Ja ton kokoset kuhafileet kandee unohtaa...
Tässä ollaan tarkoitettu lähinnä 50g:n paloja suuremmasta fileestä.
616 posts, 31 pages, 212,558 views
Ja ton kokoset kuhafileet kandee unohtaa...
Testasin eilen. Ihan jees. Ja kokeilin noi röstitkin basilikan kanssa. Jees makusta tuli. Hyvä vinkki. (Paitsi että laitoin aika reilusti valkkaria sinne sekaan.)Kanaa (tai miksei lihaakin, täytyykin koittaa) ala JussiS
Taikina
Noin 0,5l vehnäjauhoja.
Nokare hiivaa.
Reilusti oliiviöljyä. (Itse tiputtelen oliiviöljyn sekaan chilipalkoja ja yrttejä muhimaan - tuo uutta ruokaisuutta öljyyn.)
Reipas desi vettä. (Tai no mieluumminkin sopivasti.)
Snadi tujaus sokuria. (Auttaa hiivan nostatuksessa, moon huomannu.)
Tujaus suolaa.
Joo... Aika sama ohje, mutta tarkemmat mitat. Mä mittaan kaikki näppituntumalla, joten mulla ei oo mitää varmuutta mistään mitoista. Ehkä parempi käyttää tätä. Samalta toi näyttää muuten, mut se sokuri poissa. Kyl se nousee ilmankin. Mä oon vaa laiska ja hätänen. Ja laitan sokuria ja hetelmiä vähä joka ruokaan.Toinen yksinkertainen taikinaohje:
½ litraa vettä (kädenlämpöistä)
1 pala hiivaa
2 rkl öljyä
2 tl suolaa
n. 1kg jauhoja
niin saa uunipellin kokoisen taikinan. ...kai.
Jasso. No juomalasillinen vettä (oisko vajaa pari desiä) riittää uunipellilliseen. Ja sen verran jauhoja, että tulee hyvä.Tosta puolen litran taikinasta tulee about neljä uuninpellillistä. Mut sämpylät on hyvii kun mitkä.
Taikina
Noin 0,5l vehnäjauhoja.
Nokare hiivaa.
Reilusti oliiviöljyä. (Itse tiputtelen oliiviöljyn sekaan chilipalkoja ja yrttejä muhimaan - tuo uutta ruokaisuutta öljyyn.)
Reipas desi vettä. (Tai no mieluumminkin sopivasti.)
Snadi tujaus sokuria. (Auttaa hiivan nostatuksessa, moon huomannu.)
Tujaus suolaa.
Toinen yksinkertainen taikinaohje:
½ litraa vettä (kädenlämpöistä)
1 pala hiivaa
2 rkl öljyä
2 tl suolaa
n. 1kg jauhoja
Anna nousta puoli tuntia, leivo pitsa. Lopputaikinasta leivo leipiä, joiden anna vielä kohota liinan alla 15 minuuttia. Ennen kun pistät uuniin, vedä leipiin veitsellä viillot pitkittäissuunnassa. Paistetaan n. 15 minuuttia 225 asteessa.
Tomaattikastike
Jos on vähemmän tomaattikastiketta ja enemmän pyrettä, niin voi lorauttaa oliiviöljyä sitten joukkoon. Ton voi joko sekoittaa valmiiks, tai sitten tehdä kuten allekirjoittanut, että latoo vaan noin 6 isoa ruokalusikallista tomaattikastiketta uunipellin kokoiselle pizzapohjalle ja muut ainekset tuohon päälle ja siinä pizzapohjan päällä sekottelee.
No mut täällä moni dippaa ranskanperunoita siihen keskukseen. Sitä mä en oo tajunnu.
Jonkin päähänpiston seurauksena dippasin ranskalaista vanilja pehmikseen. Se on ihan älyhyvää, maistuu vähän joltain letulta tms.
Toi suolakurkku, smetana hässäkkä on kyllä ihan kivan makuista. Mulle sen esitteli venäläinen luokkatoveri ja kertoi sen olevan Venäjällä perinne/perusruokaa.
Eli tää kysymys on lähinnä Tapi T:lle, mut siis jos joku vaa tietää ideaa/vinkkiä millä saa tomaattia kuivemmaks, niin mielellää tietoo.
Tänks. Pitääpä koittaa. Piti jotain kivaa tehdä tänä viikonloppuna, mutta taidankin kokeilla taasen pizzanpaistoa. Ilman nahkaa se muuten kuivunee paremmin.Tarskan tomaatit
Näin harrastelijakokin näkökulmasta tomaatit ovat ikuinen murheenkryyni. Kaupoissa myytävät tomaatit ovat aina raakoja ja ne vaativat yleensä vähintään muutaman päivän "kypsymisen" huoneen lämmössä, jotta niistä saisi mitään irti. Kannattaa siis laittaa tomaatit ja yksi omena paperipussiin - omenan erittämä oksaalihappo* kypsentää tomaatit.
Tuossa ylempänä kerrotun ohjeen mukaan valmistetut tomaatit ovat ihan v*tun hyviä ja sopivat todella moneen paikkaan; pizzaan, salaatteihin, pastoihin, leivän päälle...
*=en nyt muista oliko se juuri tuo oksaalihappo vaiko ei.
Tottahan toki ulkomaalaiset kasvikset ja hedelmät tuodaan raakileina maahan, koska jos ne poimitaan kypsinä, ne ovat mätiä kaupan tiskillä.espanjalaiset raakileeet
tosta mun lähisestosta annankadulla on nyt parin viikon ajan saanut ihan kelpoja suomalaisia tomaatteja, jotka ovat aivan eri maata (no pun intended) kuin ne espanjalaiset raakileeet
tosta mun lähisestosta annankadulla on nyt parin viikon ajan saanut ihan kelpoja suomalaisia tomaatteja, jotka ovat aivan eri maata (no pun intended) kuin ne espanjalaiset raakileeet
Kotimaisten ja espanjalaisten tomaattien laadusta olen kyllä täysin päinvastaista mieltä. Ensinnäkin espanjalaiset tomaatit kasvavat ulkona auringon valossa, eikä niitä tarvitse juuri lannoittaa. Näiden ulkona kypsyneiden tomaattien maku ja tuoksu on aivan omaa luokkaansa.
Suomalaiset tomaatit viettävät kurjan elämänsä kasvihuoneissa kaikenmaailman apulantojen armoilla, eikä ne siten yllä mitenkään espanjalaisten lajitovereittensa tasolle. Tämä on helpoiten todettavissa loppukesästä, jolloin tomaatit ovat parhaimmillaan.