Miten suhtaudut ulkomaalaisiin?

101 posts, 6 pages, 17,848 views

#81 • • tenor Guest

Harmaakarhu ja jääkarhukin on ihmisen jalostamia lajikkeita? Karhut käsittääkseni on kyllä ihan samaa lajia. Kuitenkin eri rotua.

Ei. Harmaakarhu on lajia Ursus Arctos and jääkarhu lajia Ursus Maritimus. Rotuhan eroaa biologisena terminä lajista siten, että eri lajia olevat yksilöt eivät voi tuottaa lisääntymiskelpoisia poikasia. Ihmisrotuja taas on vaikea erotella toisistaan - kuten myös rotujen sekoittuessa eläinten puolella. Sekarotuisia koiria on maailma täynnä, puhdasrotuisia ihmisiä tuskin on yhtään.

Sitten minä vissiin olen rasisti. Tai edelleen rodun määritelmä on minulle hämärän peitossa. Väitän, että selviä merkkejä jo eri maalaisten ihmisten välillä on jopa ihan Euroopan sisällä, että pystymme tunnistamaan kotimaan useista ihmisistä ulkonäön perusteella. Homo Sapiens Nordica ja Homo Sapiens Italianus on erilaisia?

Ihmisten välillä on suuria eroja. Ja ihan kansakunnittain.

Kansallisvaltiot hiphurraa. Miten määrittelet kansakunnan? Kuinka pieniin viipaleisiin olet valmis jakamaan ihmiset?
Minkä maalaisena pitäisit Lola Odusogaa jos et tietäisi häntä suomalaiseksi?

Oppikirjat nöyristelevät. Jopa nykysuomen sanakirja nöyristelee. Latinaan pohjautuva "neekeri" sana on esmes poistettu sieltä, sillä rasistiset neekerit kiihkouksissaan kuvittelevat, että se voisi sittenkin tulla Amerikkalaisesta alkulähteestä, joka on haukkumasana. Ja suomalaiset nöyristelee ja konttaa.

Ahaa - eli saat sanoa mitä vain, kunhan käyttämäsi kieli ei _sinun_ mielestäsi loukkaa ketään? Kyllä varmaan Hans-Güntherkin tykkää jos Saksassa käydessäsi puhuttelet kaikkia natseiksi. Kunhan et vaan ajattele loukkaavasi heitä.

Jostain on päähäni jäänyt kuva, että vielä 70-luvulla oli Ruotsissa Eugeniikkaa ihan enemmänkin käytössä. Esim. opettaja pystyi lähettämään matemaattisesti tyhmän tytön steriloitavaksi ilman, että lapsen vanhemmilta kysyttiin. Toivon tämän olevan vain urbaania legendaa, sillä todistusaineistoa en ole löytänyt. Mistähän tuonkin olen kuullut?

Rikkinäinen puhelin-efekti. Suosittelen tutustumaan internetistä löytyviin ns. hakukoneisiin jolla oisit saanut faktat päähän eikä tarvis ihmetellä että onkohan se totta vai ei. Kirjoitin googleen jotta 'eugenics sweden' ja heti pamahti useita linkkejä ruudulle. Ruotsilla oli sterilisointi-ohjelma v. 1936-1976, jonka aikana n. 63000 naista steriloitiin. Syynä saattoi olla vankilatuomio, mielisairaus, oppimisvaikeudet, epilepsia tai alkoholismi. Kummaa tosin ettet tiennyt että myös Suomessa on ollut vastaavanlainen ohjelma. Laki säädettiin v.1935, mutta jo 10-luvulla on Suomessa harrastettu pakkosterilointia.

Kannattaa myös huomata että 'eugeniikka' on oikeastaan väärä termi kuvaamaan esim. pakkosterilointeja, sillä eugeniikka tarkoittaa hyvien ominaisuuksien suosimista, dysgeenisellä jalostuksella taas huonojen karsintaa.

Ei, en riehu kotimaassa. Ulkomailla ollessani vain ole extra tarkkana siitä, että laskut on ajoissa, varon ylinopeutta, yms yms. Kotimaassa sennyteiniinoovälii.

Kotimaassa on OK vaaraantaa henkiä, ulkomailla ei. Fiksua, varsinkin kun omat kokemukset yleisistä tielläliikkumisnopeuksista kertovat ettei ulkomailla isommilla teillä kannata ajaa rajoitusten mukaisesti - töttiä ja vihaisia ilmeitä satelee paljon jos ei ylinopeutta ole reilusti mittarissa.

Kirjaston kirjat ovat kotimaassa joskus olleet myöhässä, laskuista tulee joskus huomautuksia. Nytkin voisin tietty ottaa KELAan yhteyttä ja sanoa siitä mun opintolainan takaisinmaksusta anteeksikauheesti... Ulkomailla pidättäydyn rennosta suhtautumisesta velvoitteisiin. Minä olen täällä vieras.

Tee palvelus meille muille, pysy ulkomailla. Mä en halua sua elämään mun verorahoilla ja käyttämään mun valtion palveluksia hyväkses.
#82 • • Taedium Guest

Originally posted by dixoff:
Eihän ole.

