Digikamerasuosituksia?

317 posts, 16 pages, 65,159 views

#241 • • Laite Guest

Suositelkaas semmosia kameroita, joista löytyis perhanasti laatua+ominaisuuksia pieneen kokoon ja painoon nähden. Jotain järkkärikolhoja teleobjektiiveineen ei jaksa raahata joka paikkaan. Esim. minimalistisella varustuksella sessarille lähdettäessä joku pro-kolho veis liikaa tilaa elintoimintojen ylläpitämistarvikkeilta. Ei viittis kumminkaan tinkiä kuvan laadussa ja manuaalisäädöt olis plussaa aukon, valotusajan yms. kohdalla.

Olympuksen Mju II, 28mm f2.8 objektiivi ja kuvalaatu on loistava.
kyseessä on siis filmipokkari.
#242 • • ville Guest

Tuosta Saksasta tilailusta voisin sanoa sen verran, että kyllä Suomesta pitäis saada samaan hintaa kun vain ymmärtää tingata. 10% lähtee vehkeestä kuin vehkeestä ja tietysti enemmänkin kun osaa vain pyytää. Jättäkää ne sakemannit rauhaan...takuuasiatkin hoituu vähän sujuvammin.

Mutta kun ei toi 10% aina riitä ... saksassa kun hintataso on välillä 20-30% halvempi. Esim 300D tapauksessa kun menee sanomaan rajalaan, että tarjoon tästä tonnin niin ne nauraa sut ulos :(

takuuasiat ei ole ongelma sillä kaikilla valmistajilla on euroopan laajuinen takuu
#243 • • akir0 Guest

Tuosta Saksasta tilailusta voisin sanoa sen verran, että kyllä Suomesta pitäis saada samaan hintaa kun vain ymmärtää tingata. 10% lähtee vehkeestä kuin vehkeestä ja tietysti enemmänkin kun osaa vain pyytää. Jättäkää ne sakemannit rauhaan...takuuasiatkin hoituu vähän sujuvammin.

No toi 10% harvoin vielä riittää, että pääsisi samoihin lukemiin. Ja täällä maaseudulla asuvalle on vielä niin mukavaa, kun Saksasta saa saman tuotteen tilattua kotiovelle halvemmalla, kuin toimitus Suomessa postitoimipaikkaan.
#244 • • Zeraf Guest
Tjoo, onhan tossa Saksasta tilailussa puolensakin. Jos vehkeistä saa Suomessa väh. 10% alennusta niin miksei sakuiltakin saisi.

Ku ny vaan tietäis minkä kameran ostais ja olis rahaa...
#245 • • ville Guest

Ku ny vaan tietäis minkä kameran ostais ja olis rahaa...

Oon viimeaikoina leikkinyt tosi monien kameroiden kanssa ja täytyy sanoa että kuvanlaadulliset erot on aika pieniä. Joissakin kameroissa saattaa olla jotain ongelmia, mutta niin kauan kun esim. dpreview.com ei sellaisista kerro, riittää kameran laatu varmasti.

Ostopäätön kannattaakin ehkä tehdä ominaisuuksien perusteella: joissakin kameroissa on laajempi linssi, toisissa enemmän zoomia, jossain valovoimaa, joissakin valmiita kuvaohjelmia (jos niitä tarvii), joissakin hyvät sarjakuvausmahdollisuudet (voi olla ihan jees jos esim pyörällä hyppimistä pitää kuvata), joissakin oikeesti toimiva MF systeemi kun toisissa ei edes sitä ole jne jne
#246 • • bikkanen Guest
Ajattelin itselleni synttärilahjaksi uutta digikameraa.
Minulla on tällä hetkellä kaksi kameraa:
Canonin powershot A5 ja vanha canonin järkkäri eos 1000.
Molemmat olen ostanut käytettyinä.

Haluaisin nyt sellaisen kameran mitä voisi huoletta kantaa mukana melkein minne vaan.
Haluan itse säätää valotusaikaa ja aukkoa. Ei mitään täysautomaattista.
Ja tietenkin kuvien tulisi olla hyvälaatuisia.

Olen löytänyt tälläiset vaihtoehdot:
canon powershot a75
canon ps a80
canon ps s50
canon ps s60.

Miltä nuo kuulostaa?
Mikä olisi paras noista?
Vai lisää ehdotuksia?
#247 • • onnela Guest
Kellään kokemuksia Canon Powershot S1 IS:stä?

Kiinnostais lähinnä tuon kymppikertaisen zoomin takia kun paljon pyöriskelen urheilutapahtumissa yms. Nykyisellä pokkarilla kun ei paljon 2x zoomilla tarvitse urheilijoita lähempää ikuistaa. :(

3mpix riittäisi mun käyttöön ihan hyvin. Lähinnä nyt vaan tosiaan kiinnostaisi riittääkö tuossa muuten suorituskyky.

