Paras ruokaohjeesi?

616 posts, 31 pages, 209,107 views

Avatar
#141 • • jUSSi Guest




Kantarellit kyllä rox, nami nami... et on hyvää kunnon kastikkeessa...



täytyy yhtyä ja tarvii varmaan käydä vkonloppuna poimimassa taas vähän lisää ;) muutkin sienet putoo hyvin varsinkin vaaleat orakkaat
Avatar
#142 • • girl_lakai Guest
Mä ihastutin eilen poikaystävääni seuraavanlaisella herkulla. Tästä syö sitten ISOONKIN nälkään n.6 henkilöä. Jos syöjiä on vähemmän niin senkun vähän soveltaa noiden määrien kanssa.

Herkkurulla:
1 pkt valmiita isoja lehtitaikinalevyjä
2 pss kasvissuikaleita
2 prk ranskankermaa
1 pss maissia
1 pss emmental juustoraastetta
1 ISO sipuli
n.5 valkosipulin kynttä
2 prk tonnikalaa
Sitruunapippuria
Voiteluun: 1 kananmuna

Ota taikina sulamaan.Kuullota sipuli pannulla. Ota iso astia ja sekoita sipuli, kasvikset, 4/5 juustoraasteesta, tonnika, ranskankerma ja purista sekaan valkosipuli. Mausta sitruunapippurilla.

Taikinapaketti sisältää 2 kpl taikinalevyjä. Kauli niitä hieman ohuemmiksi ja isommiksi. Levitä "mömmö" levyille ja rullaa. Voitele kananmunalla ja ripottele loput juustoraasteesta rullan päälle.

Paista 200 asteessa n.40min kunnes ovat kullanruskeita.

Joskus olen myös tehnyt ns.pizzakiekkoja vastaavalla menetelmällä.

HELPPOA, NOPEAA JA SOPII KAIKILLE. HELPPO TEHDÄ OMIA VARIAATIOITA.

NYT KAIKKI TEKEMÄÄN OMA HERKKURULLA MIELEISISTÄÄN AINEKSISTA!!! :D
Avatar
#143 • • Taedium Guest


dijon-sinappi on monin tavoin erinomainen mauste,



Lisäksi pari "outoa" juttua, mitä voi käyttää kastikkeen teossa, ja hyvää tulee:

Jugurtti
Maapähkinävoi
Coca Cola


Kokis sopii varsinkin hapanimeläkastikkeeseen. Maapähkinävoita voi käyttää melkein mihin kastikkeeseen vaan ja varsinkin tulisen ruuan kanssa jugurtti sopii. (Taitaa noi intiaanit käyttää jugurttia paljon chilin kaa.)
Avatar
#144 • • jUSSi Guest


...ja varsinkin tulisen ruuan kanssa jugurtti sopii. (Taitaa noi intiaanit käyttää jugurttia paljon chilin kaa.)



jugurtti neutraloi sen tulisuuden.
Avatar
#145 • • hexasonik Guest




Jugurtti
Maapähkinävoi
Coca Cola


Kokis sopii varsinkin hapanimeläkastikkeeseen.



coca cola toimii myös grillausmarinadeissa erittäin hyvin. seuraavaksi heksa's backyard barbecue eli grillauskastike, jonka teen silloin kun haluan saada aikaan amerikkalaistyylisen barbecue-meiningin. tämä käy niin lihalle (porsaan kylki, nk. rimpsuluut, kassler, kana, entrecote, naudan ulko- tai sisäfilee) kuin kasviksille (maissi, kesäkurpitsa, herkkusienet, tomaatit, whatever). erityisesti toimii minkä tahansa porsastuotteen tai vartaiden kanssa. älä KOSKAAN käytä tätä kalan kanssa. lampaanlihalle tämä ei myöskään sovi.

elikkä. ainekset:
purkki tomaattimurskaa
tomaattipyreetä 1 tuubi
pari valkosipulin kynttä
pieni sipuli
mustapippuria
suolaa
hp-barbeque-kastiketta
tuoretta basilikaa
kuivattua oreganoa
sokeria
ketsuppia
kuivattuja chilipaprikoita
ripaus currya
coca colaa
suolaa
ripaus oliiviöljyä