Ai niin... tuo 2001 fysiikan nobel olikin Bosen-Einsteinin olomuoto... muistivirhe. Noh, kaivelen jostain linkin siihen, kun nykiläinen tutkijaryhmä ylitti valonnopeuden 3000 kertaisesti.

edit: http://www.space.com/scienceastronomy/generalscience/faster_than_c_000719.html

...pitänee vissiin kirjoittaa nuihin vihasiin viesteihinkin jotain vastausta... vaan enpä taida jaksaa. Kirjoitankin vastauksen sinne vi*uttaa aihepiiriin.

[ 02 July 2002: Message edited by: Taedium ]

toinen edit: Vastaan kumminkin, ihan vaikka teilauksen uhalla.

Mekaanikko: Hyvin kirjoitettu Tiede lehdestä.

Originally posted by tenor:
Ei. Harmaakarhu on lajia Ursus Arctos and jääkarhu lajia Ursus Maritimus.

Juu-u. Niinkuin edellisessä viestissä totesinkin, niin meillä on vain yksi nimi kaikilla, mutta susilla ja karhuilla eri roduilla omansa. Perhanat kerkesivät kehittymään nopsempaa ja aikaisemmin kuin me.

Rotuhan eroaa biologisena terminä lajista siten, että eri lajia olevat yksilöt eivät voi tuottaa lisääntymiskelpoisia poikasia.

Susi ja koira voi lisääntyä. Hevonen ja aasi voi lisääntyä. Todistaako tämä sen, että aasi ja hevonen on samaa lajia, mutta eri rotua? ... eipäs kun muuli ei voi lisääntyä. Refrase: Onko susi ja koira samaa lajia, mutta eri rotua?

Ihmisrotuja taas on vaikea erotella toisistaan - kuten myös rotujen sekoittuessa eläinten puolella. Sekarotuisia koiria on maailma täynnä, puhdasrotuisia ihmisiä tuskin on yhtään.

Tätähän minä ajoinkin takaa. Tosin kyllä ihmisten keskuudesta löydetään "tyyppejä".

Minkä maalaisena pitäisit Lola Odusogaa jos et tietäisi häntä suomalaiseksi?

En tiedä hänen alkuperäänsä, mutta epäilen "sekarotuiseksi". (Hyi, kun kuulostaa rumalta sanalta ihmisestä puhuttaessa.) Noh, kaikkihan me olemme, mutta kuitenkin.

Ahaa - eli saat sanoa mitä vain, kunhan käyttämäsi kieli ei _sinun_ mielestäsi loukkaa ketään? Kyllä varmaan Hans-Güntherkin tykkää jos Saksassa käydessäsi puhuttelet kaikkia natseiksi. Kunhan et vaan ajattele loukkaavasi heitä.

Minua sanotaan finniksi. Koska olen Suomesta. Siis Finland, josta tulee finns. En minä mene meuhkaamaan niille, että tuo muistuttaa suomenkielen sanaa finni, joka tarkoittaa tukkeutunutta ihohuokosta. Ja kai sinä ymmärrät eron siinä, että neekeri sana tulee sanasta negro, joka tarkoittaa mustaa. Siinä ei ole ollut mitään negatiivista. USA:ssa on taas vastaavankaltainen haukkumasana. Natsi tulee taas sanasta National-Sosialistic tai jotakin sinneppäin. Tarkoittaen kansallissosialistia. Aatteena kansallissosialismi on Suomessa laiton, kuten muutkin fasistiset liikkeet. Tummemman hipiän omaaminen on taas ihan laillista. Ainakin omasta mielestäni.

Rikkinäinen puhelin-efekti. Suosittelen tutustumaan internetistä löytyviin ns. hakukoneisiin jolla oisit saanut faktat päähän eikä tarvis ihmetellä että onkohan se totta vai ei.

A) Olen laiska etsimään, enkä siksi esittänyt asiaa totena.
Q) Internetistä löytyy paljon ristiriitaista tietoa.

Kirjoitin googleen jotta 'eugenics sweden' ja heti pamahti useita linkkejä ruudulle. Ruotsilla oli sterilisointi-ohjelma v. 1936-1976, jonka aikana n. 63000 naista steriloitiin. Syynä saattoi olla vankilatuomio, mielisairaus, oppimisvaikeudet, epilepsia tai alkoholismi. Kummaa tosin ettet tiennyt että myös Suomessa on ollut vastaavanlainen ohjelma. Laki säädettiin v.1935, mutta jo 10-luvulla on Suomessa harrastettu pakkosterilointia.

Kannattaa myös huomata että 'eugeniikka' on oikeastaan väärä termi kuvaamaan esim. pakkosterilointeja, sillä eugeniikka tarkoittaa hyvien ominaisuuksien suosimista, dysgeenisellä jalostuksella taas huonojen karsintaa.

Juu, olin kuullut tästä, että Suomessakin näin harrastettiin, ja Suomessahan hommat menee muutenkin aina näin, että mitä Ruotsi edellä...

En edelleenkään jaksanut mennä guugeliin, niin en tiedä, mutta käsittääkseni Ruotsin valtio kieltää tapahtuneen? (Eipä kannata kommentoida tätä lausetta, etsin sitten joskus itse vastauksen.)

Kiitoksia termien korjauksesta.

