Mitä teet työksesi?

154 posts, 8 pages, 24,414 views

Avatar
#41 • • vaavu Guest
<ihan hirvittävän offtopik>

Originally posted by jUSSi:
ja kuulenko jonkun valittavan, että C++ on huono kieli, päinvastoin! Sehän on loistava ohjelmointikieli Java on taas ihan perseestä, se jo todistettiin koulussa oliosuunnittelu/ohjelmointi-kursseilla, kun tehtiin luokan parhaat rktkaisut kaveri kanssa C++:lla. Jäi muiden Javatuotokset jalkoihin sekä OOP:in periaatteiden toteutuksessa, nopeudessa että tyylissä



Onhan javassakin omat ongelmansa, mutta ei sitä ainakaan voi haukkua oliosuunnittelun kannalta huonoksi kieleksi. C++ on hirvittävä sekasikiö suoraan helvetistä, proseduraalisen ohjelmointikielen päälle rakennettu olio-ohjelmointikieli - C-yhteensopivuuden vuoksi siihen on jouduttu ymppäämään ihan järkyttävä määrä kaikkea skeidaa ja viritystä.

C on itseasiassa paljon parempi kieli kuin C++, se sentään on rehdisti mitä on, jonka takia homma pysyy paremmin hanskassa. C++:ssa on kunnianhimoisia viritelmiä (esim STL), mutta käytännössä kuitenkin ohjelmoija joutuu hyvinkin usein palaamaan C-tyyppisiin ratkaisuihin kun hommat on jätetty puolitiehen.

Muutamia syitä miksi imho C++ on huonompi olio-ohjelmointikielenä:

1) Polymorfisuus ei ole metodeissa sisäänrakennettuna vaan ohjelmoijan on itse muistettava huolehtia siitä. Olin lähestulkoon järkyttynyt kun tajusin että C++:ssa on staattinen linkkaus käytössä. Polymorfismia kuitenkin pidetään yhtenä oliosuunnittelun perusperiaatteista ja kantavista voimista. Siinä mielessä javan kehittäjät ovat tehneet viisaasti kun ovat valinneet ajonaikaisen vaihtoehdon.

2) Ohjelman jakaminen moduuleihin on vaikeampaa. Sen lisäksi että metodeja pitää ympätä toteutuksen lisäksi headeriin, täytyy myös aina moduuleja yhteensovitettaessa taistella includejen yms. tauhkan kanssa. Lisäksi moduulien sovittaminen yhteen moduulihierarkioiksi (javassa kätevästi pakkaushierarkiat) on huomattavasti nihkeämpää. Ohjelmoijalle tulee huomattavasti helpommaksi kirjoittaa koko paska muutamaan pitkään metodiin kuin harrastaa mitään hienovaraista modulointia. Lisäksi itseäni ainakin epäilyttää includeissa tuleva roska - kun includetat yhden tietyn tiedoston, saat tiedoston itsensä includettamat tavarat "kaupan päälle". Tämä rikkoo usein korkean yhtenäisyyden ja matalan koheesion periaatetta.

3) Poikkeuksenkäsittely. C++:ssa tämä on lähes vitsi. Juu, kyllähän ne on tuettu, mutta kun ongelma on että koko hökötys yleensä lepää sen vankan C-pohjan päällä. Kun ohjelma sitten kaatuu niin se yleensä kaatuu niin että syitä saadaan metsästellä C-tyyliin ERRNO-muuttujista tms. informatiivisista paikoista.

Muita syitä miksi C++ (ja osittain näiden takia myös C) on syvältä:

4) Kääntäjät ja niiden virheilmoitukset. (Tarvitseeko tätä edes erikseen mainita?)

5) Tyyppien toteutuksen alustariippuvaisuus. Mikään ei ole raivostuttavampaa kuin miettiä onko tämä muuttuja nyt X- vai Y-bittinen ja mahdollisesti vielä unsigned. Viimeiset pari päivää vierähtikin siinä kun kääntäjän vaihdon jälkeen eräs template-metodi ei hyväksynytkään unsigned charria ja piti yrittää keksiä miten ihmeessä ilman sitä saa käsiteltyä 8-bittisiä positiivisia lukuja. Viritykseksi meni, taas kerran.

6) Rinnakkaisuuden tukeminen. Javassa threadit ja rinnakkaisuuden suoja on sisäänrakennettuna kieleen. C++:ssa on paljon nihkeämpää leikkiä joidenkin linuxin mutexien kanssa.

