Paras ruokaohjeesi?

616 posts, 31 pages, 209,051 views

Avatar
#281 • • Daniel Braun Guest

Kolmen nuoren poikamiehen sunnuntailounas
...........


Nams nams :hearts:
Kuullostaapa hyvältä!
Ollaanko kavereita?
Tulenkin heti sinne syömään jos tuollaista kokkailet...

Hemmeti, olisipa minullakin noin hyvä mielikuvitus safkojen suhteen.
Mutta ei.
No, tekemällä oppii...
Avatar
#282 • • Moraani Guest
Meillä on ollut erimielisyyksiä asiasta, että sopiiko persikka kanapatonkiin. Kertokaa jotain.

Kanapatonki koostuu kanafileestä, cheddarista, majoneesista, mahdollisesti suolakurkusta ja salaatista.
Avatar
#283 • • Tapi T Guest

Hemmeti, olisipa minullakin noin hyvä mielikuvitus safkojen suhteen.


Aargh! Tietäisitpä kuinka monta kertaa olen kironnut keittokirjoja selatessani tuota samaa asiaa. Mistä ne perkeleet keksivät kaiken?!?
:mad:

Meillä on ollut erimielisyyksiä asiasta, että sopiiko persikka kanapatonkiin. Kertokaa jotain.

Kanapatonki koostuu kanafileestä, cheddarista, majoneesista, mahdollisesti suolakurkusta ja salaatista.


No näin äkkiseltään ainakin minä vierastan yhdistelmiä persikka-cheddar ja persikka-suolakurkku.

Mutta jos yhdistelmä tuntuu hyvältä, niin mikään ei estä syömästä moista. Mun yksi kaveri dippailee prinssinnakkeja Valion Hedelmäpommi-jogurttiin...
:rolleyes:
Avatar
#284 • • Moraani Guest


No näin äkkiseltään ainakin minä vierastan yhdistelmiä persikka-cheddar ja persikka-suolakurkku.



Muistaakseni olen löytänyt persikkaa ihan kahvilasta ostetusta patongista. Naminami, mutta makuasiahan juu. laittaisin noi persikat ja suolakurkut ihan eri kerroksiin kyllä, vierekkäin ne ei sovi. jooh.
Avatar
#285 • • dixoff Guest

Mun yksi kaveri dippailee prinssinnakkeja Valion Hedelmäpommi-jogurttiin...
:rolleyes:



Mä taas tiedän yhden tyypin jonka vakkarilounas ainakin 80-luvulla oli laittaa hillomunkin väliin tuhti slaissi lauantaimakkaraa
Avatar
#286 • • Daniel Braun Guest

Mun yksi kaveri dippailee prinssinnakkeja Valion Hedelmäpommi-jogurttiin...
:rolleyes:



Mä taas tiedän yhden tyypin jonka vakkarilounas ainakin 80-luvulla oli laittaa hillomunkin väliin tuhti slaissi lauantaimakkaraa



Mun edesmennyt isoisäni tapasi syödä kaikkea mahdotonta ja mahdollista yhdessä...

- banaania dipattuna sinappiin
- leivän päällä kaikkea mitä kaapista löytyi
- paksu kinkunviipale korvasi leipäpalan (päälle tietenkin juustoa, tomaattia...)
- ihan mitä tahansa vain saattoi keksiä...

Perusteluiksi hän vain tokaisi:
meneehän ne vatsassa muutenkin sekaisin...
Avatar
#287 • • Taedium Guest
Täällä myydään ihme munia. Sellasi suklaamunia, joissa on valkuainen ja keltuainen suklaan sisällä. Jotain sokerimassaa se on, jossa on valkoista ja keltainen keskus. Mä en tajuu, miten ne saa siellä munan sisällä ne löysät sisukset pysyy erillään. No mut täällä moni dippaa ranskanperunoita siihen keskukseen. Sitä mä en oo tajunnu. Jossain mainoksessa näin ekan kerran, enkä uskonu, että kukaan oikeesti niin tekee. Olin väärässä.

Mut sitä etikka / tönkkösuolaus linjaa mä en tajuu näiden halon kokosten ranskalaisten kanssa. (En ollu aikasemmin nähny, ku suolapurkista puristamalla saa suolaa lentää nesteen näköisesti... Sitä nimittäin laittavat melkosen paljon ranskalaisiin.)

(Mut kyllä hetelmää ruuan sekaan pitää laittaa. Esmes omenasose vaan jotenkin kuuluu porsaan kanssa.)
Avatar
#288 • • silr Guest



Mun edesmennyt isoisäni tapasi syödä kaikkea mahdotonta ja mahdollista yhdessä...