1. kaada kattilan pohjalle ripaus oliiviöljyä
2. kuullota er-rittäin pieneksi hakattu sipuli sekä haluamasi tulisuuden määrästä riippuen 0,5-5 murskattua chilipalkoa öljyssä.
3. lisää pyree. jauha joukkoon mustapippuria myllystä. älä käytä valmiiklsi jauhettua, se on paskaa.
4. lisää suolaa sekä n. 1 rkl sokeria
5. heitä tomaattimurska ja ripaus oreganoa joukkoon. anna kiehua hetki hiljaisella tulella n 10 min.
6. anna jäähtyä huoneenlämpöiseksi.
7. lisää joukkoon n. 2 rkl hp-barbeque-soosia sekä n. 1,5-2 dl kokista. HUOM! älä käytä pepsi maxia, kokis lightia tms aspartaanijuomia. antavat kamalan sivumaun.
8. heitä ja sekoita joukkoon silputtu tuore basilika.
9. iske grillattavat satsit marinadiin. vähimmäismarinointiaika on n. 2 tuntia, mutta älä uita tuntikausia:marinadin tarkoitus ei ole peittää ruuan ominaismakua, vaan antaa tavaraan lisämakua.

kiehauttamalla yli jääneen marinain ja lisäämällä siihen vielä ripauksenb chiliä sekä pari tippaa balsamiviinietikkaa saat mainion kebab-kastikkeen, joka toimii erityisen hyvin vartaassa grillatun lampaan, porsaan, naudanlihan tai jauhelihasta tehtyjen kebabien kastikkeena. tämän soosin tulee olla siis lämmin.
Avatar
#146 • • Taedium Guest


jugurtti neutraloi sen tulisuuden.



Ja leipä, chili on hyvää, mutta aina ei jaksa syödä niin, että hikoaa. Mut jugurtti pohjaiset salaatinkanssa syötävät soossit on kans hyviä. Ja marinoidut valkosipulinkynnet, ja marinoidut oliivit, ja.. no nyt eksynkin aiheesta, menen tästä jääkaapille.
Avatar
#147 • • kilobitti Guest
Blokkasin faijalta tämmösen, toimii:

200g kylmäsavulohta
2 pkt tuorepastaa
1 purkki minitomaatteja
1 kesäkurpitsa
Rucola-salaattia
kuorittuja manteleita
oliiviöljyä

Paahda mantelit oliiviöljyssä kunnes ne on vähän ruskeat. Keitä 2pkt tuorepastaa n. 1min kattilassa, kaada vesi pois, lisää tilkka oliiviöljyä. Sotke kunnes öljy on levinnyt. Sekaan lohi, pilkotut minitomaatit ja kurpitsa, paahdetut mantelit sekä pesty Rucola-salaatti. Päälle voi laittaa vielä Parmesaania jos tykkää. Tämä riittää varmaan 3-4 hengelle.

-kb
Avatar
#148 • • Edited vaavu Guest
Maailman helpoin ja todellakin köyhän opiskelijan kukkarolle sopiva wokki syntyy seuraavasti:
  • 1/2 isosta kaalinpäästä
  • 3 porkkanaa
  • 3 sipulia
  • (kanaa/porsasta, jos haluaa välttämättä eläintä mukaan)
  • hunajaa
  • vähäsuolaista soijaa
  • mustapippuria rouhittuna
  • tuoretta chiliä / chilitahnaa
  • valkosipulia
  • lisäkkeeksi basmatiriisiä

Paloittele kaali suikaleiksi (tämä käy kätevästi juustohöylällä höyläten). Pilko porkkanat tikuiksi, paloittele sipulit. Paista suuressa wokkipannussa aluksi porkkanoita hetken, sitten sipulit mukaan, ja hetken päästä kaalit. Pehmitä vihanneksia kunnes kaali alkaa muuttua kitkeränkovasta makeanpehmeäksi. (Samaan aikaan voit toisella pannulla ruskistaa lihat, ne eivät kuitenkaan mahdu samaan syssyyn.) Vihanneksia ja lihoja voi maustaa paiston aikana esimerkiksi mustapippurilla ja valkosipulilla.

