Miten suhtaudut ulkomaalaisiin?

101 posts, 6 pages, 17,873 views

#21 • • Taedium Guest

Originally posted by --*LaURi*--:
Mulla on myös mennyt vähän usko ulkomaalaisiin. Siis haluan painottaa , että en ole rasisti. ...
Mutta usko rupeaa menemään

Rasismi - Ennakkoluuloista suhtautumista toisrotuisiin ihmisiin. (Lähde. nykysuomen sanakirja 1999)

Suurin osa näistäkin kirjoituksista alkaa: En ole rasisti, mutta...

Jos sinulle on kehkeytynyt kuva jostain rodusta omien kokemusten mukaan, ja suhtaudut johonkin toiseen, edes vaikka hieman varoen, erilailla, niin olet rasisti.

Kaikki rasismi ei ole nahkatukkien mukaista ulkomaalaisvihaa, vaan ihan tervettä varovaisuutta. Joka ikinen ihminen on rasisti nykysuomen sanakirjan mukaan. Jokainen suhtautuu johonkin ryhmään jollain toisella tavalla.

Ketunpoikanen kun syntyy, ei varmaankaan osaa pelätä ihan heti sutta. Mutta kun meinaa joutua pari kertaa saaliiksi, niin kyllä oppii. Ja vaikka vastaan tulisikin saksanpaimenkoira, joka on koulutettu kiltiksi, eikä tämä tekisi ketunpoikaselle mitään pahaa, niin luuletko, että kettu menee tämän koiran lähelle? Kettu on rasisti.

Eli pyyntö: Tarkennetaan sitä statementtia "en ole rasisti, mutta..."
#22 • • OSC8 Guest
Itse omaan hieman rasistisia ennakkoluuloja romaneja kohtaan.

Aina kun näen metrossa/asemalla romaneja, he ovat joko

a) kännissä/aineissa -> koen heidät hyvin uhkaavina

tai

b) pummaamassa jotain -> pelkään tulevani ryöstetyksi.

Mitään ei ole ikinä tapahtunut, enkä ole edes nähnyt mitään em. tapahtumaan romanien toimesta. Tutulle kyllä on tapahtunut niin. Muutenkin koen heidän jatkuvan mekastuksensa ärsyttävänä. Miksi vieruskaverille pitää huutaa niin kovaa että koko katu varmasti kuulee? Tämä kai sitä kulttuurieroa sitten

Jokatapauksessa, ennakkoluulojahan nuo ovat, myönnän sen ihan täysin. Mutta en vain voi sille mitään että hieman olen varuillani kun näen romaneja lähestyvän.

Niin ja loppuun vois sanoo että itse olen puoliksi ulkomaalainen, faija kun sellainen tummapintainen etelä-eurooppalainen "pitsanpaistaja"

Voi minua poloista jos tuollaiset lakupekkapaidat yleistyvät!
#23 • • Ana-- Guest
Mullekkin on suomalaiset vittuillu bussissa, kerran yks
suomalainen yritti ryöstää mut ja koulussa suomalaiset
pisti muo joukolla turpaan.

Sen lisäksi muo kiusas suomalaiset koulussa todella pitkään
ja kerran kadulla yksi suomalainen kävi humalapäissään kimp-
puun. Hyvällä tuurilla ja itsepuolustustaidoilla on joka
tilanteessa selvitty lähes vammoitta, tosin ylä-asteella
tämä suomalaiset kanssa pelleily loppui yhden oikeusjutun
kautta kuin seinään.

Tosin tämä oli vielä aikaa ennenkuin koulukiusauskissa oli
nostettu pöydälle ja kaksi vuotta kestäneestä psyykkisestä
ja fyysisestä väkivallasta tuomittiin kolme nuorta miestä
korvaamaan yhteensä 500 mk. Kuullostaa kohtuulli-
selta, eikö totta? Korvausvaatimus oli silkan pelottelun
vuoksi 100 000 mk, ja asian oikeuteen viemisestä itse
käsittelyyn kului 9 kk, jonka aikana kundit olivat varmoja
joutuvansa korvaamaan moisen summan.

Oikeus tapahtui taas. kai.

Mutta kokemuksesta voin sanoa että noista saatanan
valkosista suomalaisista ei oo kuin haittaa ja ne pitäs
kaikki karkottaa siperiaan pois loisimasta meidän yhteis-
kunnan varoista.

SANO EI SUOMALAISILLE.

Antoiko kontrastia?
#24 • • Taedium Guest

Originally posted by Analogia:
Mutta kokemuksesta voin sanoa että noista saatanan
valkosista suomalaisista ei oo kuin haittaa ja ne pitäs
kaikki karkottaa siperiaan pois loisimasta meidän yhteis-
kunnan varoista.

SANO EI SUOMALAISILLE.

Antoiko kontrastia?

Ei.

Muuten erittäin hyvä esimerkki. Noinhan se on, että kuka tahansa voi kokea minkä tahansa ryhmän uhkaavana, mutta loppu meni vähän överiksi. Oletan, että se oli tarkoituskin.