Peruspokkaria en enää koskaan hanki.
#248 • • ville Guest

Peruspokkaria en enää koskaan hanki.

Pokkari kuin pokkari, oli siinä zoomia 2 tai 10 kertaisesti.

Oon joskus leikkinyt tolla ja ei siinä mun mielestä mitään vikaa ollut. Etuna tosiaan on 300mm zoom yhdistettynä kuvanvakaajaan. Lisäksi kamera kykenee ottamaan oikeasti laadukasta videota.
#249 • • onnela Guest

Pokkari kuin pokkari, oli siinä zoomia 2 tai 10 kertaisesti.

Totta kyllä tuokin. Lähinnä kun en niin paljon kuvaa, että viitsisin ihan järkkäriä alkaa hommailemaan. Nykyinen kamera on pari vuotta vanha SONY DSC-P51, mikä alkaa kyllä olla aikansa elänyt 2x:n zoomin ja täysin puuttuvien manuaalisäätöjen takia.

Oon joskus leikkinyt tolla ja ei siinä mun mielestä mitään vikaa ollut. Etuna tosiaan on 300mm zoom yhdistettynä kuvanvakaajaan. Lisäksi kamera kykenee ottamaan oikeasti laadukasta videota.

Joo, tuo laadukas video kyllä myös kiinnostaa. Vie vain tilaa aivan älyttömästi, mutta sellaistahan se on. :) Täytyy nyt varmaan vielä malttaa ja katsella mitä vuodenvaihteessa on tarjolla.

Kiitos kuitenkin kommenteista.
#250 • • pie Guest

Kiinnostais lähinnä tuon kymppikertaisen zoomin takia kun paljon pyöriskelen urheilutapahtumissa yms. Nykyisellä pokkarilla kun ei paljon 2x zoomilla tarvitse urheilijoita lähempää ikuistaa. :(

Ei nyt varsinaisesti ole kokemusta kyseisestä kamerasta, mutta Gigantissa räpläsin laitetta pari viikkoa sitten. Ihan pätevälle vehkeelle vaikutti. Kuvanvakaimella varustettu zoomi oli nopea.

Tuon kokoiseksi laitteeksi varmasti hyvä,
+helppo ottaa mukaan
+ei herätä huomiota, toisin kuin järkkäri 400 millisellä putkella
+38-380mm

Miinuspuoleksi laskisin, että salamakenkää ei ole ja kamerassa ei ole RAW-tallennusta, jonka ainakin itse koen äärimmäisen hyödylliseksi.

Eli on varmaan ihan hyvä kamera, jos haluaa zoomia eikä järkkäriä+linssejä halua hankkia syystä tai toisesta.
#251 • • Ezzy Guest

Ei nyt varsinaisesti ole kokemusta kyseisestä kamerasta, mutta Gigantissa räpläsin laitetta pari viikkoa sitten. Ihan pätevälle vehkeelle vaikutti. Kuvanvakaimella varustettu zoomi oli nopea.

Tuon kokoiseksi laitteeksi varmasti hyvä,
+helppo ottaa mukaan
+ei herätä huomiota, toisin kuin järkkäri 400 millisellä putkella
+38-380mm

Miinuspuoleksi laskisin, että salamakenkää ei ole ja kamerassa ei ole RAW-tallennusta, jonka ainakin itse koen äärimmäisen hyödylliseksi.

Eli on varmaan ihan hyvä kamera, jos haluaa zoomia eikä järkkäriä+linssejä halua hankkia syystä tai toisesta.

Faija osti just moisen.
Canonin loistava oma akku ja G-sarjan paras ominaisuus eli rulla laukaisunapin edestä on jätetty pois. eli aukkoa ja valotusaikaa säädetään ristikkonapilla, jokka pyöritään menuissa jne. muuten vaikutti ok kameralta. Videokuvakin oli 640x480 fine:llä varsin mallikasta.

ja tietty "vain" F2.8 objektiivi.
#252 • • onnela Guest

...

Faija osti just moisen.
Canonin loistava oma akku ja G-sarjan paras ominaisuus eli rulla laukaisunapin edestä on jätetty pois. eli aukkoa ja valotusaikaa säädetään ristikkonapilla, jokka pyöritään menuissa jne. muuten vaikutti ok kameralta. Videokuvakin oli 640x480 fine:llä varsin mallikasta.

ja tietty "vain" F2.8 objektiivi.

Okei, kuulostaa nuo manuaalisäädöt aika hankalilta käyttää tuolla tavalla. Noh, pitänee mennä johonkin itse räpeltelelmään ko. laitetta.