Kun ainekset alkavat näyttää melko kypsiltä, mahdollinen liha sekoitetaan kasvisten joukkoon. Tämän jälkeen wokki maustetaan hunajalla, soijalla ja chilillä. Hunajan kanssa ei tarvitse kitsastella, sopiva määrä on esimerkiksi 3 isoa ruokalusikallista. Rouhi perään vielä mustapippuria ja mahdollisia muita lempimausteitasi. Anna ruoan mehustua pannulla vielä jonkin aikaa.

Lisänä tarjotaan basmatiriisiä. Etenkin ilman lihaa tämä ateria on oikeastaan ihan naurettavan halpa, mutta kuitenkin todella hyvää. Onnistumisen kannalta tärkeää on että kaali ei jää liian raa'aksi, muuten se helposti maistuu kitkerältä.
Avatar
#149 • • Technomaniac! Guest



Cayenne on jopa niin tulista, että kun leikkelin juuri poimittua palkoa siemenineen palasiksi, nousi sen seurauksena ilmaan niin paljon polttavia molekyylejä, että kurkku ja keuhkot rupesivat palamaan sisältä päin.
[ 06 August 2002: Message edited by: Varvana ]



Nah! Cayenne on vielä lastenleikkiä, kannattaa kasvattaa Habaneroja...mieluiten punaisia Red Savinoita.Niissä on POTKUA(erehdyin kerran leikkelemään niitä paljain käsin ja seurauksena kaksi päivää hirveetä poltetta käsissä...ei auta yhtään vaikka kuinka yrittäis pestä niitä.) Jokatapauksessa nää Habanerot on mun mielestä helpompia kasvattaa ja ne sietää tuholaisia paljon paremmin ku esim. Cayennet(vihannespunkit on erityisen persoja chileille).Täällä on paljon tietoa chilin kasvatuksesta ja eri lajikkeista: http://www.saunalahti.fi/~thietavu/
Avatar
#150 • • Edited Tapi T Guest
Tällä kertaa Tapi T:n kokkikoulussa valmistamme maksaa, tuota sisäelimistä jalointa, suomaisen kouluruokailun ehdotonta kestosuosikkia.

***

Maksa on jostain syystä raaka-aine, joka herättää yhdellä jos toisellakin kylmiä väreitä pitkin selkäpiitä; mieleen hiipii oitis muistikuvia koulujen maksakastikkeesta, jossa kellui harmaita ja sitkeitä möykkyjä harmaassa kastikkeessa.

Suomalaisten koulujen emännät ovat tehneet suuren karhunpalveluksen ihmisille valmistamalla maksan väärin, sillä oikein tehtynä maksa on todella hyvää (ja halpaa!). Ainakin mä oon onnistunut yllättämään monet seuraavalla reseptillä:

The Maksa - vasikan maksaa, sipulia, pekonia ja spagettia

  • Vasikan maksaa
  • Pari isoa sipulia
  • Paketti pekonia
  • Spagettia
  • Parmesania
  • Vähän valkosipulia
  • Nippu tuoretta basilikaa
  • Rosmariinia
  • Mustapippuria
  • Oliiviöljyä
  • Suolaa
Ja näin se toimii:

Maksan käsittely: Maksassa on yleensä ohut kalvo ympärillä, joka on helppo irroittaa siististi terävällä veitsellä. Kun kalvo on irroitettu, niin leikkaa maksasta n. ½cm:n viipaleita, joista poistat mahdolliset suoniontelot - niitä ei ole kiva syödä. (Muista ostaa nimenomaan vasikan maksaa. Tämä siksi, että vanhan eläimen maksa saattaa maistua kitkerälle. Pidä näppisi erossa sian maksasta, se on kammottavaa.)

