se lukitus tehdään verkossa EIR nimisessä mokkulassa, ei itse luurissa. eli eipä sitä lukitusta juurikaan missään autotallissa pureta.
Jahas. No mä olen käsittäny homman sit väärin. Mulla on ollu käsitys, että puhelimella on oma tunniste, jonka kun sieltä verkon puolelta blokkaa, ei se soittelu enää onnistu. Jos taas lyö sen puhelinkoneen softasta sen tunnisteen uusiks, saa se vanha tunniste olla ihan mitä huvittaa ja kuinka blokattu vaan. Tunnisteen muuttaminen "tekee" puhelinkoneesta aivan "toisen" puhelinkoneen verkolle.
Jos puhelimesta flashaa kaiken uusiksi, niin millä se EIR mokkula tunnistaa sen puhelimen? Onko siellä joku rautakoodattu juttu vai kuinka? Oikeasti ihmettelen, kun tietokoneiden NICien MAC-osotteillakin voi leikkiä. Mä en keksi mitään järjestelmää, joka blokkaa puhelinkoneen ulkoapäin maailmanlaajuisesti. Onko koko maailman GSM-verkko kytketty toisiinsa myös tuo silmällä pitäen? Pakko kai selailla tota matkapuhelinfoorumia. Ehkä he tietää.
Ja kyl sil narulla ja softalla saa lukitun puhelimen aukastua ihan laillisestikin. Siis en meinaa sitä, että varastetun puhelimen saa auki, vaan sitä, että operaattoririippuvaisen puhelimen saa hyväksymään toisen SIM kortin. Suomessa kytkökaupat ovat melko harvinaisia lainsäädännöstä johtuen, mutta joissain maissa kytkökaupat ovat arkipäivää. (Tyyliin: Osta uusi Nokia96237620 ja ota O2-liittymä vuodeksi ja maksat vain 39e + Minimi puhelinlasku kuukaudessa 25e.) Vuoden päästä kun puhelin on sinun ja haluat laittaa Vodafonen kortin, joudut käymään liikkeessä avaamassa puhelimen hintaan 15e. Tai avaamaan itse. Lisäksi softan päivitys toimii sen letkun avulla. Nämä kaksi asiaa ainakin tiedän toimivan.