Taru sormusten herrasta

377 posts, 19 pages, 68,620 views

Avatar
#141 • • Edited Paarma Guest
Ja vielä muistutuksena jos joku ei satu tietämään, tällä viikolla kauppoihin siis saapuu Fellowship of the Ringin puoli tuntia teatteriversiota pidempi extended-versio neljän dvd:n pakkauksena. Itse leffa on jaettu kahdelle kiekolle, joka parantaa kuvanlaatua edelliseen julkaisuun verrattuna suuremmasta videolle varatusta bittivirrasta johtuen, kaksi muuta levyä pitävät sisällään paljon mielenkiintoisen kuuloisia extramateriaaleja. Tätä onkin odotettu, jätin suosiolla ostamatta aiemman julkaisun ja odotus on kaikkien saamieni tietojen ollut sen arvoista, kiinnostuneet voivat lukea arvosteluja kyseisestä pakkauksesta esim. täältä:

http://dvd.ign.com/articles/374/374921p1.html

edit: Lisätään tähän vielä linkki suomenkieliseenkin arvosteluun:

http://www.fs-film.fi/showPage?page_id=3_3_3_11
Avatar
#142 • • Tapi T Guest


Ja vielä muistutuksena jos joku ei satu tietämään, tällä viikolla kauppoihin siis saapuu Fellowship of the Ringin puoli tuntia teatteriversiota pidempi extended-versio neljän dvd:n pakkauksena
...
kaksi muuta levyä pitävät sisällään paljon mielenkiintoisen kuuloisia extramateriaaleja.


Kertokaapas te DVD:en ostajat, että mitä ihmettä noilla kaikilla ekstramateriaaleilla oikein tekee? Kuka kumma jaksaa katella tuntitolkulla siltä levyltä kaikkea leffaan liittyvää paskaa aina leikkaajan haastatteluista kuvaussihteerin kissan sukupuuhun ja niitä typeriä pätkiä, jossa ohjaajat, vessansiivoojat, näyttelijät ja kameramiehet kehuvat kilvan toisiaan? Mitä hyötyä on leffan mukana tulevista trailereista? Selittäkää. Kertokaa.
:confused:
Tosta Lotr:n dvd-paketista löytyy jo varmaan "The making of the making of The Lord Of The Rings".

Nimim. VHS 4-ever.
Avatar
#143 • • Sampson Guest



Nimim. VHS 4-ever.



Haluun nähdä tuon nimimerkin ens vuonna kun DVD myynti/vuokraus (laskelmien mukaan kuulemma) ohittaa VHS:n tai vaikka 5 vuoden päästä kun saa metsästää VHS versioita elokuvista ;)

Extrat on mun mielestä erittäin hyvä juttu. Mua ainakin kiinnostaa kuinka tietyt kohtaukset elokuvissa on tehty ja se kuinka näyttelijät/ohjaaja/tuottaja ym. kokivat elokuvan tekemisen. Poistetut ja vaihtoehtoiset kohtaukset ovat myös nannaa!

nim. DVD laite jo yli kaks vuotta kotona ;)
Avatar
#144 • • -orion- Guest


Ja vielä muistutuksena jos joku ei satu tietämään, tällä viikolla kauppoihin siis saapuu Fellowship of the Ringin puoli tuntia teatteriversiota pidempi extended-versio neljän dvd:n pakkauksena.



Uudessakaan versiossa ei ilmeisesti nähdä Tom Bombadilia ja kohtauksia Hautakeroilta lainkaan, ymmärsinköhän oikein?

.we progress
Avatar
#145 • • hujades Guest




Uudessakaan versiossa ei ilmeisesti nähdä Tom Bombadilia ja kohtauksia Hautakeroilta lainkaan, ymmärsinköhän oikein?

.we progress



E varmaan ikävä kyllä... siinä mielessä "tärkeä" juttu että juuri sieltähän Merri ja Pippin saivat aseensa joilla myöhemmin on merkitystä. Mut ei viitti spoilaa jos joku ei tunne tarinaa. En usko että olisivat jättäneet teatteriversiosta pois. Vaikee sanoo. Lisämatskua ainakin Lothlorienin vierailusta pitäis olla. iso plussa.