Spagetti ja lisäke: Laita spagetti kiehuvaa ja suolattuun veteen, paloittele pekoni suikaleiksi ja sipulit reiluiksi paloiksi. Laita pekoni kuumalle pannulle, ja paista sitä kunnes rasva on sulanut pannulle. Lisää sipulit ja rosmaariinia ja jatka paistamistä kunnes sipulitkin ovat hieman pehmenneet. Lisää joukkoon mustapippuria ja suolaa jos tahdot (pekonissa on paljon suolaa, ole varovainen!). Kun spagetti on kypsää, niin valuta se (älä missään nimessä huuhtele!) ja jätä lävikköön kuivumaan hetkeksi. Lisää spagetin keittokattilaan hieman oliiviöljyä ja pyörittele siinä valkosipulia hetki, lisää reilusti hienonnettua basilikaa, kaada spagetti joukkoon ja lisää parmesani ja mustapippuria.

Maksan paistaminen: Kuumenna pannu hyvin kuumaksi ja paista maksaviipaleita n. 1 minuutti per puoli, maksan pitää jäädä sisältä hieman punertavaksi ja pehmeäksi. Ole tarkkana, ylikypsä maksa on sitkeää.

Annokset: Laita spagettista siisti pallo matalan lautasen keskelle, laita pari viipaletta maksaa spagetin päälle ja sipuli-pekoni paistosta maksan päälle. Koristeeksi pari basilikan lehteä. Juomaksi punaviiniä.
Avatar
#151 • • vaavu Guest


Maksa on jostain syystä raaka-aine, joka herättää yhdellä jos toisellakin kylmiä väreitä pitkin selkäpiitä; mieleen hiipii oitis muistikuvia koulujen maksakastikkeesta, jossa kellui harmaita ja sitkeitä möykkyjä harmaassa kastikkeessa.



Maksa on todellakin hyvää, ja aikoinani siitä onkin tullut tehtyä erinäisiä ruokia (esimerkiksi maksapataan sopii kuin nyrkki silmään omenaviipaleet). Ville kun ei maksasta pidä, niin valitettavasti ei sen takia nyt viime vuosina ole tullut maksaa kertaakaan laitettua. Nyt kun luki tän reseptin rupesi taas tekemään ihan hirveästi mieli!
Avatar
#152 • • Taedium Guest


Nah! Cayenne on vielä lastenleikkiä, kannattaa kasvattaa Habaneroja...

Ha! Vai että Habaneroja...

Just tänään olin meidän hienossa Irlantilaisessa kanttiinissa syömässä "tulisia" kanansiipiä ja halonpaksusia ranskanperunoita. Siihen "tulisiin" kanansiipiin halusin jotain makua ja pyysin chili (irlantilaisittain chilli) kastiketta. Sain sellaista oranssia marmelaadin näköistä, jonka vakuuttelivat olevan sitten tosi hot. Sitä sitten varovasti laitoin lautaselle (onneksi varovasti) ja maistoin. Tuli Suomi mieleen. Maistui ihan ruusunmarjakiisseliltä. Ei täältä saa ruusunmarjakiisseliä. Tosin ei kanankoipien ja ranskalaisten kanssa oikeen sovi ökkömakee ruusunmarjakiisseli pienellä chilin vivahteella...


maksaa

Maksa suodattaa elimistöstä kaiken paskan. En halua käytettyä suodatinta itseeni, kuten en laittaisi autoonikaan käytettyä filtteriä. Munuaiset kun on lähes kokonaan ureaa, niin minä en myöskään halua lounaaksi virtsaa.
Avatar
#153 • • Tapi T Guest


Maksa suodattaa elimistöstä kaiken paskan. En halua käytettyä suodatinta itseeni, kuten en laittaisi autoonikaan käytettyä filtteriä. Munuaiset kun on lähes kokonaan ureaa, niin minä en myöskään halua lounaaksi virtsaa.


Hah! Entä oletko ajatellut pihviä syödessäsi, että samainen lihakimpale on saattanut parikin vuotta olla jonkin ruman ja ison sarvipään sisällä, suolien ja kaikkien muiden ällötysten seassa?