Irlantilaiset ovat erittäin töykeää ja rasistista kansaa. Vaikka yleinen kuva ulkomaille on toista. He vielä ylpeilevät sillä, kuinka he eivät luota ulkomaalaiseen työvoimaan. Onneksi Irlannin hallitus tukee rahanahneuksissaan ulkomaalaisia yrityksiä ja sitä kautta maassa on huomattavan paljon ulkomaalaisia.

Silti, vaikka uskoisin, että Irlanti pyörisi paremmin, jos saataisiin irlantilaiset pois täältä, niin en kehtaisi edes sitä ehdottaa. Minä olen tässä maassa vieraana, ja tiedän, että jos homma ei kiinnosta, niin voin painua ... muualle. Irlantilaset oli täälä ensin, ja siihen on minun tyydyttävä. Onneksi nyt on oppinut mumisemaan irlantilaiseen tyyliin englannin kielen, niin joissain paikoissa saakin palvelua siihen malliin, että luulevat minun olevan paikallinen. Ulkomaalaiset puhuvat selkeämpää englantiakin.

Mutta minä varmasti paasaan turhaan tästä, sillä vaikka kommenttisi oli hyvin kirjoitettu, niin tuo loppu säe oli tarkoituksella naurettava?
#25 • • anqqa Guest
angst.

ennakkoluulot ja stereotypiat. omien ajatusten turruttaminen massan vaikutuksesta, turhauttavaa.

maassa maan tapaan on hyvä ohje ulkomaalaisille suomessa, kunhan siitä karsii kaiken suomalaisen. kulttuurierot on aina väistämättä paikalla aiheuttamassa häiriötä.
mitä asialle voisi tehdä? sen sijaan että uutisissa liikkuis aina kohu-uutisia ulkomaalaisten tekemistä pahuuksista, voisi joskus jotain positiivistakin uutisoida, vaikka vanha totuushan kuuluu there's no news like bad news. vaikea yrittää ajatella objektiivisesti kun esim romaneista ei missään näy positiivisia puolia, ainoastaan negatiivisia, niin uutisissa, puheissa kuin kadullakin.

suomalaiset vihaa esimerkiksi somaleja, koska..
somalit on laiskoja kun ei tee töitä, eikä niitä viitti ottaa töihin kun ei ne kumminkaan mitää osaa, lakaiskoon insinööri katuja ja saahan ne valtion tukea loistoautojen muodossa.
somalit on vaa jenginuoria, epäreilua tolleen tukeutua kaltaistensa pariin kun yhtä kerrallaan olis paljon helpompi sorsia.
somalit pukeutuu siisteisiin vaatteisiin, miksei niille kelpaa suomalainen verkkari/flanellipaitatyyli?
somalit aiheuttaa levottomuuksia, vaikka niitä kuinka yrittäis haukkua ja halveksua niinki pätevästä syystä ku ihonväri.

yli 1 ihmisen yhteisöt on haitallisia niin muiden ihmisten kun ympäristönsäkin kannalta. yleensä syyt vihata ja vihan kohteet on jo itsessään vähintäänkin epäilyttäviä, kuten uskonto ja ikivanhat perinteet. ihmiset vihaavat toisiaan oman tyhmyytensä takia.

hmm, kun rasismi on ennakkoluuloista käyttäytymistä toisrotuisia vastaan, mikä on ennakkoluuloista käyttäytymistä omarotuisia vastaan? ulkomaalaisia huomattavasti enemmän voisin väittää 'vihaavani' suomalaisia. tai ehkä osuvin nimitys vois olla sosiopaatti, koska en voi sietää ihmisten typeryyttä.

tästä mitään tuu.. kaikki on väärässä. älä tee mitä et haluis itsellesi tehtävän?
#26 • • Ana-- Guest

Originally posted by Taedium:
Ei.

Muuten erittäin hyvä esimerkki. Noinhan se on, että kuka tahansa voi kokea minkä tahansa ryhmän uhkaavana, mutta loppu meni vähän överiksi. Oletan, että se oli tarkoituskin.

<-- clip -->

Mutta minä varmasti paasaan turhaan tästä, sillä vaikka kommenttisi oli hyvin kirjoitettu, niin tuo loppu säe oli tarkoituksella naurettava?

Joo, kaikessa typeryydessään ja naurettavuudessaan toi ku-
vastaa ikävä kyllä suomen valtaosan mielipidettä ulkomaa-
laisvähemmistöistään.

Kaikki tapahtumat (mm. oikeusjuttu etc) olivat kyllä ihan
oikeita tapahtumia, eli fiktiolla ei tuossa postauksessa
ollut sijaa. Paitsi tietenkin mielipiteitten kannalta.

Mä tunnen silti tosi monta suomalaistakin hyvää tyyppiä
#27 • • Taedium Guest
No nythän multa tulee tekstiä... Ilmeisesti aihe on minulle jotenkin herkkä tms. kun näin innostun vastailemaan.

Ja tähän diskleimeri: Mielipiteeni on päässäni. Kaduilla sitä en toteuta. Tämän kirjoituksen sävy saattaa vaikuttaa pakolaisvastaiselta, mutta anqqa kirjoitti taas siihen malliin, että kaikki tummahipiäiseen viittaava on rasismia, mikäli sen tuo ilmi suomalainen. Anqqa: Korjaa jos olen väärässä.