- banaania dipattuna sinappiin
- leivän päällä kaikkea mitä kaapista löytyi
- paksu kinkunviipale korvasi leipäpalan (päälle tietenkin juustoa, tomaattia...)
- ihan mitä tahansa vain saattoi keksiä...

Perusteluiksi hän vain tokaisi:
meneehän ne vatsassa muutenkin sekaisin...



Heh, tästähän juuri oli juttu Nöjesguidenissa, mm. puuroja ja jalopenoja
http://www2.nojesguiden.fi/fi/ravintolat/article.asp?newsID=28270

Maistoin juuri toissailtana friteerattua mars-patukkaa, paikallinen "herkku". Voin sanoa että se makujen yhteenliitos oli jotenkin ... ylitsepursuava :hah:
Avatar
#289 • • Taedium Guest

http://www2.nojesguiden.fi/fi/ravintolat/article.asp?newsID=28270



Piparkakut ja sinihomejuusto - Blondie: Onkos teidän rapujuhlilla tarjottu tätä? Ainakin itse havaitsin suomenruotsalaisissa juhlissa aina piparkakkuja ja aurajuustoa olevan tarjolla samassa vadissa.

Hunaja, smetana ja suolakurkut - Tästähän mä just kirjoitin.

Briejuusto ja mustaherukkamelba - Brien kanssa menee vaikka mikä hillo, mutta niin herkkuva on leivitetty Camenbert joko lakka- tai karpalohillolla. Ja sen saa kyllä ihan ravintelissakin tilattua jälkkäriks.
Avatar
#290 • • Moraani Guest

No mut täällä moni dippaa ranskanperunoita siihen keskukseen. Sitä mä en oo tajunnu.



Jonkin päähänpiston seurauksena dippasin ranskalaista vanilja pehmikseen. Se on ihan älyhyvää, maistuu vähän joltain letulta tms.

Toi suolakurkku, smetana hässäkkä on kyllä ihan kivan makuista. Mulle sen esitteli venäläinen luokkatoveri ja kertoi sen olevan Venäjällä perinne/perusruokaa.
Avatar
#291 • • te i nie m mi Guest

http://www2.nojesguiden.fi/fi/ravintolat/article.asp?newsID=28270



Piparkakut ja sinihomejuusto - Blondie: Onkos teidän rapujuhlilla tarjottu tätä? Ainakin itse havaitsin suomenruotsalaisissa juhlissa aina piparkakkuja ja aurajuustoa olevan tarjolla samassa vadissa.



täähän on ihan tunnettu herkku. ja on muuten hyvää!

entisen poikaystävän bravuureihin kuului hämmentävä leipä joka koottiin hiivaleipäviipaleen päälle. ensin margariinia, sitten maksamakkaraa ja sen päälle kinkku jonka päälle reilu kasa aurajuustoa. auran päälle kurkkusalaattia ja kaiken kruunasi tölkistä tulleet mandariinisiivut jonka päälle valutettiin valion suklaakastiketta.
"ANTEEKS MITÄ?" niinpä.
Avatar
#292 • • olliS Guest
Pistäs TapiT tänne eilisen etkoilun menu! ;)

Täytyy hehkuttaa, että oli kyllä kulinaristisesti parhaimmat etkot ikinä @ Jussi S

- Tapi for president -

(harmi ettei ollu kameraa mukana)
Avatar
#293 • • Tapi T Guest
Massive Tu*ku Menu(tm)

turku.gif

Aluksi: Paahdettua siikaa ja vihreää salaattia

Tästä saat ohjeen.

***

Pääruoaksi: Pippuripihvi hirvestä ja maalaisperunoita
  • 150g hirven fileetä / syöjä
  • merisuolaa ja mustapippuria
  • 1 keskikokoinen rosamundaperuna / syöjä
  • hyvää oliiviöljyä
  • 300g karkeaa merisuolaa
  • 3 oksaa timjamia
  • 1 oksa rosmariinia
  • merisuolaa ja mustapippuria
  • 2 porkkanaa
  • 3 salottisipulia
  • 50g juuriselleriä
  • 50g palsternakkaa
  • 1 dl sokeria
  • ½dl balsamicoa
  • 2 oksaa rosmariinia
  • 5 oksaa timjamia
  • 2 laakerin lehteä
  • 4dl punaviiniä
  • 1l lihalientä
  • 1dl mustaherukkamehua
  • ½tl kokonaisia musta-, valko-, viher- ja rosepippureita

1. Kastike: karamellisoi sokeri kattilassa. Kun sokeri on kauniin ruskeaa, niin lisää kuutioidut juurekset.

2. Pyörittele juureksia kovalla lämmöllä muutama minuutti ja lisää balsamico. Lisää mukaan lihaliemi, punaviini. Anna kastikkeen kiehua kasaan niin kauan, kunnes jäljellä on enää n. 3dl.

3. Siivilöi kastike ja pese kattila. Kuumenna kattila hyvin kuumaksi ja lisää sinne karkeaksi rouheeksi hienonnetut pippurit. Paahda pippureita kuumassa kattilassa kunnes ne ovat saaneet hieman väriä. Lisää mustaherukkamehu ja kastikepohja. Aseta sivuun odottamaan.


1. Perunat: Pese potaatit huolella ja paloittele jokainen peruna pitkittäin neljään osaa. Sekoita perunoihin suolaa, pippuria, rosmariinia ja oliiviöljyä.

2. Kaada karkea suola pellille leivinpaperin päälle ja asettele perunat kuori puoli alaspäin suolan päälle. Kypsennä perunoita 225°C uunissa kunnes ne ovat saaneet reippaasti väriä ja ovat kypsiä.


1. Liha: Leikkaa liha poikkisyin kauniiksi pihveiksi. Mausta pihvit suolalla ja pippurilla ja paista n. 2min/puoli. Anna vetäytyä 5min.


Annokset: Asettele perunat torniksi ja aseta pihvi jokaisen tornin päälle. Valuta jokaisen pihvin päälle lusikallinen kastiketta ja koristele rosmariinin oksalla.

***

Jälkkäriksi: Karamellisoitua appelsiinitorttua vadelmien ja suklaajäätelön kera
  • 200g vehnäjauhoja
  • 100g voita
  • 2dl sokeria
  • hyppysellinen suolaa
  • 4 munaa
  • 4cl Cointreau-likööriä
  • 2dl jogurttia
  • 2dl kuohukermaa
  • 3 liivatetta
  • 3 appelsiinia
  • 1 vaniljatanko
  • 200g vadelmia
  • 1pkt suklaajäätelöä

1. Pohja: Vatkaa pehmeä voi ja ½dl sokeria vaahdoksi.

2. Lisää yksi vatkattu kanamuna ja vehnäjauhot.

3. Puristele taikina palloksi ja anna sen vetäytyä jääkaapissa ainakin tunti.

4. Kauli taikina mahdollisimman ohueksi ja levitä se n. 25cm:n irtopohjavuokaan. Laita vuoka pakastimeen puoleksi tunniksi.

5. Paista pohjaa 180°C uunissa n. 15min tai kunnes se on kypsä.


1. Täyte: Laita liivatteet kylmään veteen likoamaan. Erottele keltuaiset ja valkuaiset jäljelle jääneistä munista. Raasta yhden appelsiinin kuori.

2. Vatkaa keltuaisten sekaan halkaistun vaniljatangon sisus, ½dl sokeria, raastettu appelsiinin kuori ja 4cl Cointreau-likööriä. Kypsennä seosta jatkuvasti vatkaten vesihauteessa kunnes sen lämpötila on n. 70°C. Sekoita mukaan liivatteet ja jäähdytä seos kylmässä vedessä viileäksi.

3. Vatkaa kerma vaahdoksi ja lisää keltuaisseokseen. Vatkaa 2 valkuaista ja ½dl sokeria kovaksi marengiksi. Sekoita marenki varovasti nostellen keltuaisseokseen.

4. Kuori appelsiinit ja perkaa viipaleet nahattomiksi. Asettele appelsiinin viipaleet torttupohjalle ja kaada täyte päälle. Hyydytä jääkaapissa vähintään 6h, mutta mieluiten seuraavaan päivään.


Annokset: Leikkaa veitsellä jokaiselle pala torttua ja ripottele tortun pintaan parin millin kerros hienoa sokeria. Karamellisoi sokeri polttolampulla. Tarjoa lisäkkeeksi vadelmia ja suklaajäätelöä
Avatar
#294 • • Wayne G Guest

ripottele tortun pintaan parin millin kerros hienoa sokeria.



Kyllä kuuma suklaa, steariini tai kermavaahto toimii myös... :D
Avatar
#295 • • Edited Saskia Guest
Oltiin kavereiden kanssa biitsilomalla ja grillailtiin sitten möksällä illalla muun muassa tällaisia safkoja:

(ohjeiden määrät on vapaalla kädellä, mä kokkaan freestyle-tyylillä)

Marinoidut perunaviipaleet.