Entä miten on kaikkien juuresten laita? Entä jos se perunanviljelijä onkin käynyt paskalla päivittäin pottumaallaan? Sinä sitten syöt paskassa kasvaneista perunoista tehtyjä ranskiksia?
Avatar
#154 • • Taedium Guest


Entä miten on kaikkien juuresten laita?

No mä puhdistan kyllä ainakin porkkanat ennen kun syön.

Että ihan suoraan maasta niitä en naamaani tunge. Ja mitäs sillä on väliä, vaikka missä olisi ollut, mikäli siihen lihaan tahi juurekseen itseensä ei sisälle mene paskaa. Mutta se filtteri mitä suuhun tungetaan sisältää sen kuonan.
Avatar
#155 • • vaavu Guest


Mutta se filtteri mitä suuhun tungetaan sisältää sen kuonan.



Ehkä tarttis taas ollin painavan sanan asiasta, mutta mä ainakin olen siinä käsityksessä että maksa vaan hajottaa ne kuona-aineet, ei säilö niitä.

Ja jos ällöttää liikaa ajatus niistä kaikista kuona-aineista, niin sen takia kannattaakin suosia sitä vasikan maksaa aikuisen naudan sijasta, niinkuin tapi t suosittelikin.
Avatar
#156 • • Taedium Guest


Ehkä tarttis taas ollin painavan sanan asiasta, mutta mä ainakin olen siinä käsityksessä että maksa vaan hajottaa ne kuona-aineet, ei säilö niitä.

Jaa, no käsitys mulla on, että maksa nimenomaan varastoi esmes kuparia. Sitten kun iskee hepatiitti, niin maksa ei sitä pysty tekemään ja kupari kerääntyy aivoihin ja jopa silmiin, mistä tulee silmään jonku tyypin niminen rengas. Ja ihokin voi muuttua keltaiseksi. Ihan tarkasti en tiedät tota ja miten päin se menee, mutta kai kotitohtori.fi tai joku muu neuvoo. Kirjoitan lisää kun löydän infoa.

Ja olen myös antanut itselleni kertoa, että monet ylimääräiset, saasteiksikin luokitellut aineet kerääntyvät maksaan ja munuaisiin. Lyijy ja alumiini vissii tais aivoihin tykätä mennä.

No mutta kuula olkoon seuraava paikka johon suunnistan.
Avatar
#157 • • Edited dixoff Guest


Jaa, no käsitys mulla on, että maksa nimenomaan varastoi esmes kuparia...



Olikohan 80-luvulla vai oliko se jo 90-luvun alkua, kun julkisuudessa oli kova kohu a-vitamiinista, jota oli varastoitunut ihmiselle mahdollisesti epäterveellisiä määriä ainakin sianmaksaan, ehkä muidenkin teuraseläinten. Tämä johtui siis siitä, että elukoille syötettiin liikaa a-vitamiinipitoista rehua.

Noh, minä en ollut koskaan maksasta pitänyt, joten tuon tapauksen jälkeen olin entistä vakuuttuneempi, että minähän en mokomaan töhkään koske. (:

[Offtopic]
Meillä himassa ei maksaa onneksi ollut koskaan ihmisravintona missään muodossa. Kissalle sitä muutaman kerran ostettiin, mutta sitten kun huomattiin, että katti tykkäsi paiskoa lihakimpaleita ympäri huoneistoa, alettiin ostaa mieluummin hieman vähemmän verisiä sisäelimiä, kuten sydäntä. Nykyään sille ei enää voi ostaa mitään elimiä, kun 17 vuoden kypsässä iässä alkaa poloisella olla hieman huonot hampaat.
[/Offtopic]
Avatar
#158 • • Tapi T Guest
erilaisia kasviksia, esim. paprikaa, sipulia, kesäkurpitsaa, munakoisoa, porkkanaa, perunaa, chiliä... aivan mitä vaan.
erilaisia yrttejä (esim. timjami, oregano, rosmariini, rakuuna...)
valkosipulia
oliiviöljyä
mustapippuria
suolaa