Kertokaapas te DVD:en ostajat, että mitä ihmettä noilla kaikilla ekstramateriaaleilla oikein tekee? ... Selittäkää. Kertokaa.

Nimim. VHS 4-ever.



Itse siirryin DVD elokuviin vain ja ainoastaan kuvan- ja äänenlaadun paremmuuden vuoksi. Noi ekstrat on tietty iso bonus ja kyllä ne tulee aina katottua. Yleensä kyl ei oo mitään erikoisia mut poistetut kohtaukset ja vaihtoehtoiset loput on hyviä. Eritoten ne missä on ohjaajan kommenttiraita jossa se selittää miksi kyseinen kohta on jätetty pois.
Avatar
#146 • • Edited ville Guest


Kertokaapas te DVD:en ostajat, että mitä ihmettä noilla kaikilla ekstramateriaaleilla oikein tekee? Kuka kumma jaksaa katella tuntitolkulla siltä levyltä kaikkea leffaan liittyvää paskaa aina leikkaajan haastatteluista kuvaussihteerin kissan sukupuuhun ja niitä typeriä pätkiä, jossa ohjaajat, vessansiivoojat, näyttelijät ja kameramiehet kehuvat kilvan toisiaan? Mitä hyötyä on leffan mukana tulevista trailereista? Selittäkää. Kertokaa.
:confused:
Tosta Lotr:n dvd-paketista löytyy jo varmaan "The making of the making of The Lord Of The Rings".

Nimim. VHS 4-ever.



Kuten hujades sanoi, DVD:n paras puoli ei ole extarat vaan loistava kuva- ja äänenlaatu. Jos kotoa löytyy DD vahvistin, laakukulmatöllö, DVD soitin ja kohtalaiset kaapit, alkaa VHS:n laatu lähinnä itkettämään :(

Extrat ovat myös usein varsin kiva lisä. Parhaita ovat ehdottomasti ohjaajan kommentoitiraita, joka voi oikeasti avata elokuvaa ja sen kerrontaa aivan toisella tavalla. Lisäksi poistetut kohtaukset ovat varsin mukavia.

Muita hyviä puolia ovat: pienentynyt tilatarve, kulumattomuus, kilpailukykyinen hinta ja halvat soittimet. VHS:n ainoaksi eduksi taitaa siis jäädä pitkä historia.

Ainoa haitta on, että R2 alueella (eurooppa) ei ole saatavissa läheskään yhtä suurta elokuvavalikoimaa, kuin suuren meren toisella puolella. Toisaalta dvd box office kuljettaa elokuvan kotiin ilman postikuluja ja soittimen saa modifioitua pienellä summalla.

Ja lisäksi dvd leffoja ei tarvise kelata :D

Nimimerkki: DVD ja VHS vuodesta 1998, pelkkä DVD 2000
Avatar
#147 • • Edited Paarma Guest




Uudessakaan versiossa ei ilmeisesti nähdä Tom Bombadilia ja kohtauksia Hautakeroilta lainkaan, ymmärsinköhän oikein?

.we progress



Ei nähdä, tämä oli käsikirjoitusvaiheessa tehty muutos joka on sinänsä ymmärrettävä, lisäisihän pelkästään tuo vanha metsä/bombadil-osio leffan pituutta jo itsessään n. puolella tunnilla. Sitäpaitsi, jos joku kohta piti pois jättää, olen tyytyväinen että se oli tämä, bombadilhan ei myöhemmissä kirjoissa edes esiinny joten homma oli toimivasti irrotettavissa kokonaisuudesta. Enkä myöskään tiedä kuka olisi voinut 'tomppaa' vakuuttavasti näytellä, äijänhän ois käytännössä pitäny laulaa suurin piirtein kaikki vuorosanansa ;) Ja kuten ehkä muistatte, nuo hobittien hautakeroilta kirjassa saamat miekathan oli korvattu leffassa aragornin briistä lähtiessä antamilla miekoilla.