Kotimaassa on OK vaaraantaa henkiä, ulkomailla ei. Fiksua, varsinkin kun omat kokemukset yleisistä tielläliikkumisnopeuksista kertovat ettei ulkomailla isommilla teillä kannata ajaa rajoitusten mukaisesti - töttiä ja vihaisia ilmeitä satelee paljon jos ei ylinopeutta ole reilusti mittarissa.

Maassa jossa asun on erittäin erittäin huonot tiet. Maan suurimmalla "moottoritiellä" ei käytännössä voi ajaa yli 80km/h. Miten vaarannan ihmishenkiä jos laskuni on myöhässä? Ajan kotimaassa kyllä aina n+10km/h. (motarilla joskus jopa n+20km/h) Tämä on sellainen vauhti, että minä pidän sen jatkuvana, eli ei vain tilannenopudeksi hetkellisesti nostettuna. En pidä 10km/h ylinopeutta juuri minään.

Tee palvelus meille muille, pysy ulkomailla. Mä en halua sua elämään mun verorahoilla ja käyttämään mun valtion palveluksia hyväkses.

Ohhoh, mikä lause. Kyllä aionkin pysyä. Suomi on Euroopan kallein maa ja minä pihi paskiainen. Mutta sinustako kaikki, jotka vievät kirjaston kirjat myöhässä kirjastoon, tulisi saada PNG nimitys? Lueppa vaikka sitä Hans-Günter lausettasi muutaman kerran läpi.

No eipä sillä, oletan tuon olevan loppukevennys. Naureskelen.

[ 02 July 2002: Message edited by: Taedium ]
#83 • • dixoff Guest

Originally posted by Taedium:

Ai niin... tuo 2001 fysiikan nobel olikin Bosen-Einsteinin olomuoto... muistivirhe. Noh, kaivelen jostain linkin siihen, kun nykiläinen tutkijaryhmä ylitti valonnopeuden 3000 kertaisesti.

edit: http://www.space.com/scienceastronomy/generalscience/faster_than_c_000719.html

Kerroin oli vain 300. Muilta näyttäisi taas olevan kyse siitä, että poikien koe on saanut popularisoitua julkisuutta, jossa käsitteet ovat menneet iloisesti sekaisin. Oikeasti mikään ei ole kokeessa edennyt nopeammin kuin valo tyhjiössä, joka on siis täysin ylittämätön nopeus luonnossa nykytietämyksen mukaan. Lisätietoa asianlaidasta voi hakea esim. Googlella hakusanoilla "anomalous dispersion".

Einsteinillä teorioineen ei siis edelleenkään ole mitään hätää. (:

Ja pahoittelut kaikille pahimmanlaatuisesta offtopicista

[ 02 July 2002: Message edited by: dixoff ]
#84 • • mekaanikko Guest

Originally posted by Saskia:
Kirja on aika objektiivinen, ja varsinkin naisena suhtaudun vain entistä penseämmin kyseiseen uskontoon. Tottakai islamin sisällä on erilaisia äärisuuntia ja osa islamia noudattavista ihmisistä on hyvinkin liberaaleja, mutta esim. se että naisen kotiin sulkeminen (siis ulos ei saa lähteä lainkaan) on aivan normia Saudi-Arabiassa, saa mun vereni kuohumaan (ja toi nyt oli aivan tosi kiltti esimerkki).

Hömm, käsittääkseni kyse ei ole islaminuskosta vaan Lähi-Idän alueen perinteisestä kulttuurista, joka usein limittyy uskontoon. Ei Koraanissa esimerkiksi käsketä naisia käyttämään burkhaa, vaan kyseessä on myöhemmin Islamiin integroitunut tapa. En tiedä varmasti, mutta luulen ettei alueilla joissa asuu paljon sekä muslimeja että jonkun muun uskonnon harjoittajia (esim. Libanonissa kristittyjä tai Intiassa hinduja) naisen asema juuri eroa eri uskonnollisten ryhmien välillä.

Ainakin Suomen vanhin islamilainen yhteisö, tataarit, elää aivan samanlaista elämää kuin kristityt tai uskonnottomatkin. Saatat itsekin tuntea jonkun tataarin, jota et edes ikinä ole tullut ajatelleeksi islamilaisena, koska hän elää aivan samalaista elämää kuin kuka tahansa muukin suomalainen. (En tosin tiedä missä määrin nuoremman polven tataarit edes itse kokevat itseään islamilaisiksi vaikka islamilaisia perinteitä noudattaisivatkin..)
#85 • • plasma Guest
[ 04 July 2002: Message edited by: plasma ]
#86 • • Anonymous Guest

Originally posted by plasma:

Varmasti saavat enemmän. Voitko todistaa, että molemmat saavat yhtä paljon? Onko sinulle näyttää jotain tilastoa siitä? Vai oletko kenties sosiaaliviranomainen?

Mikäs sun tietolähde on?

[ 03 July 2002: Message edited by: KuntaKinte ]
#87 • • mmm... Guest

Originally posted by plasma:
Varmasti saavat enemmän. Voitko todistaa, että molemmat saavat yhtä paljon? Onko sinulle näyttää jotain tilastoa siitä? Vai oletko kenties sosiaaliviranomainen?