Originally posted by anqqa:
suomalaiset vihaa esimerkiksi somaleja, koska..
somalit on laiskoja kun ei tee töitä, eikä niitä viitti ottaa töihin kun ei ne kumminkaan mitää osaa, lakaiskoon insinööri katuja ja saahan ne valtion tukea loistoautojen muodossa.
somalit on vaa jenginuoria, epäreilua tolleen tukeutua kaltaistensa pariin kun yhtä kerrallaan olis paljon helpompi sorsia.
somalit pukeutuu siisteisiin vaatteisiin, miksei niille kelpaa suomalainen verkkari/flanellipaitatyyli?

- Jos suomalainen insinööri lakaisee katuja, niin se on työttömyyttä, mutta jos somalialainen insinööri lakaisee katuja, niin suomalaiset työnantajat on rasisteja.

- Yhtä kerrallaan on helpompi sorsia. Ja nimenomaan joukolla. Senhän ovat myös pakolaisnuoret oppineet.

- Suomalaiset pukeutuvat huonosti. Ainoastaan irlantilaiset pukeutuvat huonommin. (Niken valkoinen tuulipuku on ilmeisesti kaupungin järjestyssäännöissä tai sitten muuten vain pakollinen.) Tosin, kun 48% somaliväestöstä on työttömänä, niin ihmettelen rahaa uusimpiin muotivaatteisiin.

tai ehkä osuvin nimitys vois olla sosiopaatti, koska en voi sietää ihmisten typeryyttä.

tästä mitään tuu.. kaikki on väärässä. älä tee mitä et haluis itsellesi tehtävän?

Sosiopaatti? ... no nyt vähän alkaa jo jännitää ... toivottavasti emme tapaa livenä, tai ainakaan tilassa, jossa on teräviä esineitä... Ilmeisesti jotakin antisosiaalista tms. meinasit? ..tai sitten minulla on väärä kuva sanasta "sosiopaatti".

Mutta: "Älä tee mitä et haluis itsellesi tehtävän?" - Aivan oikein. Minä itse pidän kiinni siitä, että teen toisille juuri niinkuin itselleni haluan tehtävän. Vaikka minulla olisikin ennakkoluuloja jotain toista ihmistä kohtaan, niin pyrin toimimaan silti ilman ennakkoluuloja ja olemaan avulias ja kohtelias toisia kohtaan. Mietin aina ennen kuin sanon jollekkin ihmiselle jotain, että "mitä herrasmies tekisi?" ja pyrin toimimaan edes suurinpiirtein siihen suuntaan.

Vaikka tämä kirjoitus nyt oli hieman anqqaa vastaan, niin silti tämä ei ole pakolaisvihaa lietsova. Nimenomaan se, että asioita ei voida miettiä molemmilta kanteilta on huono. Tässäkin asiassa olet joko pakolaisvihaaja tai sitten ollaan suomalaisia vastaan. Mikä Suomi vs. Muu maailma kamppailu tästä on tullut? Itselläni on ennakkoluuloja ja oma suhtautuminen toisen maalaisiin muuttui huomattavasti kun tunnustin itselleni, että minulla on ennakkoluuloja. Enää en kyräillyt ja leimannut ihmisiä, vaan huomasin, että minähän omaan rasistisia ajatuksia. Kaikilla on niitä. Niiden tunnustaminen auttaa itsensä siihen, että oppii hyväksymään itsensä ja sen jälkeen muiden hyväksyminen helpottuu huomattavasti.

Ihmisten tulisikin ottaa enemmän pohuistinen näkökanta näihin asioihin. Itse en jaksa ainakaan uhota kaupungilla kenellekkään. En halua tapella ketään vastaan näistä asioista nyrkein. Älkää teilatko suomalaisia, koska he ovat rasisteja. Älkää teilatko kaikkia pakolaisia vain ääriaineiston takia. Kyllä uskon, että 52% somaleistakin on ihan hyvää väkeä. Ja muista vähemmistöryhmistä tilastojen mukaan yli 85%.

Nämät opetelkaa ulkoa ja toistakaa jokaisessa mahdollisessa välissä:
"Live and let live"
"Hakuna matata"
"Always look on the bright side of life"
"La Vita è Bella"

Minä, pohuisti.

Edit: / merkit jäi QUOTE tageista...

[ 11 June 2002: Message edited by: Taedium ]
#28 • • Elwira Guest
Juu... täytyy sanoa että ulkomaalaiset miehet jotka on turhan yli- innokkaita naisia kohtaan lääppimisessä ym. Niin kyllä vetäsen kuonoon jos muhun kosketaan Muuten niitä vastaan ei ole mitään. Kunhan antaa olla rauhassa.
#29 • • Anonymous Guest

Originally posted by jUSSi:

Maassa maan tavalla, eikö?