Näin se menee: lämmitä uuni 250-asteeseen. Viipaloi kasvikset reiluiksi paloiksi. Mahdolliset juurekset on hyvä esikeittää hetki. Sekoita kaikki yrtit ja vähän murskattua valkosipulia oliiviöljyyn ja pyöräyttele kasvikset siinä. Asettele kasvikset tasaisesti uunipellille, mausta suolalla ja pippurilla ja paista niitä uunin yläosassa niin kauan kunnes saavat kunnolla väriä ja kypsyvät hieman.
Avatar
#159 • • enzyn Guest
nää on ollu aivan loistavia!
harmi vaan et topicci on niin vanha ja mä löysin sen vasta nytten kun tapahtumapuoli on jo ihan hiljentynyt..

maksakeskusteluun sen verran, et ainakin osittain tällä kertaa Taedium oli oikeassa. Maksa hajottaa kuona-aineita, mutta toimii sen lisäksi varastona haitallisille aineille, joita elimistä ei pysty hajottamaan tai poistamaan elimistöstä. Sinne varastoituu esim. lääke-aineita, myrkkyjä, raskasmetalleja yms. myös mainittua A-vitamiinia sinne varastoituu, mutta sen pitoisuudet nousevat haitalliselle tasolle vain, jos maksaa nauttii muutaman kerran viikossa-tahdilla..

Mä en kuitenkaan lähtis pelkäämään maksan syömistä tän takia, sillä samoja aineita ihminen saa kaikesta ruuasta, ilmasta ym ainakin jossakin määrin. Jos sua lihaa ylipäätään, voi myös syödä mielestäni maksaa jos sen mausta pitää.
Jos taas alkaa miettimään kotieläinten pitoa ylipäätään, lihakarjan kasvatusta, tietä teurastamoon, tehokasta broiskukasvatusta ja muuta sellasta, niin en yhtään ihmettele jos vegaanivaihtoehto alkaa vaikuttaa suhteellisen järkevältä...
Avatar
#160 • • enzyn Guest
kiitos vielä Tapi T:lle loistavista ohjeista. olet ilmeisen perehtynyt ruoanlaiton maailmaan...

mä oon ihan fiksahtanu aasialaiseen keittiöön joten tässä sitä tulee sitten oma korsi kekoon:

TOM KHA GAI
eli mausteinen katkarapukeitto

2-3 dl kanalientä
1-2 tlk (n.5-6 dl) kookosmaitoa
2-3 rkl Thai fish sauce
pieni pala galangaa/inkivääriä
1 chili
1-2 sitruunaruohoa
1-3 rkl punaista chilitahnaa
12-16 jättikatkarapua
200 g kuhafileetä
(1 tlk herkkusieniä)
(3 kaffir-limetin lehteä)
3 limetin mehu

suluissa olevat ainekset voi mun mielestä hyvin jättää pois jos ei tykkää tai saa käsiinsä...

kanaliemi ja kookosmaito kiehautetaan ja lisätään joukkoon kalakastike. galanga/inkivääri leikataan ohuiksi lastuiksi, chili viipaloidaan ja molemmat lisätään keittoon. sitruunaruoho viipaloidaan siten, että varren valkoinen osa (ns.sipuli)viipaloidaan hyvin ohuiksi renkaiksi ja loppu varsi laitetaan sellaisenaan liemeen makua antamaan ja poistetaan ennen tarjoilua. lisää myös chilitahna ja anna kiehua hiljalleen n. 5 min.
kala paloitellaan suupaloiksi ja lisätään keittoon. jos katkaravuilla vielä kuori päällä, kuori ne pyrstöä lukuun ottamatta, ja lisää sitten ne ja sienet keittoon. jos käytät limetin lehtiä, poista keskiruoti ja revi lehdet paloiksi. mun mielestä nää ei oo niiin välttämättömiä... lisää lopuksi limetin mehu, sekoita ja anna sopan hautua noin viisi minuuttia (liesi siis pois päältä). lopuksi voit koristella tuoreellla korianterilla, jos haluat

siinäpä se. niin hyvää ja todellakin autenttista jos on yhtään tutustunut thaimaalaiseen keittiöön...