Sun kai tässä lähinnä pitäisi omia tietolähteitäs oikeuttaa, kun kerran oot syyttämässä muita ihmisiä rikollisuudesta ja sosiaalihuijauksista(?)

Ja jottei menisi kaikkitietävyydeksi tai tahallaan-väärin-ymmärtämiseksi, niin sanotaan että ongelmia varmasti on ja sikäli plasman & muiden kommentit ei oo vailla pohjaa. Mutta aina kun aletaan yleistäen puhua jostain "suurimmasta osasta" tai "niiden elämäntyylistä" niin pitäisi olla sitten muitakin perusteita kuin suht vähäiset omat kokemukset ja mututuntuma.

Tässäpä vaikka taas yksi näkökulma lisää asioihin - ei ainoa totuus, mutta hyvä pointti - suoraan tän päivän lehdestä:
Turvapaikanhakijoiden työhalut tyssäävät kielteisiin asenteisiin

Älkää ihmiset yksinkertaistako liikaa! Siitä ei seuraa kuin lisää paskan tapahtumista, eikä ainakaan ratkaisuja.
¡ Previous post a few years ago !
#88 • • colonian1 Guest
Oma puolueellinen kantani (tyttöystäväni on ulkomaalainen):
Kovasti tuntuvat ulkomaalaiset olevan tietoisia suomen sosiaalijärjestelmän eduista. Monet valehtelevat viranomaisille röyhkeästi päästäkseen tänne suomeen,osa on jopa naimisissa omassa kotimaassaan ja menee suomessa suomalaisen kanssa naimisiin, jolta sitten pyytää rahaa "vanhemmilleen", mutta joka todellisuudessa meneekin aviopuolisolle ja mahdollisille lapsille...
Jos tänne kylmään suomeen oikeasti haluavat niin yrittäkööt kuten suomalaisetkin opiskella ja tehdä työtä eikä jädä vinkuun etuuksista.Se vaan että kun maahan tulevat niin on opastajaa jokasuunnalla antamassa vinkkiä mistä saa mitäkin etuutta sen sijaan että heitä valistettaisiin kuinka paljon täytyy nyt panostaa että saa töitä.Esim tampereella juuri tälläkin hetkellä on pulaa siivoojista mutta kuinka monta työtöntä tummaihoista heiluttaa moppia käytävillä? Ei kelpaa ei kun kerran oikeudet ja etuudet ovat samat kun muillakin suomalaisilla.Eihän meitäkään vieraassa kulttuurissa aina tulla kotoa töihin tai opiskelemaan hakemaan tai heti hyvää duunipaikkaa tarjoamaan.
Afrikassa ghana:ssa tälläkin hetkellä kun menee valkoihoisena autossa niin tulee kiväärisetiä osoittelemaan pysyillään ulisemaan että anna rahaa!...Jos ghanassa aikoo pistää yrityksen pystyyn niin tiskiltä kuuluu lause paljonko annat?..jos et rahaa anna ei myöskään mitään tapahdu pitkään aikaan mihinkään suuntaan.tai sitten esimerkkinä- jätät yrityksesi omaisuutta maahan kun vierailet suomessa niin takaisin tullessasi puolet on varastettu ja kukaan ei tiedä mitään.Kyllä siinä vituttaa suomalaista!
On myös rehellisiä ulkomaalaisia jotka ovat jotkut onnelliset myös työssä tai perustaneet kebabin, se on oikeaa asenneta se.

ruotsissa taas on tilanne riistäytynyt täysin käsistä ja paikalliset mm göteborgissa myöntävät ulkomaalaisongelman....sivilisaatio kun on täysin erilainen jossain nigeriassa kuin täällä pohjoismaissa....on vaan se selviytymisvietti ja lisääntymisvietti..kyllä siinä ongelmia tulee kun köyhä ja selviytymisvietillään ajatteleva mustafa toistaa sivistyneelle ruotsalaisperheenäidille että anna rahat ja osoittaa puukolla(kokemuksella)...siinä herää kysymys että miksi näin?
suomen ulkomaalaispolitiikka on ihan jees, ei tänne omiin nurkkii tottuneille sinisilmäisille ihmisille ole hyväksi äkillinen lauma villi ihmisiä ekaa kertaa tumput ja koulukirja käsissään, kun on vielä vihankylväjiä (rasisteja) ympärillä niin kyllä siinä viha puolin sun toisin leimahtaa.
Ei paranna myöskään ulkomaalaisten kuvaa se että tuppaavat hengailla uusissa muotivaateissaan kaupungin kahvioissa tuijottelemassa vaaleita suomityttöjä, pistää vaan niin helposti ainakin miehen silmään.
Mun mielestä olkoot maassa maan tavalla niin tervetuloa vaan!

Häpeän myös silmät päästäni mikäli näen jo katseesta että kukaan suomalainen ajattelee olevansa parempi ihminen ihonvärinsä perusteella,
ja ne jotka kännissä uhkailevat lastaan ulkoilluttavaa ulkomaalaista naista
(ketä tahansa) voin sanoa että osa kyseisistä naisista ovat SUOMALAISEN ISÄN LAPSIA JA VAIMOJA!...näiden vähäjärkisten suomalaisten miesten jotka siis uhittelevat naisille jotka ovat LAPSEN! kanssa tulee välttää törmäämästä ainakin minuun ettei tarvi taputella oikein ikimuistoisesti :angry:
nainen ja lapsi ihonväriin katsomatta ovat asioita jonka toivoisi että idiooteinkin 4 promillen kännissä oleva suomalainen tajuasi jättää rauhaan!
#89 • • Revelation Guest

Ei paranna myöskään ulkomaalaisten kuvaa se että tuppaavat hengailla uusissa muotivaateissaan kaupungin kahvioissa tuijottelemassa vaaleita suomityttöjä, pistää vaan niin helposti ainakin miehen silmään.
Mun mielestä olkoot maassa maan tavalla niin tervetuloa vaan!

Tuota, siis suomalaiset miehet eivät varmaankaan istuskele kahviossa muotivaatteissa ja katsele ohikulkevia naisia? Eeiiii tietenkään. Ja olikos ne muotivaatteet taas soskun rahoilla hankittu vai kenties jopa ihan omalla, rehellisellä työnteolla? Ihmettelen vain mistä nämä lauseet oikein tulee...

EDIT: Eri asia on tosiaan se sosiaaliturvajärjestelmän hyväksikäyttö, mutta siihen on kyllä osasyyllinen koko sosiaaliturvajärjestelmä. Saisi jo hiljalleen näin tietotekniikan aikana valtion ja kuntien eri virastojen välillä tieto liikkua vähän tehokkaammin.
#90 • • sauce Guest
Ihminen saa olla väriltään vaikka sinipunaruskea eikä se tee hänestä huonompaa tai parempaa, all man equal jne. Mutta sitten taas toisaalta, puolitoistavuotta uudellamaalla on osoittanut, että ongelmia tulee kulttuurien kohdatessa. Se, että tullaan tänne ja sitten ollaan tekemättä mitään ei vain käy. Kouluun perkele kaikki, vaikka väkisin. Sitten töihin ja jollei töitä löydy, yksityisyrittäjäksi tai paluumuuttajaksi parantamaan kotimaansa oloja. Suomessa suomen tavat ja jossain muualla toisin. Jollei sopeutuminen miellytä, aina voi mennä jonnekin muualle.
#91 • • master bator Guest

Ihminen saa olla väriltään vaikka sinipunaruskea eikä se tee hänestä huonompaa tai parempaa, all man equal jne. Mutta sitten taas toisaalta, puolitoistavuotta uudellamaalla on osoittanut, että ongelmia tulee kulttuurien kohdatessa. Se, että tullaan tänne ja sitten ollaan tekemättä mitään ei vain käy. Kouluun perkele kaikki, vaikka väkisin. Sitten töihin ja jollei töitä löydy, yksityisyrittäjäksi tai paluumuuttajaksi parantamaan kotimaansa oloja. Suomessa suomen tavat ja jossain muualla toisin. Jollei sopeutuminen miellytä, aina voi mennä jonnekin muualle.

Niin ja suomalaisia työttömiäkö ei ole ollenkaan? On se kumma kun ketään ei häiritse suomalaisten tekemät väkivaltaisuudet, raiskaukset, varkaudet jne tai suomalaiset työttömät. Heti kun on kyseessä ulkomaalainen (nimenomaan maahanmuuttaja ja mielellään tummaihoinen) tyhjäntoimittaja tai huligaani niin johan löytyy syyttäviä sormia.

Helppohan se on suomalaisen sanoa, että töihin tai takaisin kotimaahan. Yleensä maahanmuuttajat tulevat jostakin syystä, enkä usko että kovinkaan monessa tapauksessa se syy olisi joku systeemin hyväksikäyttö ja valtion tukiaiset. Opiskelemaan maahanmuuttajat joutuvat joka tapauksessa ainakin hieman, koska Suomen kansalaisuutta ei voi saada kielitutkintoa läpäisemättä.

En voi käsittää miten ihmiset voivat nähdä tuon asian noin mustavalkoisena. Kannattaa pitää myös mielessä se, että ne maahanmuuttajat, jotka näkyvät katukuvassa ja vaikuttavat epäilyttäviltä ovat vain murto-osa kaikista maahanmuuttajista. Ne, jotka käyvät töissä (tai opiskelevat) ja elävät normien mukaisesti eivät näy missään. Niinhän se on suomalaistenkin tapauksessa.
#92 • • sauce Guest

Niin ja suomalaisia työttömiäkö ei ole ollenkaan?

Ööö, eikös tämä ollut "Miten suhtaudut ulkomaalaisiin" -topic? Meistä suomalaisista ja meidän saamattomuudestamme voidaan keskustella jossain toisessa aiheessa.

Ja kuten kummatkin totesimme, ei niissä ketkä yrittävät ole mitään valittamista. Kritiikkini kohdistuukin juuri tuohon vätystelevään osaan mamuja.
#93 • • master bator Guest

Niin ja suomalaisia työttömiäkö ei ole ollenkaan?

Ööö, eikös tämä ollut "Miten suhtaudut ulkomaalaisiin" -topic? Meistä suomalaisista ja meidän saamattomuudestamme voidaan keskustella jossain toisessa aiheessa.

