Mimako, pluralisti ja uhuu-
Nyt seis.
Mikä ero on sillä, että 5000 ihmistä kuolee parin tunnin aikana, tai että 50000 ihmistä kuolee 20 vuoden aikana?
(tää luku on nyt luultavasti tosi pahasti alakanttiin, Yhsysvaltojen ulkopoliitikan takia kuolleiden määrää kun ei tulla ikinä hehkuttamaan BBCn primetimelivessä jotta kansa voisi nyyhkiä ja vollottaa inhimillistä tragediaa). Mulle jokainen menetetty ihmishenki on yhtä arvokas, tapa kuolla ei nosta toisten kuolemaa toisten yläpuolelle.
Jos mua syytetään sydämettömyydestä niin mä syytän saman tien muita tekopyhyydestä, ja silmien ummistamisesta jenkkien teoilta nyt ja menneisyydessä. Muistakaa, että te puhutte nyt kansasta joka on pudottanut kaksi ydinpommia. Mä en sano, että itsemurhaiskut olisivat olleet "oikeutettuja" yhtään sen enempää kuin jenkkienkään toiminta. Kyllä teidänkin pitäs tajuta että tappaminen ei ole ikinä oikeutettua. Mä pyrin vaan osoittamaan, että terrorille on syynsä, joita ei tarvitse edes tonkia kovin syvältä. (syy ei siis ole sama asia kuin oikeutus)
Kun todistelette täällä humaaniuttanne niin koittakaa ymmärtää se, että YLE eikä etenkään BBC/CNN tule ikinä näyttämään teille niitä "viattomia siviilejä", joita kuolee joka päivä amerikkalaisten käsien kautta, välittömästi tai heidän politiikkansa tuloksena. Sitä ei dramatisoida livenä.
Mimako:
"Niin että se, joka tällaisella hetkellä jaksaa mäkättää jostain kulttuuri-imperialismista, osoittaa kyllä varsin kehittymätöntä makua ja ihmisyyttä riippumatta siitä, kuinka vakava uhka kulttuuri-imperialismi muuten on neitseelliselle, vain ylevien ajatusten parissa askartelevalle Euroopallemme."
Takerruitpas nyt pahasti yhteen sanaan. Kulttuuri-imperialismi on vain yksi, eikä todellakaan merkittävin osa sitä amerikkalaisuutta mitä mä en kunnioita. Kapitalistiseen ajattelutapaan pakottaminen militaristisin keinoin on mun silmissä jokseenkin tuomittavampaa kuin viihteen ja kulutushyödykkeiden kautta toteutettu pohjoisamerikkalaisten arvojen levitys. Viihteellä tehdään rutosti rahaa ja luodaan perustaa Yhdysvaltalaisten tuotteiden maailmanlaajuisille markkinoille. Puhumattakaan toisen maan kansalaisten tappamisesta näiden omalla maalla jenkkien sisäisten ongelmien ratkaisemiseksi, kuten epäonnistuneessa huumesodassa tapahtui.
Jos mä nyt saisin vastata sun syytökseen kehittymättömästä mausta ja ihmisyydestä, niin mä pidän sua lievästi sentimentaalisena ja dramatisoinnille alttiina henkilönä. Mulle noi pilvenpiirtäjät, huimasta korkeudestaan ja muista arkkitehtoonisista hienouksistaan huolimatta, edustaa nyky-yhteiskunnan pahimpia epäkohtia. Liikakaupungistuminen ja vaihdon välineen epäjumalaksi nostaminen on ne kaks asiaa mitkä mulle tulee ensimmäisenä mieleen kosmisia summia maksaneista pilvenpiirtäjistä. Mua koskettaa ne kuolemat, ei mitkään vitun rakennukset.
Enkä muuten missään vaiheessa nostanut eurooppalaisia arvoja millekään pyhälle jalustalle. Me ollaan menossa koko ajan samaan suuntaan.
"Viattomat siviilit" on käsite jonka olemassaolon vois tässä yhteydessä myös kyseenalaistaa. Sotilaat, politiikot, duunarit ja pörssimeklarit on kaikki ihmisiä ja kansakunnan jäseniä, ja jos joku WTCssä majaansa pitäneistä investointipankeista tai muista finanssiyrityksistä vastustaisikin Yhdysvaltojen ulkopolitiikkaa niin eivätpä ne sitä ole ilmaisseet. Jokaisen jenkkipoliitikon takana on joko henkilökohtaista, vanhaa rahaa konservatiivisine arvoineen tai liikeyrityksiä vaateineen. Itse kannan huonoa omatuntua jo pättyneestä työsuhteesta sen firman kanssa, joka on bushin vaalimenestyksen ja ympäristöpolitiikan takana.
Pentagonissa työskennelleet taas ovat vastuussa miljardien ja miljardien dollareiden tuhlaamisesta ihmisen tappamiseen tarkoitettujen laitteiden ja instituutioiden kehittämiseen.
Mun negatiivinen kuva jenkeistä perustuu mm. Vietnamin sotaan, ydinaseiden käyttöön, markkinatalouden palvontaan, täysin uskomattomaan ympäristöpolitiikkaan sekä Israelin toimintaan jota he tukevat. Mutta ihan miten vaan, nostakaa tähtilippu salkoon ja kumartakaa jos siltä tuntuu.
Se, että teitä järkyttää tarkoin suunniteltu median hyödyntäminen ja monien ihmisten näennäisen satunnainen kuolema ei tee musta tai Danista sydämetöntä. Mä pyrin näkemään tän kriisin laajemmin kuin pelkkänä inhimillisenä tragediana. Ja mä näen ainoana keinona vastaavan estämiseksi jatkossa pikaisen kurssin muutoksen. Mutta kuten bush jo totesi (tämähän ei siis kuvaa mitenkään amerikkalaisten suhtautumista itseensä...): Me emme aio muuttaa mitään, mutta make no mistake syylliset etsitään ja heille kostetaan.
:jii: