataan reunat ja kulmat. Niitä ku pyörittelee sit hetken aikaa, niin tulee pyöreät, eikä jää rosoiseksi ne reunat. Tomaattikastikkeet siihen keskelle sekoittaen.

Tämän jälkeen kerros juustoa. Mielellään 50/50 sekotuksella mozzarellaa ja jotain vahvempaa juustoa. Esmes emmentalia. Tähän pääasiallisesti ne juustot.

Päälliset siihen, itse laitoin omaan puoliskoon:
½ purkkia tonnikalaa
1 pieni tomaatti läpikuultavan ohuina siivuina. (Tomaattikastikkeessa on nestettä aika paljon jo valmiiksi.)
5cm x 5cm kokoinen salamipalanen kuutioituna
Katkarapuja
Mustia oliiveja

Kämppis ei lämmenny idealle laittaa salamia ja meren herkkuja samaan palaseen, joten hälle tein merenherkuista oman puoliskon:
½ purkkia tonnikalaa
1 tomaatti (kämppis halus paksumpia siivuja)
Jättikatkarapuja
Katkarapuja
Mustia oliiveja
Simpukoita

Päälle sitten ohut kerros juustoa näön vuoksi ja oreganot pintaan. Lopuksi loraus oliiviöljyä sekaan.

Kuppiin oliiviöljyä ja koristeeksi oreganoa, sekoittaen ja lusikalla (tai sutilla jos sellainen on) valellaan ne pizzareunat.

Tämän jälkeen uuniin noin pariinsataan asteeseen vartiksi, siten, että se uuni hönkää normaalisti, ja vartin jälkeen laitamma uunin grillausasentoon, eli siten, että se lämmittää vain päältä. Paistellaan kunnes pizza on valmis. (Juusto kivasti saanu väriä.)

Ei se ole pakko noita täytteitä käyttää, vaan voi laittaa mitä huvittaa.
Oma kulkee ilmeisemmin Koti-Pizzassa nimellä Special Opera ja kämppiksen versio oli joku Frutti Di Mare tapainen. Voihan sitä laittaa:
Tropicana: Kinkku, ananas, aurajuusto.

...Tai no oikeammin vaikka kurkkaa Koti-Pizzan listasta suoraan...

Helppoa. Tuolla tavalla tekee hyvää pizzaa nopeasti esmes kotipippaloihin.

Kanaa (tai miksei lihaakin, täytyykin koittaa) ala JussiS

Testasin eilen. Ihan jees. Ja kokeilin noi röstitkin basilikan kanssa. Jees makusta tuli. Hyvä vinkki. (Paitsi että laitoin aika reilusti valkkaria sinne sekaan.)

On tässä muuten duunissa pöydän vieressä vielä yksi annos. Menepä puolen tunnin päästä syömään sen. Hyvää oli. Ja on.
Avatar
#324 • • JussiS Guest

Taikina
Noin 0,5l vehnäjauhoja.
Nokare hiivaa.
Reilusti oliiviöljyä. (Itse tiputtelen oliiviöljyn sekaan chilipalkoja ja yrttejä muhimaan - tuo uutta ruokaisuutta öljyyn.)
Reipas desi vettä. (Tai no mieluumminkin sopivasti.)
Snadi tujaus sokuria. (Auttaa hiivan nostatuksessa, moon huomannu.)
Tujaus suolaa.


Toinen yksinkertainen taikinaohje:

½ litraa vettä (kädenlämpöistä)
1 pala hiivaa
2 rkl öljyä
2 tl suolaa
n. 1kg jauhoja

Anna nousta puoli tuntia, leivo pitsa. Lopputaikinasta leivo leipiä, joiden anna vielä kohota liinan alla 15 minuuttia. Ennen kun pistät uuniin, vedä leipiin veitsellä viillot pitkittäissuunnassa. Paistetaan n. 15 minuuttia 225 asteessa.
Avatar
#325 • • Taedium Guest

Toinen yksinkertainen taikinaohje:

½ litraa vettä (kädenlämpöistä)
1 pala hiivaa
2 rkl öljyä
2 tl suolaa
n. 1kg jauhoja

Joo... Aika sama ohje, mutta tarkemmat mitat. Mä mittaan kaikki näppituntumalla, joten mulla ei oo mitää varmuutta mistään mitoista. Ehkä parempi käyttää tätä. Samalta toi näyttää muuten, mut se sokuri poissa. Kyl se nousee ilmankin. Mä oon vaa laiska ja hätänen. Ja laitan sokuria ja hetelmiä vähä joka ruokaan.