Ja kuten kummatkin totesimme, ei niissä ketkä yrittävät ole mitään valittamista. Kritiikkini kohdistuukin juuri tuohon vätystelevään osaan mamuja.

Niin no eikös yksi ihan oleellinen tarkastelun kohde tässä aiheessa ole myös suomalaiset itse? Mä en tajua miten se, että joku on muuttanut tänne vätystelemään eroaa siitä, että joku on syntynyt tänne vätystelemään? Mun mielestä todella naurettavaa alkaa kritisoida muita katsomatta peiliin ollenkaan.
#94 • • sauce Guest

Niin no eikös yksi ihan oleellinen tarkastelun kohde tässä aiheessa ole myös suomalaiset itse?...

Ei?!

Mä en tajua miten se, että joku on muuttanut tänne vätystelemään eroaa siitä, että joku on syntynyt tänne vätystelemään? Mun mielestä todella naurettavaa alkaa kritisoida muita katsomatta peiliin ollenkaan.

Etkö ymmärrä vai etkö halua ymmärtää kysymystä ja vastaustani siihen? Se mitä suomalaiset ovat tai ovat olematta, ei liity tähän topikkiin. Kyse oli siitä mitä jengi ajattelee mamuista. Se, että vaikka Vantaalla on paljon nuoria SUOMALAISIA jotka on oppinut elämään sosiaaliturvan varassa tekemättä mitään, ei tee ulkomaalaisten lorvimisesta yhtään sen suvaittavampaa. 365 päivää aikaa hakeutua töihin tai kouluun, jollei hotsita, niin tuet poikki (paitsi tietty jos on joku terveydellinen este). Tai sitten kaikki tuet pois ja tilalle se perustulo, kansalaispalkka tms.
#95 • • master bator Guest
Vai niin. Mä en vaivaudu puhumaan seinälle enää tämän enempää, mutta suosittelen lukemaan noita vanhempia postauksia tässä topicissa. Siellä on paljon hyviä (ja yhtälailla huonojakin) pointteja.
#96 • • _U Guest
Miksi ulkomaalaisiin tulisi suhtautua eri tavalla kuin muihinkaan? Jos on tarvetta erotella, tehdä jakoa, vika ei ole muissa, vaan vika on omassa itsessään, omassa suhtautumis- ja ajattelutavassa. Sama periaate pätee kaikkeen.
#97 • • colonian1 Guest
Niin, tämä ulkomaalaisiin suhtautuminen ja aiheesta kirjoittelu on kyllä kovin laaja skaala, sekä aiheesta ei ihanheti pysty puhumaan koko totuutta ottaen huomioon liutaa muitakin seikkoja, ja keskustelun kannalta onkin hyvä että kaikki seikat otetaan huomioon että vääryydet ja väärinkäsitykset tuodaan julki ja esille.

Otetaan esimerkkinä rikos. Suomalainen ja ulkomaalainen tekevät saman rikoksen suomessa.Kumpi on mielestänne tuomittavampaa? Ulkomaalaisvirastolla,poliisilla ja rajavartiolaitoksilla on tästä oma käsityksensä jota myös itse pidän järkevänä.Olipa sitten suomalainen ulkomailla tai ulkomaalainen suomessa niin isommasta rikoksesta ulkomaalainen saa jopa maastakarkoituksen.(kertoo aika pitkälti viranomaisten kannan).Ei oo kovin fiksua ruveta ulkomailla ollessaan rikkoon pelisääntöjä, varsinkin jos haluaa ympäristönsä hyväksynnän. Maanläheisempänä esimerkkinä esim kun käy kylässä niin harvemmin sitä syö kuin omasta jääkaapistaan vaan yrittää olla hieman kohtelias kylässä, kuten vanhemmat pienenä opetti :-)
Itseäni harmittaa mm erään ulkomaalaisen tuttavaperheeni emännän kommentit jotka ovat luokkaa " eivät enempää sitten nähneet tarpeelliseksi antaa" ....ei viitsinyt kommentoida.. mutta olisinpa voinut tokaista että "niin..jos haluaa enemmän voisi itsekin nähdä vähän vaivaa sen eteen!"

Jonkinverran kertoo ulkomaalaisen ihmisen asenteesta mielestäni myöskin se kuinka kauan hän on ollut suomessa ja kuinka hyvin hän osaa suomea puhua.On ilo huomata että esim kielikursseilla kansalaisopistoissa on hyvin porukkaa, ja nämä valopilkut maksavat usein itse kurssimaksunsa, joskin ovat ehkä hieman parempi osaisia kuin köyhimmistä olosuhteista tulleet.
#98 • • Taedium Guest

Etkö ymmärrä vai etkö halua ymmärtää kysymystä ja vastaustani siihen? Se mitä suomalaiset ovat tai ovat olematta, ei liity tähän topikkiin. Kyse oli siitä mitä jengi ajattelee mamuista.

Kylläpä te siellä kaukana peräpohjolassa, Euroopan kaukaisimmassa kolkassa asuvat olette sitten hassuja...

Hahaa! Pitkästä aikaa taas Plattarille ja näin mehukas kiista menossa!