Eli dokataan ja riehutaan. Sehän se suomalaisten tapa tuntuu olevan
#30 • • --*LaURi*-- Guest

Rasismi - Ennakkoluuloista suhtautumista toisrotuisiin ihmisiin. (Lähde. nykysuomen sanakirja 1999)

Suurin osa näistäkin kirjoituksista alkaa: En ole rasisti, mutta...
Kaikki rasismi ei ole nahkatukkien mukaista ulkomaalaisvihaa...

No ehkä mä oon sitten rasisti. Itse luokittelen rasismin siihen mitä nahkatukka spedet ajavat takaa! Mutta niin kuin jo sanoin jos kyseessä olisi ollut suomalaiset varmasti tulisi enakkoluuloja niitäkin kohtaan. Suomalaiset kyllä osaa olla erittäin tyhmää kansaa. Tämä tulee myös ilmi analogian postissa. Olen itse joutunut todistamaan kun mies hakkaa vaimoaan kadulla ja menemään väliin... tämäkin on perseestä (oho...meni vähän ohi aiheesta )
#31 • • Aapo Guest
Itselleni olen saanut pari kertaa turpaan romaanilta, mutta ainakin suurin osa heistä on sympaattisia ja yritteliäitä ihmisiä. Kun pieni osa pilaan koko porukan maineen niin hankala siinä on itse kullakin elämää alkaa rankentaan.

Siirtolaispolitiikasta viel sen verran, että ne rahat mitkä laitetaan maahanmuuttajien sovitamiseksi länsimaihin kannattaisi ennemmin sijoittaa siihen kehitysmaahan missä on todellinen ongelma. Ja ne maat jotka hyötyivät eniten imperialismistä(Englanti) satsaisivat riittävästi rahaa että ongelmat saataisiin kuntoon näissä entisissä siirtomaissa. Muut maat kuten Suomi taas huolehtisivat poliittisista syistä vainotuista ja niin edelleen.

Mun mielestä se vaan ei ole oikein että ensin viedään toisen maan luonnonvarat ja vuosikymmeniä myöhemmin käännytetään takas kotiin, kun ihminen etsii olosuhteita jossa voi joten kuten edes elää.

Ulkomaalaisten tekemiin rikoksiin vielä sen verran että toistuva törkeä rikos -> karkoitetaan maasta. Tämä ennalta ehkäisis rikollisuutta ja paljon.
#32 • • mekaanikko Guest

Originally posted by Tapi T:
Ensimmäinen syy on ulkomaalaisten tekemät rikokset, joita tehdään suhteessa heidän määräänsä todella paljon. Minulla on edellisen työni puolesta omakohtaista kokemusta asiasta ja väite selviää helposti vaikkapa Hesarista ja Poliisi TV:stä.

Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisemassa tutkimuksessa "Ulkomaalaisten tekemät ja heihin kohdistuneet rikokset pääkaupunkiseudulla" analysoidaan vuosien 1996-1997 rikostilastoja. Vaikka tiedot eivät ole aivan uusimpia, varmasti ne ovat suuntaa-antavia nykytilanteenkin osalta. Seuraavassa muutama lainaus luvusta "Ulkomaalaisten tekemät rikokset tilastojen valossa" (lihavoinnit allekirjoittaneen):

Mielenkiintoisena seikkana voidaan pitää sitä, että kaikista tuomituista ulkomaalaisista vain vajaalla 13 prosentilla oli asuinpaikka Suomessa.

...

Liikennerikokset olivat tyypillisimpiä ulkomaalaisten tekemiä rikoksia vuonna 1996. Niiden osuus oli 51 prosenttia, kun seuraavaksi yleisimpien rikostyyppien - varkausrikosten [...] ja ulkomaalaisrikkomusten [...] osuus oli yhteensä 27 prosenttia.

Kaiken kaikkiaan Suomessa asuvien ulkomaalaisten tuomiot ovat lisääntyneet 90-luvulla, mutta ulkomaalaisten määrään suhteutettuna rikollisuus on kuitenkin pysynyt lähes muuttumattomana, joinakin vuosina jopa laskenut. Ainakin eurooppalaisittain arvioiden ulkomaalaisten rikosluvut ovat hyvin vähäisiä. Esimerkiksi Ruotsissa tehdyn tutkimuksen mukaan
siirtolaisten osuus oli 15,4 prosenttia kaikista rikoksista... [...] Ulkomaalaisväestön määrään suhteutettuna ulkomaalaisten rikollisuus on Suomessa vähäistä.

...

Ulkomaalaiset tekevät rikoksia, erityisesti pahoinpitelyjä ja varkauksia, etupäässä Helsingin ydinkeskustassa.

...

...ulkomaalaisten osuus rikostilastoissa jää jopa alle heidän väestömääränsä. Vakaviksi katsottavissa teoissa, kuten huumausainerikoksissa, ryöstöissä ja varkauksissa ulkomaalaisten osuus on suurempi kuin heidän väestömääränsä. [...] Mainittakoon, että Helsingissä vuonna 1996 varkaus- ja huumerikoksista tuomituista ulkomaalaisista vain noin puolella oli asuinpaikka Suomessa. Toisaalta pahoinpitelyissä ja liikennerikoksissa osuudet ovat korkeammat. Rikostyyppien välisiä eroja voidaan ainakin osittain selittää tietyillä muuttujilla. Esimerkiksi huumerikoksista tuomittujen joukossa on vain läpikulkumatkalla kiinni jääneitä kuriireja. Lisäksi huumerikokset mielletään vakaviksi rikoksiksi, jolloin prosessiekonomisista syistä ei luovuta niin helposti rikostutkinnasta ja asian saattamisesta tuomioistuinkäsittelyyn kuin monissa muissa tapauksissa.

...

...rikosaktiivisin elämänvaihe sijoittuu [...] erityisesti 18-20-vuotiaiden ikäryhmään. [...] Suomessa ei ole tiettävästi kattavia tilastoja ulkomaalaisten ikärakenteesta, mutta voisi hyvin otaksua, että ulkomaalaisväestö on suomalaisiin verrattuna nuorempaa ja siten tilastollisesti "rikosalttiimpaa". Tätä otaksumaa vasten ulkomaalaisten rikollisuus näyttää vähäiseltä.

...

[Tilastoista ei näy], milloin rikoksessa on ollut useampia osapuolia: ulkomaalainenhan on voinut joutua tappeluun itsepuolustuksena suomalaisen tai toisen ulkomaalaisen kanssa.

Pystytkö esittämään faktoja edellä todettua tilastollisesta analyysistä saatua tietoa vastaan? Mutu tai Poliisi-TV ei nyt kelpaa.

Jos itse anoisin turvapaikkaa toisesta valtiosta ja saisin ilmaisen asunnon, työttömyyskorvausta tai jotain muuta tukea, niin viimeinen asia mitä tekisin olisivat rikokset.

Koska sinä toimisit (omien sanojesi mukaan) niin, kaikki suomalaiset toimisivat niin? Ja koska joku, sanokaamme somali, tekee rikoksia, kaikki tai ainakin moni tekee?

Ruotsissa asuvat suomalaiset muuten tekevät 2,5 kertaa enemmän rikoksia per capita kuin Suomessa asuvat ja ruotsalainen kantaväestö (1993). Perkeleellisiä kriminellejä nuo suomalaiset.

Lisäksi näistä saaduista rahoista riittää usein vieläpä huomattava osa uhkapeleihin(tjeu:Elielin pelinurkka päivisin), ravintoloihin ja merkkivaatteisiin. Eli rahaa on pakko tulla myös muualta kuin valtiolta...

No niinpä. Kummasti riittää myös Platinumin foorumeita surffaavilla köyhillä opiskelijoilla rahaa kiksukarvavaatteisiin ja muihin kalliisiin trendirytkyihin, suuriin määriin levyjä, kalliisiin bileippuihin ja jopa "kalliisiin trendihuumeisiin" =). Taitaa olla rikollista sakkia koko porukka.

Jos joku haluaa laittaa vähät rahansa kalliisiin vaatteisiin ja pajatsoon, niin miksi se on sinun ongelmasi? Ja tarkemmin sanoen, miksi se on sinun ongelmasi vain jos ko. henkilö on tummahipiäinen? Tuskin käyt kauhistelemassa Citymarketissa kuinka mummot pelaavat kansaneläkkeensä ja työttömät lähiönuoret pousailevat ihan samanlaisissa kalliissa trendivaatteissa kuin mitä tässä on kauhisteltu?

Voisiko olla, että joissain kulttuureissa pukeutumista pidetään merkittävämpänä asiana kuin suomalaisessa? Niin että jos asetamme rinnakkain hienosti pukeutuneen ulkomaalaisen ja kuluneissa verkkareissa lyllertävän suomalaisen, niin ei voi kyllä kovin varmasti vielä sanoa heidän tulotasostaan mitään.

Edelleen, kaikki ulkomaalaiset eivät ole pakolaisia, eivätkä kaikki pakolaisetkaan ole työttömiä. Ja kaikkia töitä ei tehdä yhdeksästä viiteen arkisin.

1. Luulenpa että sama pätee myös toisinpäin; luuletko että mustaan yhteisöön palkattaisiin valkoinen ammattitaitoinen työntekijä, jos mustiakin olisi saatavilla...?

Olettaen että näin olisi (mitä emme kaiketi kumpikaan tiedä), en hyväksy rasismia yhtään sen enempää vaikka se kohdistuisi valkoihoisiin. Itse olen kerran Tansaniassa joutunut rasistisen (onneksi vain sanallisen) hyökkäyksen kohteeksi, eikä se ollut mikään mukava kokemus. Ja kyllä henkilökohtaisesti minua nyppii todella pahasti esim. jenkkiläiseen hiphop-skeneen pesiytynyt rasismi valkoisia (ja toki usein muitakin etnisiä ryhmiä) kohtaan.

Se, että joku muu tekee (tai "ehkä tekisi" kuten tässä tapauksessa) väärin ei oikeuta itse tekemään myös väärin. Two wrongs don't make a right kuten engelsmannit sanovat.

2. Täh?! Varastaisitko itsä tälläisessä tilanteessa? Toivottavasti et.

Mun moraaliset standardini ovat uskoakseni tiukemmat kuin 95 prosentilla vertailuryhmästä, joten en tekisi. Mutta jos varastamisen ja varastamatta jättämisen ainut ero on se, että saa itselleen sen, minkä varastamisesta joka tapauksessa syytetään, niin kyllähän rationaalinen valinta silloin on varastaa, jos moraaliset kysymykset unohdetaan.
#33 • • Sumo Katami Guest
Mielenkiintoinen issue..

Mä tein yhdessä vaiheessa ääniteknikon hommia ja olin sitten sellaisilla isoilla kesäfestivaaleilla keikalla.
Ulkolavan takana oli iso-amfiteatterimainen katsomo, jonne ei saanut mennä ja mä olin vuorossa ja pidin huolta, että sinne ei kukaan mee.
Pääasiassa siitä syystä, että siellä meni voimavirtakaapelit ja ääni-& valopiuhat.
Koska alue oli vielä aidattu, niin sinne ei kukaan edes yrittänyt, mutta sit sinne kipus 3-4 kakaraa.
No, mä menin paimentamaan niitä pois ja tajusin, että tenavat oli romaneita. Siinä vaiheessa jo tuli mieleen, että jos niiden faijat on paikalla, niin saan satavarmasti kuulla asiasta.
Kesti 10 minuuttia ja mun ympärillä oli 8 aikuista romanimiestä. "Miks meijän pojat ei saa mennä tonne, häh?"
Mä sit selitän ja selitän, että alue ei oo festivaalin käytössä ja että siellä menee piuhoja, jotka voi olla vaarallisia tai sit voi mennä äänet tai valot.
Asia ei tietenkään menny jakeluun ja ne alko selittämään, että heitä syrjitään rotunsa takia???
Päälle ne sitte tuli ja lopulta poliisit vei ne putkaan.

Mä oon elämäni aikana tavannu yhden ainoan romanin, joka on asiallinen ja käyttäytyy ihmistentavoin. Kyseinen mies, niinkuin joku aiemminkin mainittu, on katkaissut siteensä romanisukuunsa ja kulttuuriin.

Mulla on myös hyviä ystäviä monelta mantereelta ja suhtaudun ihmisiin aina ihmisinä, enkä luokittele heitä mihinkään laatikoihin.
Jos mut pitäs lokeroida, niin mä oisin 25% japanilainen ja 75% suomalainen.

Ei pelkästään kertomani tapauksen perusteella, mutta myös muuten oon tottunu välttämään ko. porukkaa ja suhtaudun heihin suurella varauksella.
#34 • • Tapi T Guest

Originally posted by mekaanikko:
Pystytkö esittämään faktoja edellä todettua tilastollisesta analyysistä saatua tietoa vastaan?

En pysty. Jos kerran Valtionneuvoston saitilla noin sanotaan, niin olettamukseni asiasta oli väärä. En tiedä saako ulkomaalaisten rötöstelyt sitten enemmän palstatilaa mainitsemissani medioissa...
Silti hoitaessani tuossa jokin aika sitten viranomais-asioita eräässä suomalaisessa viestintäyrityksessä (jonka nimeä en tässä mainitse) huomasin, että ulkomaalaiset varastavat tavaraa tosi paljon suhteessa heidän määräänsä.

Koska sinä toimisit (omien sanojesi mukaan) niin, kaikki suomalaiset toimisivat niin? Ja koska joku, sanokaamme somali, tekee rikoksia, kaikki tai ainakin moni tekee?
...
Ruotsissa asuvat suomalaiset muuten tekevät 2,5 kertaa enemmän rikoksia per capita kuin Suomessa asuvat ja ruotsalainen kantaväestö (1993). Perkeleellisiä kriminellejä nuo suomalaiset.

Pointtini tossa oli se, että jos maa sallii sinulle turvapaikan, niin pienintä mitä voit tehdä on olla ihmisiksi ja käyttäytyä niinkuin maassa kuuluu.

Enpä usko, että noi Ruotsissa asuvat suomalaiset ovat siellä valtion elätettävinä, joten siinä valossa tää on ehkä vähän eri asia. Uskallan jopa väittää, että monet tekevät työtä ja maksavat veronsa niinkuin pitääkin. Tietysti heidän tekemänsä rikokset ovat aivan yhtä tuomittavia kuin ulkomaalaistenkin.

Jos joku haluaa laittaa vähät rahansa kalliisiin vaatteisiin ja pajatsoon, niin miksi se on sinun ongelmasi? Ja tarkemmin sanoen, miksi se on sinun ongelmasi vain jos ko. henkilö on tummahipiäinen?

Mulle ei tumma ihonväri ole ongelma, mutta eikö heidän valtiolta saamansa avustus ole sen verran pieni, ettei siitä jää kovinkaan paljoa ylimääräistä huvitteluihin. Kuitenkaan ruoka/eläminen yleensä suomessa ei ole halpaa.

Originally posted by KuntaKinte:

Eli dokataan ja riehutaan. Sehän se suomalaisten tapa tuntuu olevan

Kuitenkin suomalainen riehuminen harvoimmin tarkoittaa mellakkaa, pommien räjäyttelyä, joukkotappeluja yms...