Tosta ku laittaa:
2dl vettä
½ hiivaa
loraus öljyä
1tl suolaa
½kg jauhoja, niin saa uunipellin kokoisen taikinan. ...kai. (Onko reilu puoli litraa jauhoja noin puoli kiloa?)

Nimim. En omista mittaa

Mut nyt syömään sitä taikinakuoren sisällä olevaa kanaa ja basilika-valkosipuli-röstiperunaa Hollandese kastikkeella. (Wokatut pavut söin jo eilen.)
Avatar
#326 • • JussiS Guest

niin saa uunipellin kokoisen taikinan. ...kai.


Tosta puolen litran taikinasta tulee about neljä uuninpellillistä. Mut sämpylät on hyvii kun mitkä.
Avatar
#327 • • Taedium Guest

Tosta puolen litran taikinasta tulee about neljä uuninpellillistä. Mut sämpylät on hyvii kun mitkä.

Jasso. No juomalasillinen vettä (oisko vajaa pari desiä) riittää uunipellilliseen. Ja sen verran jauhoja, että tulee hyvä.

(Mulla ei oo hirveesti hajua eri mitoista, kun en ole mikään taidokas kokki, niinku Tapi T näyttäis olevan. Tapi, kun joskus hamassa tulevaisuudessa tuun käväsee Suomessa, niin sopiiko joskus tulla maistelemaan?)

Juomalasillinen vettä... yllättävän tarkka mitta mun mitoiksi. Johtuu siitä, etten juo kraanasta vettä tässä maassa. Kun on muutamalla kaverilla ollu kihomatoja ja yleisin kihomatojen lähde on juomavesi ja erään duunikaverin lapset oli saanu koulun vesijohtovedestä matoja, niin ei tee mieli juoda. Munat, pastat, riisit ja perunat keitän vesijohtovedessä, muutoin käytän vain tiskaamiseen. (Pesukone rikki, eikä oo jaksanu korjauttaa.) Ja ku tonkasta kaataa, on lasi helpoin. :D

Huhhuh... alkaa olee riittävästi tätä maata pikkuhiljaa... pitänee vaihtaa.
Avatar
#328 • • kapseli Guest

Taikina
Noin 0,5l vehnäjauhoja.
Nokare hiivaa.
Reilusti oliiviöljyä. (Itse tiputtelen oliiviöljyn sekaan chilipalkoja ja yrttejä muhimaan - tuo uutta ruokaisuutta öljyyn.)
Reipas desi vettä. (Tai no mieluumminkin sopivasti.)
Snadi tujaus sokuria. (Auttaa hiivan nostatuksessa, moon huomannu.)
Tujaus suolaa.


Toinen yksinkertainen taikinaohje:

½ litraa vettä (kädenlämpöistä)
1 pala hiivaa
2 rkl öljyä
2 tl suolaa
n. 1kg jauhoja

Anna nousta puoli tuntia, leivo pitsa. Lopputaikinasta leivo leipiä, joiden anna vielä kohota liinan alla 15 minuuttia. Ennen kun pistät uuniin, vedä leipiin veitsellä viillot pitkittäissuunnassa. Paistetaan n. 15 minuuttia 225 asteessa.



Ei poijaat, ei se ny näin tarkkaa sentään oo, mä lorautan kulhoon about 2dl vettä ja about pari t-lusikallista kuivahiivaa, näön vuoksi vähän suolaa ja sitt vaan jauhoja ja oliviöljyä, luraus ja toinen, sekaan niin kauan että ei pahemmin kama sotkeudu sekottaessa sormiin.
Antaa nousta niin kauan kun jaksaa odottaa, ja sit ei muuta kuin pellille ja päälle nyt mitä kaapista löytyy, ei täyte ny niin pärkeleen tarkkaa tiedettä oo!! Ja ei kun uuniin kunnes on juusto sopivan ruskea!!

Ja pieni vinkki jos haluaa rapeamman pohjan normaalissa uunissa!!
Levitä taikina pellille ja reijitä haarukalla, näin ei kohoa, laita muutamaks minuutiks uuniin ja sitt ulos mömmöjen levitystä varten!!