Mutta tuohon Master Batorin juttuun, siis tokihan suomalaisia voi verrata tähän, imsfho, muutenhan se estää automaattisesti kaiken objektiiviseen ajatteluun viittaavan.

Ihminen objektiivisestikin ajatellessaan ajattelee subjektiivisesti, niin hyvähän se on ottaa itsensäkin vertailukohteeksi. Ellei se ole sitten tiukka me/he jaottelu ja sitten laitamme sen "he" osion alalohkoihin arvojärjestykseen.

Täytyy sanoa, että ulkomailla asuessani olen kyllä miettinyt näitä jonkun verran. Työntekijä voi olla työntekijä, ja siihen ei paljoa kotimaa vaikuta. Esmes irlantilaiset työskentelevät erittäin hyvin ja ahkerasti.

Mitä?! Sanoinko, että irlantilaiset ovat ahkeria? Kyllä, Amsterdamissa asuvat irlantilaiset jotka olen tavannut ovat erittäin ahkeria työntekijöitä. Pääsääntöisesti. (Olisipa niin myös Irlannissa; ehkä ne kaikki ahkerat muutti pois?)

Mutta yhtä ryhmää suosin, kun on joutunut katsomaan uusia työntekijöitä ja aina sillöin tällöin yleissäätäjän ominaisuudessa minunkin mielipidettä kysytään. Jos on valittavana maa-x ja suomalainen, niin mikäli papereiltaan on samalla tasolla, mieluummin suomalainen, kun voi luottaa, että se raataa niska limassa valittamatta lähes palkatta ja tekee hyvää tulosta.

Sillä maineella suomalaisen on muutenkin helppo saada töitä Euroopassa.

Mutta työ ei ole kaikkea.

Tietty jos töitä pystyy tekemään, sitä olisi ihan hyvä tehdä. Ihan niinku siltä pohjalta, että kuitenkin otat yhteiskunnalta, joten on hyvä antaa takasin. Suomessa on jokamiehen oikeudet. Muuta metsään, rakenna maja, kalastele ja syö marjoja jos ei yhteiskunnassa eläminen kiinnosta. Se on se minun mielipide. Ei se, että "mee takas kotimaahas jos et töissä halua olla". Ja no, toisaalta, osittain sosialistisessa Suomessa en kyllä niitä himassaan makaavia potkisi niin paljoa. Suomessa on mahdollisuus siihen, joten sitä tullaan hyväksikäyttämään. Jos asiassa on ongelma, pallo on hallituksella.

Hollannissa tosin, moni työtön hollantilainen joita olen tavannut kavereiden kautta on ollut sitä mieltä, että "ulkomaalaiset saa tulla meidän rikkaaseen maahan asumaan, joten tehköön ne työt ja minä kerään sossumassit." En ole kovin paljoa yrittänyt ystävystyä hollantilaisten sossulla elävien kanssa. Lähinnä joutunut kuittaamaan jotain "tämä on ihan kiva maa joo, vähä teknologia on jäljessä, mutta muuten kiva." (Tai sit jotain muuta mistä mulla on valitettavaa tästä maasta. Ja sitähän riittää.)

[kärjistys weight=mega]

Kyllä ymmärrän senkin, jos tulee Zabwendosta, jossa kulttuuri on yhtä eristäytynyt, kuin Suomessa ja siellä iskeekin sisällissota/katastrofi/[instert whatever reason here] ja joutuu lähtemään pakoon. Sitten vähintään yhtä kieroon katsovaan maahan, mitä itse katsoisi niitä kummallisia albiinoja omassa maassaan, tuntematta kieltä tai kulttuuria. Ei ole ennen tullut lähikylää pidemmällä käytyä kun kaikki tarvittava oli lähellä. Ja eka kosketus näihin aaveiden näkösiin muukalaisiin saattoi olla punavalkoraidallinen lippu hihassaan kulkeva sotilas.

Kyllähän sekin asenteita muuttaa. Ihmekkö tuo jos ei halua tutustua niihin kummallisiin otuksiin siinä uudessa maassa johon on pakotettu tulemaan omasta kodistaan. Sitten ne hullut vielä antaa kämpän ja rahaa. Ei tarvitse mennä töihin, pellolle eikä mitään. Ainoastaan joutuu niitä kummallisia paikallisia katsomaan uskomattoman kylmässä maassa. Kyllä siitä pitää vähän maksaakkin, ei sitä ihan huvikseen tee.

[/kärjistys]

Mutta kaikki eivät ole pakolaisia. On niitäkin, mutta kyllähän Suomessa muitakin asuu. Ainakin olen kuvitellut kuulevani jonkun britin ääntä Radio Helsingissä. Hänen aksenttiaan kuunnellessa aluksi tuli mieleen, että onko hän jälkeenjäänyt tai muuten vähän yksinkertainen kaveri.

Sitten keksin. Se asuu Suomessa ja puhuu englantia radiossa suomalaisille. Sen pitää puhua hitaasti, selkeästi artikuloiden ja helppoja sanoja. Herranjestas. Mieti jos joutuisit työksesi puhumaan suomea erittäin hitaasti ja selkeästi, eikä vaikeita sanoja sekaan. Kuin lastentarhassa. Mutta kohdeyleisösi olisi aikuisia.

