Harmaakarhu ja jääkarhukin on ihmisen jalostamia lajikkeita? Karhut käsittääkseni on kyllä ihan samaa lajia. Kuitenkin eri rotua.
Ei. Harmaakarhu on lajia Ursus Arctos and jääkarhu lajia Ursus Maritimus. Rotuhan eroaa biologisena terminä lajista siten, että eri lajia olevat yksilöt eivät voi tuottaa lisääntymiskelpoisia poikasia. Ihmisrotuja taas on vaikea erotella toisistaan - kuten myös rotujen sekoittuessa eläinten puolella. Sekarotuisia koiria on maailma täynnä, puhdasrotuisia ihmisiä tuskin on yhtään.
Sitten minä vissiin olen rasisti. Tai edelleen rodun määritelmä on minulle hämärän peitossa. Väitän, että selviä merkkejä jo eri maalaisten ihmisten välillä on jopa ihan Euroopan sisällä, että pystymme tunnistamaan kotimaan useista ihmisistä ulkonäön perusteella. Homo Sapiens Nordica ja Homo Sapiens Italianus on erilaisia?
Ihmisten välillä on suuria eroja. Ja ihan kansakunnittain.
Kansallisvaltiot hiphurraa. Miten määrittelet kansakunnan? Kuinka pieniin viipaleisiin olet valmis jakamaan ihmiset?
Minkä maalaisena pitäisit Lola Odusogaa jos et tietäisi häntä suomalaiseksi?
Oppikirjat nöyristelevät. Jopa nykysuomen sanakirja nöyristelee. Latinaan pohjautuva "neekeri" sana on esmes poistettu sieltä, sillä rasistiset neekerit kiihkouksissaan kuvittelevat, että se voisi sittenkin tulla Amerikkalaisesta alkulähteestä, joka on haukkumasana. Ja suomalaiset nöyristelee ja konttaa.
Ahaa - eli saat sanoa mitä vain, kunhan käyttämäsi kieli ei _sinun_ mielestäsi loukkaa ketään? Kyllä varmaan Hans-Güntherkin tykkää jos Saksassa käydessäsi puhuttelet kaikkia natseiksi. Kunhan et vaan ajattele loukkaavasi heitä.
Jostain on päähäni jäänyt kuva, että vielä 70-luvulla oli Ruotsissa Eugeniikkaa ihan enemmänkin käytössä. Esim. opettaja pystyi lähettämään matemaattisesti tyhmän tytön steriloitavaksi ilman, että lapsen vanhemmilta kysyttiin. Toivon tämän olevan vain urbaania legendaa, sillä todistusaineistoa en ole löytänyt. Mistähän tuonkin olen kuullut?
Rikkinäinen puhelin-efekti. Suosittelen tutustumaan internetistä löytyviin ns. hakukoneisiin jolla oisit saanut faktat päähän eikä tarvis ihmetellä että onkohan se totta vai ei. Kirjoitin googleen jotta 'eugenics sweden' ja heti pamahti useita linkkejä ruudulle. Ruotsilla oli sterilisointi-ohjelma v. 1936-1976, jonka aikana n. 63000 naista steriloitiin. Syynä saattoi olla vankilatuomio, mielisairaus, oppimisvaikeudet, epilepsia tai alkoholismi. Kummaa tosin ettet tiennyt että myös Suomessa on ollut vastaavanlainen ohjelma. Laki säädettiin v.1935, mutta jo 10-luvulla on Suomessa harrastettu pakkosterilointia.
Kannattaa myös huomata että 'eugeniikka' on oikeastaan väärä termi kuvaamaan esim. pakkosterilointeja, sillä eugeniikka tarkoittaa hyvien ominaisuuksien suosimista, dysgeenisellä jalostuksella taas huonojen karsintaa.
Ei, en riehu kotimaassa. Ulkomailla ollessani vain ole extra tarkkana siitä, että laskut on ajoissa, varon ylinopeutta, yms yms. Kotimaassa sennyteiniinoovälii.
Kotimaassa on OK vaaraantaa henkiä, ulkomailla ei. Fiksua, varsinkin kun omat kokemukset yleisistä tielläliikkumisnopeuksista kertovat ettei ulkomailla isommilla teillä kannata ajaa rajoitusten mukaisesti - töttiä ja vihaisia ilmeitä satelee paljon jos ei ylinopeutta ole reilusti mittarissa.
Kirjaston kirjat ovat kotimaassa joskus olleet myöhässä, laskuista tulee joskus huomautuksia. Nytkin voisin tietty ottaa KELAan yhteyttä ja sanoa siitä mun opintolainan takaisinmaksusta anteeksikauheesti... Ulkomailla pidättäydyn rennosta suhtautumisesta velvoitteisiin. Minä olen täällä vieras.
Tee palvelus meille muille, pysy ulkomailla. Mä en halua sua elämään mun verorahoilla ja käyttämään mun valtion palveluksia hyväkses.