Näin se homma toimii!! Naiset ja muut kädettömät käyttää desilitramittoja!! :D
Avatar
#329 • • dixoff Guest

Tomaattikastike
Jos on vähemmän tomaattikastiketta ja enemmän pyrettä, niin voi lorauttaa oliiviöljyä sitten joukkoon. Ton voi joko sekoittaa valmiiks, tai sitten tehdä kuten allekirjoittanut, että latoo vaan noin 6 isoa ruokalusikallista tomaattikastiketta uunipellin kokoiselle pizzapohjalle ja muut ainekset tuohon päälle ja siinä pizzapohjan päällä sekottelee.



Minä taas olen saanut parhaan tomaattisoosin pizzaa varten seuraavasti:

Ensin paistetaan pannulla pari sipulia. Sitten heitetään pannuun purkillinen (400g) tomaattimurskaa, ja sellainen pikku peltitölkillinen tomaattipyrettä. Mausteeksi laitetaan mustapippuria, suolaa, oreganoa ja basilikaa - noin teelusikallinen kutakin. Lisätään vettä sen verran, että kastikkeen juoksevuus on oikea, ja annetaan soosin muhia pannussa pienellä lämmöllä kannen alla ainakin puoli tuntia.

Ylläolevasta voi helposti hoksata, että pizzaa varten tuota kastiketta on ihan vitusti liikaa. Vaan ei se mitään: Pizzaleipuri voi jämäkastikkeen ja ylijääneiden pizzatäytteiden (joita nykyisellä säilykeaikakaudella on myös kuitenkin ihan liikaa) avulla palkita itsensä tekemällä niistä vaikka seuraavana päivänä herkullisen pastakastikkeen. Toimii.
Avatar
#330 • • Taedium Guest
Juttelimme tuossa juuri Blondien kanssa ja hän kertoi ongelmistaan saada tomaatteja kuivemmiksi ku tekee uunitomaatteja. Itsellä on tullu sama onkelma ku tekee pitsaa.

Eli tää kysymys on lähinnä Tapi T:lle, mut siis jos joku vaa tietää ideaa/vinkkiä millä saa tomaattia kuivemmaks, niin mielellää tietoo.

Mä lyön pizzan päälle aina ihan ohutta siivua, siis muutamaa milliä paksua siivua, niin se ei tee koko pizzasta lillulöllöö. Paksuista siivuista tulis kivemmin makua, mut niistä tulee niin hirvee määrä nestettä. Miten saa paksui siivuja, ilman että pizzasta tuleekin keitto?
Avatar
#331 • • poks Guest

No mut täällä moni dippaa ranskanperunoita siihen keskukseen. Sitä mä en oo tajunnu.



Jonkin päähänpiston seurauksena dippasin ranskalaista vanilja pehmikseen. Se on ihan älyhyvää, maistuu vähän joltain letulta tms.

Toi suolakurkku, smetana hässäkkä on kyllä ihan kivan makuista. Mulle sen esitteli venäläinen luokkatoveri ja kertoi sen olevan Venäjällä perinne/perusruokaa.



ranskalaiset+jäätelö-combo toimii parhaiten mäkkärissä. burgerin jälkeen ranskalaiset on sen verran kuivaa tavaraa, että suklaajäätelö kyytipoikana on aivan paikallaan :) maku todellakin lähentelee lettuja.
Avatar
#332 • • Tapi T Guest

Eli tää kysymys on lähinnä Tapi T:lle, mut siis jos joku vaa tietää ideaa/vinkkiä millä saa tomaattia kuivemmaks, niin mielellää tietoo.


Tarskan tomaatit
  • 500g hyviä kypsiä tomaatteja
  • oreganoa, timjamia, rosmariinia, basilikaa tms.
  • merisuolaa ja mustapippuria
  • oliiviöljyä
  • sokeria
1. Lämmitä uuni 100°C. Kalttaa tomaatit kuumassa vedessä ja jäähdytä ne kylmässä. Kuori tomaatit.

2. Leikkaa tomaatit kahtia ja poista kova kanta. Leikkaa tomaatit siten, että ne pysyvät uunipellillä paikoillaan.

3. Hienonna pari kourallista yrttejä, hyppysellinen sokeria, merisuolaa, pippuria ja loraus oliiviöljyä tahnaksi ja levitä sitä tomaateille. Tosimies saattaa lisätä mukaan vaikka hieman chiliäkin.