Leikkaa peruna tosi ohuiksi viipaleiksi. Valmista marinointikastike sekoittamalla öljyä, sitruunamehua, punaviiniä, pieneksi möyhennettyä valkosipulia, chilitahnaa, suolaa ja pippuria. Laita marinointikastike ja perunat muovipussiin ja muovipussi jääkaappiin. Anna marinoitua niin kauan kuin on aikaa.

Grillatessa grillaa ensin laidoilla niin että kypsyvät ja sitten hetki keskemmällä niin että niihin tulee "grilliraidat" (jaa, jollakin tais olla vähän pesemätön ritilä;))

Perunalla täytetyt paprikat.

Keitä perunoita ja leikkaa ne pieniksi kuutioiksi. Valmista marinointikastike öljystä, pieneksi chopatusta valkosipulista ja ruohosipulista. Sotke kastike perunoiden kanssa, laita muovipussiin ja jääkaappiin. Parin tunnin päästä leikkaa paprikoista siemenkodat pois ja täytä ne perunamössällä. Grillaa ensin laidoilla aika pitkään niin että sisälmyskin lämpenee, ja laita sitten keskelle hetkeksi.

Kasvikset foliossa.

Valitse lempivihanneksiasi (esim. paprika, peruna, porkkana, sipuli, kevätsipuli, parsakaali) ja viipaloi pieneksi. Laita sekaan marinointikastiketta (tän voit tietysti korvata improvisoimalla ton itse tai käyttämällä esim. edellisten reseptien aineksia) ja pistä folion sisään. Anna folion olla jääkaapissa pari tuntia. Grillattaessa anna olla reunalla aika kauan niin että lämpiää kunnolla.

Tomaatit ja vuohenjuusto.

Leikkaa tomaatit puoliksi ja laita päälle vuohenjuustoviipale. Loraus öljyä ja ripaus pippuria ja sitten vaan grilliin.

Suklaabanaanit.

Halkaise kuorimattomat banaanit kahtia ja laita vakoon suklaata (pervot ajatukset jätetään keittiön ulkopuolelle). Grillaa niin kauan että suklaa sulaa jonkin verran.

Ja lopuksi ei-grillattu safka mutta mitä tehtiin kuitenkin myös:

Vodkalla täytetty vesimeloni (pikaversio, ei älytty että a la Harri Syrjänen ois pitänyt tehdä jo aamulla. Näin saatiin kuitenkin vesimeloni ja vodka sekoittuun).

Leikkaa vesimelonin "hattu" pois. Koverra mössä valumaan lävikköön. Laita kaada mössön tilalle 0.75 l vodkaa. Laita mössö takaisin, ota mehu talteen. Laita hattu takaisin ja pistä koko komeus jääkaappiin maustumaan. Ota parin tunnin päästä pois, iske pöydälle ja anna kaikille lusikat. Share the fun.

ps jos tuntuu syöessä liian tujulta, laimenna talteen ottamallasi vesimelonin mehulla.
Avatar
#296 • • Saskia Guest
Sitten takaisin arkeen ja basicpastasetin pariin.

Opiskelijapasta (kulkee myös nimellä otetaan-mitä-sattuu-löytymään -pasta)

tölkki tomaattimurskaa
sipuleita
pastaa
suolaa ja pippuria
oliiviöljyä

Leikkaa sipulit ja kärvennä niitä hetki pannussa kuumassa öljyssä. Lisää tomaattimurska, mausta suolalla ja pippurilla. Laita pasta kiehumaan. Anna hautua kunnes pasta on kiehunut.

Jos olet todella budjettikuurilla, tosta saa ruuan joka täyttää mutta hinta on suht'alhainen. Sitten jos rahaa on enemmän, tota voi muunnella esim.

(tölkki)pavuilla
tuoreilla tomaateilla
paprikalla
soijarouheella
linsseillä
parsakaalilla
bambunversoilla
minimaisseilla

vuohenjuustolla
tuoreilla yrteillä
fetajuustolla
aurinkokuivatuilla tomaateilla
pähkinöillä
salsalla
punaviinillä

Oon maustanut muutaman kerran mm. tacomausteella. Kokemus oli hmm mielenkiintoinen.