Ja mitä tulee tuohon "mitä kaikilla extramatskuilla tekee"-kysymykseen jonka joku esitti, niin ei välttämättä mitään. Jos lisämateriaali ei kiinnosta niin toki, siitä vaan ostamaan vhs-kasetti r-kiskalta mutta jos aihepiiri kiinnostaa ja lisämateriaaliin on oikeasti panostettu (kuten tämän pakkauksen tapauksessa nimenomaan on), saa näistä dokumenteista äärimmäisen paljon mielenkiintoista informaatiota siitä kuinka elokuva muokkautuu paperilta valmiiksi tuotteeksi ja kuinka tolkuttoman paljon vaivaa sitä varten on nähty.

Mitä taas dvd vs. vhs-kysymykseen tulee, voin sanoa että ensimmäisen dvd-levyni v. -98 hankittuani jätin samantien n. 500 vhs-elokuvan kokoelmani hyllyn perälle mätänemään, äänen- ja kuvanlaadun ero on kuin yöllä ja päivällä. Lisätärppinä dvd:llä on lähes poikkeuksetta elokuvien tallentaminen alkuperäiseen kuvasuhteeseen joka meikäläistä widescreen-toitottajana lämmittää suunnattomasti.

edit: Toki parhaan mahdollisen laadun dvd:stä saa irti sitten vasta "jos kotoa löytyy DD vahvistin, laakukulmatöllö, DVD soitin ja kohtalaiset kaapit" kuten ville tuossa yllä sanoikin, ja nämä meikäläiseltä nimenomaan löytyy.
Avatar
#148 • • yana Guest



Kertokaapas te DVD:en ostajat, että mitä ihmettä noilla kaikilla ekstramateriaaleilla oikein tekee?

Nimim. VHS 4-ever.



itse suosin ainakin DVDtä VHSn verrattattuna vain ja ainoastaan kuvan/äänenlaadun ja käytettävyyden kannalta.

nimim: kelaaminen on äässistä.
Avatar
#149 • • Sari* Guest
uskaltauduin vasta nyt katsoa koko leffan, oon aina ollu niitä ihmisiä jotka pitää koko juttua ihan hölmönä ja hölynpölynä.

väärässä olin.

se kyllä vei mut aivan täysin mukaansa ja olin aivan itku kurkussa kun se noin loppuikin kesken.
katsellut olen sen parikin kertaa jo.

kirjaa aloin nyt lukemaan, mikä selventää kyllä kovasti joitakin aukkokohtia leffasta.
ite kyllä pidän enemmän elokuvasta kuin kirjasta, kirja on niin pikkutarkasti ja ummet ja lammet selitetty että ihmettelen oikein millä koko leffa on saatu noinki hyvin juonessa pysyväksi ja joitakin kohtia kirjan alusta on viety vasta leffan puoli väliin ja plaa plaa plaa.

ja kyllä tämä oli maailman lyhyin kolme tuntia.

mutta mä olen rakastanut ja haluan muutta itseni haltijaksi.
:004:

ehkä en näe koko TSH syvintä olemusta ja sitä kaikkea mitä jengi täällä siitä on pölissyt, mutta mulle kyllä riittä varsin hyvin tämä tieto jonka nyt omistan.
Avatar
#150 • • yana Guest


Ja vielä muistutuksena jos joku ei satu tietämään, tällä viikolla kauppoihin siis saapuu Fellowship of the Ringin puoli tuntia teatteriversiota pidempi extended-versio neljän dvd:n pakkauksena



toi on ollut amazonista tilauksessa jo jonkun aikaa. arvioitu saapumispäivä 15.11-19.11 :)
Avatar
#151 • • Edited Ezzy Guest


kilpailukykyinen hinta



tästä mä olen kyllä eri mieltä. 30e uudesta pölynkerääjälevystä on ihan v*plur*tusti :(

nimim. DivX

edit. ulkomailta tilaamiset erikseen.
Avatar
#153 • • Tapi T Guest


30e uudesta pölynkerääjälevystä on ihan v*plur*tusti


Samaa mieltä. En tiiä onko olemassa yhtään niin hyvää leffaa, jota jaksaisin ton 30e:n edestä kattoa...
Avatar
#154 • • Edited Paarma Guest
Noniin, nyt on extended-FOTR hanskassa eikä tunnu ollenkaan pahalta vaikka maksoinkin 37,90. Ja vaikka tilaankin 90% dvd-elokuvistani suomihintoja halvemmalla ulkomailta, on toi hintakysymys tietty validi pointti.