4. Paista tomaatteja uunissa kunnes ne ovat kuivuneet - ainakin tunti.

____________________

Näin harrastelijakokin näkökulmasta tomaatit ovat ikuinen murheenkryyni. Kaupoissa myytävät tomaatit ovat aina raakoja ja ne vaativat yleensä vähintään muutaman päivän "kypsymisen" huoneen lämmössä, jotta niistä saisi mitään irti. Kannattaa siis laittaa tomaatit ja yksi omena paperipussiin - omenan erittämä oksaalihappo* kypsentää tomaatit.

Tuossa ylempänä kerrotun ohjeen mukaan valmistetut tomaatit ovat ihan v*tun hyviä ja sopivat todella moneen paikkaan; pizzaan, salaatteihin, pastoihin, leivän päälle...

*=en nyt muista oliko se juuri tuo oksaalihappo vaiko ei.
Avatar
#333 • • Taedium Guest

Tarskan tomaatit

Tänks. Pitääpä koittaa. Piti jotain kivaa tehdä tänä viikonloppuna, mutta taidankin kokeilla taasen pizzanpaistoa. Ilman nahkaa se muuten kuivunee paremmin.

(Ni siis kalttaamiseksi sitä kutsutaan, että viiltää nahkan auki ja laittaa kiehuvaan veteen muutamaksi sekunniksi? Outo sana.)
Avatar
#334 • • miikkaL Guest
Tuli tuosta pistanpaistamisesta mieleen, että mitä enemmän jauhoja, sen paremmin taikina venyy -> "pitseriapitsa" :)

Itse teen pellillisen näin:

2dl vettä
hieman hiivaa ja suolaa
Jauhoja niin paljon kuin vetää, ainakin 7-8dl


Tähän ei tarvitse öljyjä eikä mitään, se on siinä :) Sitten vain kaulitset sen erittäin ohueksi levyksi. Huomaa, että taikina ei näin mene rikki, se vain venyy ja venyy. Tätä voi myös heitellä jos haluaa.

Yhteen aikaan käytin aina ketsuppia, mutta kyllästyin siihen ja kehitin hyvin yksinkertaisen tomaattikastikkeen:

Tomaattipyreetä
Vettä
Hieman sokeria ja suolaa
mausteeksi mustapippuria ja oreganoa


Pyreen/veden määrä vaihtelee sen mukaan kuinka löysää kastiketta haluaa. Mitä enemmän sokeria, sen "mehevämmältä" pitsa mielestäni maistuu, varsinkin jos käyttää aurajuustoa täytteissä.

[/b]
Avatar
#335 • • dixoff Guest
Testasinpa viime viikonloppuna, kuinka pannupizzan valmistus onnistuu kotiolosuhteissa. Ja kyllähän se onnistui, about näin.

Käytetään normaalia pizzataikinaa, tavallisen kokoiseen pannuun sopiva taikina tuntuisi olevan sellainen, jossa on 3-4 dl jauhoja. Jos laittaa liian ison taikinan, ei välttämättä koko pohja ehdi paistua täysin kypsäksi, ja pizza turpoaa uunissa älyttömän paksuksi.

Otetaan valurautainen paistinpannu, jossa ei ole mitään puu- muovi- tai muuta paskaa. Voidellaan se öljyllä, ja pyyhitään ylimääräiset pois talouspaperilla. Laitetaan taikina pannuun, siihen päälle tomaattisoosi, juusto, ja muut täytteet maun mukaan. Sitten vaan paistetaan pizza kypsäksi 300-asteisessa uunissa.
Avatar
#336 • • kytkönen Guest

Näin harrastelijakokin näkökulmasta tomaatit ovat ikuinen murheenkryyni. Kaupoissa myytävät tomaatit ovat aina raakoja ja ne vaativat yleensä vähintään muutaman päivän "kypsymisen" huoneen lämmössä, jotta niistä saisi mitään irti. Kannattaa siis laittaa tomaatit ja yksi omena paperipussiin - omenan erittämä oksaalihappo* kypsentää tomaatit.

Tuossa ylempänä kerrotun ohjeen mukaan valmistetut tomaatit ovat ihan v*tun hyviä ja sopivat todella moneen paikkaan; pizzaan, salaatteihin, pastoihin, leivän päälle...

*=en nyt muista oliko se juuri tuo oksaalihappo vaiko ei.




excellent vinkki! kiitos, täytyy kokeilla!

tosta mun lähisestosta annankadulla on nyt parin viikon ajan saanut ihan kelpoja suomalaisia tomaatteja, jotka ovat aivan eri maata (no pun intended) kuin ne espanjalaiset raakileeet
Avatar
#337 • • Taedium Guest

espanjalaiset raakileeet

Tottahan toki ulkomaalaiset kasvikset ja hedelmät tuodaan raakileina maahan, koska jos ne poimitaan kypsinä, ne ovat mätiä kaupan tiskillä.