Olen nähnyt, kuinka yöllä kaksi koditonta repi kolmannen, sammuneen kodittoman jalasta kenkiä ja naispuolinen koditon kehoitti näitä kahta vielä ottamaan housutkin. Kyllä länsimaissakin näin tapahtuu ihan paikallistenkin toimesta.

Vrt. Koditon, yhteiskunnasta syrjäytynyt vs. maahanmuuttaja, jolla koti, ruokaa, ym...
Pikkuisen eri juttu...?
#35 • • Edited Saskia Guest
Asia loppui.
#36 • • Zeta Guest

Mulle ei tumma ihonväri ole ongelma, mutta eikö heidän valtiolta saamansa avustus ole sen verran pieni, ettei siitä jää kovinkaan paljoa ylimääräistä huvitteluihin. Kuitenkaan ruoka/eläminen yleensä suomessa ei ole halpaa.

No nyt kun asia tuli puheeksi niin kerrompa hieman lisää em. kämppäkaveristani:

Sadattelin tässä kämpillä ääneen rahan ja kesätyön puutetta, niin kämppikseni intoutui pitämään valehtelematta 15min pitkän esitelmän aiheesta sosiaalitukien väärinkäyttö.
En enään muista mitä kaikkia tukia frendini onnistui pummimaan, mutta laskeskeli saavansa yhteensä valtiolta hieman yli 4000mk kuussa(sis.opinto+asumistuen)
Samaan aikaan hän käy vielä iltaduunissa(en tiedä maksetaanko hänelle pimeänä), joten aina hänellä kyllä rahaa riittää.

Avulias kämppikseni kyllä on: Antoi minulle valmiit kaavakkeet toimeentulotuen hakemiseen, antoi valmiit tarinat joita sossutädeille pitää pokkanaamalla kertoa, ja antoipa vielä oikeiden sossutätien nimet ja puhelinnumerotkin.(plus vielä ajat jolloin heille tulee soittaa, luonnollisesti.)

Tällaisen luennon jälkeen kysäisin varovasti innostuneelta kaveriltani, että onko tämä kovinkin yleinen tapa sinun kaveripiirissäsi, johon hän ilmoitti ylpeänä että tottakai!

Millään tavalla en ala tuomitsemaan frendini käytöstä, en itse omaa kovinkaan korkeaa yhteiskunnalista moraalia, ja taidanpa vielä ottaa kämppikseni neuvoista vaarin.

(Tämä koko stoori oli vain tälläinen reportointi suoraan paikanpäältä, asioita nähneenä.)
#37 • • Lara C Guest
Vastaavasti taas itse löysin esimerkin vime syksynä suomalaisesta opiskelijasällistä, jolla on varaa muutaman kerran vuodessa matkustaa mm. Ibizalle, Etelä-Amerikkaan, reilata ympäri Eurooppaa ostelemassa levyjä, ym. kivaan, kun taas minulla, työtä tekevällä ihmisellä on hädin tuskin varaa matkustaa parin vuoden välein. Tämä kaveri ensimmäisen kerran tavatessamme selitti kaksi tuntia siitä, miten opiskelijaystäväni pystyisi huijaamaan sossulta rahaa tekemättä yhtään mitään opintojensa eteen. (Huom. nostaa siis muutakin rahaa kuin vain opintotukea olemalla yliopistossa kirjoilla) Että kyllä meilläkin osataan. Ja mitä kaikkeen muuhun täällä kirjoitettuun tulee: Rasismi nimenomaan on ennakkoluuloja tietynrotuisiin /-tyyppisiin ihmisiin. Rasismia on myös suhtautumiseni skineihin. -En tahtoisi yhdenkään kanssa tekemisiin, koska pidän heitä pikkusieluisina idiootteina. Toisaalta samaan aikaan syyllistyn itse samaan. Fiksuja tyyppejä varmasti sieltä löytyy joukosta yhtä lailla kuin mistä tahansa muualtakin. Ja siltikin dissaan suomalaiskulttuutia ihan kybällä ja vähintäänkin yhtä paljon kuin kaikkia muitakin.

Ja mitä maahanmuuttajiin ja somaleihin ja muslimeihin tulee: opiskelkaa ihmiset heidän kulttuuriaan, niin opitte olemaan dissailematta heidän käyttäytymistään. Joojoo, rajansa kaikella ja jokaisesta kulttuurista ja ihmisryhmästä löytyy poikkeuksensa sekä hyvässä että pahassa, mutta pääasiassa syyt löytyvät aina pitkistä taustoista, joita ei aina selitä vain se, että joku on tullut "vaikeista oloista". Islamin uskossa mies on pomo. Sekä naiset että miehet on tähän opetettu pienestä pitäen. Mene siihen sitten sanomaan, että hei, toisin olisi parempi. Joten, kun somali (tai muu islaminuskoinen) mies löytää tyttöystäväkseen menevän rempseän suomalaistytön, on soppa valmis. Väkivalta heidän kotimaassaan on hyväksyttyä ja ymmärrettävää, toisinaan jopa edellytettyä. (->suku painostaa) Joten kun tyttö ei suostukaan uskomaan miehen sanaa, voi olla varma että nyrkistä tulee.