Vai onko jollain parempia ideoita reilulla zoomilla varustetuista kompaktikameroista? Vähintään 8x saisi olla suunnilleen ja max tuon S1:n hintaluokassa (pieni heitto sallittaneen). Tuohon S1:eenhän saa vielä niitä Canonin omia lisälinssejäkin, mikä taitaa useimmista muista puuttua.

Jos ei löydy mitään kivaa ja S1 ei vakuuta, niin sitten taitaa olla vaihtoehdot vähissä ja hinta nousussa. ;)
#253 • • onnela Guest
Hmmm... nyt alkoi näyttää siltä, että potentiaalinen vaihtoehto S1:lle on tulossa markkinoille. Minolta Dimage Z3 vaikuttaa ainakin ominaisuuksien puolesta äkkiseltään varsin lupaavalta. Eri asia on tietysti, kuinka laadukkaasti kamera on lopulta toteutettu. Varsin hyvältä vaikuttaa kuitenkin tuo lista ominaisuuksista. Ainoa isompi miinus oikeastaan MMC / SD -muistit.

Milloinkohan tuo on tulossa myyntiin?

www.technikdirekt.de kertoo tuotteelle jo hinnankin (Linkki)
Ihan asiallisen hintainen siis...

Speksit Minoltan sivuilla täällä

Comments? Olisko vielä muita varteenotettavia vaihtoehtoja?
#254 • • Juha Vilkamo Guest
Onko jollakulla ollut käytössä sonyn dsc-s85?

sony_dscs85.gif

http://www.dpreview.com/reviews/specs/Sony/sony_dscs85.asp

Saisin moisen uutena 170 eurolla, ja mietiskelen onkohan ajan hammas syönyt tuota muuten kuin nopeuden osalta? Kuitenkin kyseessä on ainakin 3 vuotta vanha peli, minkä voisi kuvitella digikamerarintamalla olevan paljon.

Pikaspeksi:

4,1Mpix
Carl Zeissin optiikka
F2.0 - F2.5 / F8.9
Manuaalisäädöt samoin kuin canonin g-sarjassa.

muutenkin toi peli näyttäis ainakin paperilla olevan g3:n oloinen, mutta hintaa vain puolet. Paskana puolena on että tuo ei syö memorystick pro:ta eli ilmeisesti 128:t memorystickit ovat suurimpia mitä voi käyttää.

Niin että käyttökokemuksia kellään?
#255 • • Edited pakana Guest
Ajattelin sijoittaa kesäkuukausina kertyneet överikorvaukset "Panimotalous Plussalle!"-mahantekeväisyyskampanjan sijasta uuteen leluun, ja himovaaka on kallistumassa digitaalikameran puolelle.

Vahvin ehdokas on Canon EOS 300 D, mutta vieläkö se tarjoaa parhaan hinta/kuvanlaatusuhteen? Canonia puoltaa myös rakkaan omistama filmi-EOS, siis lisälasihankintoja silmälläpitäen.

Kamera tulisi pääasiassa luonto-ja "taide"kuvaukseen, enkä siksi ole vielä täysin poissulkenut pitkätööttisiä propokkareita... käsittääkseni tuolla 300 D:n Kitlinssillä ei kovin lähelle kohdetta pääse?

Onko jollakulla tiedossa mahdollisia uusia malleja/päivityksiä vanhoihin malleihin, eli onko nyt hyvä aika ostaa?

Muistikortti- ja objektiivivaihtoehtoja saa myös ehdotella... kannattaako ostaa yksi valtava vai kaksi pienempää korttia?

Kiitos jo etukäteen.

P.S. Vaakakupissa painaa melkein yhtä paljon uusi stereovahvistin hajonneen NADin tilalle, joten koko kamerahaaveenkin saa tyrmätä hyvällä syyllä!

EDIT: TECHNIKdirect myy monenlaista kittiä muilla kuin Canonin omilla lenseillä, varmaan paras valita joku niistä kun hinnat ei päätä huimaa... mut mikä? Mistä kannattaa etsiä lasiarvosteluja?
#256 • • djsakke Guest

käsittääkseni tuolla 300 D:n Kitlinssillä ei kovin lähelle kohdetta pääse?

Kittilinssi sanoopi jotta 0.28m lahin tarkennusetaisyys. Tuo kittilasi on muuten vaha pehmeapiirtoinen ja heikkovalovoimainen (f3.5/5.6 iirc), joskin jossain f5.6-8 valilla tekee melko siedettavaa jalkea.
#257 • • pakana Guest

käsittääkseni tuolla 300 D:n Kitlinssillä ei kovin lähelle kohdetta pääse?

