Originally posted by caddy:
Toivoisin, ettei tahan topikkiin angettaisi spoilereita (jos sellaisia nyt edes voi olla kirjan useamman kerran lukeneelle) aivan heti, ennenkuin elokuvan esitys on paassyt hyvaan vauhtiin.
(---)
<offtopic>
Se pitaa viela sanoa, vaikka onkin hieman offtopic: etta on se tavallaan aika saali, etta kaikista suurista tarinoista halutaan tehda elokuvaversio. Katevan passiivista ja valmiiksi pureskeltua viihdetta, joka ei anna mahdollisuuksia omille mielikuville. (---)
Tarkoitan talla nyt lahinna sita, etta oman mielikuvituksen luoma maailma on niin paljon vahvempi, mielettomampi ja kauniimpi kuin toisen ihmisen yritys visualisoida kolmannen ihmisen tarinaa.
Toivottavasti nyt kirjoittamani ei ole spoileri, eli: olen itsekin samaa mieltä, ettei monista kirjoista eikä varsinkaan megaeepoksista pitäisi tehdä elokuvia. Lukijan sielun silmäthän siinä sokeutuvat.
Liekö sitten oman mielikuvitusmaailmani köykäisyyttä vai Jacksonin ja hänen kuvailmaisuunsa vaikuttanieden fantasiataiteilijoiden suurta visiota, että elokuvan maailma oli paremman näköinen kuin olin itse lukiessani kuvitellut. Tällaista sattui 1. kertaa! Olisiko syynä sitten se, että ennen Tarua (jonka olen lukenut läpi kerran kauan sitten) olin jo lukenut moneen otteeseen Hobitin, silloiselta nimeltään vielä Lohikäärmevuoren, ja sitä lukiessa pikkulapsen aivoilla luomani pelkistetty Keski-Maa seurasi mua eilisiltaan asti? Enpä tiedä, älkääkä te muut sitten pettykö...