3. Kuori perunat ja keitä ne kypsiksi. Poista pinaateista lehtiruodit ja kasta ne hetkeksi kiehuvaan veteen. Näin pinaatissa oleva oksaalihappo katoaa ja aromit tulevat paremmin esiin. Purista pinaaatti kuivaksi ja hienonna se. Paseeraa perunat siivilän läpi ja sekoita mukaan pinaattia, 50g voita, suolaa ja valkopippuria. Mikäli muusi on liian tönkköä, niin lisää voita tai maitoa.
Perunamuusin valmistamisessakin on monta koulukuntaa. Itse suosin myös rosamundaa tms. aromikasta jauhoista perunaa. Tykkään laittaa perunamuusiin välillä myös muita juureksia, yleensä vähän porkkanaa tai bataattia (muista pilkkoa porkkanapalat pienemmiksi kuin perunat, sillä ne kypsyvät paljon hitaammin!). Juurekset kuoritaan ja pilkotaan ja laitetaan kiehuvaan suolalla maustettuun veteen. Laitan sekaan myös pari valkosipulin kynttä. Keitetään kypsäksi, kaadetaan keitinvesi pois (osa talteen!). Perunat muusataan puisella survimella muusiksi, lisätään reilusti voita, valkopippuria ja persiljaa. Keitinvettä voi lisäillä sopivan koostumuksen aikaan saamiseksi. Toinen tapa on keittää perunat jne. ja tehdä kiinteähkö muusi. Muusin keskelle tehdään voisilmä, johon laitetaan nokare voita ja pari persiljanoksaa.
Muutenkin olen suuri perunan puolestapuhuja. Itse tehty perunamuusi, lohkoperunat jne. on hyvää. Ei joka päivä jaksa jotain pastaa tai nuudelia.