Irlannissa ainakin myydään banskujakin tuplaterttuina. Toinen keltainen terttu, toinen vihreä. Kun keltainen on lopussa, on vihreä terttu jo kivan keltainen. (Tai kuten itse, että kun se keltainen terttu on ruskehtava on vihreä jo keltainen, ja sen ruskeaksi muuttuneen tertun voi syödä ja kun sen on syönyt on se vihreästä keltaiseksi muuttunut sopivan ruskeaksi.)

Vaan harmittaa banskuissa ne miljardit lisäaineet, joilla estetään se ruskettuminen. Ei näe kuorista koska ne on jees, kun Eurooppalaiselle pitää myydä pilkuttomia, tasakeltaisia banskuja.

Euroopassa kun syödään banskut raakana... IMHO.
Avatar
#338 • • Tapi T Guest

tosta mun lähisestosta annankadulla on nyt parin viikon ajan saanut ihan kelpoja suomalaisia tomaatteja, jotka ovat aivan eri maata (no pun intended) kuin ne espanjalaiset raakileeet


Kotimaisten ja espanjalaisten tomaattien laadusta olen kyllä täysin päinvastaista mieltä. Ensinnäkin espanjalaiset tomaatit kasvavat ulkona auringon valossa, eikä niitä tarvitse juuri lannoittaa. Näiden ulkona kypsyneiden tomaattien maku ja tuoksu on aivan omaa luokkaansa.

Suomalaiset tomaatit viettävät kurjan elämänsä kasvihuoneissa kaikenmaailman apulantojen armoilla, eikä ne siten yllä mitenkään espanjalaisten lajitovereittensa tasolle. Tämä on helpoiten todettavissa loppukesästä, jolloin tomaatit ovat parhaimmillaan.
Avatar
#339 • • Karo Guest
No siis, parhaita tomaattejahan ovat suomalaiset avomaan (?) tomaatit, joita kesällä suomesta saa, mieluiten torilta ostettuna. Ne ovat mielestäni ihan eri luokkaa kuin espanjalaiset "lentotomaatit" (espanjassa muuten käytetään tuplasti enemmän myrkkyjä kasvatuksessa kuin esim. pohjoismaissa). Sitten kun ruvetaan pohtimaan, että suomalaiset kasvihuoneessa kasvaneet talvitomaatit vs. espanjalaiset lentotomaatit, niin en osaakaan enää sanoa. Molemmat kurjia, mutta tosiaan *huoneenlämmössä* kypsyttämällä molemmista saa siedettäviä. Toi muovipussiin ja omena sekaan tepsii muuten myös avokadoihin. :)
Avatar
#340 • • kytkönen Guest

tosta mun lähisestosta annankadulla on nyt parin viikon ajan saanut ihan kelpoja suomalaisia tomaatteja, jotka ovat aivan eri maata (no pun intended) kuin ne espanjalaiset raakileeet


Kotimaisten ja espanjalaisten tomaattien laadusta olen kyllä täysin päinvastaista mieltä. Ensinnäkin espanjalaiset tomaatit kasvavat ulkona auringon valossa, eikä niitä tarvitse juuri lannoittaa. Näiden ulkona kypsyneiden tomaattien maku ja tuoksu on aivan omaa luokkaansa.

Suomalaiset tomaatit viettävät kurjan elämänsä kasvihuoneissa kaikenmaailman apulantojen armoilla, eikä ne siten yllä mitenkään espanjalaisten lajitovereittensa tasolle. Tämä on helpoiten todettavissa loppukesästä, jolloin tomaatit ovat parhaimmillaan.




Nojoo, en tiedä kuinka paljon auringonvaloa ne espanjalaiset vientiin kasvatetut tomaatit saavat käytännössä... olet luultavasti kyllä oikeassa suomalaisten tomaattien kasvatusmetodeista, mutta kyllä nuo kotimaiset maistuvat paremmalta! Luulen, että espanjalaiset tomantit "kypsyvät" rahtilaivojen loisteputkien hohteessa.

kun saiski kunnon auringossa kypsytettyjä terttu(luumu)tomaatteja mitä briteissäkin jopa myytiin crybaby.gif