Kittilinssi sanoopi jotta 0.28m lahin tarkennusetaisyys. Tuo kittilasi on muuten vaha pehmeapiirtoinen ja heikkovalovoimainen (f3.5/5.6 iirc), joskin jossain f5.6-8 valilla tekee melko siedettavaa jalkea.

Kiitos, hylkäsin jo ton kittilasin... Technikdirekt poistelee 300Dtä Tamron EX 28-75 f2.8 DI Af-töötin kanssa hintaan 1250,-.

... mut Nikon D70 on vain pikkasen kalliimpi :crybaby:
#258 • • diezel Guest

Onko jollakulla tiedossa mahdollisia uusia malleja/päivityksiä vanhoihin malleihin, eli onko nyt hyvä aika ostaa?

Eikö Pentax julkaise syyskuussa EOS-300D:n hintaluokkaan tulevan digijärkkärin niin tuskinpa 300D:n hinta ainakaan nousee. Tuskinpa hirveästi painuu Canoninkaan hinta, mutta eihän sitä tiedä jos jotain hintakilpailua tulisi ?
#259 • • ville Guest
Lyhyesti: D70 on parempi kuin 300D. Ominaisuuksia on aika paljon enemmän ja kamera on tukevamman tuntuinen, vaikka painoeroa ei käytännössä ole.

En silti ostaisi D70:ä, sillä canonin jatkuva tuotekehitys ja todella suuren firman edut (=aivan toisen luokan tuotekehitys kun nikonilla) saattavat olla eduksi pitkällä tähtäimellä.

Toisaalta en taas usko, että nikonin valitsija missään vaiheessa pettyy nikonin kameroihin.

Jos ja kun ostaisin 300D:n niin hankkisin mukana kit-lasin sillä sen polttoväli on se jota kaikkein eniten itse tarvitsen (n. 28-70). Normaalilla 28mm-> lasilla vastaavuus alkaa vasta 44mm-> joka on sisätiloihin lähes aina liikaa. Lisäksi kit-lasi on naurettavan pieni joten se on oikeesti helppo ottaa mukaan joka kerta. Tollainen f/2.8 lasi taas on niin suuri, että kamera oikeesti voi jäädä kotiin.

Kitlasin piirto ei luonnollisesti ole mikään paras mahdollinen, mutta jos vaihtoehtona on ei kuvaa tai kitlasikuva niin valinta ei ole vaikea :)

Canon on julkaisemassa parin viikon sisällä 10D:n seuraajaa joka tulee tod näk olemaan 20D. Tämä aiheuttaa 10D:n hinnanalennuksen ja kyseistä kameraa saa esim nyt acfotosta käytettynä 900 eurolla. Jos ja kun olisi nyt ostamassa n. 1000e kameraa valintani olisi 100% vähän käytetty 10D, jossa takuu voimassa. Tällaisia on varmasti tulossa myyntiin lähiviikkoina kymmeniä :)

Jos valinta olisi kamera tai hifi, niin ostaisin varmaan kameran kunhan musikkia kuuluu edes jostain. Tämä siistä syystä, että jo parin vuoden päästä on todella mukava istua alas ja katsella hyviä kuvia joista tulee mieleen kivoja muistoja :heart:
#260 • • akir0 Guest
Villen kanssa samoilla linjoilla siitä, että toi kit-linssi kannattaa ottaa kaiken varalta. Ainakin itse olen kantanut sitä mukanani, kun haluaa ottaa ns. tavallisia kuvia suht hyvässä valaistuksessa. Hankalimpiin tilanteisiin mulla on sitte kiinteät ja valovoimaisemmat linssit.

Itse ostaisin ennemmin vaikka 2 pienempää muistikorttia kuin sen yhden ison. Luultavasti tulee halvemmaksi ja jos joskus sattuu kortti korruptoitumaan niin ei välttämättä ihan kaikki kalat mene sen mukana. Mut tää on toki makuasia (etenki ku noi korruptoituneetki saa yleensä purettua).

Helppo tietysti sanoa, että itsekin valitsisin Canonin, omat syyt liittyy lähinnä siihen, että koska Canon on ottanut melko suuren kakun digijärkkärimarkkinoista, niin laadukkaita tuotteita tulee jatkossakin markkinoille, eikä merkkiä todennäköisesti tarvitse lähiaikoina vaihtaa. Tämä siis säästää luonnollisesti optiikka/lisälaitekustannuksia.

Omassa lähipiirissä pyörii nyt muutenkin ihan hyvä valikoima EOS-sarjan lisävempuloita niin voi lainailla sitä mitä tarvii.

[edit] 10D on kyl kieltämättä aika paljon luotettavamman tuntuinen laite kuin 300D, kun ne ottaa käteensä.