7) Yleinen virhealttius. Tyypillisestihän sanotaan, että C++:lla voi tehdä mitä vain, mutta vain jos ei tee virheitä. Totuus kuitenkin on, että ihmiset ovat erehtyväisiä, jokainen tekee virheitä. Ja sitten kun niitä virheitä tulee, C++:lla virheiden paikantaminen ja korjaaminen on _huomattavasti_ vaikeampaa. Pahimmassa tapauksessa virhettä ei huomata, ja jo tuotantoon menneen bugin korjaaminen onkin jo itkun paikka. Ohjelmistokehityksen maailmassa bugiset softat ovat murheenkryyni numero yksi. Miksi siis käyttää kieltä, joka on virhealttiimpi, ja maksaa näin kehityksessä enemmän? Sen sijaan voisi valita kielen, joka on sallii vähemmän, mutta myös samalla sallii vähemmän virheitä, ja kun niitä virheitä tulee osaa myös paikallistaa ne paremmin.


No, näistä saa olla eri mieltä ja korjata jos olen väärässä. Ymmärrän kyllä että C++ on tiettyihin tarkoituksiin omiaan, ennen kaikkea tehokkuuden ja muistivaatimusten takia. On kuitenkin huomattava, että nykyisessä maailmassa rauta kehittyy nopeasti, ihmisen aivot vähän tai ei ollenkaan. Tämä on johtanut tilanteeseen, jossa ohjelmistokehityksessä tärkeämmäksi kriteeriksi on noussut projektiin kuluva aika, korkea abstraktiotaso ja matala virhealttius.


PS. Miksi muuten C-pohjaisissa kielissä on hyvin yleisenä tapana käyttää lyhyitä ja kryptisiä nimiä muuttujien ja metodien nimissä? Ei ne näppäimet kovin paljoa kulu jos niitä kirjaimia naputtelee lisää, sen sijaan ohjelmoijalta kuluu ikä ja terveys kun pitää yrittää tulkata mitä ihmettä halutaan sanoa lausekkeella "p = &(++ldrgh(rh->qwerty))"

</ihan hirvittävän offtopik>
Avatar
#42 • • Ezzy Guest
Mä oon istunut 4kk Soneralla sisäisessä helldeskissä ja vaihtelen outlookin passuja päivät pitkät. Tosi iisiä duunia, ok palkka. Työkaverit on aika nihkeitä eli ei ole ketää kenen kanssa olis mitää yhteistä, kaikki on aika pimennossa tietokoneiden sielunelämästä (yritän olla vaan tosi hiljaa,ettei joudu säätämään jotain ihan turhia juttuja)
Piti 1.7 siirtyä webbituen puolelle,mutta porukoiden lomat sekoittivat pakkaa ja istun samassa paikassa edelleenkin...

aiemiin on kesällä tullut siivottua ja säädettyä koneita lähinnä. Nykyisestä duunista olis jo aika kehittää jotakin pysyvämpää

[ 15 July 2002: Message edited by: Ezzy aka Chris Wicked ]
Avatar
#43 • • sniper Guest
Konepajayrityksessä IT-coordinator assistent. Tosin nimike taitaa olla nyt IT-coordinator, koska vakinainen työntekijä on tällähetkellä lomalla. Ei oo kovin kummoset hommat, tosin ei oo palkkakaan kovin kummonen.
Avatar
#44 • • mekaanikko Guest

Originally posted by Ezzy aka Chris Wicked:
Mä oon istunut 4kk Soneralla sisäisessä helldeskissä ja vaihtelen outlookin passuja päivät pitkät.



<Very offtopic>

Tästä muistui yksi kuolematon erään varsin korkean tason managerin heitto eräässä tietoliikennealan yrityksessä: "joillain asiakkailla voi olla Soneran sähköposti, ja joillain toisilla voi olla Outlookin sähköposti".. =D

(Onneks ei meidän firmassa eikä meidän asiakkaalla. Noin asiantuntevien ihmisten kanssa olis tooosi kiva tehdä duunia.)

</Very offtopic>
Ante

Posts: 16

#45 • • Ante
<topikin vierestä>

Originally posted by Ezzy aka Chris Wicked:
Mä oon istunut 4kk Soneralla sisäisessä helldeskissä



Sitten sinua kiinnostanee Bruce Tognazzinin uusin artikkeli
"Call Center: Profit or Loss"

</topikin vierestä>
Avatar
#46 • • Hugo Guest
Tämä kesä ja toivottavasti siitä eteenpäinkin kuluu IT-palvelutalossa ohjelmistoasiantuntujana. Virallista lomaa ei ole mutta kyllä jonkinlaista vapaata saa aina järkättyä.

Työ sinällään ei ole kovin raskasta - helldeskin hommia laidasta laitaan. Nyt kesällä kun asiakkaiden (pari isoa virastoa) ihmiset on lomilla, niin meno on tosi v-a-i-s-u-a

Palkkaus on kohdallaan, joten tämän vuoden opintotukia ei tarvinne maksaa takaisin ...tietty jos vaan muistaa peruuttaa ne syksyn tuet.
Avatar
#47 • • jzu Guest
Kodinkoneliikkeessä myyjänä/apulaisena
Kivaa duunia, ollaan paljon tekemisissä ihmisten kanssa.
Ensimmäinen varsinainen työkokemus =)
Perjantaina tulee 7 viikkoa täyteen ja sitten onkin teknari rahat kasassa.
Avatar
#48 • • sola Guest
Toimistotöitä teen. Pari aikaisempaakin vuotta olen täällä ollut ja suhteillahan tänne alussa pääsin. Kaiken näköistä lähinnä tietokoneella touhuan ja välillä vähän mitä milloinkin. Päätä särkee, silmiin sattuu ja niska on kipeenä, mutta muuten on ihan kivaa. Ainut, mikä ärsyttää on se, että olen saanut raahata samat mapit arkistosta pois ja takaisin varmaan miljoona kertaa

Muutamia mukavia ihmisiäkin täällä on töissä. Harmi vaan, kun lähes kaikki muut kesätyöntekijät on muissa toimipisteissä, siis kaikki söpöt nuoret miehet

Palkka on ihan sopiva, tietenkään ei olisi haitaksi, jos enemmänkin saisin... Kaksi ja puoli kuukautta olen täällä nyt ollut ja vielä olisi puolitoista jäljellä. Onneksi vapaa-päiviä pystyy sentään välillä järjestämään. Ja ikkunastakaan en näe koko aikaa ulos, joten kyllä tämä kesä nyt näinkin. Täällä sisällä saa lähinnä jäätyä.
Avatar
#49 • • -Lootus- Guest
iloisen palvelun ammattilainen.
palkka riittävä, kivat työkaverit,
vapaata saa milloin haluaa..
kesätyö jatkuu myös syksyllä.
Avatar
#50 • • Pocahontas Guest
Firma- Suomen Media Consult OY

Palkka on provisio, eli siihen että
mun tunti palkka olis 6e pitää myydä
3 lehtee päivässä, eli ei paljoo.
Myyn joku 4-8lehtee päivässä.

Työaika- Ma-Pe (tai sopimuksen
mukaan) joko
klo.9-15 tai 15-21

Vapaata saa aina kun haluaa, kunhan
tekee taksin sit jossian vaiheessa.

Työilmapiiri on kiva ja kannustava!

Ja kannustavaa on viel palkinnot.
Koko talon joka viides kauppa saa
luonto-arvan, se ketä myy ensiks
kolme kauppaa saa leffalipun
yms....

Oon tehny nyt joku 3 vuotta puhelinmyyntiä
koulun ohella, ja se on ihan jees.
Palkka kulkee ihan kivasti kun istut
ja soittelet ihmisille.
Tosin pahimmillaan se voi olla tosi
puuduttavan tylsää.

Tä mun nykyinen firma on ihan uus,ja
alotin vasta viime viikolla,mut tä
on eka lehtiä myyvä firma mulla, et ennen
oon ollu keräämässä varoja hyväntekeväisyys
järjestöille, mut oon huomannu et lehtien
myyminen on paljon helpompaa...ja kivampaa.

Dial and smile


[ 22 July 2002: Message edited by: Pocahontas ]

[ 22 July 2002: Message edited by: Pocahontas ]
Avatar
#51 • • Edited HardS Guest
Alkaa tuntumaan jo toistolta,mutta :
I :004: Hesburger

ps. uus duunipaikka on jo haun alla,ei noilla työajoilla ja tolla palkalla vuokraa makseta.
Avatar
#52 • • Reijo Perniö Guest
Mä oon konttorirottana ja "yleismies Jantusena" eräässä levy-yhtiössä. Ihan kivaa ja mielenkiintoista duunia, varsinkin kun pääsee puuhastelemaan musan parissa koko päiväisesti


[ 23 July 2002: Message edited by: Reijo Perniö ]
Avatar
#53 • • Tapi T Guest
Aika nostaa topiikki taas ylös. Kertokaapa millaisia hanttihommia teette tänä kesänä henkenne pitimiksi.

***

Itse olen jo ties kuinka monetta kertaa Radiolinjalla kesäduunissa. Työtehtäviini kuuluu lähinnä vastailla helppariin ja neuvoa/auttaa ihmisiä lähes kaikissa asioissa aina ilmastointien säädöistä Paintbrushin toimintaan. Lisäksi tulee kikkailtua laskutusjärjestelmän ja erilaisten tekstiviestipalveluiden kanssa.

+ Työilmapiiri
+ Työkaverit
+ Nopeat koneet
+ Mukavat esimiehet

- Urpot soittelijat
- Ajoittain liian hektinen työtahti
- 10h duunissa on enemmän sääntö kuin poikkeus
Avatar
#54 • • Edited jUSSi Guest
mitä on kesätyöt :D kesä on lomaa varten
Avatar
#55 • • Edited Taedium Guest


PS. Miksi muuten C-pohjaisissa kielissä on hyvin yleisenä tapana käyttää lyhyitä ja kryptisiä nimiä muuttujien ja metodien nimissä?

Käsittääkseni tuo on jäänne. Elän uskomuksessa, jonka mukaan C olisi erittäin vanha kieli, joka olisi kehittynyt Basic -kielestä. (Basic=B, uusi kieli on vähän parempi ku basic, eli se on C...)

Tuohon aikaan koneiden muistikapasiteettia ei mitattu gigoissa, ei megoissa, vaan kiloissa. Jokainen napinpainallus oli laskettava.

En tosin ole C-kielen historiaan paneutunut, joten mutuna tämä.

edit: http://cm.bell-labs.com/cm/cs/who/dmr/chist.html
Tuon löysin. Ei se B ollu näköjään Basic, mutta kumminkin B kielestä kehittyny. Ja näköjään Unixin pohjana C.

edit2: Itse asiassa huomasin, että C pohjautuu pohjimmiltaan Fortraniin (FORmula TRANslation). http://www.levenez.com/lang/history.html#02
Avatar
#56 • • Edited jUSSi Guest


Onhan javassakin omat ongelmansa, mutta ei sitä ainakaan voi haukkua oliosuunnittelun kannalta huonoksi kieleksi. C++ on hirvittävä sekasikiö suoraan helvetistä, proseduraalisen ohjelmointikielen päälle rakennettu olio-ohjelmointikieli - C-yhteensopivuuden vuoksi siihen on jouduttu ymppäämään ihan järkyttävä määrä kaikkea skeidaa ja viritystä.

C on itseasiassa paljon parempi kieli kuin C++, se sentään on rehdisti mitä on, jonka takia homma pysyy paremmin hanskassa. C++:ssa on kunnianhimoisia viritelmiä (esim STL), mutta käytännössä kuitenkin ohjelmoija joutuu hyvinkin usein palaamaan C-tyyppisiin ratkaisuihin kun hommat on jätetty puolitiehen.



Juu, en ollut tätä huomannut silloin aikoinaan. Nyt on työssä ollessa olio-ohjelmointi unohdettu ja kuopattu reaaliaikavaatimusten takia. C ja Perl jyrää nyt ja kunnolla, ja olenkin pian JAPH ;)

C on todellakin kielistä ihanin, varsinkinkun opettelee kunnon koodaustavat eikä kirjoitamitään helvetin kryptistä spagettia.


PS. Miksi muuten C-pohjaisissa kielissä on hyvin yleisenä tapana käyttää lyhyitä ja kryptisiä nimiä muuttujien ja metodien nimissä?



Niinkuin tarska epäili, uskoisin syynä olevan perinne pyhien tyhmien terminaalien ajoilta, jolloin ruutu oli sen 80 merkkiä leveä ja muisti sekä levytila kallista.


sen sijaan ohjelmoijalta kuluu ikä ja terveys kun pitää yrittää tulkata mitä ihmettä halutaan sanoa lausekkeella "p = &(++ldrgh(rh->qwerty))"



sijoita p:hen muistiosoite, joka on funktion ldrgh paluuarvo argumenttinaan tietueen rh jäsen qwerty lisättynä yhdellä muistiosoittimen tietotyypin koon yksiköllä.

oiskohan noin :003:

edit: korjattiin vähän tuota c-lausetta ;)
Avatar
#57 • • Tapi T Guest

Originally posted by jUSSi
sijoita p:hen arvo muistin osoitteesta, joka on funktion ldrgh paluuarvo argumenttinaan tietueen rh jäsenen qwerty arvo lisättynä yhdellä muistialueen koon yksiköllä.


Ootkohan sä ollu vähän turhan kauan tekemisissä näiden tietokoneiden kanssa? :D
Avatar
#58 • • jUSSi Guest


Ootkohan sä ollu vähän turhan kauan tekemisissä näiden tietokoneiden kanssa? :D



En, kun tuokin on väärin. Korjasin sen tuohon alkuperäiseen postaukseen :D