Valmistuisit matematiikan professoriksi ja opettaisit ala-astetta.

Hollanti on muuten erittäin rasistinen maa. Ja valitettavasti parempaa palvelua ja halvempia hintoja saa jos osaa sillälailla sujuasti keskusteluun ujuttaen sanoa, että on ei-Englannista. Hollanniksi pitää kaikki tilata, muuten on kalliimpaa ja palvelu ei pelaa. Hollantilaiset kun luulevat, että maailmassa on viisi maata. Hollanti, Englanti, Egypti, Surinam ja Amerikka.

Jos olet ruskea, olet egyptiläinen.
Jos olet musta, olet surinamilainen.
Jos olet valkoinen, olet hollantilainen.
Jos olet valkoinen, etkä puhu hollantia, olet englantilainen.
Jos et ole englantilainen, niin on sitten vielä olemassa se Ameriikkakin.

Muita maita ei ole.

(Taas kärjistäen.)

Mutta sitä voi käyttää vähän hyväkseen, kun menee jonnekin liikkeeseen. Jos siellä on englantilainen turisti hölmön näköisenä, saa automaattisesti sen hyvän palvelun kun moikkaa myyjää hollanniksi ja sen jälkeen katsoo sitä englantilaista ja taas myyjää ymmärtävästi. (Tässä tapauksessa englantilainen=ei-hollantilainen.) Myyjälle se ei-hollantilainen on englantilainen kumminkin.

No mutta nyt meinaa vähän revetä käsistä tämä kirjoittelu. Lopetetaas taas.

Otetaan esimerkkinä rikos. Suomalainen ja ulkomaalainen tekevät saman rikoksen suomessa.Kumpi on mielestänne tuomittavampaa?

Ulkomailla tehty on moraalikäsitykseni mukaan pahempi. Pääsääntöisesti. Jos nautit toisen maan vieraanvaraisuudesta, niin käyttäydy siivosti. Tosin EU on EU ja Suomenkin on siihen pian liityttävä. (Osa kansalaisista on jo liittynyt, mutta vain pieni osa.) Sitten kun Suomi on EU:ssa, kysymys tulisi asetella: Jos EU kansalainen ja ei-EU kansalainen tekee Suomessa saman rikoksen...
#99 • • colonian1 Guest
Ilmeisestikin Ulkomaalaisena ja sivistyneenä kysyisin sinulta Taedium :
millaisen vastaanoton ja mahdollisuudet olet mielestäsi saanut suomeen muuttaessasi ja missä toivoisit korjattavaa / haluasit antaa kehuja,mitä suomesta/ suomalaisesta yhteiskuntamallista haluasit olevan osa oman maasi mallia ja mitä näet parempana omassa kotimaassasi? :-)
Maahanmuuttajiin / pakolaisiin / työnperässä tulleisiin ulkomaalaisiin sovelletaan vielä erilaisia käytäntöjä tapauskohtaisesti. A- viisumin saadessa saa todellakin tuntea olevansa tervetullut ja homma toimii. B- viisumilla ei hirveesti juhlita, toimeen tulee mutta juuri se yhteiskuntaan sopeuttamiseen vaikuttavin tekijä : kielen opetus ja työvoimapoliittinen tuki jää kokonaisuudessaan pois, tämä on suorastaan järkyttävä asia niille jotka eivät siis saa tuota taivaallista A- viisumia.
kotikuntaedun voi myös saada B- viisumilla, jopa kelakortin ja erikoissairaanhoidon palvelut mikäli täyttyy tuo tarvittava 1-vuodelle myönnetty viisumi, sekä selkeät perusteet. Helsingissä verrattuna tampereeseen taas on asiat hieman paremmin vaikka olisikin vain tuo b- visa, hieman on kuntakohtaisia eroja tuossa palvelujen tarjoamisessa, mikä tietysti liittyy myös kunnan talouteen ja mahdollisuuksiin.
Toivoisin että kaikille maahantuleville myönnettäisiin oikeus tuohon "mamu" piiriin kuuluvaan kielen koulutukseen, sekä maahan perehdyttämiseen. Kyllä se yksikin vuosi on pitkä aika jokaisen elämässä ilman että autetaan paikallisen kulttuurin ja kommunikoinnin kanssa varsinkin tilanteissa jossa ulkomaalainen on tullut ns. korkean elintason maasta / omaa hyvän koulutuksen.
Ulkomaihin verrattuna me suomalaiset voimme olla ylpeitä että olemme yksi maailman vähiten korruptoituneista maista :-).
#100 • • Taedium Guest

Ilmeisestikin Ulkomaalaisena ja sivistyneenä kysyisin sinulta Taedium :
millaisen vastaanoton ja mahdollisuudet olet mielestäsi saanut suomeen muuttaessasi ja missä toivoisit korjattavaa / haluasit antaa kehuja,mitä suomesta/ suomalaisesta yhteiskuntamallista haluasit olevan osa oman maasi mallia ja mitä näet parempana omassa kotimaassasi? :-)

En ole ulkomaalainen, enkä sivistynyt. :)

Olen ulkosuomalainen renttu.

Ja kommenttini hollantilaisista oli juurikin sitä, miten minua on ulkomaalaisena kohdeltu Hollannissa.