Ja jos tuntuu että haluaa herkutella, jälkkäriks

Ekskusiivipikkuleivät.

levy suklaata (tai kaks jos haluaa tosi suklaista)
fariinisokeria
tavallista sokeria
kananmuna
voita
jauhoja
leivinjauhetta
kaakaojauhetta

Rouhi suklaa, mutta jätä joukkoon aika isojakin paloja. Sotke kananmuna ja sokerit. Sotke kaakaojauhe, jauhot ja leivinjauhe. Yhdistä seokset ja kaada joukkoon suklaarouhe. Lisää hieman sulatettu voi. HUOM! Maistele taikinaa aina välillä josko jotain ainetta tarvis laittaa lisää.

Paista n. 225 asteessa sen aikaa että suklaa jää sisältä sulaksi.

Maistuu hyvältä esim. vaniljajätskin kans.
Avatar
#297 • • Karo Guest
Näin joulun alla olisin kaivannut muutamaa modernia jouluruokaohjetta. Onko kellään mitään kivaa ehdottaa? Meillä aika perinteiset pöperöt, mutta joka joulu kokeilen jotain uutta vähän erilaisempaa. Kasvissyöjille vinkiksi, että hyvin varustetuista ruokakaupoista saa CaviArt -nimistä merilevävalmistetta, joka korvaa mainiosti kaviaarin ja mädin joulupöydässä. Tarjolla kolmea väriä: mustaa, punaoranssia ja keltaista. Maku voi aluksi olla vähän outo, mutta siihen tottuu ja siitä alkaa jopa pitää! Herkullista joulua kaikille plattarin harrastelijakokeille! ::p:
Avatar
#298 • • Tapi T Guest

ruokakaupoista saa CaviArt -nimistä merilevävalmistetta, joka korvaa mainiosti kaviaarin ja mädin joulupöydässä.


*hiljainen vastalause* :silence:
Avatar
#299 • • vaavu Guest

Näin joulun alla olisin kaivannut muutamaa modernia jouluruokaohjetta. Onko kellään mitään kivaa ehdottaa? Meillä aika perinteiset pöperöt, mutta joka joulu kokeilen jotain uutta vähän erilaisempaa.



Meillä on ollut tiukka vääntö perheen kanssa siitä mitä syödään jouluruoaksi. Erityisesti mun isosisko olisi halunnut kaikkea niitä perinteisistä perinteisimpiä, kuten kinkkua, herneitä ja rosollia. Onneksi nyt sitten menu on siirtynyt kohtalaisen moderniksi ja kalapainotteiseksi:

Alkuruokana
- graavilohta
- kylmäsavulohta
- lohipateeta
- muikun mätiä (ja smetanaa, kuohukermaa ja punasipulia)
- lämminsavulohta
- venäläinen sillilautanen (sis. silliä, suolakurkkuja, smetanaa, hunajaa)
- lapin puikuloita
- remoulade-kastiketta
- saaristolaisleipää

Pääruokana
- kylmäsavustettu poronpaisti ja mustaherukkakastike
- karpaloilla täytetty porsaanfilee ja karpalokastike
- kolmen lihan maalaispatee
- rosolli (sisko vaatimalla vaatii)
- peruna- ja lanttulaatikko
- lapin puikulat

Jälkiruokana
- sacherkakku ja jumalaton ähky =)


Erityisesti toi pääruokana oleva karpaloilla täytetty porsaanfilee kiinnostaa mua henkilökohtaisesti. Ei aina tarvitse olla sitä iänikuista kinkkua, ja tommonen lihapötkö antaa vähän erilaista tuntumaa possuun. Ideana on siis, että kokonaisesta sisäfileestä ja kokonaisesta ulkofileestä tehdään toisiinsakiedottu rulla, joka täytetään kirpeänhappamalla karpalotäytteellä. Paketti sidotaan narulla ja paistetaan miedossa lämmössä uunissa.


Noin yleisesti ottaen parasta joulussa on kyllä kalapuoli. Muikun ja siian mäti on jo muodostunut ainakin meillä klassikoksi, myös graavatut ja savustetut lohet ovat kaikkien herkkua. Kaikkein kivointa joulussa mun mielestä on, että on paljon pieniä ruokia, joista voi sitten maistella vähän jokaista. Tosin kyllä sitä ruokaa noistakin pienistä kertyy sen verran lautaselle, että loppua kohti saattaa olla vatsa aika täynnä. Onneksi jouluna on kuitenkin aikaa syödä hitaasti.
Avatar
#300 • • jUSSi Guest

Noin yleisesti ottaen parasta joulussa on kyllä kalapuoli.



Kyllä!

nimim. "25 euroa pelkkään loheen 2 hengelle"

ja sit siihen tulee mädit ja Laukkasen muikut, Siiat jne. :D