Itse näen dvd vs divx/mikälierippi-tilanteen hyvin samankaltaisena kuin esim vinyyli/cd vs mp3-dilemman. Ei tietenkään ole mikään pakko maksaa 'kovaa hintaa' kun kerran saman tuotteen saa ilmaiseksi pienellä vaivannäöllä, mutta itse ainakin henkilökohtaisesti musiikki- sekä elokuvaharrastajana tyydyn vain alkuperäiseen tuotteeseen, call me crazy. Toki en myöskään osta sellaisia tuotteita joita en aio käyttää useampaa kertaa (dvd:n tapauksessa näitä varten on olemassa vuokraamot), eli minkään sortin hyllyyn pölyttyviä kiekkoja, oli sitten vinyyli tai dvd, ei itseltäni löydy.
des

Posts: 118

#155 • • des
divxissä on huono laatu. itselläni on muutama dvd. ostin alennusmyynnistä anttilasta. vuokratakin voi, jolloin ei tarvitse imuroida sitä.
Avatar
#156 • • ville Guest


tästä mä olen kyllä eri mieltä. 30e uudesta pölynkerääjälevystä on ihan v*plur*tusti :(

nimim. DivX



VHS versio maksaa 13 euroa vähemmän. Onhan tuo 13 euroa sinänsä kohtalainen summa, mutta seuraavia asioita kannattaa miettiä

* Pidennettyjä versiota (kuten tätä LOTR) ei aina tarjota VHS:lle.
* VHS:llä ei ole mitään elokuvaan liittyvää informaatiota
* VHS kuluu
* VHS nauhurit ovat kohta kehityskaaran päässä, jolloin koko formaatti hiljalleen kuolee.
* VHS:n laatu on niin heikko, että eron huomaa surkeallakin televisiolla ja äänentoistolla.
* DVD:n jälleenmyyntiarvo on loistava, VHS:llä olematon

DivX laatu ei parhaimmillaankaan pääse DVD:n tasolla, mutta VHS:n kilpailijaksi siitä on. Esim itse käytän juuri näitä kahta formaattia: kun DVD:ä ei ole saatavilla, hyvälaatuinen DivX kopio on parempi vaihtoehto kuin VHS.

Tuosta jälleenmyyntiarvosta voisi sanoa vielä sen verran, että DVD:llä on myös mahdollisuus tilata levy ulkomailta, katsoa se kerran ja sen jälkeen myydä levy pois. Tällä tavalla levystä saa usein täysin saman hinnan kuin millä sen osti, jolloin katsominen hinnaksi tulee pyöreät 0 euroa.
Avatar
#157 • • hujades Guest



* Pidennettyjä versiota (kuten tätä LOTR) ei aina tarjota VHS:lle.
* VHS:llä ei ole mitään elokuvaan liittyvää informaatiota
* VHS kuluu
* VHS nauhurit ovat kohta kehityskaaran päässä, jolloin koko formaatti hiljalleen kuolee.
* VHS:n laatu on niin heikko, että eron huomaa surkeallakin televisiolla ja äänentoistolla.
* DVD:n jälleenmyyntiarvo on loistava, VHS:llä olematon



Tähän ei paljookaan voi lisätä.



DivX laatu ei parhaimmillaankaan pääse DVD:n tasolla, mutta VHS:n kilpailijaksi siitä on. Esim itse käytän juuri näitä kahta formaattia: kun DVD:ä ei ole saatavilla, hyvälaatuinen DivX kopio on parempi vaihtoehto kuin VHS.



Nyt viikon tyhmä kysymys:

DivX Mikä se on? Mitä ohjelmaa tarvitsen ja mistä sen hommaan. Olen ollut niin kauan poissa näistä kuvioista ja nyt kun hommasin (vihdoin) uuden koneen niin ollaan menty niin paljon eteenpäin että melkein itkettää kun on niin ulkona kaikesta... hehheh...
:D Mut viittiskö joku vähän kiteyttää tot diveksiä? Olisin kiitollinen.