Sama koskee elämäntapaa. Mennäänpä Keski-Eurooppaan niin jo on ympäristö huomattavasti rajumpaaa kuin täällä pohjolan hiljaisuudessa. Pelkästään ihmisluonto on siellä erilainen. Mikä Afrikan mantereella on pelkästään selviytymistä ja itsesuojelua, on täällä hirvittävä rikos tai ainakin moraalisesti väärin. Kuka meistä on tarpeeksi täydellinen ja viisas sanomaan mikä lopulta on oikein ja mikä väärin.

Ja huomautettakoon tässä nyt vielä että mustalainen ja romani ovat eri asioita. Ja heidänkin käyttäymismallinsa johtuu kulttuurista ja vahvoista sukulaisuussiteistä.

Kiihkoilu on aina arseesta.
#38 • • Kotkan-laihin-dj Guest
Samalla tavalla ku ulkomaalainen suhtautuu minuun.
#39 • • tenor Guest

Pointtini tossa oli se, että jos maa sallii sinulle turvapaikan, niin pienintä mitä voit tehdä on olla ihmisiksi ja käyttäytyä niinkuin maassa kuuluu.

Maahanmuttaja ei ole sama asia kuin turvapaikansaaja. Turvapaikanhakijoita oli vuonna 2001 1590, joista 1083 sai kielteisen päätöksen. Turvapaikan sai 4. Näitä ei siis kauheasti Suomessa ole.

Enpä usko, että noi Ruotsissa asuvat suomalaiset ovat siellä valtion elätettävinä, joten siinä valossa tää on ehkä vähän eri asia. Uskallan jopa väittää, että monet tekevät työtä ja maksavat veronsa niinkuin pitääkin. Tietysti heidän tekemänsä rikokset ovat aivan yhtä tuomittavia kuin ulkomaalaistenkin.

Eikä ulkomaalaisetkaan Suomessa. Paitsi jostain kumman syystä ne Somaliasta kotoisin olevat.

Yhtä suuri kun työttömien suomalaistenkin. Huomaa, että ulkomaalaisuus ei takaa valtionavustuksia, vaan suuri osa heistä käy töissäkin.

Ranskassa Le Pen yllätti muut haastajat presidentinvaalien ensimmäisellä kerralla, ja erästä ulkomaalaista miestä lainattiin päivän hesarissa: 'Kuka sen jälkeen puhdistaa vessat jos meidät ajetaan pois?'.. Jaksaisitko sinä pyörittää lähiöräkälää monta tuntia päivässä ja katella suomalaisten elämäntapajuoppojen tappeluita? Kumma kyllä, näissä duuneissa yleensä Suomessa näkee juuri ulkomaalaisia yrittäjiä.

Kuitenkin suomalainen riehuminen harvoimmin tarkoittaa mellakkaa, pommien räjäyttelyä, joukkotappeluja yms...

Montako _MELLAKKAA_ Suomessa on viime vuosina ollut? Entäs pommi-iskuja? Ei tule kovin montaa mieleen. Jokuhan ampui taannoin kyllä singolla moottoripyöräkerhon taloa, mutta tekijä tuskin oli ulkomaalainen.

Vrt. Koditon, yhteiskunnasta syrjäytynyt vs. maahanmuuttaja, jolla koti, ruokaa, ym...
Pikkuisen eri juttu...?

Mistä sä tiedät millasista oloista ne somalinuoret oli? Mistä sä tiedät minkälainen niiden koti oli tai kuinka paljon ruokaa ne söi? Miksi suomalaisilla on oikeus tehdä sellaista jos on sun mielestä huono elämäntilanne mutta muilla ei?
#40 • • onnela Guest
Jokainen asiallisesti käyttäytyvä ulkomaalainen on mun puolesta tervetullut. Mitä kulttuureihin tulee, niin eikös homma mene niin tosiaan että maassa maan tavalla.

Itse ainakin ulkomaille mennessäni pyrin ottamaan selvää ja kunnioittamaan paikallista kulttuuria. Mielestäni Suomeen muuttava ulkomaalainen on velvollinen tekemään saman.

Oman kulttuurin harjoittaminen on tottakai ok niin kauan kun sen harjoittaminen ei aiheuta alkuperäisväestölle ongelmia, pahaa mieltä, ruumiillisia vammoja jne.

Pahalta tuntuu myös se, että osa tummaihoisista leimaa meidät vaaleammat lajitoverinsa kaikki rasisteiksi pelkän ihonvärin perusteella. Tämä vain siksi, että osa meistä tuohon tosiaan syyllistyy.

Ikävä oravanpyörä. Mulla ei ole mitään ulkomaalaisia vastaan kunhan käyttäytyvät asiallisesti ja kantavat oman kortensa kekoon yhteiskunnan hyväksi.

Ja ihan varmuuden vuoksi sanon nyt senkin, että yhtälailla halveksun sitä alkuperäisväestöä, joka ei pysty yhteiskunnan sääntöihin sopeutumaan. Yhtälailla meistä suomalaisista noita löytyy...