Ja jottei nyt ihan offtopikiks mee ni sanottaakoon viel et parempia näytelijöitä en oo vieläkää keksiny näyttelemään LOTRin rooleihin. :rolleyes:
Avatar
#158 • • Paarma Guest
Pikaisesti näkemyksiä Fellowship of the Ringin pidennetystä versiosta:

Oikeastaan ainoa ongelmani teatteriversion kanssa oli elokuvan turhan hektinen tahti, ja extended-versioon lisätyt puoli tuntia tuokin elokuvaan paljon kaivattua ja erittäin tervetullutta ilmaa. Henkilöhahmot kehittyvät hieman pidemmälle ja esim. konnussa, rivendellissä ja lothlorienissa viivytään pidempään.

Monin kohdin melkoisesti uudelleen kuva- ja äänieditoitu versio on kenties toimivin "vaihtoehtoisversio" mitä olen mistään elokuvasta nähnyt, uudet ja laajennetut kohtaukset on upotettu tarinaan sisään niin saumattomasti ettei elokuvan aiemmin vain muutamaan kertaan nähnyt katsoja niitä aina välttämättä osaisi edes paikantaa, mutta tietäisi silti elokuvan nähtyään jonkun elokuvassa muuttuneen. Omasta mielestäni muutos on ehdottomasti parempaan suuntaan, ja tämä versio on se jota vastedes aion katsoa.

Nyt kun The Two Towersin kestoksi näyttäisi varmistuneen karvan vajaa kolme tuntia, tunnen oloni luottavaiseksi, sillä new line cinema ja peter jackson ovat luvanneet kaikista trilogian osista vastaavat versiot kunkin vuoden marraskuulle. Nimittäin jos elokuva tuntuu teatterissa hyvältä, voin olla lähes varma että se pidempänä versiona tuntuu erittäin hyvältä.

Ja mitä itse dvd-pakettiin tulee, on se tyylikkäin koskaan näkemäni moinen julkaisu, kaikki netissä levinneet ylisanaiset arvostelut eivät siis olleet tyhjää puhetta. Joka aspekti aina valikkoruuduista lähtien on erittäin hyvällä maulla toteutettu, ja laadukkaan (huom! anamorfisen) lisämateriaalin läpikäyminen tulee viemään tuntikausia.

Strong recommendation.
Avatar
#159 • • Edited Ezzy Guest


DivX Mikä se on?



http://www.divx.com


divX tosin alkaa jo olemaan vanha. Xvid ja muut formaatit ajavat ohi. DivX:n ja muiden laatua en jaksa alkaa puolustelemaan, paitsi sanomalla, että se on "tarpeeksi hyvä" ainakin radeonista tv:n ruudulla n. 2.5m etäisyydeltä katseltuna.

DVD-leffojen vuokraaminen on ihan jees. Sitä harrastettiin, kun vielä asuin kämpässä, jossa oli kotiteatteri. Nykyään ei huvitä ostaa leffoja pölyttymään hyllyille.

Leffassakäynti on kummasti pudonnut, Suomeen paluun jälkeen, kun ehti tottua 11 euron kuukausimaksulliseen leffateatteriin :(

LOTR tuli tsiigattua 3 kertaa leffassa ja jotain 4 kertaa nyt tsiigaillut ton kahden cd:n kokoisen DVD-ripin. viimeksi eilen.
Avatar
#160 • • hujades Guest




LOTR tuli tsiigattua 3 kertaa leffassa ja jotain 4 kertaa nyt tsiigaillut ton kahden cd:n kokoisen DVD-ripin. viimeksi eilen.



:001: Haaahhahahaa... täysin sama homma. Kävin 3 kertaa tsiigaa leffois. Vikal kerral kyl nukahdin kesken varmaan n. vartiks... uskokaa tai älkää... Ja tota DVDtä kulutin viimeks viime viikonloppuna... hassua.